Art. 9. - Posturile didactice din învăţământul preşcolar şi primar pot fi ocupate de: - Metodologie-Cadru din 2020 privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2021 - 2022
M.Of. 1121 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 22 Ianuarie 2021
Art. 9
(1)Posturile didactice de educator-puericultor pot fi ocupate de absolvenţii cu diplomă ai liceului pedagogie, ai şcolii postliceale pedagogice, ai unei şcoli echivalente sau cu studii superioare, în profilul postului, în conformitate cu Centralizatorul, care au finalizat şi un curs în domeniul psihopedagogic şi metodic specific, dovedit prin foaia matricolă sau certificat de absolvire.
(2)Posturile didactice din învăţământul preşcolar şi primar pot fi ocupate de:
a)educatori/educatoare, institutori/institutoare/profesori pentru învăţământ preşcolar, învăţători/învăţătoare, institutori/institutoare/profesori pentru învăţământ primar, conform art. 247 lit. b) şi c) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de studii prevăzute la art. 248 alin. (1) lit. a), c), d) şi e) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare;
b)absolvenţi cu diplomă ai liceului pedagogic, ai şcolii postliceale pedagogice sau ai unor şcoli echivalente având înscrise pe diploma de absolvire una din specializările prevăzute în Centralizator ori de absolvenţi cu diplomă ai colegiului universitar de institutori cu specializări în concordanţă cu Centralizatorul, care au finalizat cu diplomă şi studii universitare de scurtă durată şi care şi-au echivalat învăţământul universitar de scurtă durată, realizat prin colegiul cu durata de 3 ani sau institutul pedagogic cu durată de 3 ani, cu ciclul I de studii universitare de licenţă, conform art. 149 alin. (3) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, pentru funcţia de profesor pentru învăţământ preşcolar, respectiv de profesor pentru învăţământ primar;
c)absolvenţi cu diplomă ai colegiului universitar de institutori cu specializări în concordanţă cu Centralizatorul, care şi-au echivalat învăţământul universitar realizat prin colegiul universitar de institutori, cu ciclul I de studii universitare de licenţă, conform art. 149 alin. (3) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, pentru funcţia de profesor pentru învăţământ preşcolar, respectiv de profesor pentru învăţământ primar.
(3)În învăţământul preşcolar şi primar alternativ trebuie îndeplinite, după caz, condiţiile de studii prevăzute la alin. (2), precum şi parcurgerea şi finalizarea modulului pedagogic specific alternativei educaţionale, cu diplomă/certificat/adeverinţă.
(4)Posturile didactice/catedrele de profesor din învăţământul gimnazial, clasele V - VIII, din învăţământul profesional şi cele din palatele şi cluburile copiilor şi elevilor, pot fi ocupate de profesori, conform art. 247 lit. d) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de studii prevăzute la art. 248 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare.
(5)În mod excepţional, în lipsa profesorilor de specialitate cu specializări prevăzute la alin. (4), catedrele de limbi moderne/materne, de educaţie plastică, de educaţie muzicală, de educaţie fizică şi de religie din învăţământul gimnazial, clasele V - VIII, şi din învăţământul profesional pot fi ocupate pe perioadă determinată de absolvenţi ai colegiilor universitare de institutori cu a doua specializate în profilul catedrei sau de absolvenţi ai colegiilor universitare de institutori, pe a căror diplomă de absolvire nu este înscrisă şi a doua specializare, care au menţionată în foaia matricolă direcţia de studiu în a doua specializare: limba modernă/maternă, muzică, desen, arte plastice sau educaţie fizică, salarizaţi corespunzător funcţiei de "institutor cu studii superioare de scurtă durată".
(6)Orele de educaţie tehnologică de la clasele V - VIII se desfăşoară pe clase. Catedrele de educaţie tehnologică de la clasele V - VIII pot fi ocupate de:
a)profesori titulari pe catedre de educaţie tehnologică în concordanţă cu documentul de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, absolvenţi cu diplomă ai învăţământului superior cu specializarea "educaţie tehnologică" sau specializări în profilul tehnic, silvic, economic sau agricol;
b)absolvenţi cu diplomă ai învăţământului superior cu specializarea "educaţie tehnologică", în concordanţă cu Centralizatorul, cu îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3, pe perioadă nedeterminată sau determinată;
c)absolvenţi cu diplomă ai învăţământului superior ai specializări în profilul tehnic, silvic, economic sau agricol, în concordanţă cu Centralizatorul, cu îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3, pe perioadă determinată.
(7)Profesorii titulari pe alte catedre, cu specializări în profilul tehnic, silvic, economic sau agricol, pot ocupa prin detaşare sau în regim de plată cu ora catedre de educaţie tehnologică, conform prezentei Metodologii.
(8)Absolvenţii cu diplomă ai învăţământului superior cu specializarea în profilul tehnic, silvic, economic sau agricol, care nu sunt titulari, pot fi încadraţi pe catedrele de educaţie tehnologică, pe perioadă determinată, cu îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3, fiind salarizaţi ca personal didactic de predare cu studii corespunzătoare posturi.
(9)Posturile didactice/catedrele de profesor în învăţământul liceal, clasele IX - XII/XIII, precum şi în învăţământul postliceal, pot fi ocupate de profesori, conform art. 247 lit. d) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de studii prevăzute la art. 248 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare.
(10)În mod excepţional, în lipsa profesorilor de specialitate care îndeplinesc condiţiile de studii prevăzute la alin. (9), după derularea etapelor de mobilitate conform Calendarului, pe catedrele din învăţământul liceal, clasele a IX-a şi a X-a, pot fi încadraţi pe perioadă determinată absolvenţi ai ciclului I de studii universitare de licenţă cu specializări în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic departamentele de specialitate cu profil psihopedagogie ori a îndeplinirii cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1).
(11)Catedrele de pregătire-instruire practică în învăţământul liceal clasele IX - XII/XIII, în învăţământul profesional şi în învăţământul postliceal pot fi ocupate de:
a)absolvenţi cu specializări în profilul postului care au finalizat cu diplomă ciclul I de studii universitare de licenţă, ciclul I de studii universitare de licenţă urmat de ciclul II de studii universitare de masterat, studii universitare de lungă durată, ciclul 1 de studii universitare de licenţă sau ciclul I de studii universitare de licenţă urmat de ciclul II de studii universitare de masterat ori studii universitare de lungă durată şi ulterior au finalizat cu diplomă programe de conversie profesională ori studii postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate sau cu dobândirea a 90 de credite transferabile, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei şi Cercetării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat sau studii care se încadrează în prevederile art. 8 alin. (2) lit. b), cu condiţia îndeplinirii cerinţelor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3 alin. (5)-(8) ori a cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1), încadraţi în funcţia de profesor de instruire practică şi salarizarea corespunzătoare nivelului de studii, pentru funcţia de "profesor cu studii superioare de lungă durată";
b)absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de scurtă durată cu specializări în profilul postului şi cu îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3 alin. (5), (7) sau (8) ori a îndeplinirii cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1), încadraţi în funcţia de profesor de instruire practică şi salarizarea corespunzătoare nivelului de studii, pentru funcţia de "profesor cu studii superioare de scurtă durată";
c)absolvenţi cu diplomă ai şcolilor postliceale sau ai şcolilor de maiştri cu specializări în profilul postului şi cu îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3 alin. (3) sau (8) ori a îndeplinirii cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1), încadraţi în funcţia de maistru-instructor şi salarizarea corespunzătoare nivelului de studii, pentru funcţia de "maistru - instructor";
d)absolvenţi cu diplomă ai şcolilor postliceale sau ai şcolilor de maiştri cu specializări în profilul postului, cu îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3 alin. (3) sau (8) ori a îndeplinirii cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1) şi cu diplomă de absolvire sau de licenţă ai învăţământului superior într-un alt domeniu, cu salarizarea corespunzătoare nivelului de studii, pentru funcţia de "institutor cu studii superioare de scurtă sau lungă durată".
(12)Norma didactică de predare-învăţare, de instruire practică şi de evaluare curentă a elevilor în clasă pentru cadrele didactice care an finalizat cu diplomă studii universitare/postuniversitare/de conversie profesională, studii postliceale sau şcoli de maiştri, încadrate pe catedre de pregătire-instruire practică, este de 24 ore pe săptămână, respectiv de 20 ore pe săptămână în învăţământul special, indiferent de nivelul studiilor.
(13)Orele de laborator tehnologic din învăţământul liceal/postliceal se includ în catedrele de discipline tehnologice şi sunt predate de profesori de specialitate, cu respectarea prevederilor alin. (9) sau (10) şi a prevederilor art. 262 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a prevederilor art. 262 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare pentru învăţământul special.
(14)Încadrarea cadrelor didactice pe catedrele de laborator tehnologic şi de pregătire-instruire practică sc realizează în funcţie de modul de organizare a acestei activităţi pe niveluri de învăţământ cu respectarea prevederilor alin. (9)-(13). Activităţile de laborator şi de pregătire-instruire practică se efectuează în condiţiile legii.
(15)Orele de laborator tehnologic şi de instruire practică predate în cadrul stagiilor de pregătire practică pentru dobândirea calificării profesionale de nivel 2 simt incluse în norma didactică de predare sau în plata cu ora, după caz. Pe parcursul unui an şcolar, un cadru didactic poate avea în încadrare cel mult o clasă de elevi care efectuează stagiul de pregătire practică pentru dobândirea calificării profesionale de nivel 2. Orele vacante de laborator tehnologic şi de instruire practică din cadrul stagiilor de pregătire practică pentru dobândirea calificării profesionale de nivel 2 se ocupă numai pe perioadă determinată.
(16)Catedrele de pregătire/instruire practică din domeniul "Transporturi/Conducerea autovehiculelor" pot fi ocupate de absolvenţi ai învăţământului superior/postliceal, cu avizul Inspectoratului General al Poliţiei (IGP)/Autorităţii Rutiere Române (ARR), având oricare din specializările care le conferă dreptul de a ocupa catedre de pregătire instruire practică, în concordanţă cu Centralizatorul.
(17)Pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor din învăţământul special personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească, după caz, condiţiile de studii prevăzute la alin. (1)-(14) şi (16), precum şi pregătirea psihopedagogică prevăzută la art. 3, iar pentru alte specializări decât cele psihopedagogice prevăzute în anexa nr. 16 este necesar şi un stagiu atestat de pregătire teoretică şi practică în educaţie specială, conform art. 248 alin. (5) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare.
(18)Posturile de profesor în centre şi cabinete de asistenţă psihopedagogică arondate la unităţi de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial sau profesional pot fi ocupate de absolvenţi cu diplomă ai învăţământului superior, conform art. 247 lit. g) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, cu specializări în concordanţă cu Centralizatorul.
(19)Posturile de profesor în centre şi cabinete de asistenţă psihopedagogică arondate la unităţi de învăţământ liceal, unităţi de învăţământ având clase I - XII/XIII sau clase V - XII/XIII pot fi ocupate de absolvenţi cu specializări în profilul postului, în concordanţă cu Centralizatorul, care îndeplinesc cumulativ condiţiile de studii prevăzute la alin. (9) şi la alin. (18).
(20)Posturile didactice de profesor-logoped din centrele logopedice interşcolare şi din cabinetele şcolare/interşcolare pot fi ocupate de absolvenţi cu diplomă ai învăţământului superior, conform art. 247 lit. h) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, cu specializări în concordanţă cu Centralizatorul.
(21)Posturile didactice/catedrele din cluburile sportive şcolare şi din unităţile de învăţământ în care sunt organizate clase cu program sportiv pot fi ocupate de:
a)profesori care se încadrează în condiţiile de studii prevăzute la alin. (4) sau (9), cu specializări în domeniile educaţie fizică şi sport/cultură fizică şi sport/ştiinţa sportului şi educaţiei fizice/ştiinţele motricităţii umane şi care dovedesc îndeplinirea condiţiei suplimentare a specializării, în cadrul studiilor universitare, în ramura de sport/disciplina sportivă solicitată;
b)antrenori în cluburile sportive şcolare, absolvenţi cu diplomă ai unui liceu şi ai unei şcoli de antrenori ori ai unei instituţii de învăţământ postliceal sau superior de profil autorizate să funcţioneze provizoriu/acreditate, cu specializări în ramura de sport/disciplina sportivă solicitată şi absolvirea unui curs în domeniul psihopedagogic şi metodic;
c)profesori-antrenori în cluburile sportive şcolare care se încadrează în condiţiile de studii prevăzute la alin. (4) sau (9), cu specializări în domeniile educaţie fizică şi sport/cultură fizică şi sport/ştiinţa sportului şi educaţiei fizice/ştiinţele motricităţii umane şi care au dobândit specializări în ramura de sport/disciplina sportivă solicitată prin absolvirea unei şcoli de antrenori autorizate să funcţioneze provizoriu/acreditate ori a unei instituţii de învăţământ postliceal sau superior de profil autorizate să funcţioneze provizoriu/acreditate.
(22)Posturile didactice de profesor documentarist pot fi ocupate de absolvenţi ai învăţământului superior care se încadrează în condiţiile de studii prevăzute la alin. (4), cu specializări în profilul postului în concordanţă cu Centralizatorul.
(23)Disciplina "Religie" poate fi predată de absolvenţi ai învăţământului superior cu specializări în concordanţă cu Centralizatorul, în baza avizului emis de cultele religioase recunoscute oficial de stat conform prevederilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare.