Art. 12. - Catedrele de limbi moderne din învăţământul primar se atribuie astfel: - Metodologie-Cadru din 2018 privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2019 - 2020
M.Of. 993 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 4 Septembrie 2019
Art. 12
(1)Catedrele de limbi moderne din învăţământul primar se atribuie astfel:
a)profesorilor titulari care îndeplinesc condiţiile de studii, conform actului de numire/transfer/repartizare pe post/catedră;
b)profesorilor titulari care au specializări în profilul catedrei, în concordanţă cu Centralizatorul;
c)profesorilor pentru învăţământul primar/institutorilor/învăţătorilor de la grupa sau clasa respectivă, în cadrul activităţilor postului, dacă fac dovada calificării prin diploma de studii ori prin certificatul de competenţă;
d)profesorilor pentru învăţământul primar/institutorilor/învăţătorilor de la altă grupă sau clasă, dacă fac dovada calificării prin diploma de studii ori prin certificatul de competenţă, în regim de plata cu ora.
(2)În unitatea de învăţământ în care nu există personal didactic de specialitate pentru predarea curriculum-ului de limbă maternă la învăţământul primar, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ decide, după consultarea responsabilului comisiei metodice/de catedră de specialitate, care dintre profesorii pentru învăţământ primar/institutorii/învăţătorii cunoscători ai limbii materne respective pot preda şi la alte clase din ciclul primar, în regim de plată cu ora.
(3)În unitatea de învăţământ în care nu există personal didactic calificat pentru predarea disciplinei "Religie" la învăţământul primar, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ decide, după consultarea responsabilului comisiei metodice/catedrei de specialitate, care dintre profesorii pentru învăţământ primar/institutorii calificaţi şi abilitaţi în baza protocoalelor încheiate între Ministerul Educaţiei Naţionale şi cultele religioase recunoscute oficial de stat, pot preda "Religia" la clase din ciclul primar, în regim de plata cu ora. Orele respective se plătesc în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(4)Disciplinele gândire critică şi drepturile copilului, educaţie interculturală, cultură civică şi istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare sunt predate de absolvenţi cu diplomă ai ciclului I de studii universitare de licenţă sau ciclul I de studii universitare de licenţă urmat de ciclul II de studii universitare de masterat, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogie sau a îndeplinirii cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1) ori ai studiilor universitare de lungă sau scurtă durată, precum şi de absolvenţi cu diplomă/certificat ai unor programe de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări şi/sau ocuparea de noi funcţii didactice ori ai studiilor postuniversitare, cu durata de cel puţin un an şi jumătate sau cu dobândirea a 90 de credite, aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat sau care se încadrează în prevederile art. 8 alin. (2) lit. b) ori c), cu specializări în concordanţă cu Centralizatorul şi cu îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3 alin. (2), (5) sau (6) ori a îndeplinirii cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1). Pentru celelalte minorităţi naţionale, la disciplina istoria şi tradiţiile minorităţilor naţionale se încadrează cu prioritate absolvenţi ai ciclului I de studii universitare de licenţă, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogie sau a îndeplinirii cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1) ori ai studiilor universitare de lungă sau scurtă durată care au înscrisă pe diploma de licenţă/absolvire specializarea istorie - linia de studiu în limba maternă a minorităţii naţionale respective, istorie-limba şi literatura maternă a minorităţii naţionale, limba şi literatura maternă a minorităţii naţionale respective sau etnologie - linia de studiu în limba maternă a minorităţii naţionale respective, etnologie-limba şi literatura maternă a minorităţii naţionale respective, cu îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3 alin. (2) - (6) ori a îndeplinirii cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1) şi numai, în situaţii excepţionale, în lipsa acestora, pot fi încadraţi pe perioadă determinată sau în regim de plata cu ora absolvenţi ai ciclului I de studii universitare de licenţă, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogie sau a îndeplinirii cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1) ori ai studiilor universitare de lungă sau scurtă durată care au înscrisă pe diploma de licenţă/absolvire specializarea istorie cunoscători ai limbii minorităţii naţionale respective, cu îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute laart. 3 alin. (2) - (6) ori a îndeplinirii cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1), precum şi învăţători/institutori/profesori pentru învăţământul primar cunoscători ai limbii minorităţii naţionale respective.
(5)Disciplinele economie, economie aplicată şi educaţie antreprenorială, logică, argumentare şi comunicare, studii sociale, literatură universală, ştiinţe şi educaţie artistică din învăţământul liceal intră în norma de predare a absolvenţilor cu diplomă ai ciclului I de studii universitare de licenţă urmat de ciclul II de studii universitare de masterat, cu condiţia deţinerii a minimum 60 de credite transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogie, ai studiilor universitare de lungă durată, precum şi a absolvenţilor cu diplomă/certificat ai unor programe de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări şi/sau ocuparea de noi funcţii didactice ori ai studiilor postuniversitare, cu durata de cel puţin un an şi jumătate sau cu dobândirea a 90 de credite, aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat sau care se încadrează în prevederile art. 8 alin. (2) lit. b) ori lit. c), cu specializări în concordanţă cu Centralizatorul şi îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3 alin. (2) sau (6). Disciplina ştiinţe poate fi predată şi de absolvenţi ai studiilor postuniversitare de specializare: "Ştiinţe", "Predarea integrată a ştiinţelor" cu durata de cel puţin trei semestre/90 de credite. Disciplinele educaţie antreprenorială şi economie aplicată pot fi predate şi de absolvenţii învăţământului universitar de lungă durată care au înscrisă pe diploma de licenţă specializarea filosofie, cu îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3 alin. (2) sau (6).
(6)Cadrele didactice titulare care au finalizat cu diplomă studii universitare de lungă durată, care au înscrisă pe diploma de licenţă specializarea filozofie îşi constituie norma didactică, conform actului de numire/transfer/repartizare, cu ore din aria disciplinelor socio-umane (logică, argumentare şi comunicare, psihologie, educaţie antreprenorială, economie, sociologie, filosofie şi studii sociale), după caz, cu condiţia să fi avut în încadrare, în anii ulteriori titularizării, ore la aceste discipline. Cadrele didactice titulare pe catedre de sociologie sau de sociologie-studii sociale aflate în imposibilitatea constituirii catedrelor cu ore în specialitate, conform actului de numire/transfer, îşi pot constitui/completa norma didactică şi cu ore de filosofie, psihologie sau logică, argumentare şi comunicare. Cadrele didactice titulare pe catedre de psihologie sau de psihologie-studii sociale aflate în imposibilitatea constituirii catedrelor ore în specialitate, conform actului de numire/transfer, îşi pot constitui/completa norma didactică şi cu ore de filosofie, sociologie sau logică, argumentare şi comunicare.
(7)De prevederile alin. (6) beneficiază şi profesorii consilieri din cabinetele şcolare/interşcolare de asistenţă psihopedagogică la stabilirea celor 2-4 ore/săptămână de predare în specialitate.
(8)Orele de limba maternă pentru minorităţile naţionale normate la clasele de nivel primar cu predare în limba română se pot constitui în catedre, cu încadrarea strictă în numărul maxim de norme/posturi aprobat la nivelul inspectoratului şcolar, pe care se încadrează absolvenţi cu diplomă ai colegiilor universitare de institutori cu specializarea "Institutori - Limba maternă", absolvenţi cu diplomă ai colegiilor universitare de institutori, cu durata studiilor de 3 - 4 ani, pe a căror diplomă de absolvire nu este înscrisă şi a doua specializare, dar care au menţionată în foaia matricolă/suplimentul la diplomă/direcţia de studiu "Limba maternă", absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de licenţă cu specializarea "Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar" care au menţionată în foaia matricolă/suplimentul la diplomă direcţia de studiu "Limba maternă" sau care deţin certificat de competenţă pentru predarea limbii materne respective eliberat de o instituţie de învăţământ superior, precum şi absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare care au înscrisă pe diploma de licenţă/absolvire specializarea "Limba maternă" a minorităţii naţionale respective, conform Centralizatorului, cu îndeplinirea condiţiilor de pregătire psihopedagogică prevăzute la art. 3 alin. (2) - (6) ori a îndeplinirii cerinţei prevăzute la art. 3 alin. (1).
(9)Cadrului didactic titular pe o catedră de informatică, potrivit documentului de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, i se poate constitui, la cerere, norma didactică de predare-învăţare-evaluare, la nivelul unităţii/unităţilor de învăţământ în care este titular şi cu ore de: tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor şi utilizarea tehnicii de calcul sau procesarea computerizată a imaginii. Cadrului didactic titular pe o catedră de tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor sau de tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor şi utilizarea tehnicii de calcul, potrivit documentului de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, care îndeplineşte condiţiile de studii pentru ocuparea unei catedre de informatică în concordanţă cu Centralizatorul, i se poate constitui, la cerere, norma didactică predare-învăţare-evaluare, la nivelul unităţii/unităţilor de învăţământ în care este titular şi cu ore de informatică sau procesarea computerizată a imaginii.
(10)Orele de educaţie fizică predate de profesorii/institutorii pentru învăţământ primar ai claselor respective, care fac dovada specializării în educaţie fizică prin diploma de studii, sunt remunerate în sistem de plata cu ora.
(11)Opţionalul integrat la nivelul mai multor arii auriculare la clasele V - VII este predat de cadre didactice care au specializări care intră în structura opţionalului respectiv. Încadrarea cadrelor didactice pentru predarea opţionalului integrat la nivelul mai multor arii curriculare se realizează de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ cu avizul comisiei de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar constituite la nivelul inspectoratului şcolar.