Capitolul 5 - Balanţa de plăţi şi administrarea datoriei externe - Memorandum din 1997 privind politica economică a Guvernului României
M.Of. 215
În vigoare Versiune de la: 28 August 1997
CAPITOLUL E:Balanţa de plăţi şi administrarea datoriei externe
33.Deficitul contului curent extern este proiectat să scadă de la 2,3 miliarde dolari S.U.A. (6,6% din produsul intern brut) în 1996, la 1,4 miliarde dolari S.U.A. (4,5% din produsul intern brut) în 1997. Această proiecţie se bazează pe presupunerea conservatoare că exporturile din unele sectoare vor scădea ca urmare a creşterilor mari ale preţului energiei şi a înlăturării subvenţiilor. Ţinând seama de schema plăţilor serviciului datoriei şi de creşterea stabilită pentru Activele externe nete (NFA), nevoia finanţării globale în 1997 este proiectată la 900 milioane dolari S.U.A. Se aşteaptă ca această nevoie de finanţare să fie acoperită în cea mai mare parte printr-un sprijin excepţional din partea creditorilor oficiali.
34.Datoria externă relativ mică a României, egală cu 95% din exporturi, şi rata favorabilă a serviciului datoriei externe, de circa 12%, sugerează că povara datoriei externe rămâne controlabilă. Cu toate acestea, recurgerea extensivă la împrumuturi pe termen relativ scurt în 1996 a provocat o deteriorare a profilului scadenţelor datoriei externe, iar plăţile serviciului datoriei sunt stabilite a creşte în 1999-2001. Pentru a evita exacerbarea acestei probleme, vom limita în mod strict împrumuturile cu scadenţe mai mici de 3 ani. Ca urmare, am stabilit un plafon trimestrial general pentru datoria neconcesională contractată şi garantată de guvern sau de regiile autonome, cu un sub-plafon pentru datoria scadentă între 1 şi 3 ani. Am stabilit, de asemenea, un plafon trimestrial pentru nivelul datoriei externe cu o scadenţă sub 1 an, contractată sau garantată de guvern, regiile autonome şi Banca Naţională a României. Aceste plafoane vor acoperi, de asemenea, datoriile contractate, fără garanţia guvernului, de către autorităţile locale, băncile comerciale şi întreprinderile de stat. Plafoanele, care constituie criterii de performanţă în cadrul programului, sunt prevăzute în tabelul nr. 1 şi detaliate în anexa B. România a recâştigat accesul pe pieţele internaţionale de capital în anul 1996 şi sperăm să continuăm împrumuturile de pe aceste pieţe în 1997, în cadrul limitelor descrise în acest paragraf. Totuşi, începând cu 15 martie 1997, numai Băncii Naţionale a României şi Ministerului
Finanţelor li se va permite să contracteze împrumuturi pe aceste pieţe, cu excepţia creditelor comerciale şi a creditelor furnizor pentru autolichidare. Ca un criteriu de performanţă în cadrul programului, asigurăm că nu va fi nici o nouă acumulare de arierate externe în perioada programului.
35.În perioada Aranjamentului stand-by nu vom introduce noi restricţii valutare şi nu le vom intensifica pe cele existente, nu vom permite practici valutare multiple şi nu vom impune sau intensifica restricţiile la import din motive de balanţă de plăţi. Intenţionăm să eliminăm, în cursul perioadei programului, restricţiile rămase asupra plăţilor curente şi transferurilor şi să acceptăm obligaţiile prevăzute de art. VIII, secţiunile 2, 3 şi 4, din Statutul Fondului, înainte de sfârşitul programului. Nu vor fi încheiate nici un fel de acorduri bilaterale de plăţi incompatibile cu prevederile art. VIII şi vom continua eforturile de a lichida toate angajamentele existente în cadrul actualelor acorduri. Am început negocierile cu Suedia referitoare la reglementarea obligaţiilor restante şi vom continua aceste discuţii în vederea rezolvării problemei într-un mod compatibil cu obiectivele programului nostru şi la timp.