Capitolul 2 - Politica fiscală - Memorandum din 1997 privind politica economică a Guvernului României
M.Of. 215
În vigoare Versiune de la: 28 August 1997
CAPITOLUL B:Politica fiscală
11.Deficitul bugetului general consolidat al statului, pe bază de angajamente, va scădea de la 5,7% din produsul intern brut în 1996 la 3,7% din produsul intern brut în 1997. Această reducere reflectă un efort fiscal major, luând în considerare faptul că subvenţiile cvasifiscale de la Banca Naţională a României care se cifrau la 2,6% din produsul intern brut în 1996 au fost mutate la buget în 1997. Deficitul bugetului general consolidat al statului şi subvenţiile cvasifiscale de la Banca Naţională a României vor scădea de la un total de 8,3% din produsul intern brut în 1996 la 3,7% din produsul intern brut în 1997. Scăderea deficitului primar (deficitul bugetar fără plăţile de dobânzi la datoria publică) va fi chiar mai mare, întrucât plăţile de dobânzi de la buget vor creşte cu circa 2% din produsul intern brut în 1997, deoarece titlurile de stat vor avea dobânzi stabilite de piaţă.
12.Pe bază de încasări şi plăţi, deficitul bugetului general consolidat al statului va creşte de la 3,9% din produsul intern brut în 1996 la 4,5% din produsul intern brut în 1997, datorită lichidării arieratelor interne provenite din 1996, care se ridică la aproape 1% din produsul intern brut. Această creştere subestimează totuşi măsura reală a efortului nostru fiscal în 1997, deoarece deficitul bugetului general consolidat al statului şi subvenţiile cvasifiscale de la Banca Naţională a României calculate pe bază de încasări şi plăţi vor scădea de la un total de 6,5% din produsul intern brut în 1996 la un total de 4,5% din produsul intern brut în 1997.
13.Deficitul bugetului general consolidat al statului, calculat pe bază de încasări şi plăţi, în valoare de 10.480 miliarde lei sau de 4,5% din produsul intern brut în 1997 este compatibil cu reducerea programată a deficitului contului curent extern şi cu obiectivul unui flux nemodificat de credite, în termeni reali, către sectorul neguvernamental. Admiţând că finanţarea externă netă va fi de 1.021 milioane dolari S.U.A., necesarul de finanţare internă a bugetului general consolidat al statului va fi de 2.490 miliarde lei în 1997. Ministerul Finanţelor nu va face uz de facilitatea de credit overdraft de la Banca Naţională a României peste limita legală. Limitele trimestriale pentru creditul bancar net către bugetul general consolidat, care vor constitui un criteriu de performanţă în cadrul Aranjamentului stand-by, sunt stabilite în Tabelul 1 şi detaliate în anexa III. Aceste limite vor fi reduse cu întreaga sumă a părţii care depăşeşte împrumuturile externe programate şi majorate parţial în cazul în care finanţarea externă este mai mică decât cea prevăzută. Drept criteriu de performanţă în cadrul programului, Guvernul se angajează să nu acumuleze arierate interne, să nu garanteze nici un împrumut bancar comercial intern către întreprinderi şi să nu preia împrumuturi ale întreprinderilor către bănci.
14.Excluzând plăţile pentru dobânzi, vom reduce cheltuielile de la 31,9% din produsul intern brut în 1996 la 31,3% din produsul intern brut în 1997. O restructurare importantă a cheltuielilor în cadrul acestei limite generale va fi necesară pentru mobilizarea de resurse sporite, de 2,2% din produsul intern brut, pentru programele sociale, în vederea atenuării impactului reformelor asupra grupurilor sociale cele mai vulnerabile, aşa cum este descris în paragrafele 53-56.
15.Bugetul pe 1997 cuprinde o alocare totală de 2,5% din produsul intern brut pentru subvenţii destinate sectorului agricol, comparativ cu 1,9% în 1996. Această creştere reflectă de fapt o modificare semnificativă a structurii cheltuielilor. În primul rând, subvenţiile pentru dobânzi şi preţuri care, în mod tradiţional, erau acordate de la buget, în principal intermediarilor şi fermelor cu capital de stat, vor fi în mare parte eliminate. În al doilea rând, pentru a atenua impactul înlăturării creditelor direcţionate şi a subvenţiilor de dobânzi de la Banca Naţională a României, bugetul va cuprinde:
(i)noi alocări de credite pentru ţărani şi stimulente pentru băncile comerciale care se angajează în finanţarea agriculturii, în valoare de 1.050 miliarde lei, din care numai jumătate vor fi alocate finanţării campaniei de primăvară; şi
(ii)o schemă de voucher pentru ca ţăranii să-şi cumpere cele necesare producţiei. Luând în considerare creditele direcţionate şi subvenţiile pentru dobânzi acordate de către Banca Naţională a României în 1996, totalul subvenţiilor în bani acordate sectorului agricol va scădea de la 4,0% din produsul intern brut în 1996 la 2,3% din produsul intern brut în 1997 şi se vor limita la maximum 1,5% în 1998. Considerăm că noile subvenţii, combinate cu evoluţia prevăzută în capacitatea sistemului financiar de a acorda agriculturii credite în condiţiile pieţei, vor fi suficiente pentru a asigura o finanţare corespunzătoare pentru recolta anului 1997. Cu toate acestea, Guvernul şi Banca Naţională a României vor urmări, îndeaproape, evoluţia pieţelor financiare, în lunile care urmează şi, în cazul în care resursele provenind din sistemul bancar, în condiţiile pieţei, se vor considera ca fiind insuficiente, vor fi disponibilizate resurse fiscale suplimentare de la buget pentru sectorul agricol. În această privinţă, Ministerul Finanţelor va elabora planuri de necesitate pentru realizarea de economii la cheltuieli neprevăzute, în cazul în care va fi necesară sprijinirea suplimentară a sectorului agricol. Caracterul adecvat al resurselor bugetare pentru sectorul agricol va fi analizat cu personalul Fondului înainte de luna iunie 1997.
16.Bugetul pe anul 1997 prevede reduceri semnificative ale cheltuielilor. Următoarele măsuri vor conduce la obţinerea de economii în valoare de 2,0% din produsul intern brut, în comparaţie cu 1996:
(i)subvenţiile către industrie vor fi înjumătăţite;
(ii)salariile din administraţia publică vor fi supuse mecanismului de indexări parţiale, descris la paragraful 31, iar utilizarea forţei de muncă se va reduce cu 5%, înainte de 31 martie 1997, şi cu alte 5%, până în septembrie 1997;
(iii)pensiile vor fi, de asemenea, supuse mecanismului de indexări parţiale descris la paragraful 31; şi
(iv)alocările pentru investiţii vor fi reduse cu 19%, în termeni reali. Cheltuielile de apărare vor fi limitate la 2,2% din produsul intern brut în 1997, comparativ cu 1,9% în 1996.
17.Sunt necesare o serie de măsuri pentru susţinerea veniturilor, în termeni reali, în faţa reducerii bazei de impozitare care va rezulta în urma restructurării întreprinderilor şi a declinului activităţii economice. Aceste măsuri, de la care se aşteaptă o creştere a veniturilor de 2,3% din produsul intern brut în 1997, cuprind:
(i)eliminarea scutirilor de taxe vamale aprobate în 1996;
(ii)o creştere a accizelor la produsele din alcool şi tutun;
(iii)revenirea asupra deciziei din 1996 de a se reduce ratele de impozit pe profit pentru unele societăţi;
(iv)o creştere a impozitelor asupra producţiei interne de petrol şi gaze naturale ca urmare a creşterii mari de preţuri la aceste produse;
(v)o creştere a T.V.A. de la 9 la 18% la fructe şi legume; şi
(vi)reinstituirea contribuţiilor de asigurări sociale pentru Fondul de pensii din agricultură şi Fondul de riscuri şi accidente. În plus, vom utiliza, pe deplin, aranjamentele legale şi instituţionale pentru a impune respectarea obligaţiei de plată a impozitelor, inclusiv colectarea impozitelor restante. Dată fiind incertitudinea condiţiilor pentru realizarea veniturilor, într-o economie care se contractă şi se restructurează, încasarea veniturilor va fi examinată de către Fond până la 15 august 1997 şi suntem gata să adoptăm măsuri fiscale suplimentare, în contextul unui buget rectificat, în cazul unei insuficienţe a veniturilor.
18.Bugetul pe anul 1997 cuprinde aprecieri moderate privind veniturile din privatizarea activelor deţinute de stat, în ciuda aşteptărilor unei accelerări semnificative a procesului de privatizare. În prezent, veniturile din privatizare se acumulează în majoritate la Fondul Proprietăţii de Stat, care utilizează o parte a acestor venituri pentru subvenţionarea întreprinderilor neperformante, după cum doreşte. Intenţionăm să asigurăm ca toate veniturile şi cheltuielile Fondului Proprietăţii de Stat să se regăsească în mod corespunzător în bugetul general consolidat al statului. Modificările legislative necesare pentru realizarea acestui obiectiv vor fi adoptate până la 30 iunie 1997.
19.Resurse bugetare ar putea fi prevăzute pentru sectorul energetic. Arieratele către acest sector s-au acumulat în mod repetat, ajungând la dimensiuni care au urmări macroeconomice negative, reflectând ponderea mare a întreprinderilor neperformante, mari consumatoare de energie, din economie. Am luat o serie de măsuri pentru a întări capacitatea Regiei Autonome de Electricitate "Renel" şi Regia Autonomă a Gazelor Naturale "Romgaz" - Mediaş, de a elimina clienţii rău-platnici şi vom lua măsuri asigurătorii pentru ca în cele două regii conducerile să aplice strict aceste măsuri. Credem că aceste măsuri vor fi suficiente pentru a preveni acumularea în continuare de arierate către aceste unităţi. Dacă va fi necesar să se accepte acumularea de noi arierate, într-un număr limitat de cazuri, bugetul de stat va rambursa Regiei Autonome de Electricitate "Renel" şi Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" - Mediaş, echivalentul acestei creşteri de arierate. În acest caz, ne vom consulta imediat cu personalul Fondului, asupra unor măsuri fiscale suplimentare şi vom prezenta un buget rectificat Parlamentului, pentru a ne asigura că deficitul bugetului general consolidat al statului pe 1997 rămâne în limitele stabilite mai sus. În cazul arieratelor către Regia Autonomă de Electricitate "Renel" şi Regia Autonomă a Gazelor Naturale "Romgaz" - Mediaş, acumulate de orice întreprindere sau unitate a administraţiei locale care primeşte transferuri şi subvenţii de la bugetul de stat, vom reduce, fără întârziere, astfel de plăţi de la buget, cu întreaga sumă a creşterii arieratelor. Ca un criteriu de performanţă în cadrul programului, nu va avea loc nici o creştere de arierate, cu excepţia celor care sunt rambursate acestor regii de la bugetul de stat. Orice rambursare de acest fel va fi tratată ca o creanţă a bugetului asupra întreprinderii în cauză.
20.Excedentul Fondului pentru şomaj va scădea, de la 0,8% din produsul intern brut în 1996, la 0,6%, în 1997, datorită unei creşteri puternice a numărului de beneficiari, în special ca rezultat al restructurării şi al reducerii locurilor de muncă în sectorul public. În plus, Fondul pentru şomaj va aloca resurse suplimentare pentru compensaţiile acordate la desfacerea contractului de muncă, aşa cum se menţionează la paragraful 54. În anul 1997, Fondul de stat pentru asigurări sociale se prevede a fi echilibrat, ca urmare a unei indexări parţiale a pensiilor şi a unei creşteri scontate a ratei de colectare a contribuţiilor pentru asigurări sociale. Cu toate acestea, dacă situaţia fondului se deteriorează, bugetul de stat este gata să acopere orice deficit şi să recurgă la compensarea reducerilor de cheltuieli în alte domenii. Reforma sistemului de pensii este necesară pentru a preveni o deteriorare a situaţiei financiare pe termen mediu; ea include o creştere a vârstei de pensionare şi o înăsprire a criteriilor de acordare a pensiilor pentru incapacitate de muncă. O nouă lege a pensiilor care va fi analizată de Banca Mondială va fi prezentată Parlamentului până la 30 aprilie 1997.
21.În perioada de după 1997, politica fiscală trebuie să vizeze reducerea apelului la resurse ale sectorului public, pentru a se realiza diminuarea în continuare a inflaţiei şi o redirecţionare a resurselor către sectorul privat în dezvoltare. În acest scop, proiecţiile preliminare sugerează că deficitul bugetului general consolidat al statului pe bază de încasări şi plăţi efective trebuie redus la 2,5% din produsul intern brut în 1998. Această reducere trebuie realizată, în principal, printr-o diminuare suplimentară a subvenţiilor pe măsură ce se pune în aplicare reforma în întreprinderile neperformante.