Capitolul 1 - Obiectivele şi strategia de bază - Memorandum din 1997 privind politica economică a Guvernului României

M.Of. 215

În vigoare
Versiune de la: 28 August 1997
CAPITOLUL A:Obiectivele şi strategia de bază
5.Programul nostru macroeconomic pentru 1997 va reduce, în mod semnificativ, deficitele bugetului general consolidat al statului şi al sectorului întreprinderilor de stat, printr-o ajustare fiscală substanţială, creşteri mari ale preţurilor controlate, o politică eficientă a veniturilor şi măsuri de întărire a disciplinei financiare. Reducerea acestor deficite va permite o încetinire a creşterii masei monetare, a inflaţiei şi a ratei de depreciere a leului. În combinaţie cu o politică a cursului de schimb reglată de piaţă se va asigura şi o reducere semnificativă a deficitului contului curent extern.
6.Suntem pe deplin conştienţi însă că, în trecut, programe similare de stabilizare au eşuat în cea mai mare parte. Insuccesul unor astfel de programe s-a datorat faptului că obiectivele stabilite pentru sectoarele monetar şi extern au dat curs, în mod repetat, cererilor pentru credite agricole şi pentru o monedă supraevaluată, în scopul menţinerii unor preţuri scăzute la energie. Aceste cereri şi-au avut originea în stagnarea aplicării reformelor, care a determinat pierderi permanente în sectorul agricol şi în sectoarele mari consumatoare de energie. De fapt, politicile monetare şi valutare au fost angrenate în furnizarea de subvenţii cvasifiscale pentru aceste sectoare importante, pe seama pierderii controlului asupra inflaţiei şi echilibrului extern. Deoarece nu vom fi în măsură să depăşim problemele actuale acute ale stabilizării fără politici monetare şi valutare puternice, succesul programului nostru depinde, în mod crucial, de îmbunătăţirea fundamentală a sustenabilităţii acestor politici. Considerăm că există două precondiţii pentru sustenabilitate:
(i)programul de stabilizare trebuie însoţit de o accelerare puternică a reformelor în scopul reducerii semnificative a pierderilor din sectorul agricol şi sectoarele mari consumatoare de energie; şi
(ii)până la încheierea restructurării toate subvenţiile către aceste sectoare trebuie să fie finanţate integral de la bugetul de stat, eliberând politicile monetare şi valutare de orice funcţii cvasifiscale. Măsuri concrete în acest sens au fost luate pentru întărirea sustenabilităţii politicilor monetare şi valutare, aşa cum se arată în continuare.
7.În ceea ce priveşte politica monetară, Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României a decis, la 9 februarie 1997, ca Banca Naţională a României să stopeze acordarea de noi credite direcţionate şi să liciteze toate creditele, la dobânzi stabilite de piaţă. Legea bugetului de stat pe anul 1997 conţine un articol, ce confirmă că
(i)Guvernul este de acord cu această decizie;
(ii)orice decizie pentru sprijinirea direcţionată a sectorului agricol sau a oricărui alt sector care nu-şi poate satisface nevoile de finanţare din împrumuturi normale de pe piaţă va fi de acum încolo, în totalitate, responsabilitatea bugetului de stat; şi
(iii)orice decizie de a arunca această responsabilitate înapoi la Banca Naţională a României va fi incompatibilă cu obiectivele fundamentale ale programului guvernamental. Bugetul de stat include noi subvenţii fiscale către sectorul agricol pentru a înlocui, parţial, la un nivel mult scăzut, subvenţiile cvasifiscale acordate anterior de Banca Naţională a României. Accentul programului nostru de reformă pe privatizarea şi restructurarea rapidă a întreprinderilor agricole, inclusiv închiderea unităţilor neviabile, va face posibilă o astfel de reducere a subvenţiilor totale către acest sector. Prin întărirea acestui sprijin, de către politicile fiscale şi structurale, considerăm că reconcentrarea politicii monetare pe controlul inflaţiei devine sustenabilă.
8.În ceea ce priveşte politica cursului de schimb, Legea bugetului de stat pe anul 1997 conţine un articol care confirmă că:
(i)o politică a cursului de schimb determinat de piaţă este un element cheie al programului nostru pe 1997; şi
(ii)această politică ar putea cauza continuarea deprecierii nominale a leului, în lunile care urmează, datorită presiunilor actuale ale balanţei de plăţi şi ratelor relativ înalte proiectate pentru inflaţie. Pentru a preveni ca această depreciere şi creşterile de preţuri la energie, asociate acesteia, să determine o nouă creştere a arieratelor către Regia Autonomă de Electricitate "Renel" şi Regia Autonomă a Gazelor Naturale "Romgaz" - Mediaş, programul nostru de reformă va accentua privatizarea şi restructurarea rapidă a întreprinderilor mari consumatoare de energie, inclusiv închiderea unităţilor neviabile. Mai mult, aşa cum se explică în paragraful 19, am luat măsuri pentru a garanta că bugetul statului îşi asumă responzabilitatea pentru achitarea de noi arierate către Regia Autonomă de Electricitate "Renel" şi Regia Autonomă a Gazelor Naturale "Romgaz" Mediaş, într-un număr limitat de cazuri, acolo unde ar putea fi necesar să se accepte noi arierate către aceste două unităţi de servicii publice. Cu acest sprijin din partea politicilor fiscale şi structurale, politica cursului de schimb va fi eliberată de povara sprijinirii întreprinderilor mari consumatoare de energie şi poate fi angrenată în menţinerea echilibrului extern.
9.Prin întărirea acestor politici, programul stabileşte, ca obiectiv, o reducere semnificativă a ratei inflaţiei în anul 1997, după o creştere iniţială a preţurilor în primul trimestru ca rezultat al liberalizării preţurilor, al ajustărilor mari ale preţurilor controlate şi al deprecierii leului. Se aşteaptă ca inflaţia să fie de aproximativ 90%, din ianuarie până în decembrie 1997, dar să scadă la o rată anualizată de 30% în trimestrul patru al anului 1997, comparativ cu rata anualizată de 110% în trimestrul patru al anului 1996. Deficitul contului curent extern este proiectat să scadă de la 2,3 miliarde dolari în 1996 la 1,4 miliarde dolari în 1997, în timp ce activele externe nete ale Băncii Naţionale a României sunt programate să crească cu 650 milioane dolari S.U.A. până la sfârşitul anului.
10.Produsul intern brut real (P.I.B.) ar putea scădea cu 1-2% în 1997. Într-un mare număr de întreprinderi, producţia a fost menţinută în mod artificial la niveluri ridicate, prin subvenţii explicite şi preţuri scăzute ale materiilor prime şi materialelor. Eliminarea subvenţiilor, creşterile mari ale preţurilor materiilor prime şi materialelor şi restructurarea industrială vor afecta probabil producţia în astfel de întreprinderi, în 1997. Totuşi, rezultatele solide ale întreprinderilor private mici şi dinamice sugerează un potenţial considerabil pentru un răspuns rapid al producţiei la accelerarea planificată a reformelor structurale şi ne aşteptăm ca în 1998 creşterea economică să fie reluată.