Legea 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei

M.Of. 164

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Iulie 2004
Legea 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei
Dată act: 15-iul-1992
Emitent: Parlamentul
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul 1:Dispozitii generale
Art. 1
(1)Presedintele Romaniei se alege prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat, in conditiile prezentei legi.
(2)Alegatorul are dreptul la un singur vot, in fiecare tur de scrutin organizat pentru alegerea Presedintelui Romaniei, potrivit art. 81 alin. (2) si (3) din Constitutie.
Art. 2
(1)In unitatile administrativ-teritoriale, operatiunile electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei se fac in circumscriptiile electorale si sectiile de votare, sub conducerea birourilor electorale prevazute de lege pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, pe baza acelorasi liste de alegatori.
(2)Curtea Constitutionala, potrivit art. 144 lit. d) din Constitutie, vegheaza la respectarea, in intreaga tara, a prevederilor prezentei legi si confirma rezultatele sufragiului.
Art. 3
(1)La alegerile pentru Presedintele Romaniei se pot prezenta candidati propusi de partide si formatiuni politice sau candidati independenti. Partidele si formatiunile politice pot propune, fie separat, fie impreuna, numai cite un singur candidat.
(2)Candidaturile propuse de partide, formaţiuni politice sau alianţe politice, precum şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacă sunt susţinute de cel puţin 300.000 de alegători. Un alegător poate susţine un singur candidat.

Art. 4
(1)Data alegerilor se stabileşte şi se aduce la cunoştinţă publică de către Guvern cu cel puţin 45 de zile înainte de ziua votării şi până la împlinirea a 5 zile de la data expirării mandatului Preşedintelui în funcţie sau, după caz, de la data la care începe să curgă termenul prevăzut la art. 96 alin. (2) din Constituţie.

(2)Alegerile au loc intr-o singura zi, care poate fi numai duminica.
Capitolul 2:Organizarea si desfasurarea alegerilor
Sectiunea 1:Atributiile birourilor electorale
Art. 5
Biroul Electoral Central are urmatoarele atributii :
a)vegheaza la actualizarea listelor electorale, urmareste respectarea dispozitiilor legale privitoare la alegerea Presedintelui Romaniei pe intreg teritoriul tarii si asigura aplicarea lor uniforma ;
b)constata respectarea prevederilor prezentei legi pentru depunerea candida- turilor si inregistreaza candidaturile care indeplinesc aceste conditii ;
c)comunica birourilor electorale de circumscriptie candidaturile inregistrate si le face cunoscute prin presa ;
d)rezolva intimpinarile la propria activitate si contestatiile trimise de birourile electorale de circumscriptie ; solutiile date sint definitive ;
e)centralizeaza rezultatele alegerilor, constata candidatul ales si prezinta Curtii Constitutionale documentatia necesara validarii mandatului de Presedinte al Romaniei ;
f)indeplineste orice alte obligatii ce ii revin potrivit prezentei legi.
Art. 6
Birourile electorale de circumscriptie au urmatoarele atributii :
a)fac publicatiile si afisarile de lege, in termen de 5 zile de la primirea comunicarii privind candidaturile inregistrate la Biroul Electoral Central ;
b)rezolva intimpinarile referitoare la propria activitate si contestatiile cu privire la operatiunile birourilor electorale ale sectiilor de votare ;
c)distribuie birourilor electorale ale sectiilor de votare buletinele de vot, stampile de control si stampile cu mentiunea "Votat" ;
d)centralizeaza rezultatul alegerilor pentru circumscriptia electorala si inainteaza Biroului Electoral Central procesele-verbale cuprinzind aceste rezultate, precum si intimpinarile, contestatiile si procesele-verbale primite de la birourile electorale ale sectiilor de votare ;
e)indeplinesc orice alte obligatii prevazute de lege in sarcina lor.
Art. 7
Birourile electorale ale sectiilor de votare indeplinesc, in mod corespunzator, atributiile ce le revin, potrivit legii, pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului.
Art. 8
Birourile electorale lucreaza si iau hotariri cu votul majoritatii membrilor prezenti.
Sectiunea 2:Candidaturile
Art. 9
(1)Propunerile de candidati pentru alegerea Presedintelui Romaniei se depun la Biroul Electoral Central, cel mai tirziu cu 30 de zile inainte de data alegerilor.
(2)Propunerile se fac in scris si vor fi primite numai daca :
a)sint semnate de conducerea partidului sau a formatiunii politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, dupa caz, de candidatul independent ;
b)cuprind prenumele si numele, locul si data nasterii, starea civila, domiciliul, studiile, ocupatia si profesia candidatului si precizarea ca indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a candida ;
c)sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată şi datată de candidat, precum şi de lista sau listele susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 300.000 de alegători.

(3)Lista susţinătorilor este un act public, sub sancţiunea prevăzută de art. 292 din Codul penal. Lista sau listele susţinătorilor trebuie să cuprindă data alegerilor, prenumele şi numele candidatului, precum şi prenumele şi numele, data naşterii, adresa, denumirea, seria şi numărul actului de identitate şi semnăturile alegătorilor care susţin candidatura. În listă se vor menţiona, de asemenea, numele şi prenumele persoanei care a întocmit-o. Persoana care a întocmit lista este obligată să depună o declaraţie pe propria răspundere prin care să ateste veridicitatea semnăturilor susţinătorilor.

(4)Propunerea de candidatura se depune in 4 exemplare, un exemplar original si 3 copii, din care originalul si o copie se pastreaza la Biroul Electoral Central, un altul se inregistreaza la Curtea Constitutionala, iar al patrulea, certificat de presedintele Biroului Electoral Central, se restituie depunatorului.
Art. 10
Nu pot candida persoanele care, la data depunerii candidaturii, nu indeplinesc conditiile prevazute de art. 35 din Constitutie pentru a fi alese sau care au fost alese anterior, de doua ori, ca Presedinte al Romaniei.
Art. 11
(1)Biroul Electoral Central aduce la cunostinta publica, prin presa, si afiseaza, la sediul sau, propunerile de candidati pe care le-a primit, in termen de 24 de ore de la inregistrare.
(2)Pina la 20 de zile inainte de data alegerilor, candidatul, partidele, formatiunile politice sau cetatenii pot contesta inregistrarea sau neinregistrarea candidaturii. Contestatia se depune la Biroul Electoral Central, care o inainteaza impreuna cu dosarul candidaturii, in termen de 24 de ore, spre solutionare, Curtii Constitutionale.
(3)Curtea Constitutionala solutioneaza contestatia in termen de 48 de ore de la inregistrare. Solutia este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(4)A doua zi dupa expirarea termenului de solutionare a contestatiilor, prevazut la alin. (3), Biroul Electoral Central comunica birourilor electorale de circumscriptie candidaturile definitive inregistrate, in ordinea in care au fost depuse.
Sectiunea 3:Buletinele de vot
Art. 12
(1)Buletinele de vot se vor tipari potrivit modelului prevazut in anexa.
(2)Dimensiunile buletinului de vot se stabilesc de Biroul Electoral Central, tinind seama de numarul candidatilor si de spatiul necesar pentru imprimarea lor, si se transmit birourilor electorale de circumscriptie o data cu comunicarea candidaturilor.
(3)Imprimarea buletinelor de vot se asigură de birourile electorale de circumscripţie prin intermediul prefecţilor, cu respectarea prevederilor legale referitoare la imprimarea buletinelor de vot pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, care se aplică în mod corespunzător. Prefecţii răspund ca toate buletinele de vot necesare să fie imprimate cu cel puţin 3 zile înainte de data alegerilor.

Art. 13
(1)Semnele electorale se declara la Biroul Electoral Central o data cu depunerea candidaturii.
(2)Daca alegerile pentru Presedintele Romaniei au loc concomitent cu cele pentru Camera Deputatilor si Senat, se vor utiliza numai semnele electorale stabilite in cadrul alegerilor pentru cele doua Camere. Daca alegerile pentru Presedintele Romaniei au loc la o data diferita, se vor utiliza numai semnele electorale stabilite in cadrul ultimelor alegeri pentru Camera Deputatilor si Senat. In cazul partidelor sau formatiunilor politice care nu au participat la aceste alegeri, precum si in cazul coalitiilor electorale, se aplica prevederile Legii pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, referitoare la semne si denumiri.
Art. 14
Prevederile legale pentru alegerea Camerei Deputatilor si Senatului, referitoare la stampilele sectiilor de votare si la predarea, distribuirea si afisarea buletinelor de vot sau eliberarea unor buletine vizate si anulate, se aplica si pentru alegerile privind Presedintele Romaniei.
Sectiunea 4:Campania electorala si desfasurarea alegerilor
Art. 15
(1)Campania electorala si desfasurarea alegerilor pentru Presedintele Romaniei se fac potrivit dispozitiilor legale privind alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, cu exceptiile prevazute in prezenta sectiune.
(2)Presedintele in functie poate participa la campania electorala a partidului sau formatiunii politice care l-a propus sau ii sustine candidatura, potrivit art. 9.
Art. 16
(1)Pentru candidatii la alegerea Presedintelui Romaniei, accesul la serviciile publice la radio si televiziune este egal si gratuit.
(2)Orarul pentru campania electorala si repartizarea timpilor de antena pentru accesul egal si gratuit al candidatilor la serviciile publice de radio si televiziune se fac, dupa incheierea perioadei de depunere a candidaturilor, de birourile permanente reunite ale celor doua Camere ale Parlamentului, impreuna cu reprezentantii serviciilor publice de radio si televiziune si cu participarea candidatilor.
(3)Daca alegerile pentru Presedintele Romaniei au loc concomitent cu cele pentru Camera Deputatilor si Senat, se vor avea in vedere si orarul si repartizarea timpilor de antena pentru campania electorala privind alegerea celor doua Camere.
Art. 17
Impotriva solutiei date de biroul electoral de circumscriptie la plingerile ce ii sint adresate cu privire la impiedicarea unui partid sau a unei formatiuni politice ori a unui candidat de a-si desfasura campania electorala, contestatiile se solutioneaza de Curtea Constitutionala, in termen de 3 zile de la sesizare.
Art. 18
(1)Daca alegerile pentru Presedintele Romaniei au loc concomitent cu cele pentru Camera Deputatilor si Senat, persoanele acreditate sa asiste la efectuarea operatiunilor electorale pentru alegerea deputatilor si senatorilor pot asista si la efectuarea celor pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
(2)In cazul in care alegerile pentru Presedintele Romaniei au loc la o data diferita, acreditarea pentru a asista la operatiunile electorale a delegatilor presei, cinematografiei, radioului si televiziunii, romane sau straine, ori a observatorilor externi, care solicita aceasta, se face de Biroul Electoral Central.
(3)In situatia prevazuta la alin. (2), partidele si formatiunile politice care au propus candidati vor putea desemna cite un singur delegat, pentru fiecare sectie de votare si birou electoral de circumscriptie, care sa asiste la efectuarea operatiunilor electorale. Desemnarea se face prin comunicarea prenumelui, numelui si domiciliului reprezentantului, sub semnatura conducerii partidului sau formatiunii politice. Daca mai multe partide sau formatiuni politice au propus acelasi candidat, ele pot desemna numai un reprezentant comun.
Art. 19
(1)Alegatorul va vota aplicind stampila inauntrul patrulaterului care cuprinde prenumele si numele candidatului pe care il voteaza.
(2)Daca alegerile pentru Presedintele Romaniei au loc concomitent cu cele pentru Camera Deputatilor si Senat, stampila se aplica pe cartea de alegator pe un singur numar de scrutin.
(3)Daca alegerile pentru Presedintele Romaniei au loc la o data diferita de cele pentru Camera Deputatilor si Senat, stampila se aplica pe cartea de alegator la numarul de scrutin adus la cunostinta publica de Guvern o data cu data votarii.
(4)La al doilea tur de scrutin, stampila se aplica la numarul de scrutin care urmeaza.
Capitolul 3:Stabilirea rezultatului alegerilor
Art. 20
(1)Operatiunile electorale pentru constatarea rezultatelor votarii la sectiile de votare, contestatiile si intimpinarile cu privire la operatiunile de votare si de deschidere a urnelor se fac cu respectarea prevederilor legale privind alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului.
(2)Rezultatul votarii la sectia de votare se consemneaza intr-un tabel.
(3)Candidatii la alegerile pentru Parlament din partea partidelor sau formatiunilor politice ce au propus si candidati pentru alegerea Presedintelui Romaniei au dreptul sa intocmeasca si ei un tabel. Daca alegerile pentru cele doua Camere si pentru Presedintele Romaniei nu au loc concomitent, acest drept revine delegatilor partidelor sau formatiunilor politice ce au propus candidatii in alegerile pentru Presedintele Romaniei.
(4)Tabelele vor cuprinde voturile nule, prenumele si numele candidatilor si voturile valabil exprimate pentru fiecare candidat.
Art. 21
(1)După deschiderea urnelor şi numărarea voturilor preşedintele biroului secţiei de votare încheie un proces-verbal în 3 exemplare, care va cuprinde:
a)numărul alegătorilor potrivit listelor electorale permanente;
b)numărul alegătorilor care s-au prezentat la urne; defalcarea acestui număr în funcţie de alegătorii de pe lista permanentă şi de pe cea specială;
c)numărul total al voturilor valabil exprimate;
d)numărul voturilor nule;
e)numărul voturilor valabil exprimate pentru fiecare candidat;
f)expunerea, pe scurt, a întâmpinărilor şi contestaţiilor şi a modului lor de soluţionare, precum şi a contestaţiilor înaintate spre soluţionare biroului electoral de circumscripţie.

(2)Procesele-verbale se semnează de preşedinte şi de membrii biroului. Un exemplar al procesului-verbal se afişează, la loc vizibil, la sediul biroului electoral al secţiei de votare.

(3)Membrilor birourilor electorale ale sectiilor de votare care au semnat procesul-verbal li se elibereaza, la cerere, o copie certificata de catre toti cei care au semnat originalul ; cererea trebuie formulata inainte de intocmirea procesului-verbal.
(4)Lipsa semnaturii unor membri ai biroului sectiei de votare nu influenteaza asupra valabilitatii procesului-verbal. Presedintele va mentiona motivele care au impiedicat semnarea.
(5)Procesele-verbale, impreuna cu toate contestatiile privitoare la operatiunile electorale ale sectiei de votare, precum si cu buletinele de vot nule si cele contestate, vor alcatui un dosar care, sigilat si stampilat, se va inainta biroului electoral de circumscriptie, de presedintele biroului electoral al sectiei de votare si membrii biroului, cu paza militara, in cel mult 24 de ore.
(6)In termen de 24 de ore de la primirea dosarului, biroul electoral de circumscriptie va trimite unul din exemplarele procesului-verbal la tribunalul in a carei raza teritoriala este circumscriptia electorala ; candidatii sau partidele si formatiunile politice care i-au propus vor putea obtine copii legalizate de pe acest exemplar.
Art. 22
(1)Dupa primirea proceselor-verbale de la toate birourile electorale ale sectiilor de votare si dupa solutionarea contestatiilor si intimpinarilor primite, biroul electoral de circumscriptie incheie un proces-verbal, care va cuprinde :
a)numarul alegatorilor din circumscriptia electorala potrivit listelor electorale permanente ;
b)numarul total al alegatorilor ce s-au prezentat la urne ; defalcarea acestui numar de pe listele permanente si de pe cele speciale ;
c)numarul total al voturilor valabil exprimate ;
d)numarul voturilor nule ;
e)numarul voturilor valabil exprimate pentru fiecare candidat in cadrul circumscriptiei electorale ;
f)expunerea, pe scurt, a intimpinarilor, contestatiilor si hotaririlor luate de biroul electoral de circumscriptie.
(2)Prevederile art. 21 alin. (2) si (4) se aplica in mod corespunzator.
(3)Procesul-verbal, impreuna cu intimpinarile, contestatiile si procesele-verbale primite de la birourile electorale ale sectiilor de votare, formind un dosar, incheiat, sigilat si semnat de membrii biroului electoral, se inainteaza, cu paza militara, la Biroul Electoral Central, in cel mult 48 de ore de la primirea ultimului proces-verbal al birourilor electorale ale sectiilor de votare.
Art. 23
(1)Biroul Electoral Central rezolva intimpinarile si contestatiile depuse, deciziile date fiind definitive, dupa care incheie un proces-verbal cuprinzind :
a)numarul total al alegatorilor potrivit listelor electorale ale localitatilor unde isi au domiciliul alegatorii ;
b)numarul total al alegatorilor ce s-au prezentat la urne ;
c)numarul total al voturilor nule ;
d)numarul total al voturilor valabil exprimate, pe intreaga tara, pentru fiecare candidat si constatarea indeplinirii conditiilor prevazute de art. 81 din Constitutie ; in situatia in care aceste conditii nu sint intrunite, prenumele si numele candidatilor ce vor participa la al doile tur de scrutin ;
e)centralizarea rezultatelor celui de-al doilea tur, potrivit prevederilor de la lit. a) - d), care se aplica in mod corespunzator, prenumele si numele candidatului a carui alegere a fost constatata ;
f)modul de solutionare a contestatiilor si intimpinarilor primite.
(2)Prevederile art. 21 alin. (2) si (4) se aplica in mod corespunzator.
(3)Procesul-verbal, pentru fiecare tur de scrutin, impreuna cu dosarele birourilor electorale de circumscriptie, primite potrivit art. 22 alin. (3), se inainteaza, cu paza militara, la Curtea Constitutionala, in termen de 24 de ore de la inregistrarea ultimului dosar.
Art. 24
(1)Curtea Constitutionala anuleaza alegerile in cazul in care votarea si stabilirea rezultatelor au avut loc prin frauda de natura sa modifice atribuirea mandatului sau, dupa caz, ordinea candidatilor care pot participa la al doilea tur de scrutin. In aceasta situatie, Curtea va dispune repetarea turului de scrutin in a treia duminica de la data anularii alegerilor.
(2)Cererea de anulare a alegerilor se poate face de partidele, formatiunile politice si candidatii care au participat la alegeri, in termen de cel mult 3 zile de la inchiderea votarii ; cererea trebuie motivata si insotita de dovezile pe care se intemeiaza.
(3)Cererea poate fi admisa numai daca cel care a sesizat nu este implicat in producerea fraudei.
(4)Solutionarea cererii de catre Curtea Constitutionala se face pina la data prevazuta de lege pentru aducerea la cunostinta publica a rezultatului alegerilor.
Art. 25
(1)Curtea Constitutionala publica rezultatul alegerilor in presa si in Monitorul Oficial al Romaniei pentru fiecare tur de scrutin si valideaza rezultatul alegerilor pentru presedintele ales.
(2)Actul de validare se intocmeste in 3 exemplare, din care unul se prezinta Parlamentului pentru depunerea juramintului prevazut de art. 82 alin. (2 din Constitutie, iar al treilea se inmineaza candidatului ales.
Art. 26
(1)Al doilea tur de scrutin are loc in conditiile prevazute la art. 81 alin. (3) din Constitutie, la 2 saptamini de la primul tur de scrutin, in aceleasi sectii de votare si circumscriptii electorale, sub conducerea operatiunilor electorale de catre aceleasi birouri electorale si pe baza acelorasi liste de alegatori de la primul tur.
(2)In al doilea tur de scrutin participa primii doi candidati care au obtinut cel mai mare numar de voturi, valabil exprimate pe intreaga tara la primul tur. Confirmarea acestui numar se face de Curtea Constitutionala in termen de 24 de ore de la primirea proceselor-verbale prevazute la art. 23 alin. (3), prin aducerea la cunostinta publica a prenumelui si numelui celor doi candidati care vor participa la cel de-al doilea tur de scrutin si a zilei votarii stabilite potrivit alin. (1).
(3)Campania electorala pentru al doilea tur de scrutin incepe de la data cind s-a adus la cunostinta publica ziua votarii.
(4)In termen de 2 zile de la deschiderea campaniei electorale se vor stabili orarul pentru desfasurarea acesteia la serviciile publice de radio si televiziune si repartizarea timpilor de antena, potrivit art. 16, care se aplica in mod corespunzator.
(5)Persoanele acreditate sa asiste la efectuarea operatiunilor electorale la primul tur de scrutin sint de drept acreditate sa asiste la efectuarea acestor operatiuni si la al doilea tur de scrutin.
Capitolul 4:Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 27
Sanctiunile contraventionale si pedepsele, prevazute de lege pentru incalcarea dispozitiilor legale privind alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, se aplica si in ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor legale corespunzatoare privind alegerea Presedintelui Romaniei.
Art. 28
(1)Prevederile legale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, referitoare la suportarea cheltuielilor electorale, taxa de timbru, alianţele electorale, oficiile electorale, sprijinirea de către Guvern a activităţii birourilor electorale şi oficiilor electorale, păstrarea materialelor utilizate în procesul electoral, precum şi la judecarea de către instanţe a întâmpinărilor, a contestaţiilor şi a oricăror alte cereri se aplică şi în ceea ce priveşte alegerile pentru Preşedintele României.

(2)[textul din Art. 28, alin. (2) din capitolul 4 a fost abrogat la 03-mar-2003 de Art. 34 din capitolul VII din Legea 43/2003]
(3)[textul din Art. 28, alin. (3) din capitolul 4 a fost abrogat la 03-mar-2003 de Art. 34 din capitolul VII din Legea 43/2003]
Art. 29
(1)Alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 1992 vor avea loc o data cu cele pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului.
(2)Pentru alegerile de la alin. (1) pot fi acreditati sa asiste la operatiunile electorale si observatori interni, in conditiile prevazute de Legea pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului.
Art. 30
Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea Parlamentului si a Presedintelui Romaniei se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si Senat in sedinta comuna din 8 iunie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
-****-
Presedintele Senatului Presedintele Camerei Deputatilor
academician ALEXANDRU BIRLADEANU MARTIAN DAN
ANEXA:ROMANIA P BULETIN DE VOT PENTRU ALEGEREA PRESEDINTELUI ROMANIEI
*)Circumscriptia electorala nr. ._____
*) Se trece data alegerilor
1) Se trece denumirea completa a partidului, formatiunii politice sau mentiunea "Candidat independent".
2) Se trece semnul electoral ; intre denumirea partidului, formatiunii politice sau mentiunea "Candidat independent" si semnul electoral sa se pastreze distanta de 3 litere.
3) Se trec prenumele si numele candidatului.
NOTA : Se imprima atitea patrulatere citi candidati sint, in ordinea depunerii candidaturilor.
Hirtia pentru buletinele de vot va fi de culoare alba si suficient de groasa pentru a nu se distinge pe verso numele imprimat si votul dat.
Pe paginile buletinului de vot se vor imprima patrulatere in numar suficient pentru a cuprinde toate candidaturile, in afara de ultima pagina, care va ramine alba pentru stampila de control.
Toate numele, prenumele si cuvintele ce se inscriu in interiorul patrulaterului se vor tipari cu litera corp 10 verzal drepte.
Paginile buletinului de vot, inclusiv ultima pagina care va ramine alba, vor fi numerotate.
Pe teritoriul unei circumscriptii electorale se va folosi tus, pentru stampile, de aceeasi culoare.
Semnul electoral se va imprima intr-un spatiu grafic de 2,5 cm x 2,5 cm.