Capitolul 9 - Stabilirea rezultatelor obtinute in alegeri - Legea 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului
M.Of. 164
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Iulie 2004
Capitolul 9:Stabilirea rezultatelor obtinute in alegeri
Sectiunea 1:Constatarea rezultatelor votarii la sectiile de votare
Art. 61
(1)Dupa incheierea votarii, presedintele biroului electoral al sectiei de votare va proceda, in prezenta membrilor biroului si, dupa caz, a candidatilor si a persoanelor acreditate sa asiste la votare, la inventarierea si sigilarea stampilelor cu mentiunea "Votat", precum si la numararea si anularea buletinelor de vot ramase neintrebuintate, la verificarea sigiliilor de pe urnele de votare, iar dupa incheierea acestor operatiuni, la deschiderea urnelor.
(2)Presedintele, la deschiderea fiecarui buletin, va citi cu voce tare lista de candidati care a fost votata sau, dupa caz, prenumele si numele candidatului independent votat si va arata buletinul de vot celor prezenti. Buletinele de vot deschise se vor aseza pe partide, formatiuni politice si coalitii ale acestora, precum si pe candidati independenti si se vor numara si lega separat.
(3)Sint nule buletinele de vot care nu au aplicata pe ele stampila de control a sectiei de votare, buletinele de alt model decit cel legal aprobat, buletinele care nu au stampila "Votat" sau la care stampila este aplicata pe mai multe patrulatere. Votul este valabil si in cazul in care, desi stampila aplicata a depasit limitele patrulaterului, optiunea alegatorului este evidenta.
(4)Buletinele de vot nule nu intra in calculul voturilor valabil exprimate.
(5)Rezultatul votarii pentru Camera Deputatilor si pentru Senat se va consemna in doua tabele separate. Tabelele se intocmesc de cite un membru al biroului electoral al sectiei de votare, desemnat de presedinte. Daca la consemnarea rezultatelor sint prezenti si candidati, acestia au dreptul sa intocmeasca si ei un tabel pentru fiecare din Camerele Parlamentului.
(6)In tabelele prevazute la alin. (5) se vor inscrie voturile nule, listele de candidati sau prenumele si numele candidatilor independenti si voturile valabil exprimate pentru fiecare.
Art. 62
(1)După deschiderea urnelor şi numărarea voturilor preşedintele biroului electoral al secţiei de votare va încheia, separat pentru Camera Deputaţilor şi Senat, câte un proces-verbal, în 3 exemplare, care va cuprinde:
a)numărul alegătorilor, potrivit listelor electorale permanente;
b)numărul alegătorilor care s-au prezentat la urne; defalcarea acestui număr în funcţie de alegătorii de pe lista electorală permanentă şi de pe aceea specială;
c)numărul total al voturilor valabil exprimate;
d)numărul voturilor nule;
e)numărul voturilor valabil exprimate, obţinute de fiecare listă de candidaţi sau de fiecare candidat independent;
f)expunerea, pe scurt, a întâmpinărilor şi contestaţiilor şi a modului lor de soluţionare, precum şi a contestaţiilor înaintate spre soluţionare biroului electoral de circumscripţie;
g)starea sigiliilor de pe urne la încheierea votării;
h)numărul buletinelor de vot primite;
i)numărul buletinelor de vot rămase neîntrebuinţate şi anulate.
(2)Procesele-verbale se semnează de preşedinte şi de membrii biroului şi vor avea aplicată ştampila de control. Semnăturile se pun în dreptul prenumelui, numelui şi, după caz, al apartenenţei politice a fiecărui membru. Un exemplar din procesul-verbal se afişează, la loc vizibil, la sediul biroului electoral al secţiei de votare.
(1)După deschiderea urnelor şi numărarea voturilor preşedintele biroului electoral al secţiei de votare va încheia, separat pentru Camera Deputaţilor şi Senat, câte un proces-verbal, în 3 exemplare, care va cuprinde:
a)numărul alegătorilor, potrivit listelor electorale permanente;
b)numărul alegătorilor care s-au prezentat la urne; defalcarea acestui număr în funcţie de alegătorii de pe lista electorală permanentă şi de pe aceea specială;
c)numărul total al voturilor valabil exprimate;
d)numărul voturilor nule;
e)numărul voturilor valabil exprimate, obţinute de fiecare listă de candidaţi sau de fiecare candidat independent;
f)expunerea, pe scurt, a întâmpinărilor şi contestaţiilor şi a modului lor de soluţionare, precum şi a contestaţiilor înaintate spre soluţionare biroului electoral de circumscripţie;
g)starea sigiliilor de pe urne la încheierea votării;
h)numărul buletinelor de vot primite;
i)numărul buletinelor de vot rămase neîntrebuinţate şi anulate.
(2)Procesele-verbale se semnează de preşedinte şi de membrii biroului şi vor avea aplicată ştampila de control. Semnăturile se pun în dreptul prenumelui, numelui şi, după caz, al apartenenţei politice a fiecărui membru. Un exemplar din procesul-verbal se afişează, la loc vizibil, la sediul biroului electoral al secţiei de votare.(3)Membrilor birourilor electorale ale sectiilor de votare care au semnat procesul-verbal li se elibereaza, la cerere, o copie certificata de catre toti cei care au semnat originalul ; cererea trebuie formulata inainte de intocmirea procesului-verbal.
(4)Lipsa semnaturii unor membri ai biroului nu influenteaza asupra valabilitatii procesului-verbal. Presedintele va mentiona motivele care au impiedicat semnarea.
Art. 63
(1)In tot timpul operatiunilor de votare sau de deschidere a urnelor se pot face intimpinari ori contestatii cu privire la aceste operatiuni de catre candidati, membrii biroului electoral, precum si, pina la incheierea votarii, de catre alegatori.
(2)Contestatiile se formuleaza in scris si se prezinta presedintelui biroului electoral al sectiei de votare, care va elibera dovada de primire.
(3)Presedintele biroului electoral al sectiei de votare va hotari, de indata, asupra contestatiilor a caror rezolvare nu sufera intirziere.
Art. 64
(1)Pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat se întocmeşte câte un dosar care va cuprinde procesele-verbale şi contestaţiile privitoare la operaţiunile electorale ale secţiei, precum şi buletinele nule şi cele contestate. Dosarele sigilate şi ştampilele se vor înainta biroului electoral de circumscripţie sau oficiului electoral, după caz, de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare şi de membrii biroului, cu pază militară, în termen de cel mult 24 de ore de la declararea închiderii secţiei de votare. În termen de 24 de ore de la primire oficiile electorale înaintează dosarele sigilate şi ştampilele biroului electoral de circumscripţie al municipiului Bucureşti.
(1)Pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat se întocmeşte câte un dosar care va cuprinde procesele-verbale şi contestaţiile privitoare la operaţiunile electorale ale secţiei, precum şi buletinele nule şi cele contestate. Dosarele sigilate şi ştampilele se vor înainta biroului electoral de circumscripţie sau oficiului electoral, după caz, de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare şi de membrii biroului, cu pază militară, în termen de cel mult 24 de ore de la declararea închiderii secţiei de votare. În termen de 24 de ore de la primire oficiile electorale înaintează dosarele sigilate şi ştampilele biroului electoral de circumscripţie al municipiului Bucureşti.(2)In termen de 24 de ore de la primirea dosarului, biroul electoral de circumscriptie va trimite unul din exemplarele procesului-verbal la tribunalul in a carui raza teritoriala se afla circumscriptia electorala ; partidele si formatiunile politice, precum si candidatii independenti vor putea obtine copii legalizate de pe acest exemplar.
Art. 641
Oficiul electoral, după primirea proceselor-verbale cuprinzând rezultatul numărării voturilor, va încheia, conform art. 62 alin. (1) lit. a)-f), h) şi i), alin. (2), (3) şi (4), separat pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat, câte un proces-verbal cuprinzând totalul voturilor valabil exprimate pentru fiecare partid sau alianţă politică, pe care îl va înainta în termen de 24 de ore biroului electoral de circumscripţie al municipiului Bucureşti.Sectiunea 2:Stabilirea rezultatelor votarii la circumscriptiile electorale
Art. 65
(1)După primirea proceselor-verbale cu rezultatul numărării voturilor biroul electoral de circumscripţie va încheia, separat pentru Camera Deputaţilor şi Senat, câte un proces-verbal cuprinzând voturile valabil exprimate pentru fiecare partid, formaţiune politică sau alianţă a acestora, pe care îl va înainta în termen de 24 de ore la Biroul Electoral Central.
(2)După primirea proceselor-verbale încheiate de către birourile electorale ale circumscripţiilor potrivit alin. (1), Biroul Electoral Central va stabili partidele, formaţiunile politice sau alianţele acestora care îndeplinesc pragul electoral, separat pentru Camera Deputaţilor şi Senat. Pragul electoral reprezintă numărul minim necesar de voturi valabil exprimate pentru reprezentarea parlamentară, exprimat în procente, după cum urmează:
a)5% din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară, pentru partidele politice sau formaţiunile politice;
b)în cazul alianţelor politice, la pragul de 5% prevăzut la lit. a) se adaugă, pentru al doilea partid membru al alianţei politice, 3% din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară, şi, pentru fiecare membru al alianţei politice, începând cu al treilea partid, câte un singur procent (1%) din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară, dar nu mai mult de 10%.
(3)După primirea de la Biroul Electoral Central a constatării cu privire la partidele, formaţiunile politice sau alianţele acestora care întrunesc şi care nu întrunesc pragul electoral, biroul electoral de circumscripţie va proceda la atribuirea, potrivit art. 66, a mandatelor de deputat, respectiv de senator.
(4)La lucrările efectuate de biroul electoral de circumscripţie au dreptul să asiste candidaţii şi persoanele acreditate.
(1)După primirea proceselor-verbale cu rezultatul numărării voturilor biroul electoral de circumscripţie va încheia, separat pentru Camera Deputaţilor şi Senat, câte un proces-verbal cuprinzând voturile valabil exprimate pentru fiecare partid, formaţiune politică sau alianţă a acestora, pe care îl va înainta în termen de 24 de ore la Biroul Electoral Central.
(2)După primirea proceselor-verbale încheiate de către birourile electorale ale circumscripţiilor potrivit alin. (1), Biroul Electoral Central va stabili partidele, formaţiunile politice sau alianţele acestora care îndeplinesc pragul electoral, separat pentru Camera Deputaţilor şi Senat. Pragul electoral reprezintă numărul minim necesar de voturi valabil exprimate pentru reprezentarea parlamentară, exprimat în procente, după cum urmează:
a)5% din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară, pentru partidele politice sau formaţiunile politice;
b)în cazul alianţelor politice, la pragul de 5% prevăzut la lit. a) se adaugă, pentru al doilea partid membru al alianţei politice, 3% din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară, şi, pentru fiecare membru al alianţei politice, începând cu al treilea partid, câte un singur procent (1%) din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară, dar nu mai mult de 10%.
(3)După primirea de la Biroul Electoral Central a constatării cu privire la partidele, formaţiunile politice sau alianţele acestora care întrunesc şi care nu întrunesc pragul electoral, biroul electoral de circumscripţie va proceda la atribuirea, potrivit art. 66, a mandatelor de deputat, respectiv de senator.
(4)La lucrările efectuate de biroul electoral de circumscripţie au dreptul să asiste candidaţii şi persoanele acreditate.Art. 66
(1)Atribuirea de mandate pentru candidaţii de pe liste se face avându-se în vedere numai partidele, formaţiunile politice sau alianţele acestora care au întrunit pragul electoral prevăzut la art. 65 alin. (2), în mod distinct pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat.
(2)Operaţiunea de atribuire a mandatelor se face după comunicarea Biroului Electoral Central cu privire la partidele, formaţiunile politice şi alianţele acestora care au întrunit pragul electoral prevăzut la art. 65 alin. (2), în mod distinct pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat.
(1)Atribuirea de mandate pentru candidaţii de pe liste se face avându-se în vedere numai partidele, formaţiunile politice sau alianţele acestora care au întrunit pragul electoral prevăzut la art. 65 alin. (2), în mod distinct pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat.
(2)Operaţiunea de atribuire a mandatelor se face după comunicarea Biroului Electoral Central cu privire la partidele, formaţiunile politice şi alianţele acestora care au întrunit pragul electoral prevăzut la art. 65 alin. (2), în mod distinct pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat.(3)Repartizarea si atribuirea mandatelor de deputat si de senator se fac in doua etape : la nivelul fiecarei circumscriptii electorale si la nivel de tara.
(4)La nivelul circumscriptiei electorale, biroul electoral stabileste, separat pentru Camera Deputatilor si pentru Senat, coeficientul electoral al circumscriptiei, prin impartirea numarului total de voturi valabil exprimate pentru toate listele de candidati ale partidelor, formatiunilor politice si coalitiilor acestora ce intrunesc conditia prevazuta la alin. (1) si pentru candidatii independenti la numarul de deputati, respectiv de senatori, ce urmeaza sa fie alesi in acea circumscriptie ; fiecarei liste i se vor repartiza atitea mandate de cite ori coeficientul electoral al circumscriptiei electorale se include in voturile valabil exprimate pentru acea lista ; atribuirea mandatelor se face de biroul electoral de circumscriptie in ordinea inscrierii candidatilor pe lista ; pentru candidatii independenti se atribuie fiecaruia cite un mandat, daca a obtinut un numar de voturi valabil exprimate cel putin egal cu coeficientul electoral pentru deputati sau pentru senatori, dupa caz. Voturile ramase, adica cele neutilizate sau inferioare coeficientului electoral, obtinute de listele de candidati ale partidelor, formatiunilor politice si coalitiilor acestora ce intrunesc conditia prevazuta la alin. (1), ca si mandatele ce nu au putut fi atribuite de biroul electoral de circumscriptie se comunica de acesta Biroului Electoral Central, pentru a fi repartizate centralizat.
(5)Biroul Electoral Central insumeaza, pe intreaga tara, separat pentru Camera Deputatilor si pentru Senat, voturile neutilizate sau cele inferioare coeficientului electoral de circumscriptie din toate circumscriptiile electorale, pentru fiecare partid, formatiune politica sau coalitie a acestora ce intruneste conditia prevazuta la alin. (1) ; numarul voturilor astfel abtinute de fiecare partid, formatiune politica sau coalitie a acestora se imparte la 1, 2, 3, 4 etc., facindu-se atitea operatii de impartire cite mandate nu au putut fi atribuite la nivelul circumscriptiilor electorale ; citurile rezultate din impartire, indiferent de lista din care provin, se clasifica in ordine descrescatoare, pina la concurenta numarului de mandate neatribuite ; cel mai mic din aceste cituri constituie coeficientul electoral pe tara, pentru deputati si, separat, pentru senatori ; fiecarui partid, formatiune politica sau coalitie a acestora i se vor repartiza atitea mandate de deputati sau, dupa caz, de senatori de cite ori coeficientul electoral pe tara se cuprinde in numarul total al voturilor valabil exprimate pentru partidul, formatiunea politica sau coalitia respectiva, rezultat din insumarea pe tara a voturilor neutilizate si a celor inferioare coeficientului electoral de circumscriptie.
(6)Desfasurarea mandatelor repartizate pe circumscriptii electorale se face de Biroul Electoral Central, dupa cum urmeaza :
a)pentru fiecare partid, formatiune politica sau coalitie a acestora, carora le-au revenit mandate potrivit alin. (5), se imparte numarul voturilor neutilizate sau al celor inferioare coeficientului electoral de circumscriptie, din fiecare circumscriptie electorala, la numarul total al voturilor valabil exprimate pentru acel partid, formatiune politica sau coalitie avut in vedere la repartizarea mandatelor pe tara.
Rezultatul astfel obtinut pentru fiecare circumscriptie se inmulteste cu numarul de mandate cuvenite partidului, formatiunii politice sau coalitiei acestora. Datele obtinute se ordoneaza descrescator la nivelul tarii si separat descrescator in cadrul fiecarei circumscriptii.
Pentru fiecare circumscriptie se iau in calcul primele partide, formatiuni politice sau coalitii ale acestora, in limita mandatelor ce au ramas de repartizat in circumscriptia respectiva. Ultimul numar din aceasta operatiune reprezinta repartitorul acelei circumscriptii.
In continuare, se procedeaza la repartizarea mandatelor pe circumscriptii in ordinea partidelor, formatiunilor politice, coalitiilor acestora, precum si a circumscriptiilor din lista ordonata pe tara, astfel : primul numar din lista ordonata pe tara se imparte la repartitorul circumscriptiei de la care provine, rezultind numarul de mandate ce-i revin in circumscriptia respectiva. In continuare, se procedeaza identic cu numerele urmatoare din lista ordonata pe tara.
In situatia in care s-a epuizat numarul de mandate cuvenite unui partid, unei formatiuni politice sau unei coalitii ori dintr-o circumscriptie electorala, operatiunea se continua fara acestea.
Daca numarul din lista ordonata pe tara este mai mic decit repartitorul de circumscriptie, se acorda un mandat ;
b)in cazul in care nu este posibila acordarea mandatelor in ordinea ce rezulta din prevederile de la lit. a), Biroul Electoral Central va avea in vedere circumscriptia electorala in care partidul, formatiunea politica sau coalitia acestora are cel mai mare numar de candidati sau un candidat, carora nu li s-au atribuit mandate, iar daca si astfel au ramas mandate neindividualizate pe circumscriptii, circumscriptia electorala in care partidul, formatiunea politica sau coalitia respectiva are cele mai multe voturi neutilizate ori cele mai multe voturi inferioare coeficientului electoral de circumscriptie ;
c)daca dupa aplicarea prevederilor de la lit. a) si b) au mai ramas mandate nedesfasurate pe circumscriptii, Biroul Electoral Central le va stabili pe baza acordului partidelor, formatiunilor politice sau coalitiilor acestora carora li se cuvin aceste mandate potrivit alin. (5), iar in lipsa unui acord, prin tragere la sorti, in termen de 24 de ore de la incheierea operatiunilor anterioare.
(7)Mandatele desfasurate pe listele de candidati, potrivit alin. (6), se atribuie candidatilor de biroul electoral de circumscriptie, in ordinea inscrierii acestora pe lista.
(8)Biroul electoral de circumscriptie elibereaza certificatul doveditor al alegerii deputatilor si senatorilor carora li s-au atribuit mandate, in termen de 24 de ore de la incheierea fiecarei operatiuni de atribuire.
(9)Candidatii inscrisi in liste, care nu au fost alesi, sint declarati supleanti ai listelor respective. In caz de vacanta a mandatelor de deputati sau de senatori alesi pe liste de candidati, supleantii vor ocupa locurile devenite vacante, in ordinea in care sint inscrisi in liste, daca pina la data validarii, pentru ocuparea locurilor vacante, partidele sau formatiunile politice pe listele carora au candidat supleantii confirma in scris ca apartin acestora.
Art. 67
(3)Procesul-verbal, împreună cu întâmpinările, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secţiilor de votare şi de la oficiile electorale, după caz, formând un dosar, încheiat, sigilat şi semnat de membrii biroului electoral, se înaintează, cu pază militară, la Biroul Electoral Central în termen cel mult 48 de ore de la primirea comunicării Biroului Electoral Central referitoare la desfăşurarea, pe circumscripţii electorale, a mandatelor repartizate centralizat pe ţară.
(4)Buletinele de vot nule vor fi păstrate în deplină siguranţă, ambalate, sigilate şi etichetate, pe fiecare secţie de votare, la birourile electorale de circumscripţie, până la validarea rezultatelor alegerilor.
(1)Biroul electoral de circumscriptie incheie, separat, cite un proces-verbal pentru Camera Deputatilor si Senat privind toate operatiunile electorale, centralizarea voturilor, constatarea rezultatului alegerilor si atribuirea mandatelor.
(2)Procesul-verbal trebuie sa cuprinda :
a)numarul alegatorilor din circumscriptia electorala, potrivit listelor electorale permanente ;
b)numarul total al alegatorilor ce s-au prezentat la urne ; defalcarea acestui numar in functie de alegatorii de pe listele permanente si de pe cele speciale ;
c)numarul total al voturilor valabil exprimate ;
d)numarul total al voturilor valabil exprimate pentru fiecare lista de candidati si pentru fiecare candidat independent ;
e)numarul voturilor nule ;
f)modul de atribuire a mandatelor, potrivit art. 66, prenumele si numele candidatilor alesi, precum si, dupa caz, partidul, formatiunea politica sau coalitia acestora ce i-a propus ;
g)mandatele ce nu au putut fi atribuite la nivelul circumscriptiei electorale, precum si voturile valabil exprimate ce urmeaza a fi insumate, potrivit art. 66, pe intreaga tara ;
h)expunerea, pe scurt, a intimpinarilor, contestatiilor si hotaririlor luate de biroul electoral de circumscriptie.
(3)Procesul-verbal, împreună cu întâmpinările, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secţiilor de votare şi de la oficiile electorale, după caz, formând un dosar, încheiat, sigilat şi semnat de membrii biroului electoral, se înaintează, cu pază militară, la Biroul Electoral Central în termen cel mult 48 de ore de la primirea comunicării Biroului Electoral Central referitoare la desfăşurarea, pe circumscripţii electorale, a mandatelor repartizate centralizat pe ţară.
(4)Buletinele de vot nule vor fi păstrate în deplină siguranţă, ambalate, sigilate şi etichetate, pe fiecare secţie de votare, la birourile electorale de circumscripţie, până la validarea rezultatelor alegerilor.Art. 68
(1)Biroul Electoral Central rezolva intimpinarile si contestatiile depuse, dupa care incheie separat cite un proces-verbal pentru Camera Deputatilor si pentru Senat, cuprinzind, pe intreaga tara :
a)numarul total al alegatorilor potrivit listelor electorale permanente ;
b)numarul total al alegatorilor care s-au prezentat la urne ;
c)numarul total al voturilor valabil exprimate ;
d)numarul total al voturilor nule ;
e)constatarea cu privire la modul de aplicare, de catre birourile electorale de circumscriptie, a prevederilor art. 66 alin. (4) ;
f)repartizarea pe tara a mandatelor potrivit art. 66 alin. (5) si desfasurarea acestora pe circumscriptii electorale potrivit alin. (6) al aceluiasi articol ;
g)organizatiile cetatenilor apartinind minoritatilor nationale care, desi au participat la alegeri, nu au obtinut nici un mandat de deputat sau de senator ; totalitatea voturilor valabil exprimate pentru listele fiecareia din aceste organizatii si constatarea organizatiilor carora li se cuvine cite un mandat de deputat potrivit art. 4 ; prenumele si numele primului candidat de pe lista organizatiei indreptatite la un mandat de deputat, care a intrunit cel mai mare numar de voturi ; in cazul in care listele organizatiei au obtinut un numar egal de voturi, desemnarea se face prin tragere la sorti ;
h)modul de solutionare a contestatiilor si intimpinarile primite.
(2)Procesele-verbale se semneaza de catre presedinte si ceilalti membri ai biroului in prezenta carora au fost intocmite si se inainteaza Camerei Deputatilor si Senatului, in vederea validarii alegerilor, impreuna cu dosarele intocmite de birourile electorale de circumscriptie.
(3)[textul din Art. 68, alin. (3) din capitolul 9, sectiunea 2 a fost abrogat la 28-oct-1996 de Art. 40 din capitolul IV din Legea 115/1996]
(4)Programul utilizat de Biroul Electoral Central pentru repartizarea centralizata a mandatelor si desfasurarea acestora pe circumscriptii electorale se aproba de Biroul Electoral Central si constituie anexa la procesul-verbal ce se inainteaza pentru validarea mandatelor.
Art. 69
Biroul Electoral Central publica rezultatele alegerilor in presa si in Monitorul Oficial al Romaniei, in termen util, pentru respectarea prevederilor art. 60 alin. (3) din Constitutie.