Capitolul 2 - Listele electorale si cartile de alegator - Legea 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului
M.Of. 164
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Iulie 2004
Capitolul 2:Listele electorale si cartile de alegator
Sectiunea 1:Listele electorale
Art. 8
(1)Listele electorale permanente se întocmesc pe localităţi şi cuprind toţi cetăţenii cu drept de vot care domiciliază în localitatea pentru care au fost întocmite listele. Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate pot fi înscrişi, la cererea lor, în listele electorale permanente ale localităţii în care s-au născut ori în care au avut ultimul domiciliu în ţară. Cererea se depune la misiunea diplomatică a României din statul în care domiciliază sau direct la serviciul judeţean de evidenţă a populaţiei.
(2)Listele electorale permanente se întocmesc de serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor, sub coordonarea şi controlul Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor.
(3)Listele electorale permanente se întocmesc pentru comune, pe sate, iar pentru oraşe, municipii şi subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiilor, pe străzi.
(4)Listele electorale permanente vor cuprinde în mod obligatoriu, în ordinea numărului imobilelor în care locuiesc alegătorii, numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul, numărul şi seria actului de identitate, precum şi numărul circumscripţiei electorale.
(5)Listele electorale permanente se întocmesc în două exemplare oficiale, se semnează de şeful serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor şi de primar. Un exemplar va fi predat, spre păstrare, pe bază de proces-verbal, primăriei, iar celălalt, judecătoriei în a cărei rază teritorială se află localitatea pentru care au fost întocmite. Listele speciale permanente se păstrează în registre speciale cu file detaşabile.
(1)Listele electorale permanente se întocmesc pe localităţi şi cuprind toţi cetăţenii cu drept de vot care domiciliază în localitatea pentru care au fost întocmite listele. Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate pot fi înscrişi, la cererea lor, în listele electorale permanente ale localităţii în care s-au născut ori în care au avut ultimul domiciliu în ţară. Cererea se depune la misiunea diplomatică a României din statul în care domiciliază sau direct la serviciul judeţean de evidenţă a populaţiei.
(2)Listele electorale permanente se întocmesc de serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor, sub coordonarea şi controlul Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor.
(3)Listele electorale permanente se întocmesc pentru comune, pe sate, iar pentru oraşe, municipii şi subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiilor, pe străzi.
(4)Listele electorale permanente vor cuprinde în mod obligatoriu, în ordinea numărului imobilelor în care locuiesc alegătorii, numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul, numărul şi seria actului de identitate, precum şi numărul circumscripţiei electorale.
(5)Listele electorale permanente se întocmesc în două exemplare oficiale, se semnează de şeful serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor şi de primar. Un exemplar va fi predat, spre păstrare, pe bază de proces-verbal, primăriei, iar celălalt, judecătoriei în a cărei rază teritorială se află localitatea pentru care au fost întocmite. Listele speciale permanente se păstrează în registre speciale cu file detaşabile.(6)[textul din Art. 8, alin. (6) din capitolul 2, sectiunea 1 a fost abrogat la 31-mai-2000 de Art. I, punctul 3. din Ordonanta urgenta 63/2000]
Art. 9
(1)Serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor actualizează listele electorale permanente întocmite conform art. 8, sub controlul şi coordonarea Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, şi le comunică primăriei şi judecătoriei în cel mult 15 zile de la data stabilirii zilei votării.
(2)Persoanele decedate se radiază din lista electorală pe baza comunicării serviciului public local la care s-a înregistrat decesul, în termen de 24 de ore de la înregistrare, către serviciul judeţean de evidenţă a populaţiei de la ultimul domiciliu al persoanei decedate.
(4)Persoanele care au pierdut drepturile electorale se radiază din lista electorală, în temeiul comunicării instanţei judecătoreşti către serviciul judeţean de evidenţă a populaţiei la care este arondată localitatea în care persoana în cauză îşi are domiciliul.
(1)Serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor actualizează listele electorale permanente întocmite conform art. 8, sub controlul şi coordonarea Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, şi le comunică primăriei şi judecătoriei în cel mult 15 zile de la data stabilirii zilei votării.
(2)Persoanele decedate se radiază din lista electorală pe baza comunicării serviciului public local la care s-a înregistrat decesul, în termen de 24 de ore de la înregistrare, către serviciul judeţean de evidenţă a populaţiei de la ultimul domiciliu al persoanei decedate.(3)Persoanele care si-au pierdut cetatenia romana se radiaza din lista electorala, pe baza comunicarii Ministerului Justitiei.
(4)Persoanele care au pierdut drepturile electorale se radiază din lista electorală, în temeiul comunicării instanţei judecătoreşti către serviciul judeţean de evidenţă a populaţiei la care este arondată localitatea în care persoana în cauză îşi are domiciliul.Art. 10
(2)Înscrierea în listele electorale permanente este obligatorie. Schimbarea domiciliului unei persoane va fi operată în mod corespunzător şi în lista electorală permanentă de către formaţiunea de evidenţă a populaţiei de la noul domiciliu.
(1)Fiecare alegator este inscris intr-o singura lista electorala permanenta.
(2)Înscrierea în listele electorale permanente este obligatorie. Schimbarea domiciliului unei persoane va fi operată în mod corespunzător şi în lista electorală permanentă de către formaţiunea de evidenţă a populaţiei de la noul domiciliu.Art. 11
Listele electorale speciale se întocmesc în cazurile prevăzute de prezenta lege şi vor cuprinde numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate ale alegătorului. Listele se semnează de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare unde au fost întocmite.
Listele electorale speciale se întocmesc în cazurile prevăzute de prezenta lege şi vor cuprinde numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate ale alegătorului. Listele se semnează de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare unde au fost întocmite.Art. 12
(1)Alegătorii au dreptul să verifice înscrierea în listele electorale. Întâmpinările împotriva omisiunilor, înscrierilor greşite şi oricăror erori din liste se depun la primar, care le transmite de îndată autorităţilor care au întocmit listele. Acestea sunt obligate să se pronunţe în cel mult 3 zile de la înregistrare.
(2)Împotriva soluţiei date se poate face contestaţie în termen de 24 de ore de la comunicare. Contestaţia se soluţionează în cel mult 3 zile de judecătoria în a cărei rază teritorială domiciliază alegătorul sau, în cazul celor înscrişi în liste speciale, de judecătoria în a cărei rază teritorială se află biroul electoral al secţiei de votare care a întocmit lista. Hotărârea judecătorească este definitivă, executorie şi se comunică celor interesaţi în termen de 24 de ore de la pronunţare.
(1)Alegătorii au dreptul să verifice înscrierea în listele electorale. Întâmpinările împotriva omisiunilor, înscrierilor greşite şi oricăror erori din liste se depun la primar, care le transmite de îndată autorităţilor care au întocmit listele. Acestea sunt obligate să se pronunţe în cel mult 3 zile de la înregistrare.
(2)Împotriva soluţiei date se poate face contestaţie în termen de 24 de ore de la comunicare. Contestaţia se soluţionează în cel mult 3 zile de judecătoria în a cărei rază teritorială domiciliază alegătorul sau, în cazul celor înscrişi în liste speciale, de judecătoria în a cărei rază teritorială se află biroul electoral al secţiei de votare care a întocmit lista. Hotărârea judecătorească este definitivă, executorie şi se comunică celor interesaţi în termen de 24 de ore de la pronunţare.(3)Intimpinarile formulate cu privire la listele speciale din strainatate se solutioneaza de catre seful misiunii diplomatice sau de inlocuitorul acestuia. Contestatiile impotriva dispozitiilor date de seful misiunii diplomatice sau de inlocuitorul acestuia se depun la sediul misiunii si se trimit spre solutionare la Judecatoria sectorului 1 al municipiului Bucuresti, prevederile alin. (2) aplicindu-se in mod corespunzator.
Art. 13
(1)La solicitarea formaţiunilor de evidenţă a populaţiei în a căror rază teritorială de competenţă se află localitatea, primarii vor transmite informaţiile necesare în vederea determinării precise a adresei de domiciliu a cetăţenilor care locuiesc în sate, pe străzi renumerotate sau pe străzi a căror denumire a fost modificată prin hotărâre a consiliului local.
(2)Primarii vor efectua copii de pe listele electorale permanente cuprinzând alegătorii din fiecare secţie de votare, pe care le vor înainta, în două exemplare, birourilor electorale ale secţiilor de votare, în termen de 24 de ore de la constituirea acestora. Un exemplar va fi pus la dispoziţie alegătorilor pentru consultare, iar celălalt va fi utilizat în ziua alegerilor.
(3)Formaţiunea de evidenţă a populaţiei va transmite primarului, în termen de 24 de ore, modificările intervenite după trimiterea copiilor de pe listele electorale, care le va comunica de îndată judecătoriei şi biroului electoral al secţiei de votare.
(1)La solicitarea formaţiunilor de evidenţă a populaţiei în a căror rază teritorială de competenţă se află localitatea, primarii vor transmite informaţiile necesare în vederea determinării precise a adresei de domiciliu a cetăţenilor care locuiesc în sate, pe străzi renumerotate sau pe străzi a căror denumire a fost modificată prin hotărâre a consiliului local.
(2)Primarii vor efectua copii de pe listele electorale permanente cuprinzând alegătorii din fiecare secţie de votare, pe care le vor înainta, în două exemplare, birourilor electorale ale secţiilor de votare, în termen de 24 de ore de la constituirea acestora. Un exemplar va fi pus la dispoziţie alegătorilor pentru consultare, iar celălalt va fi utilizat în ziua alegerilor.
(3)Formaţiunea de evidenţă a populaţiei va transmite primarului, în termen de 24 de ore, modificările intervenite după trimiterea copiilor de pe listele electorale, care le va comunica de îndată judecătoriei şi biroului electoral al secţiei de votare.
Art. 131
Modelul listelor electorale permanente, al listei speciale, precum şi cheltuielile de tipărire a acestora se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.Sectiunea 2:Cartile de alegator
Art. 14
(1)Exercitarea dreptului de vot se face pe baza cărţii de alegător, eliberată în condiţiile prezentei legi. Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot vota şi fără carte de alegător, pe baza paşaportului diplomatic, de serviciu, simplu sau consular, pe care se va aplica ştampila cu menţiunea "Votat" de către preşedintele secţiei de votare, cu precizarea zilei şi a lunii în care a avut loc scrutinul.
(2)Ministerul Administraţiei şi Internelor supune aprobării Guvernului forma, conţinutul, modul de eliberare şi de utilizare a cărţii de alegător, precum şi cheltuielile de tipărire şi distribuire a acestora, pe baza propunerilor primite de la serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor.
(1)Exercitarea dreptului de vot se face pe baza cărţii de alegător, eliberată în condiţiile prezentei legi. Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot vota şi fără carte de alegător, pe baza paşaportului diplomatic, de serviciu, simplu sau consular, pe care se va aplica ştampila cu menţiunea "Votat" de către preşedintele secţiei de votare, cu precizarea zilei şi a lunii în care a avut loc scrutinul.
(2)Ministerul Administraţiei şi Internelor supune aprobării Guvernului forma, conţinutul, modul de eliberare şi de utilizare a cărţii de alegător, precum şi cheltuielile de tipărire şi distribuire a acestora, pe baza propunerilor primite de la serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor.(3)Un alegator nu poate primi decit o singura carte de alegator.
Art. 15
(1)Cărţile de alegător sunt valabile pentru toate consultările electorale, potrivit numărului de scrutine prevăzut în cuprinsul lor, şi se eliberează alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente ale localităţii în care domiciliază.
(1)Cărţile de alegător sunt valabile pentru toate consultările electorale, potrivit numărului de scrutine prevăzut în cuprinsul lor, şi se eliberează alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente ale localităţii în care domiciliază.(2)Cartea de alegator se pastreaza si se foloseste numai de catre titular.
Art. 16
(1)Cărţile de alegător se întocmesc de către serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor la care sunt arondate localităţile în care îşi au domiciliile alegătorii.
(2)Eliberarea cărţii de alegător se face pe baza actului de identitate, numai titularului şi sub semnătura acestuia, de către serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor.
(3)[textul din Art. 16, alin. (3) din capitolul 2, sectiunea 2 a fost abrogat la 22-nov-2000 de Art. I, punctul 3. din Ordonanta urgenta 212/2000]
(4)După actualizarea listelor electorale permanente potrivit art. 9 alin. (1) întocmirea şi eliberarea cărţilor de alegător pentru cetăţenii care au împlinit vârsta de 18 ani până în luna ianuarie sau care vor împlini această vârstă până în ziua alegerilor inclusiv se fac potrivit prevederilor alin. (1), (2) şi (3).
(6)Evidenţa cărţilor de alegător se asigură de către serviciile publice comunitare împreună cu Ministerul Administraţiei şi Internelor.
(1)Cărţile de alegător se întocmesc de către serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor la care sunt arondate localităţile în care îşi au domiciliile alegătorii.
(2)Eliberarea cărţii de alegător se face pe baza actului de identitate, numai titularului şi sub semnătura acestuia, de către serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor.
(3)[textul din Art. 16, alin. (3) din capitolul 2, sectiunea 2 a fost abrogat la 22-nov-2000 de Art. I, punctul 3. din Ordonanta urgenta 212/2000]
(4)După actualizarea listelor electorale permanente potrivit art. 9 alin. (1) întocmirea şi eliberarea cărţilor de alegător pentru cetăţenii care au împlinit vârsta de 18 ani până în luna ianuarie sau care vor împlini această vârstă până în ziua alegerilor inclusiv se fac potrivit prevederilor alin. (1), (2) şi (3).(5)Intimpinarile si contestatiile privind intocmirea sau eliberarea cartilor de alegator se fac cu respectarea prevederilor art. 12, care se aplica in mod corespunzator.
(6)Evidenţa cărţilor de alegător se asigură de către serviciile publice comunitare împreună cu Ministerul Administraţiei şi Internelor.Art. 17
(1)În cazul pierderii sau distrugerii cărţii de alegător se poate elibera un duplicat de către autorităţile prevăzute la art. 16 alin. (2), care vor face menţiunea corespunzătoare în lista electorală permanentă a localităţii.
(1)În cazul pierderii sau distrugerii cărţii de alegător se poate elibera un duplicat de către autorităţile prevăzute la art. 16 alin. (2), care vor face menţiunea corespunzătoare în lista electorală permanentă a localităţii.(2)Eliberarea duplicatului se face la cererea titularului si pe raspunderea acestuia. Originalul declarat pierdut sau distrus este nul de drept.