Capitolul iv - Dispoziţii diverse - Legea 590/2003 privind tratatele

M.Of. 23

În vigoare
Versiune de la: 12 Ianuarie 2004
CAPITOLUL IV:Dispoziţii diverse
SECŢIUNEA 1:Atribuţiile Ministerului Afacerilor Externe
Art. 35
(1)Ministerul Afacerilor Externe este organul specializat prin care se asigură coordonarea şi politica unitară în domeniul de reglementare al prezentei legi.
(2)La solicitarea autorităţilor statului sau din oficiu, în vederea asigurării aplicării întocmai în România a prevederilor tratatelor, Ministerul Afacerilor Externe, împreună cu alte instituţii competente, elaborează avize conforme cu privire la problemele juridice legate de interpretarea sau aplicarea acestora.
(3)La solicitarea autorităţilor statului sau din oficiu, Ministerul Afacerilor Externe se pronunţă asupra caracterului de tratat în înţelesul dreptului internaţional public, respectiv asupra caracterului juridic al obligaţiilor conţinute de acesta.
Art. 36
(1)La începutul fiecărui an calendaristic, Ministerul Afacerilor Externe elaborează o sinteză privind tratatele la nivel de stat şi guvernamental semnate, ratificate, aprobate, la care s-a aderat sau care au fost acceptate, respectiv care au intrat în vigoare în cursul anului calendaristic precedent.
(2)Sinteza prevăzută la alin. (1) se transmite spre informare Preşedintelui României, Guvernului şi Parlamentului până la sfârşitul lunii ianuarie a fiecărui an.
(3)Anual Ministerul Afacerilor Externe editează din fondurile prevăzute în bugetul său compendii şi culegeri cu textele tratatelor reprezentative intrate în vigoare, încheiate la nivel statal şi guvernamental.
Art. 37
(1)Ministerul Afacerilor Externe, precum şi alte ministere şi autorităţi ale statului au obligaţia să semnaleze Preşedintelui României, Guvernului şi Parlamentului problemele pe care le ridică aplicarea unor tratate în vigoare, în vederea soluţionării operative a acestora, în deplină conformitate cu dreptul internaţional şi interesele părţii române.
(2)Ministerul Afacerilor Externe analizează, în consultare cu alte ministere şi autorităţi ale statului, rezervele la tratatele multilaterale pe care le-au formulat alte state şi poate formula obiecţii la acestea, dacă este necesar, conform dreptului internaţional şi practicii internaţionale.
(3)Ministerul Afacerilor Externe poate iniţia, în consultare cu alte ministere şi autorităţi ale statului, retragerea rezervelor formulate de partea română la un tratat multilateral, care urmează aceeaşi procedură ca şi la exprimarea consimţământului cu privire la tratatul respectiv.
(4)Instrumentul de motivare a actului normativ prin care se aprobă retragerea rezervelor cuprinde cauzele pentru care s-a optat pentru aceasta.
(5)După intrarea în vigoare a actului normativ prin care se aprobă retragerea rezervelor, Ministerul Afacerilor Externe notifică depozitarului retragerea rezervelor părţii române sau transmite instrumentul de retragere a rezervelor, care este, de regulă, semnat de ministrul afacerilor externe şi învestit cu sigiliul de stat.
Art. 38
(1)Originalele tratatelor bilaterale la nivel de stat şi la nivel guvernamental, originalele tratatelor multilaterale care prevăd calitatea de depozitar a României sau a Guvernului României, precum şi copiile certificate ale tratatelor multilaterale semnate sau la care România ori Guvernul României este parte se păstrează în Arhiva tratatelor a Ministerului Afacerilor Externe.
(2)Originalele tratatelor bilaterale încheiate la nivel de stat şi la nivel guvernamental se transmit Ministerului Afacerilor Externe pentru depozitare, în termen de cel mult 7 zile lucrătoare de la data semnării.
(3)În calitate de depozitar, Ministerul Afacerilor Externe ţine evidenţa situaţiei juridice a tratatelor bilaterale şi multilaterale semnate sau la care România ori Guvernul României este parte şi îndeplineşte atribuţiile decurgând din calitatea de depozitar conform dreptului internaţional şi practicii internaţionale.
(4)Prin ordin al ministrului afacerilor externe se fac cunoscute date şi informaţii privind evoluţiile survenite în privinţa tratatelor încheiate de România, precum şi textele tratatelor revizuite, care se publică, fără plată, în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5)Ministerul Afacerilor Externe păstrează sigiliul de stat al României.
SECŢIUNEA 2:Publicitatea textelor tratatelor anterior publicării în Monitorul Oficial al României
Art. 39
(1)Textele tratatelor bilaterale nu pot fi făcute publice până la data publicării acestora în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia cazului în care există o obligaţie internaţională asumată de partea română în acest sens.
(2)După semnare, până la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, textele tratatelor bilaterale pot fi făcute publice cu acordul expres al celeilalte părţi, după cum urmează:
a)în cazul tratatelor la nivel de stat - cu aprobarea Preşedintelui României;
b)în cazul tratatelor la nivel guvernamental - cu aprobarea primului-ministru al Guvernului;
c)în cazul tratatelor la nivel departamental - cu aprobarea conducătorului instituţiei iniţiatoare şi cu avizul Ministerului Afacerilor Externe.
SECŢIUNEA 3:Examinarea compatibilităţii prevederilor tratatelor cu Constituţia României
Art. 40
(1)După convenirea sau adoptarea tratatelor prevăzute la art. 19 alin. (1), în orice etapă a încheierii lor, oricare dintre preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului României ori un număr de cel puţin 50 de deputaţi sau cel puţin 25 de senatori pot solicita Curţii Constituţionale avizul privind compatibilitatea prevederilor tratatelor cu Constituţia României.
(2)Curtea Constituţională se va pronunţa în termen de 30 de zile de la data sesizării, interval în care procedurile interne legate de încheierea tratatului se suspendă.
(3)În cazul în care tratatul cuprinde dispoziţii contrare Constituţiei României şi nu este posibilă renegocierea tratatului, iar în cazul tratatelor multilaterale, nici formularea de rezerve, proiectul de act normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare va fi promovat numai după revizuirea Constituţiei.
(4)Prevederile prezentului articol nu aduc atingere procedurilor de control al constituţionalităţii legilor şi ordonanţelor Guvernului, prevăzute de legea privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale. în cazul în care, în exercitarea atribuţiilor sale de control al constituţionalităţii, Curtea Constituţională decide că dispoziţiile unui tratat aflat în vigoare pentru România sunt neconstituţionale, Ministerul Afacerilor Externe, împreună cu ministerul sau instituţia în competenţele căruia/căreia se află domeniul principal reglementat prin tratat, va face demersuri, în termen de 30 de zile, pentru iniţierea procedurilor necesare în vederea renegocierii tratatului sau încetării valabilităţii acestuia pentru partea română ori, după caz, în vederea revizuirii Constituţiei.
SECŢIUNEA 4:Procedura încheierii înţelegerilor la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale cu autorităţi similare din alte state
Art. 41
(1)Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a solicita avizul de oportunitate al Ministerului Afacerilor Externe şi al ministerului cu atribuţii de sprijin şi control al autorităţilor publice locale cu privire la intenţia de a iniţia negocieri pentru încheierea de înţelegeri de cooperare cu autorităţi similare din alte state.
(2)Înţelegerile de cooperare prevăzute la alin. (1) se încheie cu respectarea prevederilor prezentei legi.
(3)Anterior semnării, proiectele de înţelegeri de cooperare pe care autorităţile administraţiei publice locale intenţionează să le încheie cu autorităţi similare din alte state vor fi avizate de către Ministerul Afacerilor Externe şi de către ministerul cu atribuţii de sprijin şi control al autorităţilor publice locale.
(4)Înţelegerile de cooperare la care se referă prezentul articol pot intra în vigoare de la data semnării.
(5)Copii ale înţelegerilor de cooperare semnate vor fi transmise, în termen de 10 zile lucrătoare de la data semnării, Ministerului Afacerilor Externe şi ministerului cu atribuţii de sprijin şi control al autorităţilor publice locale.
(6)Procedura prevăzută la alin. (1)-(4) este suplimentară procedurilor în acest domeniu care trebuie îndeplinite la nivelul autorităţilor publice locale pentru aprobarea iniţierii negocierilor, respectiv a semnării, sau pentru îndeplinirea altor acte cu privire la înţelegerile de cooperare respective.
SECŢIUNEA 5:Sancţiunea nerespectării normelor privind încheierea tratatelor
Art. 42
Tratatele încheiate cu încălcarea normelor dreptului internaţional privind validitatea tratatelor şi a normelor privind capacitatea şi/sau procedura încheierii tratatelor pot fi declarate nule, procedura de aprobare a declarării nulităţii fiind similară celei urmate pentru intrarea în vigoare a categoriei respective de tratate.
SECŢIUNEA 6:Excepţii
Art. 43
Procedura încheierii înţelegerilor tehnice la nivel departamental, indiferent de denumire, pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate de România prin tratate în domeniul cooperării cu forţele armate străine, nu intră sub incidenţa prezentei legi, urmând a fi reglementată prin hotărâre a Guvernului.
Art. 44
Contractele de stat nu intră sub incidenţa prezentei legi.
SECŢIUNEA 7:Dispoziţii finale
Art. 45
(1)Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)Pe data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr. 4/1991 privind încheierea şi ratificarea tratatelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 12 ianuarie 1991, cu completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abrogă.