Capitolul viii - Dispoziţii tranzitorii şi finale - Legea 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic
M.Of. 232
În vigoare Versiune de la: 19 Martie 2024
CAPITOLUL VIII:Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 50
(1)În aplicarea art. 14 alin. (3), prin derogare de la prevederile art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul ocupării prin detaşare, în cadrul ANCOM, a posturilor vacante sau temporar vacante, aceasta se poate realiza, cu respectarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu personal din cadrul institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare aflate în subordonarea, coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor publice centrale/locale sau din cadrul altor persoane juridice de drept public a căror finanţare este asigurată din fonduri publice, respectiv din cadrul societăţilor comerciale/companiilor naţionale/societăţilor naţionale cu capital majoritar/integral deţinut de stat.
(2)Pe durata detaşării în condiţiile alin. (1), prin derogare de la art. 47 alin. (2) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, drepturile cuvenite salariatului detaşat nu pot depăşi nivelul drepturilor de care poate beneficia personalul propriu al ANCOM. În cazul în care drepturile salariale de la angajatorul care a dispus detaşarea sunt mai favorabile, salariatul poate refuza detaşarea.
Art. 51
(1)În aplicarea prevederilor art. 14 alin. (3), prin derogare de la prevederile art. 505 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul ANCOM, ocuparea prin detaşare a posturilor vacante sau temporar vacante se poate realiza inclusiv cu personal având statut de funcţionar public sau de funcţionar public cu statut special. Detaşarea se realizează cu înştiinţarea prealabilă a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici conform prevederilor art. 505 alin. (6) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Detaşarea prevăzută la alin. (1) se dispune pe durată determinată, în condiţiile prevăzute la art. 46 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, numai cu acordul scris al funcţionarului public sau al funcţionarului public cu statut special ce urmează să fie detaşat, cu respectarea prevederilor art. 505 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, cu cel puţin 10 zile înainte de dispunerea măsurii.
(3)Prin derogare de la prevederile art. 505 alin. (3) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, detaşarea în condiţiile prezentului articol se poate dispune de pe o funcţie publică de execuţie sau de conducere pe o funcţie contractuală de execuţie sau de conducere, dacă funcţionarul public sau funcţionarul public cu statut special îndeplineşte condiţiile de ocupare prevăzute în fişa postului funcţiei contractuale pe care este detaşat.
(4)Pe durata detaşării în condiţiile prezentului articol, funcţionarul public sau funcţionarul public cu statut special beneficiază de drepturile salariale mai favorabile, respectiv fie de drepturile corespunzătoare funcţiei publice de pe care a fost detaşat, fie ale funcţiei contractuale pe care a fost detaşat.
(5)Perioada pentru care s-a dispus detaşarea în condiţiile prezentului articol se consideră vechime în funcţia publică, respectiv în funcţia publică cu statut special, după caz, precum şi vechime în specialitatea studiilor.
(6)Pentru funcţionarii publici de execuţie, perioada de detaşare în condiţiile prezentului articol se consideră vechime în gradul profesional al funcţiei publice din care se detaşează şi se ia în calcul la promovare.
(7)Detaşarea funcţionarilor publici şi funcţionarilor publici cu statut special, în condiţiile prezentului articol, nu reprezintă, prin derogare de la prevederile art. 94 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, o situaţie de incompatibilitate.
(8)Detaşarea funcţionarilor publici cu statut special - poliţişti se realizează în condiţiile Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare. Detaşarea poate fi dispusă, cu acordul scris al funcţionarului public cu statut special - poliţist, pe o perioadă de cel mult un an. În mod excepţional, perioada detaşării poate fi prelungită pentru motive obiective ce impun prezenţa funcţionarului public cu statut special - poliţist în cadrul ANCOM, cu acordul său scris, din 6 în 6 luni.
Art. 52
Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 29 noiembrie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) Furnizorul de servicii are obligaţia de a se asigura că informaţiile puse la dispoziţie conform alin. (1) sunt actualizate şi pot fi utilizate de autorităţile publice în vederea primirii oricăror comunicări potrivit legii."
2.La articolul 11, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Furnizorii de servicii nu răspund pentru informaţia transmisă, stocată sau la care facilitează accesul, în condiţiile prevăzute la art. 4-6 şi art. 8 din Regulamentul (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)."
3.Articolele 12-15 se abrogă.
4.La articolul 17, alineatele (1), (2), (5), (7) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1) Autoritatea pentru Digitalizarea României, denumită în continuare Autoritatea, este competentă să supravegheze şi să controleze respectarea de către furnizorii de servicii a prevederilor prezentei legi şi a normelor metodologice de aplicare a acesteia, să constate contravenţiile şi să aplice sancţiunile prevăzute la art. 22, cu excepţia situaţiei în care sancţiunile se aplică de alte instituţii sau autorităţi publice ce deţin atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate.
(2) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1), prin autorităţi publice, în sensul art. 3 alin. (5), art. 5, art. 16 alin. (1) şi (3), art. 23 alin. (2) din prezenta lege şi art. 4-6 din Regulamentul (UE) 2022/2.065, se înţeleg acele autorităţi ale administraţiei publice sau, acolo unde este cazul, instanţe de judecată a căror competenţă în materia respectivă este stabilită prin dispoziţiile legale în vigoare, aplicabile în fiecare caz.
......................................................................
(5) În exercitarea atribuţiilor de investigare, personalul de control împuternicit în acest scop al Autorităţii sau al oricărei altei autorităţi sau instituţii publice ce deţine atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate poate solicita furnizorilor de servicii ale societăţii informaţionale datele şi/sau informaţiile care îi sunt necesare, menţionând baza legală şi scopul solicitării, şi poate stabili termene până la care aceste informaţii să îi fie furnizate, sub sancţiunea prevăzută de lege.
......................................................................
(7) Personalul de control împuternicit în acest scop al Autorităţii sau al oricărei alte autorităţi sau instituţii publice care exercită atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate poate să solicite declaraţii sau orice documente necesare pentru îndeplinirea misiunii, să sigileze, să ridice orice registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau alte evidenţe, eliberând persoanei supuse investigaţiei copii de pe originale, ori să obţină copii, lăsându-i acesteia originalele; de asemenea, este autorizat să facă inspecţii inopinate, al căror rezultat va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare, şi să primească, la convocare sau la faţa locului, informaţii şi justificări.
(8) Organele administraţiei publice centrale şi locale, precum şi oricare alte autorităţi şi instituţii publice sunt obligate să permită personalului de control împuternicit în acest scop al Autorităţii accesul la documentele, datele şi informaţiile deţinute de acestea, în măsura în care sunt necesare îndeplinirii misiunii legale a Autorităţii, cu respectarea prevederilor legale privind accesul la informaţii clasificate."
5.La articolul 17, alineatul (12) se abrogă.
6.La articolul 22, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Constituie contravenţie, dacă nu este săvârşită în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 100.000 lei fapta furnizorului de servicii care:"
7.La articolul 23, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1) Constatarea contravenţiei prevăzute la art. 22 lit. a) şi aplicarea sancţiunii corespunzătoare se fac, la sesizarea oricărei persoane sau din oficiu, de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii pentru Digitalizarea României sau ai Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 22 lit. b)-h) se fac de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii pentru Digitalizarea României sau ai celorlalte autorităţi sau instituţii publice care exercită atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate, după caz, la sesizarea oricărei persoane sau din oficiu, prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii."
Art. 53
(1)Prevederile art. 32, 33 şi 52 din prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)Prevederile art. 48 din prezenta lege intră în vigoare la 180 de zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.