Capitolul ii - Listele electorale şi cărţile de alegător - Legea 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului
M.Of. 887
Ieşit din vigoare Versiune de la: 11 Mai 2007
CAPITOLUL II:Listele electorale şi cărţile de alegător
SECŢIUNEA 1:Listele electorale
Art. 9
(1)Listele electorale permanente se întocmesc pe localităţi şi cuprind toţi cetăţenii cu drept de vot care domiciliază în localitatea pentru care au fost întocmite.
(2)Listele electorale permanente se întocmesc şi se actualizează de primarul unităţii administrativ-teritoriale, împreună cu serviciile de evidenţă informatizată a persoanei din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3)Listele electorale permanente se întocmesc pentru comune, pe sate şi, după caz, pe străzi, dacă acestea au denumiri, iar pentru oraşe, municipii şi subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiilor, pe străzi, în ordine alfabetică.
(4)Listele electorale permanente trebuie să cuprindă, în ordinea numărului imobilelor în care locuiesc alegătorii, numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul, denumirea, numărul şi seria actului de identitate, precum şi numărul circumscripţiei electorale.
(5)Listele electorale permanente se întocmesc în două exemplare originale şi se semnează de primar şi de şeful serviciului de evidenţă informatizată a persoanei. Un exemplar se predă spre păstrare secretarului unităţii administrativ-teritoriale, iar celălalt se predă judecătoriei în a cărei rază teritorială se află localitatea pentru care a fost întocmit. Listele electorale permanente se păstrează în registre speciale cu file detaşabile.
Art. 10
(1)Primarul, împreună cu serviciile de evidenţă informatizată a persoanei, actualizează listele electorale permanente, întocmite conform art. 9, anual, până la data de 1 martie şi comunică judecătoriei, în cel mult 15 zile, actualizările operate în liste. În anul în care au loc alegeri, actualizarea listelor se face în cel mult 15 zile de la data stabilirii zilei votării.
(1)Primarul, împreună cu serviciile de evidenţă informatizată a persoanei, actualizează listele electorale permanente, întocmite conform art. 9, anual, până la data de 1 martie şi comunică judecătoriei, în cel mult 15 zile, actualizările operate în liste. În anul în care au loc alegeri, actualizarea listelor se face în cel mult 15 zile de la data stabilirii zilei votării.(2)Persoanele decedate se radiază din lista electorală permanentă de către primarul unităţii administrativ-teritoriale în care au avut ultimul domiciliu. Radierea se va face pe baza comunicării efectuate de serviciul de evidenţă informatizată a persoanei la care s-a înregistrat decesul, în termen de 24 de ore de la înregistrarea acestuia.
(3)Persoanele care şi-au pierdut cetăţenia română se radiază din lista electorală permanentă, pe baza comunicării făcute primarului de către Ministerul Justiţiei.
(4)Persoanele care şi-au pierdut drepturile electorale se radiază din lista electorală permanentă, în temeiul comunicării făcute primarului de către instanţa de judecată, în termen de 5 zile de la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti.
Art. 11
(1)Fiecare alegător este înscris într-o singură lista electorală permanentă.
(2)Înscrierea în listele electorale permanente este obligatorie. O dată cu schimbarea domiciliului, autoritatea competentă să efectueze schimbarea este obligată ca, din oficiu, să comunice primarului datele necesare înscrierii cetăţeanului în lista electorală de la noul domiciliu şi pentru radierea corespunzătoare din lista electorală a localităţii vechiului domiciliu.
Art. 12
Listele electorale speciale se întocmesc în cazurile prevăzute de prezenta lege şi cuprind numele şi prenumele, domiciliul, denumirea, seria şi numărul actului de identitate ale alegătorului. Listele se semnează de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare unde au fost întocmite. Listele trebuie scrise lizibil şi vor avea completate toate datele prevăzute în prezentul articol.
Art. 13
(2)Împotriva soluţiei date de primar se poate face contestaţie, în termen de 5 zile de la comunicare. Contestaţia se soluţionează în termen de cel mult 10 zile de la înregistrare de către judecătoria în a cărei rază teritorială domiciliază alegătorul.
(1)Alegătorii au dreptul să verifice înscrierea în listele electorale permanente. În acest scop, primarii sunt obligaţi să pună la dispoziţia alegătorilor, spre consultare, listele electorale permanente şi să organizeze acţiuni de informare şi îndrumare a alegătorilor pentru efectuarea verificărilor necesare. Întâmpinările împotriva omisiunilor, înscrierilor greşite şi oricăror alte erori din liste se fac în scris şi se depun la primar, care este obligat să se pronunţe, în scris, în cel mult 3 zile de la înregistrarea întâmpinării.
(2)Împotriva soluţiei date de primar se poate face contestaţie, în termen de 5 zile de la comunicare. Contestaţia se soluţionează în termen de cel mult 10 zile de la înregistrare de către judecătoria în a cărei rază teritorială domiciliază alegătorul.(3)În cazul alegătorilor înscrişi în listele electorale speciale, întâmpinările se soluţionează, de îndată, de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, iar contestaţiile de către judecătoria în a cărei rază teritorială se află biroul electoral al secţiei de votare care a întocmit lista. Judecarea se face de îndată. Hotărârea judecătorească este definitivă şi irevocabilă şi se comunică biroului electoral al secţiei de votare imediat după pronunţare.
(4)Întâmpinările formulate cu privire la listele speciale din străinătate se soluţionează de către biroul electoral al secţiei de votare, iar contestaţiile de către şeful misiunii diplomatice din ţara respectivă sau de locţiitorul acestuia. Hotărârea este definitivă.
Art. 14
(1)Primarii, împreună cu serviciile de evidenţă informatizată a persoanei, execută copii de pe listele electorale permanente, care cuprind alegătorii din fiecare secţie de votare. Copiile de pe listele electorale permanente se predau de către primar, pe bază de proces-verbal, preşedintelui biroului electoral al fiecărei secţii de votare, cu 3 zile înainte de data alegerilor. Un exemplar este pus la dispoziţie alegătorilor pentru consultare, iar celălalt este utilizat în ziua alegerilor. Un exemplar al copiei se păstrează de către primar.
(1)Primarii, împreună cu serviciile de evidenţă informatizată a persoanei, execută copii de pe listele electorale permanente, care cuprind alegătorii din fiecare secţie de votare. Copiile de pe listele electorale permanente se predau de către primar, pe bază de proces-verbal, preşedintelui biroului electoral al fiecărei secţii de votare, cu 3 zile înainte de data alegerilor. Un exemplar este pus la dispoziţie alegătorilor pentru consultare, iar celălalt este utilizat în ziua alegerilor. Un exemplar al copiei se păstrează de către primar.(2)Orice neconcordanţă dintre lista electorală permanentă şi copia întocmită potrivit alin. (1) se soluţionează de primar, de îndată, pe baza datelor cuprinse în lista electorală permanentă.
(3)Orice modificare intervenită în lista electorală permanentă, după predarea copiei la biroul electoral al secţiei de votare, se comunică acestuia de către primar, de îndată.
(4)Copiile de pe listele electorale permanente se semnează de primar, de secretarul unităţii administrativ-teritoriale şi de şeful serviciului de evidenţă informatizată a persoanei.
(5)Copiile întocmite potrivit alin. (1) cuprind: numele şi prenumele alegătorului, codul numeric personal, domiciliul, denumirea, seria şi numărul actului de identitate, numărul circumscripţiei electorale, numărul secţiei de votare, precum şi o rubrică destinată semnăturii alegătorului.
Art. 15
În termen de cel mult 10 zile de la stabilirea datei alegerilor, potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) şi (2), primarul este obligat să pună la dispoziţie partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale, la cererea şi pe cheltuiala acestora, copii de pe listele electorale permanente.
În termen de cel mult 10 zile de la stabilirea datei alegerilor, potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) şi (2), primarul este obligat să pună la dispoziţie partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale, la cererea şi pe cheltuiala acestora, copii de pe listele electorale permanente.Art. 16
Modelul listei electorale permanente şi cel al listei electorale speciale se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
SECŢIUNEA 2:Cărţile de alegător
Art. 17
(1)Exercitarea dreptului de vot se face pe baza cărţii de alegător, eliberată în condiţiile prezentei legi. Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot vota şi fără carte de alegător, pe baza paşaportului diplomatic, de serviciu, simplu sau consular, pe care se aplică ştampila cu menţiunea Votat de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, cu precizarea zilei şi a lunii în care a avut loc scrutinul.
(2)Forma, conţinutul, modul de eliberare şi de utilizare a cărţii de alegător, precum şi cheltuielile de tipărire şi distribuire a acestora se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Autorităţii Electorale Permanente.
(3)Un alegător nu poate primi şi deţine decât o singură carte de alegător.
Art. 18
(1)Cărţile de alegător sunt permanente şi valabile pentru toate consultările electorale cu caracter naţional, potrivit numărului de scrutine prevăzut în cuprinsul lor. Cărţile de alegător se eliberează cetăţenilor înscrişi în listele electorale permanente ale localităţii în care domiciliază.
(2)Cartea de alegător se păstrează şi se foloseşte numai de către titular. Cartea de alegător nu poate fi reţinută decât în cazul unei anchete penale efectuate în legătură cu organizarea şi desfăşurarea alegerilor.
Art. 19
(1)Cartea de alegător se întocmeşte de Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin serviciile de evidenţă informatizată a persoanei la care este arondată localitatea în care îşi are domiciliul alegătorul.
(2)Eliberarea cărţii de alegător se face pe baza actului de identitate, numai titularului şi sub semnătura acestuia, de către Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin serviciile de evidenţă informatizată a persoanei.
(3)După actualizarea listelor electorale permanente, potrivit art. 10 alin. (1), întocmirea şi eliberarea cărţilor de alegător pentru cetăţenii care au împlinit vârsta de 18 ani până la 1 martie sau care împlinesc această vârstă până în ziua alegerilor inclusiv se fac potrivit prevederilor alin. (1) şi (2).
(4)Întâmpinările privind întocmirea sau eliberarea cărţilor de alegător se soluţionează de serviciul de evidenţă informatizată a persoanei, care este obligat să se pronunţe în cel mult 3 zile de la înregistrarea acestora.
(5)Împotriva soluţiei date de serviciul de evidenţă informatizată a persoanei se poate face contestaţie la judecătorie în termen de 24 de ore de la comunicare, prevederile art. 13 alin. (2) aplicându-se în mod corespunzător.
(6)Evidenţa cărţilor de alegător se asigură de Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin serviciile de evidenţă informatizată a persoanei.
Art. 20
(1)În cazul pierderii sau distrugerii cărţii de alegător se poate elibera un duplicat de către serviciile de evidenţă informatizată a persoanei din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor. Eliberarea duplicatului se menţionează în lista electorală permanentă.
(2)Eliberarea duplicatului se face la cererea titularului şi pe răspunderea acestuia. Originalul declarat pierdut sau distrus este nul de drept.