Secţiunea 2 - Cărţile de alegător - Legea 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului
M.Of. 887
Ieşit din vigoare Versiune de la: 11 Mai 2007
SECŢIUNEA 2:Cărţile de alegător
Art. 17
(1)Exercitarea dreptului de vot se face pe baza cărţii de alegător, eliberată în condiţiile prezentei legi. Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot vota şi fără carte de alegător, pe baza paşaportului diplomatic, de serviciu, simplu sau consular, pe care se aplică ştampila cu menţiunea Votat de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, cu precizarea zilei şi a lunii în care a avut loc scrutinul.
(2)Forma, conţinutul, modul de eliberare şi de utilizare a cărţii de alegător, precum şi cheltuielile de tipărire şi distribuire a acestora se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Autorităţii Electorale Permanente.
(3)Un alegător nu poate primi şi deţine decât o singură carte de alegător.
Art. 18
(1)Cărţile de alegător sunt permanente şi valabile pentru toate consultările electorale cu caracter naţional, potrivit numărului de scrutine prevăzut în cuprinsul lor. Cărţile de alegător se eliberează cetăţenilor înscrişi în listele electorale permanente ale localităţii în care domiciliază.
(2)Cartea de alegător se păstrează şi se foloseşte numai de către titular. Cartea de alegător nu poate fi reţinută decât în cazul unei anchete penale efectuate în legătură cu organizarea şi desfăşurarea alegerilor.
Art. 19
(1)Cartea de alegător se întocmeşte de Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin serviciile de evidenţă informatizată a persoanei la care este arondată localitatea în care îşi are domiciliul alegătorul.
(2)Eliberarea cărţii de alegător se face pe baza actului de identitate, numai titularului şi sub semnătura acestuia, de către Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin serviciile de evidenţă informatizată a persoanei.
(3)După actualizarea listelor electorale permanente, potrivit art. 10 alin. (1), întocmirea şi eliberarea cărţilor de alegător pentru cetăţenii care au împlinit vârsta de 18 ani până la 1 martie sau care împlinesc această vârstă până în ziua alegerilor inclusiv se fac potrivit prevederilor alin. (1) şi (2).
(4)Întâmpinările privind întocmirea sau eliberarea cărţilor de alegător se soluţionează de serviciul de evidenţă informatizată a persoanei, care este obligat să se pronunţe în cel mult 3 zile de la înregistrarea acestora.
(5)Împotriva soluţiei date de serviciul de evidenţă informatizată a persoanei se poate face contestaţie la judecătorie în termen de 24 de ore de la comunicare, prevederile art. 13 alin. (2) aplicându-se în mod corespunzător.
(6)Evidenţa cărţilor de alegător se asigură de Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin serviciile de evidenţă informatizată a persoanei.
Art. 20
(1)În cazul pierderii sau distrugerii cărţii de alegător se poate elibera un duplicat de către serviciile de evidenţă informatizată a persoanei din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor. Eliberarea duplicatului se menţionează în lista electorală permanentă.
(2)Eliberarea duplicatului se face la cererea titularului şi pe răspunderea acestuia. Originalul declarat pierdut sau distrus este nul de drept.