Capitolul iv - Registrul electoral, listele electorale şi cărţile de alegător - Legea 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali
M.Of. 196
Ieşit din vigoare Versiune de la: 24 Martie 2014
CAPITOLUL IV:Registrul electoral, listele electorale şi cărţile de alegător
SECŢIUNEA 1:Registrul electoral
Art. 22
(1)Autoritatea Electorală Permanentă asigură administrarea şi suportul tehnic necesar funcţionării Registrului electoral, coordonarea şi îndrumarea metodologică a persoanelor autorizate să opereze în Registrul electoral, precum şi controlul respectării dispoziţiilor legale incidente în domeniu.
(3)Înregistrarea şi actualizarea datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot înscrise în Registrul electoral se realizează, în mod permanent, de către persoane autorizate de primari, prin dispoziţie, cu sprijinul filialelor şi birourilor Autorităţii Electorale Permanente. Persoanele autorizate de primari, prin dispoziţie, operează direct în Registrul electoral, pe baza documentelor oficiale prezentate de persoana interesată sau comunicate de autorităţi, potrivit atribuţiilor ce le revin conform legii.
(5)Datele care se înscriu în Registrul electoral pentru fiecare alegător cu domiciliul în România sunt următoarele:
a)numele şi prenumele, precum şi numele avut înaintea căsătoriei sau a modificării administrative a numelui;
b)data naşterii;
c)codul numeric personal;
d)ţara în care îşi are reşedinţa, dacă este cazul;
e)adresa de domiciliu;
f)adresa de reşedinţă şi perioada de valabilitate a acesteia;
g)seria şi numărul cărţii de alegător;
h)seria şi numărul actului de identitate;
i)data emiterii actului de identitate;
j)data expirării actului de identitate.
(51)Datele care se înscriu în Registrul electoral pentru fiecare alegător care şi-a stabilit domiciliul în străinătate sunt cele prevăzute la alin. (5) lit. a), b), c), d), precum şi numărul paşaportului şi data eliberării acestuia.
(1)Autoritatea Electorală Permanentă asigură administrarea şi suportul tehnic necesar funcţionării Registrului electoral, coordonarea şi îndrumarea metodologică a persoanelor autorizate să opereze în Registrul electoral, precum şi controlul respectării dispoziţiilor legale incidente în domeniu.(2)Registrul electoral pentru cetăţenii români cu domiciliul în România este structurat pe judeţe, municipii, oraşe, comune, iar pentru cei cu domiciliul în străinătate, pe ţări şi localităţi.
(3)Înregistrarea şi actualizarea datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot înscrise în Registrul electoral se realizează, în mod permanent, de către persoane autorizate de primari, prin dispoziţie, cu sprijinul filialelor şi birourilor Autorităţii Electorale Permanente. Persoanele autorizate de primari, prin dispoziţie, operează direct în Registrul electoral, pe baza documentelor oficiale prezentate de persoana interesată sau comunicate de autorităţi, potrivit atribuţiilor ce le revin conform legii.(4)Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor, precum şi Direcţia generală de paşapoarte din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative pun la dispoziţia Autorităţii Electorale Permanente datele şi informaţiile necesare întocmirii şi actualizării Registrului electoral.
(5)Datele care se înscriu în Registrul electoral pentru fiecare alegător cu domiciliul în România sunt următoarele:
a)numele şi prenumele, precum şi numele avut înaintea căsătoriei sau a modificării administrative a numelui;
b)data naşterii;
c)codul numeric personal;
d)ţara în care îşi are reşedinţa, dacă este cazul;
e)adresa de domiciliu;
f)adresa de reşedinţă şi perioada de valabilitate a acesteia;
g)seria şi numărul cărţii de alegător;
h)seria şi numărul actului de identitate;
i)data emiterii actului de identitate;
j)data expirării actului de identitate.
(51)Datele care se înscriu în Registrul electoral pentru fiecare alegător care şi-a stabilit domiciliul în străinătate sunt cele prevăzute la alin. (5) lit. a), b), c), d), precum şi numărul paşaportului şi data eliberării acestuia.(6)Odată înscris în Registrul electoral cu adresa de domiciliu, alegătorul poate să adreseze Autorităţii Electorale Permanente o cerere pentru înscrierea sa cu adresa de reşedinţă.
(7)Cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, precum şi cetăţenii români cu domiciliul în ţară aflaţi temporar în străinătate, la cererea lor, se înscriu în Registrul electoral cu datele corespunzătoare ultimei adrese de domiciliu sau de reşedinţă.
Art. 23
(1)Radierea din Registrul electoral a unei persoane se face în caz de deces, pierdere a cetăţeniei române, interzicere a exercitării drepturilor electorale sau de punere sub interdicţie.
(2)Actualizarea datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot înscrise în Registrul electoral sau radierea acestora din Registrul electoral se realizează în cel mult 24 de ore de la data luării la cunoştinţă de către primari a cazurilor care impun actualizarea sau radierea, după caz.
(3)Autoritatea Electorală Permanentă actualizează Registrul electoral cu datele şi informaţiile furnizate conform art. 22 alin. (4), în cel mult 10 zile lucrătoare de la data primirii acestora.
(4)Pentru cazurile în care arondarea alegătorilor la secţiile de votare nu se poate realiza în baza menţiunilor privind domiciliul sau reşedinţa din actul de identitate, arondarea acestora se va realiza alfabetic ori la prima secţie de votare a localităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale unde aceştia îşi au domiciliul sau reşedinţa, după caz.
(1)Radierea din Registrul electoral a unei persoane se face în caz de deces, pierdere a cetăţeniei române, interzicere a exercitării drepturilor electorale sau de punere sub interdicţie.
(2)Actualizarea datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot înscrise în Registrul electoral sau radierea acestora din Registrul electoral se realizează în cel mult 24 de ore de la data luării la cunoştinţă de către primari a cazurilor care impun actualizarea sau radierea, după caz.
(3)Autoritatea Electorală Permanentă actualizează Registrul electoral cu datele şi informaţiile furnizate conform art. 22 alin. (4), în cel mult 10 zile lucrătoare de la data primirii acestora.
(4)Pentru cazurile în care arondarea alegătorilor la secţiile de votare nu se poate realiza în baza menţiunilor privind domiciliul sau reşedinţa din actul de identitate, arondarea acestora se va realiza alfabetic ori la prima secţie de votare a localităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale unde aceştia îşi au domiciliul sau reşedinţa, după caz.Art. 24
(1)Datele şi informaţiile conţinute în Registrul electoral sunt destinate exclusiv proceselor electorale.
(2)Orice persoană înscrisă în Registrul electoral poate solicita informaţii numai cu privire la datele personale care sunt conţinute în acesta.
(3)Întâmpinările împotriva omisiunilor, a înscrierilor greşite şi a oricăror erori din Registrul electoral se fac la biroul teritorial judeţean al Autorităţii Electorale Permanente competent, acesta fiind obligat să se pronunţe, prin dispoziţie, în cel mult 3 zile de la înregistrare.
(4)Contestaţiile împotriva dispoziţiilor date se soluţionează, în cel mult 3 zile de la înregistrare, de către judecătoria în a cărei rază teritorială domiciliază alegătorul.
SECŢIUNEA 2:Listele electorale
Art. 25
Listele electorale cuprind cetăţenii cu drept de vot înscrişi în Registrul electoral. Ele sunt permanente sau suplimentare.
Art. 26
(1)Listele electorale permanente se întocmesc şi se tipăresc de către primari, pe baza datelor şi informaţiilor cuprinse în Registrul electoral.
(5)Listele electorale permanente se întocmesc într-un exemplar oficial, se semnează de primar şi de secretarul unităţii administrativ-teritoriale şi se păstrează într-un registru special cu file detaşabile de secretarul unităţii administrativ-teritoriale.
(6)Listele electorale se întocmesc şi se pun la dispoziţia alegătorilor spre consultare până cel târziu cu 45 de zile înaintea zilei alegerilor.
(61)În termen de 10 zile de la tipărirea listelor electorale permanente, primarul este obligat să pună la dispoziţia competitorilor electorali, la cererea şi pe cheltuiala acestora, copii ale listelor electorale permanente.
(7)Alegătorii au dreptul să verifice înscrierea în listele electorale. Întâmpinările împotriva omisiunilor, a înscrierilor greşite şi a oricăror erori din liste se fac la primarul localităţii, acesta fiind obligat să se pronunţe, prin dispoziţie, în cel mult 3 zile de la înregistrare.
(8)Contestaţiile împotriva dispoziţiilor date se depun în termen de 5 zile de la comunicare şi se soluţionează, în cel mult 3 zile de la înregistrare, de către judecătoria în a cărei rază teritorială domiciliază alegătorul.
(9)Primarul este obligat să comunice Autorităţii Electorale Permanente orice modificare în listele electorale.
(10)Copiile de pe listele electorale permanente se întocmesc de către primari în două exemplare şi cuprind: numele şi prenumele alegătorului, codul numeric personal, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate, numărul circumscripţiei electorale, numărul colegiului uninominal pentru alegerea Camerei Deputaţilor, numărul colegiului uninominal pentru alegerea Senatului, numărul secţiei de votare, precum şi o rubrică destinată semnăturii alegătorului. Copiile de pe listele electorale permanente se semnează de primar şi de secretarul unităţii administrativ-teritoriale. Un exemplar se păstrează de către secretarul unităţii administrativ-teritoriale, iar un exemplar se predă birourilor electorale ale secţiilor de votare.
(10)[textul din Art. 26, alin. (10) din titlul I, capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-aug-2008 de Art. I, punctul 33. din Ordonanta urgenta 97/2008]
(11)Modificările intervenite după predarea copiilor de pe listele electorale permanente potrivit prevederilor alin. (10) se comunică Autorităţii Electorale Permanente şi biroului electoral al secţiei de votare în termen de 24 de ore.
(1)Listele electorale permanente se întocmesc şi se tipăresc de către primari, pe baza datelor şi informaţiilor cuprinse în Registrul electoral.(2)Listele electorale permanente se întocmesc pe localităţi şi cuprind pe toţi cetăţenii cu drept de vot care domiciliază în localitatea pentru care ele au fost întocmite.
(3)Listele electorale permanente se întocmesc la comune, pe sate şi, după caz, străzi, iar la oraşe, municipii şi subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiilor, pe străzi şi, după caz, blocuri.
(4)Listele electorale permanente vor cuprinde, în ordinea numărului imobilelor în care locuiesc alegătorii, numele şi prenumele, domiciliul acestora, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, seria şi numărul cărţii de alegător, numărul circumscripţiei electorale pentru fiecare tip de scrutin, sau, după caz, al colegiului uninominal şi numărul secţiei de votare.
(5)Listele electorale permanente se întocmesc într-un exemplar oficial, se semnează de primar şi de secretarul unităţii administrativ-teritoriale şi se păstrează într-un registru special cu file detaşabile de secretarul unităţii administrativ-teritoriale.
(6)Listele electorale se întocmesc şi se pun la dispoziţia alegătorilor spre consultare până cel târziu cu 45 de zile înaintea zilei alegerilor.
(61)În termen de 10 zile de la tipărirea listelor electorale permanente, primarul este obligat să pună la dispoziţia competitorilor electorali, la cererea şi pe cheltuiala acestora, copii ale listelor electorale permanente.
(7)Alegătorii au dreptul să verifice înscrierea în listele electorale. Întâmpinările împotriva omisiunilor, a înscrierilor greşite şi a oricăror erori din liste se fac la primarul localităţii, acesta fiind obligat să se pronunţe, prin dispoziţie, în cel mult 3 zile de la înregistrare.
(8)Contestaţiile împotriva dispoziţiilor date se depun în termen de 5 zile de la comunicare şi se soluţionează, în cel mult 3 zile de la înregistrare, de către judecătoria în a cărei rază teritorială domiciliază alegătorul.
(9)Primarul este obligat să comunice Autorităţii Electorale Permanente orice modificare în listele electorale.
(10)Copiile de pe listele electorale permanente se întocmesc de către primari în două exemplare şi cuprind: numele şi prenumele alegătorului, codul numeric personal, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate, numărul circumscripţiei electorale, numărul colegiului uninominal pentru alegerea Camerei Deputaţilor, numărul colegiului uninominal pentru alegerea Senatului, numărul secţiei de votare, precum şi o rubrică destinată semnăturii alegătorului. Copiile de pe listele electorale permanente se semnează de primar şi de secretarul unităţii administrativ-teritoriale. Un exemplar se păstrează de către secretarul unităţii administrativ-teritoriale, iar un exemplar se predă birourilor electorale ale secţiilor de votare.
(10)[textul din Art. 26, alin. (10) din titlul I, capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-aug-2008 de Art. I, punctul 33. din Ordonanta urgenta 97/2008]
(11)Modificările intervenite după predarea copiilor de pe listele electorale permanente potrivit prevederilor alin. (10) se comunică Autorităţii Electorale Permanente şi biroului electoral al secţiei de votare în termen de 24 de ore.
Art. 261
Autoritatea Electorală Permanentă comunică birourilor electorale de circumscripţie, în cel mult 48 de ore de la data constituirii acestora, numărul minim de semnături necesar pentru susţinerea candidaturilor independente în fiecare colegiu uninominal.Art. 27
(2)În listele electorale suplimentare utilizate în secţiile de votare din ţară vor fi trecute, de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, persoanele care se prezintă la vot şi fac dovada că domiciliază pe raza secţiei de votare respective, însă au fost omise din copia de pe lista electorală permanentă, precum şi persoanele care votează potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (4). Persoanele respective pot vota numai în baza actului de identitate şi a cărţii de alegător.
(21)În listele electorale suplimentare utilizate în secţiile de votare din străinătate vor fi trecuţi, de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, cetăţenii români din străinătate care fac dovada cu paşaportul cu menţiunea privind stabilirea domiciliului în străinătate că domiciliază pe teritoriul statului în care funcţionează secţia de votare sau, după caz, într-o ţară din colegiul uninominal respectiv, cetăţenii români care arată că au reşedinţa pe teritoriul statului în care funcţionează secţia de votare sau, după caz, într-o ţară din colegiul uninominal respectiv, prin prezentarea paşaportului simplu sau, în cazul statelor membre ale Uniunii Europene, şi a cărţii de identitate, însoţite de documentul emis de autorităţile străine care dovedeşte reşedinţa în străinătate, persoanele care votează potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (3) şi (31), precum şi persoanele care votează potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (4), în baza actului de identitate şi a cărţii de alegător.
(3)Întâmpinările formulate cu privire la listele suplimentare se soluţionează de către biroul electoral al secţiei de votare, prin decizie.
(1)Listele electorale suplimentare se întocmesc în cazurile prevăzute de prezentul titlu şi vor cuprinde elementele prevăzute la art. 26 alin. (4). Listele se semnează de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare unde au fost întocmite.
(2)În listele electorale suplimentare utilizate în secţiile de votare din ţară vor fi trecute, de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, persoanele care se prezintă la vot şi fac dovada că domiciliază pe raza secţiei de votare respective, însă au fost omise din copia de pe lista electorală permanentă, precum şi persoanele care votează potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (4). Persoanele respective pot vota numai în baza actului de identitate şi a cărţii de alegător.
(21)În listele electorale suplimentare utilizate în secţiile de votare din străinătate vor fi trecuţi, de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, cetăţenii români din străinătate care fac dovada cu paşaportul cu menţiunea privind stabilirea domiciliului în străinătate că domiciliază pe teritoriul statului în care funcţionează secţia de votare sau, după caz, într-o ţară din colegiul uninominal respectiv, cetăţenii români care arată că au reşedinţa pe teritoriul statului în care funcţionează secţia de votare sau, după caz, într-o ţară din colegiul uninominal respectiv, prin prezentarea paşaportului simplu sau, în cazul statelor membre ale Uniunii Europene, şi a cărţii de identitate, însoţite de documentul emis de autorităţile străine care dovedeşte reşedinţa în străinătate, persoanele care votează potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (3) şi (31), precum şi persoanele care votează potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (4), în baza actului de identitate şi a cărţii de alegător.
(3)Întâmpinările formulate cu privire la listele suplimentare se soluţionează de către biroul electoral al secţiei de votare, prin decizie.SECŢIUNEA 3:Cărţile de alegător
Art. 28
(1)Exercitarea dreptului de vot în alegeri se face numai pe baza actului de identitate şi a cărţii de alegător, eliberată în condiţiile prezentului titlu. Cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate pot vota şi fără carte de alegător.
(2)Modelul cărţii de alegător va fi stabilit prin hotărâre a Guvernului în termen de 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentului titlu.
(3)Cartea de alegător se întocmeşte de către serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor.
(4)Eliberarea cărţii de alegător se face pe baza actului de identitate, numai către titular şi sub semnătura acestuia, de către serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor.
(5)Serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor vor îndeplini obligaţiile ce le revin conform alin. (3) şi (4), în colaborare cu Autoritatea Electorală Permanentă, şi pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate.
(6)Eliberarea cărţii de alegător neridicate poate fi efectuată numai către titular şi sub semnătura acestuia şi de către biroul electoral al secţiei de votare, în ziua votării, alegătorilor care, până în acea zi, nu şi-au ridicat cartea de alegător de la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, pe baza actului de identitate.
(7)Domiciliul se dovedeşte numai cu actul de identitate.
(8)Un alegător nu poate primi decât o singură carte de alegător.
(9)Întâmpinările şi contestaţiile privind întocmirea sau eliberarea cărţilor de alegător se fac către serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor care le va soluţiona în termen de 3 zile.
(10)Cărţile de alegător sunt permanente şi valabile pentru toate tipurile de alegeri, potrivit numărului de scrutine prevăzut în cuprinsul lor, şi se eliberează alegătorilor înscrişi în Registrul electoral.
(11)Cartea de alegător se păstrează şi se foloseşte numai de către titular.
(12)În cazul pierderii sau distrugerii cărţii de alegător, indiferent de motiv, se poate elibera un duplicat de către serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor.
(13)Eliberarea duplicatului se face la cererea titularului şi pe răspunderea acestuia. Originalul declarat pierdut sau distrus este nul de drept.
(14)Cartea de alegător a persoanei care este radiată din Registrul electoral este nulă de drept. Autoritatea Electorală Permanentă va asigura informarea serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, a primarilor, a misiunilor diplomatice şi a birourilor electorale ale secţiilor de votare asupra numelor cetăţenilor ale căror cărţi de alegător devin nule de drept.