Capitolul iv - Autoritatea de reglementare competentă - Legea 325/2006 serviciului public de alimentare cu energie termică - Republicare
M.Of. 217
În vigoare Versiune de la: 31 Decembrie 2024
CAPITOLUL IV:Autoritatea de reglementare competentă
SECŢIUNEA 1:Atribuţii şi competenţe
Art. 15
(1)A.N.R.E. elaborează, stabileşte şi urmăreşte aplicarea ansamblului de reglementări obligatorii la nivel naţional, necesar funcţionării serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, în condiţii de eficienţă, concurenţă, transparenţă şi protecţie a consumatorilor.
(2)A.N.R.E. are următoarele atribuţii şi competenţe:
a)reglementează*) activităţile de producere a energiei termice, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice;
_________
*)A se vedea Metodologia de stabilire a preţurilor pentru energia termică livrată în SACET din centrale cu unităţi de cogenerare care nu beneficiază de scheme de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 77/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 569 din 10 iunie 2022, cu completările ulterioare.
b)monitorizează şi controlează operatorii SACET cu privire la respectarea reglementărilor emise de autoritatea de reglementare competentă;
c)elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, reglementări tehnice şi comerciale, conform competenţelor care îi sunt stabilite prin lege;
d)reglementează**) modul de determinare a zonelor de protecţie şi siguranţă pentru SACET;
_________
**)A se vedea Norma tehnică privind modul de determinare a zonelor de protecţie şi zonelor de siguranţă pentru capacităţile termice din sistemele de alimentare centralizată cu energie termică, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 114/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 928 din 22 septembrie 2022.
e)elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termică;
f)elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, caietul de sarcini-cadru pentru realizarea serviciului public de alimentare cu energie termică prin SACET;
g)elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, contractul-cadru şi convenţia-cadru privind comercializarea energiei termice;
h)elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, regulamentul/metodologia privind repartizarea consumurilor de energie termică între consumatorii din imobilele de tip condominiu, în cazul folosirii sistemelor de repartizare a costurilor pentru încălzire şi apă caldă de consum;
i)elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, regulamentul*) pentru acordarea licenţelor;
_________
*)A se vedea Regulamentul pentru acordarea licenţelor în domeniul serviciului public de alimentare cu energie termică, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 61/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 341 din 7 aprilie 2022, cu modificările şi completările ulterioare.
j)acordă/modifică/suspendă/refuză ori retrage licenţe operatorilor serviciului public de alimentare cu energie termică;
k)elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, regulamentul**) pentru acordarea/suspendarea/retragerea autorizaţiilor pentru montarea, punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor;
_________
**)A se vedea Regulamentul pentru acordarea autorizaţiilor pentru montarea, punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 87/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 628 din 27 iunie 2022.
l)dezvoltă o bază de date pentru monitorizarea SACET-urilor şi a serviciului public de alimentare cu energie termică, în vederea analizei comparative a indicatorilor de performanţă;
m)asigură accesul autorităţilor administraţiei publice centrale la informaţiile pe care le deţine, necesare la elaborarea strategiilor şi politicilor în domeniul energiei termice;
n)raportează anual Guvernului, până la data de 30 iunie pentru anul precedent, şi publică pe site starea serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat.
Art. 16
(1)Desfăşurarea activităţilor specifice serviciului public pentru alimentarea cu energie termică printr-un SACET, indiferent de forma de gestiune aleasă, se realizează pe baza regulamentului serviciului, a caietului de sarcini al serviciului şi a licenţei emise de A.N.R.E. în condiţiile prezentei legi.
(2)Activităţile specifice serviciului public de alimentare cu energie termică, pentru care A.N.R.E. acordă licenţe, sunt următoarele:
a)producerea energiei termice, cu excepţia producerii energiei termice în cogenerare;
b)transportul energiei termice;
c)distribuţia energiei termice;
d)furnizarea energiei termice.
(3)Activitatea de producere a energiei electrice şi termice în cogenerare se desfăşoară în baza unei licenţe acordate de A.N.R.E. în conformitate cu legislaţia din sectorul energiei electrice.
(4)Pentru realizarea tuturor activităţilor cuprinse în serviciul public de alimentare cu energie termică în cadrul unui SACET cu un singur producător de energie termică se acordă o singură licenţă, cu excepţia producerii de energie termică în cogenerare, pentru care se acordă o licenţă separată, conform prevederilor alin. (3).
(5)În cazul în care în cadrul unui SACET există mai mulţi producători de energie termică, autoritatea de reglementare competentă acordă licenţe distincte fiecăruia dintre aceştia, pentru exploatarea comercială a capacităţilor de producere a energiei termice pe care le deţin.
(6)Procedura de acordare, modificare, suspendare şi retragere a licenţelor, termenele şi condiţiile de acordare, constând în criterii, limite de putere, atestări, avize, garanţii şi altele asemenea, diferenţiate pe categorii de activităţi, se stabilesc prin regulament***) aprobat prin ordin al preşedintelui autorităţii de reglementare competente.
_________
***)A se vedea Regulamentul pentru acordarea licenţelor în domeniul serviciului public de alimentare cu energie termică, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 61/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 341 din 7 aprilie 2022, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 17
(1)Pentru obţinerea licenţei, solicitantul va înregistra cererea la autoritatea de reglementare competentă.
(2)Solicitantul va ataşa la cerere actele şi documentele care probează îndeplinirea de către acesta a condiţiilor economice, financiare, tehnice şi profesionale stabilite pe categorii de capacităţi energetice şi de activităţi în domeniu.
(3)Refuzul acordării unei licenţe, lipsa de răspuns înăuntrul termenului şi orice altă soluţie a autorităţii competente, considerate de solicitant ilegale şi prejudiciabile, pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti, secţia de contencios administrativ, în condiţiile legii.
(4)La stabilirea condiţiilor de acordare a licenţelor se iau în considerare, după caz, următoarele elemente:
a)protecţia sănătăţii şi siguranţei publice;
b)protecţia mediului;
c)ocuparea terenurilor şi alegerea amplasamentelor;
d)eficienţa energetică;
e)natura surselor primare;
f)caracteristicile specifice solicitantului, cum ar fi: capacităţile tehnice, economice şi financiare;
g)contribuţia la crearea de capacităţi energetice de producere a energiei termice din surse regenerabile;
h)contribuţia la crearea de capacităţi energetice de producere pentru reducerea emisiilor;
i)valorificarea eficientă şi raţională a resurselor de materie primă energetică.
SECŢIUNEA 2:Suspendarea şi retragerea licenţelor
Art. 18
(1)În caz de neîndeplinire de către titularul licenţei a obligaţiilor sale legale, precum şi în caz de nerespectare a condiţionărilor, limitărilor, restricţiilor, interdicţiilor sau a sarcinilor stabilite prin licenţă, constatate de autoritatea de reglementare competentă din oficiu ori la sesizarea unor terţi sau la notificarea de către titular, autoritatea de reglementare competentă va proceda după cum urmează:
a)în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor nu este imputabilă titularului, va dispune:
- un termen de conformare, dacă situaţia creată este remediabilă;
- retragerea licenţei, dacă situaţia creată este iremediabilă;
b)în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor este imputabilă titularului, va dispune:
- suspendarea licenţei, integral sau parţial, pe o perioadă fixată pentru remedierea situaţiei create şi pentru conformare cu licenţa, dacă situaţia creată este remediabilă;
- retragerea licenţei, dacă situaţia creată este iremediabilă.
(2)Autoritatea de reglementare competentă retrage licenţa, în cazul decăderii, incapacităţii sau al falimentului titularului, precum şi la încetarea concesiunii ori a locaţiunii capacităţii energetice, la vânzarea capacităţii de către titular sau la încetarea contractului de delegare a gestiunii.
(3)În timpul sezonului de încălzire, operaţiunile de suspendare ori de retragere a unei licenţe sunt permise doar cu avizul favorabil al autorităţii administraţiei publice locale care are atribuţii privind asigurarea continuităţii serviciului public de alimentare cu energie termică la nivelul unităţii administrativ-teritoriale, potrivit legii.
SECŢIUNEA 3:Drepturile şi obligaţiile ce decurg din licenţe
Art. 19
Activităţile şi serviciile pentru care se acordă licenţe sunt de interes public, cu excepţia celor care sunt destinate exclusiv satisfacerii consumului propriu al titularului licenţei.
Art. 20
Pe durata de valabilitate a licenţelor, titularii de licenţe sunt obligaţi:
a)să respecte condiţiile care însoţesc licenţa;
b)să ţină situaţii contabile separate pentru activităţile care fac obiectul licenţelor acordate de autoritatea de reglementare competentă şi să întocmească rapoarte anuale în formatul solicitat de autoritatea de reglementare competentă;
c)să constituie şi să menţină garanţii financiare care să le permită desfăşurarea activităţii şi asigurarea continuităţii serviciului;
d)să pună la dispoziţia autorităţii competente informaţiile necesare pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acesteia.
SECŢIUNEA 4:Drepturile şi obligaţiile titularilor de licenţă asupra proprietăţii terţilor
Art. 21
(1)Dreptul de uz asupra terenului pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţilor energetice din cadrul SACET se întinde pe toată durata funcţionării capacităţilor, iar exercitarea lui se face ori de câte ori este necesar pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţii. În exercitarea acestui drept titularul licenţei poate:
a)să depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalaţii pentru întreţinere, revizii, reparaţii şi intervenţii necesare pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţii;
b)să instaleze utilaje şi să lucreze cu acestea;
c)să desfiinţeze sau să reducă culturi, plantaţii ori alte amenajări existente şi să restrângă activităţi ale proprietarului, în măsura şi pe durata strict necesare executării operaţiilor de întreţinere, reparaţii, revizii sau intervenţii pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţii, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(2)Servitutea de trecere subterană, de suprafaţă sau aeriană cuprinde dreptul de acces şi de executare a lucrărilor la locul de amplasare a capacităţilor energetice cu ocazia intervenţiei pentru retehnologizări, reparaţii, revizii şi avarii.
(3)Pentru a evita punerea în pericol a persoanelor, a bunurilor sau a unor activităţi desfăşurate în zona de executare a lucrărilor de realizare ori retehnologizare de capacităţi energetice, precum şi a operaţiilor de revizie sau reparaţie la capacitatea în funcţiune, titularul licenţei are dreptul de a obţine restrângerea ori sistarea, pe toată durata lucrărilor, a activităţilor desfăşurate în vecinătate de alte persoane.
(4)Titularul licenţei este obligat să înştiinţeze în scris proprietarul bunurilor sau prestatorul activităţilor care vor fi afectate ca urmare a lucrărilor la capacităţile energetice, cu excepţia cazurilor de avarii, situaţie în care proprietarii sunt înştiinţaţi în termenul cel mai scurt.
(5)Titularul licenţei este obligat să plătească proprietarilor despăgubirea cuvenită pentru pagubele produse, să degajeze terenul şi să îl repună în situaţia anterioară, în cel mai scurt timp posibil.
(6)La încetarea exercitării drepturilor prevăzute la alin. (2), titularul licenţei este obligat să asigure degajarea terenului şi repunerea lui în situaţia iniţială.
(7)Dreptul de acces la utilităţile publice, prevăzut la alin. (2), trebuie exercitat de titularul licenţei cu bună-credinţă şi în mod rezonabil, fără a prejudicia accesul altor persoane la respectivele utilităţi publice.
Art. 211
(1)Hotărârile privind darea în administrare a furnizării/prestării serviciilor de utilităţi publice şi, după caz, contractele de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică conţin metoda de calcul privind reducerea compensaţiei pentru obligaţia de serviciu public prevăzută de Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind unele măsuri pentru funcţionarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică a populaţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 483/2006, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabilă în situaţia în care operatorul nu îndeplineşte obiectivele referitoare la indicatorii de performanţă privind calitatea şi cantitatea serviciului.
(2)Reducerea compensaţiei pentru obligaţia de serviciu public nu se aplică operatorului care nu îşi îndeplineşte obiectivele referitoare la indicatorii de performanţă privind calitatea şi cantitatea serviciului ca urmare a unei situaţii de forţă majoră sau a nerespectării obligaţiilor asumate de către autoritatea administraţiei publice locale, în condiţiile în care operatorul care prestează serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat a luat toate măsurile pentru îndeplinirea acestora.