Legea 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului

M.Of. 84

În vigoare
Versiune de la: 8 Noiembrie 2024
Legea 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului
Dată act: 22-feb-2000
Emitent: Parlamentul
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
În România suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative şi prin referendum.
Art. 2
(1)Referendumul naţional constituie forma şi mijlocul de consultare directă şi de exprimare a voinţei suverane a poporului român cu privire la:
a)revizuirea Constituţiei;
b)demiterea Preşedintelui României;
c)probleme de interes naţional.
(2)În condiţiile prezentei legi se poate organiza şi desfăşura şi referendum local asupra unor probleme de interes deosebit pentru unităţile administrativ-teritoriale.
(3)În cadrul referendumului populaţia poate fi consultată cu privire la una sau la mai multe probleme de interes naţional sau local, după caz, precum şi cu privire la revizuirea Constituţiei sau la o problemă de interes naţional şi o problemă de interes local, pe buletine de vot separate.

Art. 3
Problemele care, potrivit art. 148 din Constituţie, nu pot fi supuse revizuirii nu pot face obiectul referendumului.
Art. 4
Au dreptul de a participa la referendum toţi cetăţenii români care au împlinit vârsta de 18 ani până în ziua referendumului inclusiv, cu excepţia debililor sau a alienaţilor mintal puşi sub interdicţie, precum şi a persoanelor condamnate prin hotărâre judecătorească definitivă la pierderea drepturilor electorale.
Art. 5
(1)Referendumul naţional şi referendumul local se organizează şi se desfăşoară potrivit prevederilor prezentei legi.
(2)Referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puţin 30% din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente .

(3)Rezultatul referendumului este validat dacă opţiunile valabil exprimate reprezintă cel puţin 25% din cei înscrişi pe listele electorale permanente .

CAPITOLUL II:Organizarea referendumului naţional
SECŢIUNEA 1:Referendumul privind revizuirea Constituţiei
Art. 6
(1)Iniţiativa şi procedura revizuirii Constituţiei sunt supuse dispoziţiilor prevăzute la art. 150 şi 151 din Constituţia României, republicată, şi prezentei legi.

(2)Organizarea şi desfăşurarea referendumului cu privire la revizuirea Constituţiei, precum şi rezultatul acestuia sunt obligatorii.
(3)Proiectul legii constituţionale, adoptat de către fiecare Cameră a Parlamentului sau de către Camerele reunite în caz de divergenţă conform art. 151 alin. (2) din Constituţia României, republicată, se trimite de îndată Curţii Constituţionale, care procedează potrivit legii. Dacă se constată că iniţiativa legislativă de revizuire depăşeşte limitele revizuirii, aceasta se consideră nefinalizată şi se transmite Parlamentului, procedura urmând a fi reluată.
(4)Dacă Curtea Constituţională constată că iniţiativa legislativă de revizuire nu depăşeşte limitele revizuirii, proiectul legii constituţionale se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, împreună cu decizia Curţii Constituţionale. Cetăţenii României sunt chemaţi să îşi exprime voinţa prin vot în cadrul referendumului naţional cu privire la revizuirea Constituţiei, în ultima duminică a perioadei de 30 de zile prevăzută la art. 151 alin. (3) din Constituţia României, republicată, calculată de la data adoptării de către Parlament a proiectului legii constituţionale, Guvernul având obligaţia de a aduce la cunoştinţa publică, de îndată, prin mijloace de comunicare în masă, textul acestuia şi data referendumului naţional.
(5)Persoanele care au dreptul să participe la referendumul naţional privind revizuirea Constituţiei, modul de desfăşurare a campaniei pentru referendum, organizarea şi desfăşurarea acestuia, organizarea şi atribuţiile birourilor electorale, faptele care constituie contravenţii, precum şi modul de constatare şi sancţionare a acestora sunt cele stabilite la art. 4, art. 7 alin. (1), precum şi în cap. IV-VI. Rezultatul referendumului naţional se stabileşte în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) şi (3) şi ale art. 7 alin. (2).

Art. 7
(1)Cetăţenii care participă la referendum au dreptul să se pronunţe prin "DA" sau "NU" la următoarea întrebare înscrisă pe buletinul de vot: "Sunteţi de acord cu legea de revizuire a Constituţiei României în forma aprobată de Parlament?"
(2)Rezultatul referendumului se stabileşte în funcţie de majoritatea voturilor valabil exprimate, astfel:

Cifre

absolute

Procente

a) Numărul persoanelor înscrise în listele pentru referendum

b) Numărul participanţilor

c) Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "DA"

d) Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "NU"

e) Numărul voturilor nule

SECŢIUNEA 2:Referendumul privind demiterea Preşedintelui României
Art. 8
Referendumul pentru demiterea Preşedintelui României este obligatoriu şi se stabileşte prin hotărâre a Parlamentului, în condiţiile prevăzute la art. 95 din Constituţie.
Art. 9
Cetăţenii care participă la referendum au dreptul să se pronunţe prin "DA" sau "NU" la următoarea întrebare înscrisă pe buletinul de vot: "Sunteţi de acord cu demiterea Preşedintelui României?"
Art. 10
Demiterea Preşedintelui României este aprobată dacă, în urma desfăşurării referendumului, propunerea a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate.

*) Decizia nr. 731 din 10 iulie 2012 publicata in MOf 478 din 12 iulie 2012 - Constată că Legea pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului este constituţională, în măsura în care asigură participarea la referendum a cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente.

SECŢIUNEA 3:Referendumul cu privire la probleme de interes naţional
Art. 11
(1)Preşedintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să îşi exprime voinţa prin referendum cu privire la probleme de interes naţional.
(2)Problemele care se supun referendumului şi data desfăşurării acestuia se stabilesc de Preşedintele României, prin decret.
(3)Punctul de vedere al Parlamentului asupra referendumului iniţiat de Preşedintele României urmează să fie exprimat, printr-o hotărâre adoptată în şedinţa comună a celor două Camere, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor prezenţi, în termen de cel mult 20 de zile calendaristice de la solicitarea Preşedintelui.

(4)Dacă Parlamentul nu îşi transmite punctul de vedere în termenul stabilit la alin. (3), Preşedintele României emite decretul privind organizarea referendumului după expirarea acestui termen, procedura constituţională de consultare a Parlamentului considerându-se îndeplinită.

Art. 12
(1)
[textul din Art. 12, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-sep-2006 de Actul din Decizia 567/2006]
(2)Cetăţenii sunt chemaţi să se pronunţe prin «DA» sau «NU» asupra problemei supuse referendumului, decizând cu majoritatea voturilor valabil exprimate .

CAPITOLUL III:Referendumul local
Art. 13
(1)Problemele de interes deosebit din unităţile administrativ-teritoriale şi subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor pot fi supuse, în condiţiile prezentei legi, aprobării locuitorilor, prin referendum local.
(2)Referendumul local se poate organiza în toate satele şi localităţile componente ale comunei sau oraşului ori numai în unele dintre acestea. În cazul referendumului la nivel judeţean, acesta se poate desfăşura în toate comunele şi oraşele din judeţ ori numai în unele dintre acestea, care sunt direct interesate.
(3)Proiectele de lege sau propunerile legislative privind modificarea limitelor teritoriale ale comunelor, oraşelor şi judeţelor se înaintează Parlamentului spre adoptare numai după consultarea prealabilă a cetăţenilor din unităţile administrativ-teritoriale respective, prin referendum. În acest caz organizarea referendumului este obligatorie.
Art. 14
(1)Problemele supuse referendumului local se stabilesc de consiliile locale sau judeţene, după caz, la propunerea primarului, respectiv a preşedintelui consiliului judeţean sau a unei treimi din numărul consilierilor locali, respectiv al consilierilor judeţeni.

(2)Cetăţenii sunt chemaţi să se pronunţe prin "DA" sau "NU" asupra problemei supuse referendumului, decizând cu majoritatea voturilor valabil exprimate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale respective.
CAPITOLUL IV:Dispoziţii comune cu privire la desfăşurarea referendumului
Art. 15
(1)Obiectul şi data referendumului naţional se stabilesc după cum urmează:
a)potrivit prezentei legi, în cazul referendumului privind revizuirea Constituţiei, cu respectarea art. 151 alin. (3) din Constituţia României, republicată;

b)prin hotărâre a Parlamentului, în cazul referendumului privind demiterea Preşedintelui României, cu respectarea art. 95 alin. (3) din Constituţie;
c)prin decret al Preşedintelui României, în cazul referendumului cu privire la probleme de interes naţional.
(2)Aducerea la cunoştinţă publică a datei referendumului naţional se face prin Monitorul Oficial al României, Partea I, şi prin presă, radio şi televiziune.
Art. 151
(1)În situaţia în care referendumul naţional sau local are loc la aceeaşi dată cu alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor, alegerile pentru Preşedintele României, alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European sau alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale, după caz, alegătorii votează în aceleaşi secţii de votare, în acelaşi interval de timp, cu aceleaşi ştampile cu menţiunea «VOTAT», pe buletine de vot separate, prezenţa la vot fiind consemnată pe liste electorale distincte pentru cele două tipuri de scrutin.

(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), alegătorii pot opta să îşi exercite dreptul de vot numai pentru un singur tip de scrutin sau pentru ambele scrutine.
(3)În cazul în care alegătorul care se prezintă la vot la o secţie de votare din ţară optează pentru participarea la un singur tip de scrutin, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare sau membrul desemnat de către acesta va bara, în prezenţa alegătorului, cu o linie orizontală, rubrica destinată semnăturii din lista electorală permanentă aferentă tipului de scrutin pentru care nu a optat.
(4)În situaţia prevăzută la alin. (1), pe actul de identitate al alegătorului se aplică o singură dată ştampila cu menţiunea «VOTAT» şi data scrutinului sau, după caz, un singur timbru autocolant cu menţiunea «VOTAT» şi data scrutinului, conform modelului aprobat pentru alegerile care se organizează la aceeaşi dată cu referendumul naţional sau local.

(5)În situaţia prevăzută la alin. (1), organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional sau local, atribuţiile care revin autorităţilor publice, precum şi procedura de votare se realizează cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor legale privind alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor, alegerile pentru Preşedintele României, alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European sau alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale, după caz.

(6)În situaţia prevăzută la alin. (1), operaţiunile necesare organizării şi desfăşurării referendumului naţional sau local sunt îndeplinite de organismele electorale constituite pentru alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor, alegerile pentru Preşedintele României, alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European sau alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale, după caz.

(7)În situaţia prevăzută la alin. (1), hârtia necesară pentru tipărirea buletinelor de vot şi tipărirea buletinelor de vot pentru referendumul naţional sau local se asigură potrivit prevederilor legale aplicabile alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor, alegerilor pentru Preşedintele României, alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European sau alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale, după caz.

(8)În situaţia prevăzută la alin. (1), primarii vor asigura urne de vot distincte pentru fiecare scrutin.
(9)În situaţia prevăzută la alin. (1), observatorii şi reprezentanţii mass-mediei acreditaţi să observe desfăşurarea votării la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor, alegerile pentru Preşedintele României, alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European sau alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale, după caz, au dreptul să observe şi operaţiunile specifice referendumului naţional sau local.

(10)În situaţia prevăzută la alin. (1), Guvernul stabileşte prin hotărâre măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional sau local, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor legale aplicabile alegerilor care se organizează la aceeaşi dată cu referendumul naţional sau local.

Art. 152
(1)În situaţia în care în aceeaşi zi sau aceleaşi zile cu un referendum naţional prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a) şi c) este stabilit şi un referendum local, alegătorii votează în aceleaşi secţii de votare, cu aceleaşi ştampile cu menţiunea «Votat», prezenţa la vot fiind consemnată pe liste electorale separate.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), operaţiunile necesare desfăşurării referendumului local sunt îndeplinite de birourile electorale ale secţiilor de votare şi de biroul electoral de circumscripţie judeţean sau al municipiului Bucureşti constituite pentru referendumul naţional care funcţionează în aria teritorială în care se află unitatea administrativ-teritorială în care are loc şi referendumul local. Biroul electoral de circumscripţie îndeplineşte pentru referendumul local atribuţiile prevăzute la art. 28.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (1), toate cheltuielile privind organizarea referendumului local sunt suportate de la bugetul de stat, cu excepţia cheltuielilor pentru confecţionarea timbrelor autocolante, pentru tipărirea listelor electorale, a tipizatelor proceselor-verbale şi a buletinelor de vot care vor fi utilizate la referendumul local, pentru transportul acestora, precum şi a celor aferente valorii indemnizaţiilor prevăzute la alin. (4), care se suportă de la bugetul local.
(4)În termen de cel mult 60 de zile de la publicarea rezultatului referendumului naţional în Monitorul Oficial al României, Partea I, autoritatea administraţiei publice locale care a organizat referendumul local la aceeaşi dată cu referendumul naţional restituie Ministerului Afacerilor Interne, prin instituţia prefectului, din bugetul propriu, 50% din valoarea totală a indemnizaţiilor achitate membrilor birourilor electorale de circumscripţie şi ai birourilor electorale ale secţiilor de votare care şi-au desfăşurat activitatea în circumscripţia electorală în care a avut loc referendumul local.

Art. 16
(1)Obiectul şi data referendumului local se stabilesc şi se aduc la cunoştinţă publică cu cel puţin 20 de zile înainte de ziua desfăşurării acestuia.
(2)Referendumul local se poate organiza într-o singură zi, care poate fi numai duminica.
(3)Aducerea la cunoştinţă publică a datei referendumului local se face prin orice mijloace de informare în masă.
Art. 17
(1)Listele electorale permanente din ţară se întocmesc, se tipăresc şi se pun la dispoziţia birourilor electorale ale secţiilor de votare conform prevederilor Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)La secţiile de votare organizate în străinătate se utilizează numai liste electorale suplimentare.

Art. 18
(1)Votarea în ţară se desfăşoară în secţiile de votare organizate conform Legii nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Până cel mai târziu cu 5 zile înainte de data votării, primarii şi Autoritatea Electorală Permanentă aduc la cunoştinţă publică delimitarea şi numerotarea secţiilor de votare, precum şi sediile acestora, în condiţiile stabilite prin Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)În cel mult 15 zile de la data stabilirii referendumului naţional, pe lângă misiunile diplomatice, oficiile consulare, secţiile consulare şi institutele culturale din străinătate Ministerul Afacerilor Externe organizează secţii de votare pentru alegătorii care se află în străinătate în ziua votării.
(4)În termenul prevăzut la alin. (3), Ministerul Afacerilor Externe poate organiza, cu acordul autorităţilor străine, alte secţii de votare în afara secţiilor de votare prevăzute la alin. (3).
(5)La referendumul naţional, activităţile de coordonare a pregătirii şi organizării procesului de votare în străinătate sunt asigurate de către biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate, cu sprijinul logistic al Ministerului Afacerilor Externe.

Art. 19
[textul din Art. 19 din capitolul IV a fost abrogat la 18-sep-2018 de Art. I, punctul 5. din Ordonanta urgenta 86/2018]
Art. 20
(1)Cetăţenii cu reşedinţa în altă localitate decât cea în care îşi au domiciliul pot solicita primarului din acea localitate, în cazul organizării unor referendumuri locale, înscrierea lor pe liste suplimentare. Cu 3 zile înainte de data referendumului nu se mai fac înscrieri în aceste liste.

(2)Organul care întocmeşte listele electorale prevăzute la alin. (1) este obligat să ceară primăriei localităţii de domiciliu radierea persoanelor în cauză de pe listele electorale ale acelei localităţi.
Art. 21
Cetăţeanul care, în ziua referendumului naţional, se află într-o altă localitate decât cea în care este înscris în lista electorală poate să îşi exercite dreptul de vot în localitatea respectivă, la orice secţie de votare, urmând a fi înscris într-o listă suplimentară de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, pe baza actului de identitate sau a adeverinţei care ţine loc de act de identitate.
Art. 22
[textul din Art. 22 din capitolul IV a fost abrogat la 18-sep-2018 de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 86/2018]
Art. 23
(1)Pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional, în cel mult 5 zile de la data aducerii la cunoştinţă publică a datei acestuia, se constituie Biroul Electoral Central, birouri electorale de circumscripţie ale judeţelor, biroul electoral de circumscripţie a municipiului Bucureşti şi oficii electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate, iar cu 3 zile înaintea datei votării se constituie birouri electorale ale secţiilor de votare.
(2)Pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului local la nivel de comună, oraş sau municipiu, în cel mult 5 zile de la data stabilirii datei acestuia, se constituie un birou electoral de circumscripţie comunală, orăşenească sau municipală, după caz, iar cu 3 zile înaintea datei votării se constituie birouri electorale ale secţiilor de votare.
(3)Pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului local la nivel de judeţ, în cel mult 5 zile de la data stabilirii datei acestuia, se constituie un birou electoral de circumscripţie judeţeană, iar cu 3 zile înaintea datei votării se constituie birouri electorale ale secţiilor de votare.

Art. 24
(1)Biroul Electoral Central este alcătuit din 7 judecători ai Curţii Supreme de Justiţie, dintre care unul va îndeplini funcţia de preşedinte, precum şi din câte un delegat al fiecărui partid politic reprezentat în Parlament.
(2)Desemnarea celor 7 judecători se va face în cel mult 3 zile de la data stabilirii zilei referendumului de către preşedintele Curţii Supreme de Justiţie, prin tragere la sorţi, de pe o listă cuprinzând toţi judecătorii în exerciţiu ai Curţii.
(3)Preşedintele Biroului Electoral Central este ales prin vot secret de către membrii acestuia în cel mult 24 de ore de la desemnare.
Art. 25
(1)Biroul Electoral Central veghează la reactualizarea listelor electorale permanente, la întocmirea copiilor de pe acestea şi la transmiterea lor la birourile electorale ale secţiilor de votare, supraveghează corecta desfăşurare a referendumului, centralizează la nivel naţional rezultatele acestuia, pe care le înaintează Curţii Constituţionale.
(2)Biroul Electoral Central soluţionează contestaţiile care îi sunt adresate, cu excepţia celor care sunt date în competenţa altor birouri electorale sau a instanţelor judecătoreşti.
(21)În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Biroul Electoral Central adoptă hotărâri care se aduc la cunoştinţă în şedinţă publică şi prin orice mijloc de publicitate. Hotărârile Biroului Electoral Central sunt obligatorii pentru toate autorităţile, instituţiile publice, birourile electorale, precum şi pentru toate organismele cu atribuţii în materia referendumului, de la data aducerii la cunoştinţă în şedinţă publică.
(22)Pentru corecta desfăşurare a referendumului, Biroul Electoral Central emite hotărâri în interpretarea legii, hotărâri care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(3)În cazul în care constată o fraudă electorală la o secţie de votare sau într-o circumscripţie electorală, Biroul Electoral Central dispune anularea rezultatelor referendumului în cadrul acelei secţii de votare sau, după caz, în cadrul circumscripţiei electorale respective.
(4)[textul din Art. 25, alin. (4) din capitolul IV a fost abrogat la 18-sep-2018 de Art. I, punctul 8. din Ordonanta urgenta 86/2018]
Art. 26
(1)În cazul referendumului naţional, birourile electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti, biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate, oficiile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi birourile electorale ale secţiilor de votare din ţară se compun dintr-un preşedinte şi cel mult 6 delegaţi ai partidelor politice parlamentare şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale cu grup parlamentar propriu în ambele camere ale Parlamentului; în cazul referendumului local, birourile electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi birourile electorale ale secţiilor de votare se compun dintr-un preşedinte şi cel mult 6 delegaţi ai partidelor politice reprezentate în consiliul local sau judeţean.

*) În interpretarea art. II din Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 27/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru organizarea referendumului naţional din data de 19 mai 2007 pentru demiterea Preşedintelui României, aprobată prin Legea nr. 65/2008, şi a art. 26 alin. (1) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, cu modificările şi completările ulterioare, cerinţa de a avea "grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului" se referă numai la organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale.

(11)În cazul organizării unui referendum naţional, se constituie birouri electorate de circumscripţie doar la nivel de judeţ şi la nivelul municipiului Bucureşti, birou electoral pentru secţiile de votare organizate în afara ţării, precum şi oficii electorale de sector al municipiului Bucureşti.

(2)Preşedinţii birourilor electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti, al biroului electoral pentru secţiile de votare organizate în afara ţării, precum şi cei ai oficiilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti sunt stabiliţi de către preşedintele tribunalului judeţean sau al municipiului Bucureşti, după caz, în cel mult 3 zile de la stabilirea zilei referendumului, prin tragere la sorţi.

(21)Preşedinţii birourilor electorale de circumscripţie ale municipiilor, oraşelor şi comunelor sunt stabiliţi de către preşedintele tribunalului judeţean, în cel mult 3 zile de la stabilirea zilei referendumului, prin tragere la sorţi.
(22)Preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare sunt stabiliţi de către preşedintele tribunalului judeţean sau al municipiului Bucureşti, după caz, cu cel puţin 7 zile înainte de ziua referendumului, prin tragere la sorţi.

(3)Tragerea la sorţi pentru preşedinţii birourilor electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti, ai oficiilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi pentru preşedintele biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate se face de pe o listă care va cuprinde, în următoarea ordine: judecători, procurori, precum şi alţi jurişti din judeţ sau din municipiul Bucureşti care fac parte din Corpul experţilor electorali.

(4)Tragerea la sorţi pentru preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare se face din cadrul Corpului experţilor electorali, prioritate având cei cu domiciliul în circumscripţia pentru care se face tragerea la sorţi.

(5)[textul din Art. 26, alin. (5) din capitolul IV a fost abrogat la 18-sep-2018 de Art. I, punctul 11. din Ordonanta urgenta 86/2018]
(6)[textul din Art. 26, alin. (6) din capitolul IV a fost abrogat la 18-sep-2018 de Art. I, punctul 11. din Ordonanta urgenta 86/2018]
Art. 27
(1)Desemnarea delegaţilor partidelor politice, potrivit art. 24, este obligatorie şi se comunică în scris preşedintelui Biroului Electoral Central, în cel mult 5 zile de la stabilirea zilei referendumului.

(11)Desemnarea delegaţilor partidelor politice în birourile electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti, potrivit art. 26 alin. (1), este obligatorie şi se comunică în scris preşedintelui biroului electoral de circumscripţie al judeţului sau al municipiului Bucureşti, în cel mult 5 zile de la stabilirea zilei referendumului.
(12)Desemnarea delegaţilor partidelor politice în birourile electorale de circumscripţie ale municipiilor, oraşelor şi comunelor, potrivit art. 26 alin. (1), este obligatorie şi se comunică în scris preşedintelui biroului electoral de circumscripţie al judeţului sau al municipiului Bucureşti, în cel mult 5 zile de la stabilirea zilei referendumului.
(13)Desemnarea delegaţilor partidelor politice în birourile electorale ale secţiilor de votare, potrivit art. 26 alin. (1), este obligatorie şi se comunică în scris preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare, cu cel puţin 3 zile înainte de ziua referendumului.

(2)În cazul în care partidele politice nu îşi pot desemna, de comun acord, reprezentanţii în birourile electorale, se va organiza tragerea la sorţi a acestora de către preşedintele biroului electoral respectiv, în prezenţa delegaţilor partidelor.
(3)Dacă birourile electorale nu se pot completa potrivit alineatului precedent, ele vor funcţiona cu numărul de membri existenţi.
Art. 271
(1)Birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate se compun dintr-un preşedinte şi cel mult 6 delegaţi ai partidelor politice parlamentare şi ai organizaţiilor cetăţenilor minorităţilor naţionale cu grup parlamentar propriu în ambele camere ale Parlamentului.
(2)Preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate sunt desemnaţi de către preşedintele biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate până cel mai târziu cu 5 zile înaintea datei referendumului naţional, din rândul experţilor electorali propuşi de Ministerul Afacerilor Externe.
(3)Completarea birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate cu delegaţii partidelor politice parlamentare şi ai organizaţiilor cetăţenilor minorităţilor naţionale cu grup parlamentar propriu în ambele camere ale Parlamentului se face cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 17 alin. (5) - (7) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 28
(1)Birourile electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor îndeplinesc următoarele atribuţii principale:
a)fac publicaţiile şi afişările necesare;
b)rezolvă, de îndată sau în cel mult 24 de ore de la sesizare, întâmpinările referitoare la propria activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare;
c)totalizează rezultatele referendumului de la secţiile de votare din judeţ sau, după caz, din municipiul Bucureşti şi, în cel mult 24 de ore de la închiderea scrutinului, le înaintează Biroului Electoral Central, în cazul referendumului naţional, împreună cu documentele care stau la baza acestora.
(2)În cazul referendumului local birourile electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti îndeplinesc, în mod corespunzător, atribuţiile Biroului Electoral Central.
Art. 29
Birourile electorale lucrează în prezenţa a jumătate plus unul din numărul total al membrilor lor şi iau hotărâri cu majoritatea membrilor prezenţi.
Art. 30
(1)Campania pentru referendum începe la data aducerii la cunoştinţă publică a datei referendumului.

(2)În campania pentru referendum partidele politice şi cetăţenii au dreptul să îşi exprime opiniile în mod liber şi fără nici o discriminare, prin mitinguri, prin adunări publice şi prin mijloace de informare în masă.
(3)Mijloacele folosite în campania pentru referendum nu trebuie să contravină ordinii de drept.
Art. 31
(1)Fiecare secţie de votare trebuie să aibă un număr suficient de cabine, urne şi ştampile de votare.
(2)Cabinele şi urnele trebuie aşezate în aceeaşi încăpere în care se află biroul preşedintelui. Cabinele de vot şi urnele de vot se vor asigura de către primarii comunelor, oraşelor, municipiilor şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti, împreună cu prefecţii.

(3)[textul din Art. 31, alin. (3) din capitolul IV a fost abrogat la 18-sep-2018 de Art. I, punctul 14. din Ordonanta urgenta 86/2018]
(4)Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare trebuie să fie prezent la sediul secţiei de votare în ajunul zilei referendumului, la ora 18,00, şi este obligat să ia măsurile necesare pentru pregătirea operaţiunilor de votare.
(5)Preşedintele va dispune fixarea posturilor de pază în jurul localului de vot.
Art. 32
(1)În ziua referendumului, la ora 6,00, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în prezenţa celorlalţi membri, verifică urnele, existenţa listelor electorale, a buletinelor de vot şi a ştampilelor, după care închide şi sigilează urnele, aplicând ştampila de control a secţiei de votare.

(2)Preşedintele este obligat să asigure aplicarea ştampilei de control pe buletinele de vot, pe ultima pagină a acestuia, care va rămâne albă.
Art. 33
(1)Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare este obligat să ia măsurile necesare pentru ca desfăşurarea referendumului să decurgă în bune condiţii.
(2)Puterile preşedintelui, în această privinţă, se întind şi în afara localului de vot, în curtea acestuia, la intrările în curte, în jurul localului de vot, precum şi pe străzi şi în pieţe publice, până la o distanţă de 500 de metri.
(3)În afară de membrii biroului electoral al secţiei de votare şi de delegaţii acreditaţi de Biroul Electoral Central nici o altă persoană nu poate staţiona în locurile publice din zona de votare sau în localul de vot peste timpul necesar pentru efectuarea operaţiunii de votare.
(4)Pentru menţinerea ordinii preşedintele biroului electoral al secţiei de votare va avea la dispoziţie mijloacele de ordine necesare, asigurate de prefecţi, împreună cu Ministerul de Interne.
Art. 34
Scrutinul se va deschide la ora 7,00 şi se va încheia la ora 23,00.

Art. 35
Cetăţenii care participă la referendum vor primi un buletin de vot, ale cărui dimensiuni se vor stabili de Biroul Electoral Central, în cazul referendumului la nivel naţional, respectiv de biroul electoral de circumscripţie, în cazul referendumului local. Pătratul cu menţiunea "DA" sau "NU" va avea latura de 4 cm. Modelele buletinelor de vot sunt prevăzute în anexele nr. 1A şi 1B.

Art. 36
Cetăţenii sunt chemaţi să se pronunţe prin "DA" sau "NU" asupra problemei supuse referendumului.
Art. 37
(1)Accesul participanţilor la referendum în sala de vot are loc în serii corespunzătoare numărului cabinelor. Fiecare participant va prezenta biroului electoral al secţiei de votare actul de identitate sau adeverinţa care ţine loc de act de identitate. Biroul electoral, după verificarea înscrierii în lista electorală sau după înscrierea în lista electorală suplimentară prevăzută la art. 21, va înmâna participantului buletinul de vot şi ştampila cu menţiunea "Votat".
(2)Participantul la referendum îşi va exprima voinţa în mod individual, într-o cabină închisă, aplicând ştampila "Votat" numai în unul dintre cele două pătrate ale buletinului de vot, corespunzător opţiunii sale.
(3)După ce a votat participantul la referendum va îndoi buletinul de vot, astfel ca pagina albă, care poartă ştampila de control, să rămână în afară, după care îl va introduce în urnă, având grijă să nu se deschidă.
(4)Ştampila încredinţată pentru votare se restituie preşedintelui, care va aplica pe cartea de alegător ştampila de control a secţiei de votare.
(5)Preşedintele poate să ia măsuri ca staţionarea celui care votează în cabina de votare să nu se prelungească nejustificat.
Art. 38
(1)Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare poate suspenda votarea pentru motive temeinice.
(2)Suspendarea nu poate depăşi o oră şi va fi anunţată prin afişare pe uşa localului de vot. Durata tuturor suspendărilor nu poate depăşi două ore.
(3)În timpul suspendării urnele de votare, ştampilele, buletinele de vot şi toate lucrările biroului electoral vor rămâne sub pază permanentă.
Art. 39
(1)Prezenţa oricărei persoane în cabinele de vot în afara celei care votează este interzisă.
(2)Participantul la referendum, care, din motive temeinice, constatate de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, nu poate să voteze singur, are dreptul să cheme în cabina de votare un însoţitor ales de el, în scopul de a-l ajuta.
Art. 40
Pentru persoanele netransportabile din cauză de boală sau invaliditate, la cererea celor aflaţi în această situaţie sau la cererea organelor de conducere ale instituţiilor sanitare sau de ocrotiri sociale, în care cei netransportabili se află internaţi, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare desemnează din cadrul biroului un număr de membri care se deplasează cu o urnă specială şi cu materialul necesar votării la locul unde se află cel în cauză, pentru a se efectua votarea.
Art. 41
(1)După închiderea votării preşedintele biroului electoral al secţiei de votare va proceda la anularea buletinelor de vot neîntrebuinţate şi la deschiderea urnelor, în prezenţa membrilor biroului şi, după caz, a persoanelor acreditate să asiste la referendum.
(2)Preşedintele va citi cu voce tare, la deschiderea fiecărui buletin, răspunsul votat şi va arăta buletinul de vot celor prezenţi.
(3)Sunt nule buletinele de vot care nu poartă ştampila de control a secţiei de votare, buletinele de un alt model decât cel legal aprobat, cele pe care ştampila "Votat" a fost aplicată în ambele pătrate sau nu a fost aplicată pe nici unul dintre ele. Dacă ştampila depăşeşte laturile pătratului, însă opţiunea este evidentă, buletinul nu va fi socotit nul.
(4)Buletinele nule nu intră în calculul voturilor valabil exprimate.
(5)După încheierea numărării voturilor se va încheia un proces-verbal care se semnează de preşedinte şi ceilalţi membri ai biroului şi se înaintează, în cel mult 24 de ore, biroului electoral de circumscripţie.
Art. 42
(1)În timpul operaţiunilor de votare şi de deschidere a urnelor se pot face întâmpinări şi contestaţii cu privire la aceste operaţiuni.
(2)Contestaţiile se formulează în scris şi se prezintă preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare, care va elibera dovada de primire.
(3)Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare va hotărî de îndată asupra contestaţiilor a căror rezolvare nu suferă întârziere.
Art. 43
(1)Pentru consemnarea rezultatelor referendumului naţional se întocmesc procese-verbale ale căror modele sunt prevăzute în anexele nr. 2-4.
(2)Rezultatul referendumului local se consemnează în procese-verbale ale căror modele sunt prevăzute în anexele nr. 5 şi 6.
Art. 431
(1)Procesul-verbal pentru consemnarea rezultatului referendumului, însoţit de buletinele de vot nule şi cele contestate, de contestaţiile formulate, de listele electorale permanente şi de listele electorale suplimentare completate la secţia de votare, va fi înaintat biroului electoral ierarhic superior de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, însoţit de 2 membri ai biroului, stabiliţi prin tragere la sorţi, şi de pază militară.
(2)În cazul referendumului naţional, procesele-verbale întocmite de birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate, însoţite de toate întâmpinările şi contestaţiile privitoare la operaţiunile electorale ale biroului electoral al secţiei de votare, sunt transmise prin mijloace electronice la biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate, prin grija reprezentanţelor diplomatice, în cel mult 24 de ore de la primirea acestora. Exactitatea datelor din aceste procese-verbale este confirmată de către preşedintele biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, care consemnează şi ştampilează documentele primite. Procesele-verbale contrasemnate sunt utilizate în centralizarea rezultatului votării.
(3)Procesele-verbale întocmite de birourile electorale judeţene, de biroul electoral al municipiului Bucureşti, de oficiile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate, însoţite de toate procesele-verbale ale secţiilor de votare din subordine, împreună cu listele electorale permanente şi listele electorale suplimentare utilizate, precum şi de contestaţiile nerezolvate, vor fi înaintate Biroului Electoral Central.
(4)Biroul Electoral Central va transmite listele electorale permanente, respectiv listele electorale suplimentare utilizate în cadrul secţiilor de votare Autorităţii Electorale Permanente. La sesizarea persoanelor interesate, făcută în cel mult 15 zile de la data constatării valabilităţii referendumului naţional şi însoţită de probele pe care se întemeiază, Autoritatea Electorală Permanentă verifică listele electorale permanente şi listele electorale suplimentare utilizate în cadrul secţiilor de votare la care se referă sesizarea, în vederea descoperirii cazurilor în care o persoană a votat fără a avea drept de vot sau a votat de mai multe ori. În situaţia în care Autoritatea Electorală Permanentă va constata existenţa unor persoane care au votat fără a avea drept de vot sau şi-au exercitat votul de mai multe ori, va sesiza organele de urmărire penală în vederea aplicării prevederilor art. 387 din Codul penal.

Art. 44
Rezultatele centralizate la nivel naţional de către Biroul Electoral Central, cuprinzând numărul voturilor valabil exprimate pentru fiecare răspuns de pe buletinul de vot şi numărul voturilor nule, se înaintează, cu pază militară, la Curtea Constituţională, în termen de 24 de ore de la încheierea centralizării.
Art. 45
(1)Curtea Constituţională prezintă Parlamentului un raport cu privire la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional şi confirmă rezultatele acestuia.
(2)Legea de revizuire a Constituţiei sau, după caz, măsura demiterii din funcţie a Preşedintelui României intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Curţii Constituţionale de confirmare a rezultatelor referendumului.
(3)Curtea Constituţională publică rezultatul referendumului în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi în presă.
Art. 46
(1)Prefectul va supraveghea organizarea şi desfăşurarea referendumului local, inclusiv respectarea termenelor pentru realizarea activităţilor prevăzute în prezenta lege.
(2)În termen de 24 de ore de la primirea hotărârii consiliului local sau judeţean, prin care se stabileşte organizarea referendumului local, prefectul va informa Departamentul pentru Administraţie Publică Locală din cadrul Ministerului Funcţiei Publice.
Art. 47
Ministerul Funcţiei Publice va informa Guvernul despre rezultatul referendumului local.
Art. 48
(1)La data aducerii la cunoştinţă publică a datei referendumului naţional conform art. 6 alin. (4), Guvernul stabileşte prin hotărâre, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne şi a Autorităţii Electorale Permanente, programul calendaristic, măsurile tehnico-organizatorice, bugetul şi cheltuielile pentru buna organizare şi desfăşurare a referendumului naţional.
(2)Modelul listei electorale suplimentare, modelul extrasului din listele electorale, modelele ştampilelor birourilor electorale de circumscripţie, oficiilor electorale, biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi Biroului Electoral Central, modelul ştampilei de control, modelul ştampilei cu menţiunea «VOTAT» şi modelul timbrului autocolant sunt stabilite prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în cel mult 3 zile de la data aducerii la cunoştinţă publică a datei referendumului.

CAPITOLUL V:Contravenţii
Art. 49
Constituie contravenţii, în măsura în care, potrivit legii, nu sunt infracţiuni, următoarele fapte:
a)înscrierea, cu bună ştiinţă, a unei persoane în mai multe liste electorale ale localităţii de domiciliu; înscrierea în listele electorale a unor persoane fictive ori care nu au drept de vot;
b)refuzul de a se conforma dispoziţiilor preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare cu privire la asigurarea ordinii din localul de vot şi în împrejurimi, potrivit dispoziţiilor art. 33 alin. (2) şi (3);
c)refuzul nejustificat de a înmâna buletinul de vot şi ştampila de votare persoanei înscrise în listă şi care prezintă act de identitate, precum şi înmânarea buletinului de vot unei persoane care nu prezintă acest act;
d)părăsirea localului secţiei de votare înainte de stabilirea rezultatului referendumului şi de semnarea procesului-verbal de către membrii biroului electoral al secţiei de votare;
e)absenţa nejustificată a preşedintelui sau a membrilor birourilor electorale, stabiliţi potrivit prevederilor prezentei legi, de la activitatea acestora.
f)tipărirea fără drept, în vederea utilizării în ziua referendumului, de buletine de vot.

Art. 50
Contravenţiile prevăzute la art. 49 lit. a)-d) se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, iar cele prevăzute la lit. e) şi f), cu amendă de la 1.000 la 5.000 lei.

Art. 51
(1)Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 49 se face prin proces-verbal întocmit de:
a)ofiţerii şi subofiţerii de poliţie, pentru faptele prevăzute la lit. a)-c) şi f);

b)preşedintele biroului electoral de circumscripţie, pentru fapta prevăzută la lit. d);
c)preşedintele biroului electoral, în cazul membrilor acestuia, precum şi preşedintele biroului electoral ierarhic superior, în cazul preşedinţilor birourilor electorale ierarhic inferioare.
(2)În cazul contravenţiilor prevăzute la art. 49 lit. d) şi e), o dată cu încheierea procesului-verbal agentul constatator va aplica şi amenda.
(3)Contravenţiilor prevăzute la art. 49 le sunt aplicabile şi dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
(4)Procesul-verbal de constatare a contravenţiilor prevăzute la art. 49 lit. a)-c) şi f) va fi înaintat judecătoriei în a cărei rază teritorială a fost săvârşită contravenţia, care va aplica sancţiunea.

Art. 52
[textul din Art. 52 din capitolul V a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 75, punctul 7. din titlul II din Legea 187/2012]
Art. 53
[textul din Art. 53 din capitolul V a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 75, punctul 7. din titlul II din Legea 187/2012]
Art. 54
[textul din Art. 54 din capitolul V a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 75, punctul 7. din titlul II din Legea 187/2012]
Art. 55
[textul din Art. 55 din capitolul V a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 75, punctul 7. din titlul II din Legea 187/2012]
Art. 56
[textul din Art. 56 din capitolul V a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 75, punctul 7. din titlul II din Legea 187/2012]
Art. 57
[textul din Art. 57 din capitolul V a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 75, punctul 7. din titlul II din Legea 187/2012]
Art. 58
[textul din Art. 58 din capitolul V a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 75, punctul 7. din titlul II din Legea 187/2012]
Art. 59
Bunurile destinate, folosite sau rezultate din săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 49 lit. f) se confiscă.

Art. 60
Anexele nr. 1A, 1B şi 2-6 fac parte integrantă din prezenta lege.
CAPITOLUL VI:Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 61
Cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului se suportă după cum urmează:
a)din bugetul de stat, pentru referendumul naţional;
b)din bugetul comunei, oraşului sau judeţului, după caz, pentru referendumul organizat la nivel local.
Art. 62
Dispoziţiile prezentei legi se completează în mod corespunzător cu cele ale Legii nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celor privind Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal şi centralizarea electronică a rezultatelor votării.

Art. 63
(1)Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)Pe aceeaşi dată se abrogă Decretul-lege nr. 29/1990 privind instituirea referendumului naţional, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 11 din 17 ianuarie 1990, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
-****-
Această lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 26 octombrie 1999, cu respectarea alin. (1) şi ale art. 145 din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

ION DIACONESCU

Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 8 februarie 2000, cu respectarea prevederilor art. 145 din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI

MIRCEA IONESCU-QUINTUS

ANEXA Nr. 1A:BULETIN DE VOT pentru Referendumul naţional din data de ............... asupra .............
ROMÂNIA

DA

Problema supusă referendumului ..........

NU

ANEXA Nr. 1B:BULETIN DE VOT pentru Referendumul local din data de ............... asupra ..............
ROMÂNIA

DA

Problema supusă referendumului ..........

NU

ANEXA Nr. 2:PROCES-VERBAL privind rezultatele referendumului naţional asupra .....................
Judeţul*) .........................
Comuna (oraşul, municipiul, sectorul municipiului Bucureşti) ................................
- Secţia de votare nr. ...........................
PROCES-VERBAL privind rezultatele referendumului naţional asupra .......................
1.Numărul persoanelor înscrise în lista pentru referendum .......................
2.Numărul participanţilor**) ..........................
3.Numărul de buletine de vot primite pentru a fi întrebuinţate ...........................
4.Numărul de buletine de vot rămase neîntrebuinţate ......................................
5.Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "DA" ......................
6.Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "NU" .......................
7.Numărul voturilor nule ........................
8.Numărul voturilor contestate ...................
9.Numărul întâmpinărilor şi contestaţiilor primite .....................
10.Numărul întâmpinărilor şi contestaţiilor soluţionate .........................
11.Numărul întâmpinărilor şi contestaţiilor înaintate biroului electoral de circumscripţie .....................
12.Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a întâmpinărilor şi contestaţiilor ................................
Preşedintele Biroului electoral,
......................
(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
Membri:
......................
(numele, prenumele şi semnătura)
Data ..................
____
*) Municipiul Bucureşti, în cazul în care secţia de votare face parte din acest municipiu.
**) Pct. 2 = pct. 5 + pct. 6 + pct. 7

ANEXA Nr. 3:PROCES-VERBAL privind rezultatele referendumului naţional asupra ................
Biroul electoral de circumscripţie ......................
PROCES-VERBAL privind rezultatele referendumului naţional asupra ....................
1.Numărul persoanelor înscrise în lista pentru referendum ....................
2.Numărul participanţilor*) ..........................
3.Numărul de buletine de vot primite pentru a fi întrebuinţate ......................
4.Numărul de buletine de vot rămase neîntrebuinţate .................................
5.Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "DA" ...............................
6.Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "NU" ................................
7.Numărul voturilor nule .......................
8.Numărul voturilor contestate ..................
9.Numărul total al întâmpinărilor şi contestaţiilor .....................
10.Numărul întâmpinărilor şi contestaţiilor soluţionate de către birourile electorale ale secţiilor de votare ...................
11.Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a întâmpinărilor şi contestaţiilor de către birourile electorale ale secţiilor de votare .............
12.Numărul întâmpinărilor şi contestaţiilor înaintate biroului electoral de circumscripţie .....................
13.Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a întâmpinărilor şi contestaţiilor de către biroul electoral de circumscripţie ......................
Preşedintele Biroului electoral,
............................
(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
Membri:
...........................
(numele, prenumele şi semnătura)
Data .......................
____
**) Pct. 2 = pct. 5 + pct. 6 + pct. 7

ANEXA Nr. 4:PROCES-VERBAL privind rezultatele referendumului naţional asupra .................
Biroul Electoral Central ........................
PROCES-VERBAL privind rezultatele referendumului naţional asupra .......................
1.Numărul persoanelor înscrise în lista pentru referendum ...........................
2.Numărul participanţilor*) ...........................
3.Numărul de buletine de vot primite pentru a fi întrebuinţate .........................
4.Numărul de buletine de vot rămase neîntrebuinţate .......................
5.Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "DA" .......................
6.Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "NU" ...........................
7.Numărul voturilor nule .........................
8.Numărul voturilor contestate ........................
9.Numărul total al întâmpinărilor şi contestaţiilor ..........................
10.Numărul întâmpinărilor şi contestaţiilor soluţionate de către birourile electorale de circumscripţie ....................
11.Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a întâmpinărilor şi contestaţiilor de către birourile electorale de circumscripţie ..................
12.Numărul întâmpinărilor şi contestaţiilor înaintate Biroului Electoral Central .............................
13.Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a întâmpinărilor şi contestaţiilor de către Biroul Electoral Central .....................
Preşedintele Biroului Electoral Central,
......................
(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
Membri:
.....................
(numele, prenumele şi semnătura)
Data ..................
___
**) Pct. 2 = pct. 5 + pct. 6 + pct. 7

ANEXA Nr. 5:PROCES-VERBAL privind rezultatele referendumului local asupra ....................

Judeţul*) ..........................................................................

Comuna (oraşul, municipiul, sectorul municipiului Bucureşti)

.........................................................................................

Secţia de votare nr. ..........................

1.Numărul persoanelor înscrise în lista pentru referendum .......................................
2.Numărul participanţilor**) .......................................
3.Numărul de buletine de vot primite pentru a fi întrebuinţate .......................................
4.Numărul de buletine de vot rămase neîntrebuinţate .......................................
5.Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "DA" .......................................
6.Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "NU" .......................................
7.Numărul voturilor nule .......................................
8.Numărul voturilor contestate .......................................
9.Numărul întâmpinărilor şi contestaţiilor primite .......................................
10.Numărul întâmpinărilor şi contestaţiilor soluţionate .......................................
11.Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a întâmpinărilor şi contestaţiilor .................

Preşedintele Biroului electoral,

Membri:

...................................................................

(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)

.........................................................

(numele, prenumele şi semnătura)

Data .............................
________
*) Municipiul Bucureşti, în cazul în care referendumul se organizează la nivelul acestuia.
**) Pct. 2 = pct. 5 + pct. 6 + pct. 7

ANEXA Nr. 6:PROCES-VERBAL privind rezultatele referendumului local asupra ..................

Judeţul*) ..........................................................................

Comuna (oraşul, municipiul, sectorul municipiului Bucureşti)

.........................................................................................

Circumscripţia ......................................

1.Numărul persoanelor înscrise în lista pentru referendum .......................................
2.Numărul participanţilor**) .......................................
3.Numărul de buletine de vot primite pentru a fi întrebuinţate .......................................
4.Numărul de buletine de vot rămase neîntrebuinţate .......................................
5.Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "DA" .......................................
6.Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul "NU" .......................................
7.Numărul voturilor nule .......................................
8.Numărul voturilor contestate .......................................
9.Numărul întâmpinărilor şi contestaţiilor primite .......................................
10.Numărul întâmpinărilor şi contestaţiilor soluţionate .......................................
11.Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a întâmpinărilor şi contestaţiilor .......................

Preşedintele Biroului electoral,

Membri:

...................................................................

(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)

.........................................................

(numele, prenumele şi semnătura)

Data .............................
___________
*) Municipiul Bucureşti, în cazul în care referendumul se organizează la nivelul acestuia.
**) Pct. 2 = pct. 5 + pct. 6 + pct. 7

Publicată în Monitorul Oficial cu numărul 84 din data de 24 februarie 2000
*) În tot cuprinsul Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, cu modificările şi completările ulterioare, prin sintagma "partide politice reprezentate în Parlament" se înţelege "partide politice parlamentare şi organizaţii ale cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale ce au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului".