Capitolul iii - Selecţia, numirea, evidenţa, evaluarea, avansarea, pregătirea şi perfecţionarea funcţionarilor publici cu statut special - Legea 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor - REPUBLICARE

M.Of. 264

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 20 Iunie 2019
CAPITOLUL III:Selecţia, numirea, evidenţa, evaluarea, avansarea, pregătirea şi perfecţionarea funcţionarilor publici cu statut special
SECŢIUNEA 1:Selecţia funcţionarilor publici cu statut special
Art. 11
Pot dobândi calitatea de funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare persoanele care îndeplinesc următoarele condiţii:
a)au cetăţenia română şi domiciliul în România;
b)cunosc limba română;
c)îndeplinesc condiţiile de studii şi vechime prevăzute de lege;
d)au capacitate deplină de exerciţiu şi sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic pentru îndeplinirea funcţiei;
e)nu au fost condamnate definitiv pentru săvârşirea de infracţiuni;
f)îndeplinesc condiţiile specifice postului, inclusiv criteriul de înălţime pentru posturile din sectorul operativ, stabilit prin ordin al ministrului justiţiei;
g)nu au fost eliberate din motive imputabile sau destituite dintr-o funcţie publică în ultimii 7 ani;
h)au un comportament corespunzător cerinţelor de conduită admise şi practicate în societate;
i)nu au fost agenţi sau colaboratori ai organelor de securitate ca poliţie politică.
Art. 12
Administraţia Naţională a Penitenciarelor, în procesul de selecţie a funcţionarilor publici cu statut special, garantează aplicarea principiilor de egalitate, merit, capacitate profesională şi de transparenţă.
Art. 13
(1)Încadrarea ca funcţionar public cu statut special se face prin următoarele modalităţi:
a)repartizarea cu prioritate a absolvenţilor instituţiilor de învăţământ pentru pregătirea personalului de penitenciare, ofiţeri şi agenţi;
b)transferul pe funcţii publice al cadrelor militare şi funcţionarilor publici cu statut special de la alte instituţii publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale statului;
c)concurs, din sursă externă.
(2)Absolvenţilor instituţiilor de învăţământ superior pentru pregătirea personalului de penitenciare - curs de zi, cu diplomă de licenţă-li se acordă gradul de subinspector de penitenciare şi sunt încadraţi ca funcţionari publici cu statut special definitivi, fără concurs, în funcţii publice de execuţie.
(3)Absolvenţilor instituţiei de învăţământ pentru pregătirea agenţilor de penitenciare, cu durata de un an, li se acordă gradul de agent de penitenciare şi sunt încadraţi ca funcţionari publici cu statut special definitivi, fără concurs.
(4)Candidaţii declaraţi "ADMIS" la instituţiile de învăţământ superior pentru pregătirea personalului de penitenciare semnează un angajament prin care se obligă să lucreze cel puţin 9 ani în sistemul administraţiei penitenciare, după absolvirea studiilor.
(5)Candidaţii declaraţi "ADMIS" la instituţia de învăţământ pentru pregătirea agenţilor de penitenciare vor semna un angajament scris prin care se obligă să lucreze cel puţin 5 ani în sistemul administraţiei penitenciare, după absolvirea studiilor.
(6)Persoanele prevăzute la alin. (4) şi (5), care nu respectă angajamentul, sunt obligate să restituie cheltuielile de şcolarizare, proporţional cu perioada rămasă până la împlinirea termenelor pentru care au semnat angajamentul, cu excepţia cazului în care nerespectarea angajamentului se datorează unor motive neimputabile acestora sau transferului la alte instituţii publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale statului.
Art. 14
(1)Condiţiile de participare la concurs, organizarea şi desfăşurarea acestuia se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justiţiei*).
______
*) A se vedea Ordinul ministrului justiţiei nr. 1.040/C/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului de ocupare a posturilor vacante de funcţionar public cu statut special din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 4 mai 2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)La concurs poate participa, în calitate de observator, câte un reprezentant al organizaţiilor sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare.
SECŢIUNEA 2:Numirea funcţionarilor publici cu statut special
Art. 15
(1)Numirea în funcţii publice de conducere a candidaţilor admişi la concurs se face ca funcţionari publici cu statut special definitivi. La concurs pot participa persoanele care au cel puţin 3 ani vechime efectivă într-un post cu acelaşi nivel de studii şi aceeaşi specialitate cu a postului scos la concurs.
(2)Numirea în funcţii publice de execuţie a candidaţilor admişi la concurs se face ca funcţionari publici cu statut special, debutanţi cu o perioadă de stagiu, cu excepţia situaţiilor prevăzute la alin. (4) şi (5). Ofiţerii şi agenţii admişi la concurs în funcţii publice de execuţie din sectorul siguranţa deţinerii şi aplicarea regimurilor vor fi încadraţi ca debutanţi, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (5).
(3)Perioada de stagiu este de un an şi constituie vechime în muncă, în serviciu sau în specialitate.
(4)Candidaţii admişi la concurs, care au cel puţin 3 ani vechime efectivă într-un post cu acelaşi nivel de studii şi aceeaşi specialitate cu a postului scos la concurs, sunt încadraţi ca funcţionari publici cu statut special definitivi, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
(5)Candidaţii admişi la concurs, care au cel puţin 3 ani vechime efectivă ca militar activ şi/sau funcţionar public cu statut special în instituţii de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, sunt încadraţi ca funcţionari publici cu statut special definitivi, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
(6)Candidaţilor admişi la concurs şi încadraţi ca funcţionari publici cu statut special li se acordă grade profesionale, potrivit metodologiei*) stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
______
*) A se vedea Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.855/C/2004 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea pregătirii profesionale a funcţionarilor publici din sistemul administratei penitenciare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.099 din 25 noiembrie 2004.
(7)Ofiţerii în activitate sau în rezervă nu pot fi încadraţi în sistemul administraţiei penitenciare în funcţii vacante prevăzute cu grade profesionale de agent de penitenciare - agent şef principal de penitenciare.
Art. 16
(1)Funcţionarii publici cu statut special debutanţi au obligaţia să urmeze, în perioada de stagiu, cursuri de pregătire şi specializare organizate de Administraţia Naţională a Penitenciarelor.
(2)Funcţionarii publici cu statut special definitivi au obligaţia să urmeze un curs de perfecţionare corespunzător postului în care au fost numiţi, cu excepţia celor încadraţi potrivit prevederilor art. 13 alin. (2) şi (3).
Art. 17
(1)După efectuarea perioadei de stagiu, activitatea funcţionarului public cu statut special debutant din sistemul administraţiei penitenciare este evaluată de şeful ierarhic, care propune sau nu definitivarea în funcţie.
(2)Pe baza propunerilor favorabile formulate de şefii ierarhici, directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, după caz, directorul unităţii din subordinea acesteia emite decizie scrisă de numire a funcţionarului public cu statut special debutant ca funcţionar public cu statut special definitiv din sistemul administraţiei penitenciare.
(3)Funcţionarul public cu statut special debutant din sistemul administraţiei penitenciare nemulţumit de evaluarea prevăzută la alin. (1) poate solicita reevaluarea de către o comisie formată din 3 funcţionari publici cu statut special din cadrul unităţii, care au o vechime în serviciu de cel puţin 10 ani. Comisia este numită de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(4)Funcţionarul public cu statut special debutant din sistemul administraţiei penitenciare care, în urma evaluării prevăzute la alin. (1) sau (3), primeşte calificativul "nesatisfăcător" este declarat necorespunzător din punct de vedere profesional, iar raportul de serviciu încetează potrivit art. 64 alin. (1) lit. a).
Art. 18
Regulile de organizare şi desfăşurare a perioadei de stagiu, a cursurilor de pregătire şi specializare prevăzute la art. 16 şi a evaluării pentru definitivarea în funcţie se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justiţiei**).
______
**) A se vedea Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.793/C/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi desfăşurare a perioadei de stagiu, a cursurilor de specializare şi a evaluării pentru definitivarea în funcţie a funcţionarilor publici debutanţi din sistemul administraţiei penitenciare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.098 din 25 noiembrie 2004.
Art. 19
(1)Personalul din sistemul administraţiei penitenciare, numit funcţionar public cu statut special definitiv, depune jurământul de credinţă în faţa directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, după caz, directorilor unităţilor din subordinea acesteia, în prezenţa a 2 martori, dintre care unul este conducătorul compartimentului în care a fost numit funcţionarul public cu statut special definitiv, iar celălalt, un alt funcţionar public cu statut special definitiv.
(2)Jurământul de credinţă are următorul conţinut: "Jur să respect Constituţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, să aplic în mod corect şi fără părtinire legile ţării, să îndeplinesc conştiincios îndatoririle ce îmi revin în funcţia publică în care am fost numit, să păstrez secretul profesional şi să respect normele de conduită profesională şi civică." Refuzul depunerii jurământului se consemnează în scris şi atrage revocarea actului de numire în funcţie.
(3)Jurământul, semnat de funcţionarul public cu statut special definitiv, de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, după caz, de directorul unităţii din subordinea acesteia, se depune la dosarul profesional al funcţionarului public cu statut special.
(4)Funcţionarul public cu statut special definitiv din cadrul Ministerului Justiţiei depune jurământul de credinţă în faţa unui reprezentant al Ministerului Justiţiei, împuternicit prin ordin al ministrului justiţiei.
Art. 20
Numirea şi eliberarea din funcţie, precum şi celelalte modificări ale raporturilor de serviciu pentru funcţiile de director general, director general adjunct şi director în sistemul administraţiei penitenciare se dispun prin ordin al ministrului justiţiei. Pentru celelalte funcţii de conducere, precum şi pentru funcţiile de execuţie din Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi unităţile de penitenciare, se dispun, după caz, prin decizie a directorului general sau a directorilor unităţilor de penitenciare, potrivit competenţelor legale.
Art. 21
Ofiţerii se numesc în funcţiile prevăzute în statele de organizare cu grade profesionale egale sau mai mari cu cel mult două grade faţă de cele pe care le au. Numirea ofiţerilor în funcţii prevăzute în statele de organizare cu grade profesionale mai mari cu mai mult de două grade faţă de cele pe care le au se poate face numai cu aprobarea ministrului justiţiei.
SECŢIUNEA 3:Evidenţa funcţionarilor publici cu statut special
Art. 22
(1)Pentru fiecare funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare se va întocmi şi gestiona un dosar profesional confidenţial, în condiţiile dispoziţiilor legale privind evidenţa funcţiilor şi a funcţionarilor publici cu statut special.
(2)Modul de gestionare şi evidenţă a datelor privind funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare se stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei.
(3)Se interzice introducerea în dosarul profesional a oricăror documente referitoare la opiniile politice sau sindicale, la religie ori credinţă, la orientarea sexuală, origine socială sau referitoare la orice alte elemente discriminatorii.
(4)Funcţionarul public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare are acces la propriul dosar profesional, fără nicio îngrădire, iar la cerere i se pot elibera copii de pe actele din dosar.
(5)Emiterea, folosirea, evidenţa şi gestionarea legitimaţiilor de serviciu pentru personalul din sistemul administraţiei penitenciare se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei.
SECŢIUNEA 4:Evaluarea activităţii profesionale a funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare
Art. 23
[textul din Art. 23 din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 07-iul-2018 de Actul din Decizia 109/2018]
Art. 24
(1)Conducătorii de compartimente din Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi din unităţile subordonate sunt obligaţi să completeze şi să noteze anual, în fişa de evaluare a activităţii, performanţele profesionale individuale obţinute în anul precedent de fiecare funcţionar public cu statut special din subordine.
(2)Calificativele care pot fi acordate în urma evaluării activităţii sunt "excepţional", "foarte bun", "bun", "satisfăcător" şi "nesatisfăcător".
Art. 25
(1)Funcţionarul public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare notat cu "nesatisfăcător" sau "satisfăcător" nu poate fi avansat în funcţie sau grad profesional în anul următor.
(2)Ofiţerul sau agentul din sistemul administraţiei penitenciare care a fost notat cu calificativul "nesatisfăcător" va fi trecut într-o funcţie inferioară, prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, după caz, a directorului unităţii din care face parte. Funcţionarul public cu statut special care nu acceptă trecerea în funcţia inferioară va fi destituit din funcţie, în temeiul art. 64 alin. (1) lit. a).
(3)Ofiţerii sau agenţii din sistemul administraţiei penitenciare notaţi cu calificativul "nesatisfăcător", în anul următor trecerii într-o funcţie inferioară, potrivit alin. (2), vor fi destituiţi din funcţie, în temeiul art. 64 alin. (1) lit. a).
SECŢIUNEA 5:Avansarea funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare
Art. 26
(1)În cariera profesională, în urma rezultatelor obţinute la evaluarea activităţii profesionale, funcţionarii publici cu statut special au dreptul de a avansa în funcţie şi în grad profesional conform prevederilor prezentei legi.
(2)Avansarea în funcţii publice vacante a funcţionarilor publici cu statut special, care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege, se face pe bază de concurs, în limita posturilor prevăzute în statele de organizare.
(3)Avansarea funcţionarilor publici cu statut special într-o funcţie imediat superioară la aceeaşi poziţie din stat se face fără examen, pe baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului justiţiei*).
______
*) A se vedea Ordinul ministrului Justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti nr. 18/C/2009 privind criteriile pentru avansarea funcţionarilor publici cu statut special într-o funcţie imediat superioară la aceeaşi poziţie din statul de organizare şi funcţionare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 21 ianuarie 2009, cu completările ulterioare.
(4)Avansarea în gradele profesionale se face de către:
a)Preşedintele României, pentru chestorul de penitenciare, la propunerea ministrului justiţiei;
b)ministrul justiţiei, pentru ofiţerii din sistemul administraţiei penitenciare;
c)directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pentru agenţii din sistemul administraţiei penitenciare.
(5)Funcţionarii publici cu statut special se avansează în gradul profesional următor dacă au împlinit stagiul minim în gradul profesional deţinut şi dacă au fost apreciaţi în ultimii 2 ani ai stagiului minim în grad cu cel puţin calificativul "bun".
(6)Funcţionarii publici cu statut special pot fi avansaţi în gradul profesional următor înaintea împlinirii stagiului minim, dacă au fost apreciaţi în ultimul an cu calificativul "excepţional" şi dacă au efectuat jumătate din stagiul minim în grad.
(7)Pentru obţinerea gradului profesional de chestor de penitenciare este necesară promovarea examenului organizat în acest scop.
(8)Comisarii şefi de penitenciare în activitate, care au o vechime în gradul profesional de minimum 5 ani şi au fost încadraţi, în această perioadă, cel puţin 3 ani în funcţii prevăzute în statele de organizare cu grad profesional de chestor de penitenciare şi care au fost apreciaţi în ultimii 3 ani cu calificativul de cel puţin "foarte bun", la încetarea raporturilor de serviciu prin pensionare, în condiţiile legii, pot fi avansaţi în gradul profesional de chestor de penitenciare şi le vor înceta raporturile de serviciu cu noul grad profesional, potrivit competenţelor şi criteriilor stabilite prin ordin al ministrului justiţiei**).
______
**) A se vedea Ordinul ministrului justiţiei nr. 1.662/C/2011 pentru aprobarea Competenţelor de gestiune a resurselor umane ale ministrului justiţiei, directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi directorilor unităţilor subordonate acesteia, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 631 din 5 septembrie 2011.
(9)Funcţionarii publici cu statut special rezervişti din grupa de evidenţă "sistemul administraţiei penitenciare", specialitatea "penitenciare", cărora le-au încetat raporturile de serviciu ca urmare a pensionării, în condiţiile legii, pot fi avansaţi în gradul următor la propunerea asociaţiilor foştilor ofiţeri şi agenţi de penitenciare. Criteriile de avansare în rezervă în gradul următor se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei.
Art. 27
Stagiul minim în gradele profesionale este:
A.Corpul ofiţerilor de penitenciare:
a)comisar şef de penitenciare 3 ani;
b)comisar de penitenciare 3 ani;
c)subcomisar de penitenciare 4 ani;
d)inspector principal de penitenciare 3 ani;
e)inspector de penitenciare 3 ani;
f)subinspector de penitenciare 4 ani.
B.Corpul agenţilor de penitenciare:
a)agent şef de penitenciare 4 ani;
b)agent şef adjunct de penitenciare 4 ani;
c)agent principal de penitenciare 4 ani;
d)agent de penitenciare 4 ani.
Art. 28
(1)Acordarea gradelor profesionale următoare, în cadrul aceleiaşi categorii, se face în ordinea ierarhică a gradelor şi în limita gradului maxim prevăzut pentru funcţia pe care o deţine funcţionarul public cu statut special.
(2)Funcţionarul public cu statut special cu gradul de comisar şef de penitenciare, care a dobândit titlul ştiinţific de doctor în specialitatea funcţiei pe care o deţine sau într-o specialitate înrudită, este exceptat de la prevederile art. 26 alin. (7).
(3)Acordarea gradelor profesionale, în cadrul aceleiaşi categorii, se face începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care s-au îndeplinit condiţiile legale privind avansarea în gradul profesional.
Art. 29
(1)Trecerea agenţilor în corpul ofiţerilor din sistemul administraţiei penitenciare se realizează prin concurs, în limita posturilor prevăzute în statele de organizare ale unităţilor de penitenciare, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în prezenta lege.
(2)Acordarea gradului profesional de ofiţer agenţilor prevăzuţi la alin. (1) se face în funcţie de vechimea ca agent sau subofiţer în instituţii publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale statului, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
Art. 30
(1)Funcţiile de execuţie vacante din sistemul administraţiei penitenciare se ocupă prin concurs, la care pot participa persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 11.
(2)În situaţia neocupării posturilor vacante prevăzute la alin. (1), acestea pot fi ocupate prin transferul cadrelor militare şi al funcţionarilor publici cu statut special din alte instituţii publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale statului şi din Ministerul Justiţiei, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 11.
(3)Funcţiile de conducere vacante din sistemul administraţiei penitenciare se ocupă prin avansarea ofiţerilor şi agenţilor, prin concurs. Pot participa la concurs pentru ocuparea posturilor vacante de conducere persoanele care au o vechime de cel puţin 3 ani în sistemul administraţiei penitenciare.
(4)Funcţiile de conducere din sistemul administraţiei penitenciare, rămase vacante ca urmare a neocupării, în condiţiile stabilite la alin. (3), se ocupă prin concurs din sursă externă.
(5)În situaţia în care posturile rămân vacante, ca urmare a neocupării în condiţiile prevăzute la alin. (3) şi (4), acestea pot fi ocupate prin transferul cadrelor militare şi al funcţionarilor publici cu statut special din alte instituţii publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale statului şi din Ministerul Justiţiei, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 11.
Art. 31
[textul din Art. 31 din capitolul III, sectiunea 5 a fost abrogat la 20-iun-2019 de Actul din Decizia 90/2019]
SECŢIUNEA 6:Pregătirea şi perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare
Art. 32
Pregătirea şi perfecţionarea funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare se face pe baza cerinţelor generale ale practicii administraţiei penitenciare şi a cerinţelor specifice necesare îndeplinirii atribuţiilor de serviciu corespunzătoare funcţiilor din sistemul administraţiei penitenciare.
Art. 33
(1)Metodologia de organizare şi desfăşurare a pregătirii profesionale a funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi criteriile de evaluare a rezultatelor acesteia**) se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei.
______
**) A se vedea nota de subsol corespunzătoare asteriscului din cuprinsul art. 15 alin. (6).
(2)În cazurile în care pregătirea şi perfecţionarea profesională se desfăşoară în altă localitate decât cea de domiciliu, funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare beneficiază de drepturile de delegare prevăzute de prezenta lege.
(3)Pentru trimiterea la cursuri de pregătire şi perfecţionare în străinătate, organizate sau finanţate de Administraţia Naţională a Penitenciarelor, funcţionarii publici cu statut special susţin un concurs, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului justiţiei***).
______
***) A se vedea Ordinul ministrului justiţiei nr. 3.372/C/2012 privind stabilirea condiţiilor pentru susţinerea concursului în vederea trimiterii la cursuri de pregătire şi perfecţionare în străinătate a funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 721 din 24 octombrie 2012.
Art. 34
Funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare care urmează o formă de pregătire sau perfecţionare profesională cu o durată ce depăşeşte 3 luni şi care primesc, în această perioadă, drepturile salariale vor semna un angajament scris prin care se obligă să lucreze cel puţin 5 ani în sistemul administraţiei penitenciare, după terminarea formelor de pregătire sau perfecţionare profesională.
Art. 35
(1)Funcţionarul public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare care nu respectă angajamentul prevăzut la art. 34 este obligat să restituie cheltuielile de şcolarizare, proporţional cu perioada rămasă până la împlinirea termenului de 5 ani.
(2)Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul în care nerespectarea angajamentului se datorează unor motive neimputabile funcţionarului public cu statut special sau în cazul transferului.