Capitolul iii - Vânzarea acţiunilor societăţilor comerciale ce deţin în exploatare terenuri cu destinaţie agricolă, precum şi concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului şi a activităţilor ori serviciilor aparţinând domeniului public al statului - Legea 268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului
M.Of. 299
În vigoare Versiune de la: 13 Decembrie 2025
CAPITOLUL III:Vânzarea acţiunilor societăţilor comerciale ce deţin în exploatare terenuri cu destinaţie agricolă, precum şi concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului şi a activităţilor ori serviciilor aparţinând domeniului public al statului
SECŢIUNEA 1:Pregătirea privatizării
Art. 9
(1)La primirea din partea unui investitor interesat a unei scrisori de intenţie pentru concesionarea terenului aflat în exploatarea societăţilor comerciale ce intră sub incidenţa prezentei legi, aparţinând domeniului privat al statului, intrat sau prevăzut să intre în administrarea Agenţiei Domeniilor Statului, aceasta este obligată să efectueze studiul de oportunitate al concesionării şi, concomitent, evaluarea acţiunilor deţinute la respectiva societate.
(2)În cazul în care investitorul interesat de concesionarea sau arendarea terenului cu destinaţie agricolă solicită şi cumpărarea de acţiuni, cele două contracte se vor negocia în conformitate cu metodele şi prevederile de privatizare prevăzute în prezentul capitol.
(3)În cazul în care investitorul este interesat numai de concesionarea sau arendarea terenului cu destinaţie agricolă şi nu solicită şi cumpărarea de acţiuni, vor putea fi concesionate sau arendate numai acele terenuri care, potrivit studiului de oportunitate întocmit, nu sunt necesare societăţilor comerciale pentru desfăşurarea activităţii, potrivit obiectului lor de activitate.
SECŢIUNEA 2:Vânzarea de acţiuni
Art. 10
(1)În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi Agenţia Domeniilor Statului va întocmi liste cuprinzând societăţile comerciale care fac obiectul privatizării, respectiv ale căror terenuri deţinute sunt oferite spre concesionare sau arendare. Aceste liste vor fi aprobate prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor.
(2)Listele prevăzute la alin. (1) vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi vor cuprinde:
a)datele de identificare a agentului economic - denumirea societăţii comerciale, sediul, codul fiscal, numărul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului;
b)capitalul social şi structura acţionariatului;
c)procentul din capitalul social supus vânzării;
d)suprafaţa totală de teren agricol ce urmează să fie concesionată;
e)termenul limită de declanşare a procesului de privatizare-restructurare.
Art. 11
(1)În vederea asigurării unui proces de privatizare, respectiv de concesionare, eficient şi transparent, pentru fiecare societate comercială scoasă la privatizare şi nominalizată în listă Agenţia Domeniilor Statului va publica în mijloacele de informare în masă anunţul publicitar elaborat pentru vânzarea acţiunilor şi concesionarea terenurilor din domeniul public sau privat al statului, deţinute în exploatare de aceste societăţi.
(2)Anunţul publicitar va fi întocmit în baza dosarului de prezentare şi a studiului de oportunitate întocmit de Agenţia Domeniilor Statului.
(3)Anunţul publicitar va cuprinde informaţii minime cu privire la:
a)denumirea şi sediul societăţii comerciale;
b)numărul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului şi codul fiscal;
c)obiectul de activitate;
d)capitalul social şi numărul de acţiuni puse în vânzare;
e)structura acţionariatului;
f)suprafaţa terenului care urmează să fie concesionată;
g)locul şi data limită de cumpărare a caietului de sarcini;
h)locul de unde se pot obţine alte date;
i)locul şi data limită a depunerii ofertelor;
j)alte date considerate importante.
Art. 12
Persoanele fizice sau juridice interesate în cumpărarea de acţiuni emise de societăţile comerciale care deţin în exploatare terenuri cu destinaţie agricolă şi/sau în concesionarea şi arendarea terenurilor aparţinând domeniului public sau privat al statului, inclusiv a bunurilor, activităţilor sau serviciilor accesorii ale acestor bunuri, vor înregistra la sediul Agenţiei Domeniilor Statului o scrisoare de intenţie.
Art. 13
(1)Vânzarea de acţiuni emise de societăţile comerciale care fac obiectul prezentei legi se va face în baza unui raport de evaluare, la preţul de piaţă stabilit de cerere şi ofertă.
(2)Pentru societăţile comerciale ce fac obiectul prezentei legi, care au datorii reprezentând mai mult de jumătate din capitalul social al acestora şi care au fost scoase la vânzare de două ori fără să se înregistreze vreo ofertă, din comisia de negociere vor face parte şi reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice, astfel încât investitorii interesaţi să poată negocia atât valoarea acţiunilor, cât şi valoarea totală a datoriilor şi modul de stingere a acestora.
Art. 14
(31)În cazul vânzării prin negociere directă, asociaţia salariaţilor, constituită conform art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi societăţile agricole, asociaţiile agricole şi alte forme asociative din agricultură, cu personalitate juridică, au dreptul să cumpere acţiuni scoase la vânzare, conform prevederilor alin. (3).
(32)În cazul vânzării de acţiuni prin licitaţie publică cu strigare, membrii conducerii societăţii comerciale au dreptul să cumpere acţiuni scoase la privatizare, conform prevederilor alin. (2).
(6)Criteriul de departajare a ofertanţilor în cadrul vânzării acţiunilor prin metoda de licitaţie cu strigare este preţ/acţiune, iar în cadrul vânzării prin negociere directă, criteriile sunt preţ/acţiune, cuantumul redevenţei oferite, pregătirea de specialitate pentru persoanele fizice, respectiv capacitatea tehnică şi financiară şi experienţa în exploatarea terenului, pentru persoanele juridice, precum şi alte criterii stabilite prin caietul de sarcini. În cadrul negocierii se vor stabili clauze pentru păstrarea obiectului de activitate şi protecţia salariaţilor.
(1)Vânzarea acţiunilor către investitorii interesaţi prevăzuţi la art. 3 alin. (1) se va face prin următoarele metode:
c)negociere directă;
d)licitaţie publică cu strigare.
a)ofertă publică de vânzare;
b)negociere directă cu preselecţie.
c)negociere directă;
d)licitaţie publică cu strigare.(2)În cazul vânzării de acţiuni prin ofertă publică salariaţii şi membrii conducerii societăţii comerciale au dreptul să cumpere, în termen de 30 de zile, anterior deschiderii ofertei publice, până la 20% din acţiunile scoase la vânzare, cu reducere de până la 30% faţă de preţul prevăzut în oferta făcută de Agenţia Domeniilor Statului.
(3)În cazul vânzării de acţiuni prin negociere directă cu preselecţie asociaţia salariaţilor, constituită conform art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi societăţile agricole, asociaţiile agricole şi alte forme asociative din agricultură, cu personalitate juridică, vor avea dreptul de cumpărare preferenţială a acţiunilor, în situaţia în care oferă un preţ cu cel mult 40% mai mic decât cel mai mare preţ oferit.
(31)În cazul vânzării prin negociere directă, asociaţia salariaţilor, constituită conform art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi societăţile agricole, asociaţiile agricole şi alte forme asociative din agricultură, cu personalitate juridică, au dreptul să cumpere acţiuni scoase la vânzare, conform prevederilor alin. (3).
(32)În cazul vânzării de acţiuni prin licitaţie publică cu strigare, membrii conducerii societăţii comerciale au dreptul să cumpere acţiuni scoase la privatizare, conform prevederilor alin. (2).(4)Condiţiile de participare la cumpărare de acţiuni prin negociere directă cu preselecţie, în condiţiile prevăzute la alin. (3), pentru societăţile agricole, asociaţiile agricole şi alte forme asociative din agricultură, cu personalitate juridică, vor fi prevăzute în mod expres în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(5)Criteriul de departajare a ofertanţilor în cadrul ofertei publice este preţul/acţiune, iar în negocierea directă cu preselecţie este preţul/acţiune şi pregătirea de specialitate pentru persoanele fizice, iar pentru persoanele juridice, experienţa în exploatarea terenului. În cadrul negocierii se vor stabili clauze pentru păstrarea obiectului de activitate şi protecţia salariaţilor.
(6)Criteriul de departajare a ofertanţilor în cadrul vânzării acţiunilor prin metoda de licitaţie cu strigare este preţ/acţiune, iar în cadrul vânzării prin negociere directă, criteriile sunt preţ/acţiune, cuantumul redevenţei oferite, pregătirea de specialitate pentru persoanele fizice, respectiv capacitatea tehnică şi financiară şi experienţa în exploatarea terenului, pentru persoanele juridice, precum şi alte criterii stabilite prin caietul de sarcini. În cadrul negocierii se vor stabili clauze pentru păstrarea obiectului de activitate şi protecţia salariaţilor.Art. 15
Asociaţiile constituite în conformitate cu art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi societăţile comerciale agricole, asociaţiile agricole şi alte forme asociative din agricultură, cu personalitate juridică, pot cumpăra acţiuni emise de societăţile comerciale prevăzute la art. 1 şi 2, beneficiind de următoarele facilităţi: plata în rate, eşalonate pe o perioadă de maximum 5 ani de la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare, cu avans de minimum 20% din preţul de adjudecare şi cu o dobândă de 10% pe an.
Art. 16
(1)Dividendele aferente acţiunilor dobândite de o asociaţie dintre cele prevăzute la art. 15 sunt neimpozabile pe durata executării contractului de vânzare.
(2)Veniturile obţinute potrivit alin. (1) se transferă asociaţiei şi se utilizează exclusiv pentru plata ratelor, a dobânzilor şi pentru rambursarea creditelor contractate de asociaţie în vederea cumpărării de acţiuni.
Art. 17
(1)Acţiunile dobândite în conformitate cu prevederile art. 15 se înscriu în registrul acţionarilor societăţilor comerciale, iar asociaţiile vor figura în registrul acţionarilor şi vor fi înscrise în registrul comerţului la poziţia "Acţionari", până la plata integrală a preţului, având drept de vot în adunarea generală a acţionarilor corespunzător cu numărul de acţiuni deţinute.
(2)Pentru acţiunile vândute cu plata în rate acţiunile neachitate se constituie gaj şi se eliberează de sarcini pe măsura achitării lor.
SECŢIUNEA 3:Concesionarea sau arendarea terenurilor cu destinaţie agricolă, precum şi concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului şi a activităţilor şi serviciilor publice
Art. 18
(1)Iniţiativa concesionării o poate avea concedentul sau orice investitor interesat, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Iniţiativa concesionării o poate avea concedentul sau orice investitor interesat, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.(2)Persoanele fizice sau juridice române ori străine, inclusiv asociaţiile constituite în conformitate cu art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi societăţile agricole, asociaţiile agricole şi alte forme asociative din agricultură, cu personalitate juridică, care doresc să concesioneze terenurile ce fac obiectul acestei secţiuni, vor adresa o scrisoare de intenţie concedentului, respectiv Agenţiei Domeniilor Statului.
(3)După înregistrarea scrisorii de intenţie Agenţia Domeniilor Statului va întocmi în termen de 30 de zile studiul de oportunitate conţinând o evaluare tehnico-economică şi caietul de sarcini al concesiunii, pe care îl va depune spre aprobare Consiliului de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului.
(4)Hotărârea Consiliului de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului privind aprobarea concesionării va cuprinde şi procedura de concesionare, care poate fi:
c)negociere directă;
d)licitaţie publică cu strigare.
a)licitaţie cu plic închis, dacă investitorul interesat nu a condiţionat concesionarea terenului agricol de cumpărarea de acţiuni ale societăţii comerciale în exploatarea căreia se află acest teren;
b)negociere directă cu preselecţie, dacă investitorul interesat condiţionează concesionarea terenurilor de cumpărarea de acţiuni ale societăţilor comerciale ce deţin în administrare aceste terenuri.
c)negociere directă;
d)licitaţie publică cu strigare.SUBSECŢIUNEA A:
Art. 19
(1)Procedura concesionării prin licitaţie cu plic închis se face într-o singură etapă şi are drept scop concesionarea bunurilor, activităţilor sau serviciilor aparţinând domeniului privat al statului şi se aplică atunci când investitorul nu condiţionează concesionarea terenurilor de cumpărarea acţiunilor societăţilor comerciale ce deţin în administrare aceste bunuri.
(2)Selectarea ofertelor se va face în baza grilei de punctare aprobate în caietul de sarcini, care va avea ca principale elemente:
a)redevenţa oferită;
b)capacitatea tehnică de a exploata bunul ce face obiectul concesiunii;
c)valoarea investiţiilor propuse şi posibilităţi financiare de realizat.
Art. 20
(21)Bunurile mobile corporale prevăzute în contractul de concesiune, uzate fizic şi moral, trec din domeniul public în domeniul privat al statului şi pot fi casate, cu acordul concesionarului, potrivit prevederilor legale în vigoare, iar sumele rezultate din valorificarea activelor corporale casate se virează în contul Agenţiei Domeniilor Statului şi se fac venit la bugetul de stat.
(3)La expirarea contractului de concesiune beneficiarul este obligat să restituie liber de orice sarcini bunul încredinţat prin contract, inclusiv investiţiile realizate, cu excepţia bunurilor care au fost casate potrivit alin. (21).
(31)Beneficiarii contractelor de concesiune încheiate cu Agenţia Domeniilor Statului pot solicita prelungirea duratei contractelor de concesiune, aflate în desfăşurare, cu o perioadă de până la 15 ani, fără a depăşi perioada cumulată de maximum 49 de ani stabilită iniţial de părţi, prin actul de bază şi cea prelungită, cu îndeplinirea următoarelor condiţii cumulative:
a)contractul de concesiune are o durată de execuţie rămasă de cel puţin 3 ani la data depunerii cererii de prelungire a contractelor de concesiune;
b)realizarea de investiţii în capacităţi de producere a energiei verzi, în termen de maximum 5 ani de la semnarea actului adiţional, astfel încât să asigure o independenţă energetică proprie de minimum 60% din consumul anual raportat la media ultimilor 3 ani de activitate/consum;
c)realizarea obligaţiilor prevăzute în contractul de concesiune privind investiţiile până la data formulării solicitării de prelungire a contractului de concesiune;
d)actualizarea redevenţei la nivelul pieţei, conform valorii stabilite anual prin hotărârea Guvernului, iniţiată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, pe baza propunerilor fundamentate ale Comitetului de privatizare, concesionare şi arendare din cadrul Agenţiei Domeniilor Statului;
e)dezvoltarea în termen de maximum 5 ani de la semnarea actului adiţional a unui lanţ de producţie complet, procesare primară, valorificarea în cultura plantelor şi zootehnie, legumicultură, pomicultură, viticultură cu o valoare de cel puţin 40% din cifra de afaceri;
f)să prezinte un plan de afaceri asumat şi argumentat tehnic/economic ce va fi analizat de o comisie de specialişti ai Agenţiei Domeniilor Statului, numită de conducerea instituţiei;
g)nu se află în procedura de insolvenţă, dizolvare, lichidare, reorganizare sau faliment;
h)nu are datorii restante la plăţile datorate în baza contractului;
i)nu există litigii înregistrate pe rolul instanţelor judecătoreşti având ca obiect contractul de concesiune.
(32)Modificările menţionate la alin. (31) se vor face prin act adiţional, la solicitarea beneficiarilor contractelor aflate în desfăşurare.
(33)Concesionarul are dreptul de a edifica construcţii, conducte/instalaţii de irigaţii/depozite cereale, ferme zootehnice/legumicole sau/şi instalaţii de procesare şi alte investiţii de natură similară pe terenul ce face obiectul contractului de concesiune, cu respectarea prevederilor legale în domeniul construcţiilor şi cu acordul prealabil al Agenţiei Domeniilor Statului, dar numai în interesul exploataţiei agricole.
(34)Agenţia Domeniilor Statului are obligaţia de a verifica si constata anual îndeplinirea condiţiilor asumate de beneficiarii opţiunii de prelungire a contractelor de concesiune.
(35)Neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la pct. (31) lit. b) şi e) conduce la rezilierea contractului.
(36)Neîndeplinirea planului de afaceri asumat conform pct. (31) lit. f) din culpa concesionarului atrage rezilierea contractului de concesiune pe baza constatărilor Agenţiei Domeniilor Statului, conform alin. (34).
(1)Concedentul va încheia contractul de concesiune cu ofertantul cel mai bine plasat, în baza grilei de punctare. Condiţiile care au condus la declararea drept câştigător al concesiunii vor fi obligatoriu clauze în contract.
(2)Contractul de concesiune va cuprinde clauza referitoare la împărţirea responsabilităţilor de mediu între concedent şi concesionar.
(21)Bunurile mobile corporale prevăzute în contractul de concesiune, uzate fizic şi moral, trec din domeniul public în domeniul privat al statului şi pot fi casate, cu acordul concesionarului, potrivit prevederilor legale în vigoare, iar sumele rezultate din valorificarea activelor corporale casate se virează în contul Agenţiei Domeniilor Statului şi se fac venit la bugetul de stat.
(3)La expirarea contractului de concesiune beneficiarul este obligat să restituie liber de orice sarcini bunul încredinţat prin contract, inclusiv investiţiile realizate, cu excepţia bunurilor care au fost casate potrivit alin. (21).
(31)Beneficiarii contractelor de concesiune încheiate cu Agenţia Domeniilor Statului pot solicita prelungirea duratei contractelor de concesiune, aflate în desfăşurare, cu o perioadă de până la 15 ani, fără a depăşi perioada cumulată de maximum 49 de ani stabilită iniţial de părţi, prin actul de bază şi cea prelungită, cu îndeplinirea următoarelor condiţii cumulative:
a)contractul de concesiune are o durată de execuţie rămasă de cel puţin 3 ani la data depunerii cererii de prelungire a contractelor de concesiune;
b)realizarea de investiţii în capacităţi de producere a energiei verzi, în termen de maximum 5 ani de la semnarea actului adiţional, astfel încât să asigure o independenţă energetică proprie de minimum 60% din consumul anual raportat la media ultimilor 3 ani de activitate/consum;
c)realizarea obligaţiilor prevăzute în contractul de concesiune privind investiţiile până la data formulării solicitării de prelungire a contractului de concesiune;
d)actualizarea redevenţei la nivelul pieţei, conform valorii stabilite anual prin hotărârea Guvernului, iniţiată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, pe baza propunerilor fundamentate ale Comitetului de privatizare, concesionare şi arendare din cadrul Agenţiei Domeniilor Statului;
e)dezvoltarea în termen de maximum 5 ani de la semnarea actului adiţional a unui lanţ de producţie complet, procesare primară, valorificarea în cultura plantelor şi zootehnie, legumicultură, pomicultură, viticultură cu o valoare de cel puţin 40% din cifra de afaceri;
f)să prezinte un plan de afaceri asumat şi argumentat tehnic/economic ce va fi analizat de o comisie de specialişti ai Agenţiei Domeniilor Statului, numită de conducerea instituţiei;
g)nu se află în procedura de insolvenţă, dizolvare, lichidare, reorganizare sau faliment;
h)nu are datorii restante la plăţile datorate în baza contractului;
i)nu există litigii înregistrate pe rolul instanţelor judecătoreşti având ca obiect contractul de concesiune.
(32)Modificările menţionate la alin. (31) se vor face prin act adiţional, la solicitarea beneficiarilor contractelor aflate în desfăşurare.
(33)Concesionarul are dreptul de a edifica construcţii, conducte/instalaţii de irigaţii/depozite cereale, ferme zootehnice/legumicole sau/şi instalaţii de procesare şi alte investiţii de natură similară pe terenul ce face obiectul contractului de concesiune, cu respectarea prevederilor legale în domeniul construcţiilor şi cu acordul prealabil al Agenţiei Domeniilor Statului, dar numai în interesul exploataţiei agricole.
(34)Agenţia Domeniilor Statului are obligaţia de a verifica si constata anual îndeplinirea condiţiilor asumate de beneficiarii opţiunii de prelungire a contractelor de concesiune.
(35)Neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la pct. (31) lit. b) şi e) conduce la rezilierea contractului.
(36)Neîndeplinirea planului de afaceri asumat conform pct. (31) lit. f) din culpa concesionarului atrage rezilierea contractului de concesiune pe baza constatărilor Agenţiei Domeniilor Statului, conform alin. (34).(4)Pentru investiţiile nerecuperate părţile vor conveni modul de recuperare a acestora.
SUBSECŢIUNEA B:
Art. 21
Procedura concesionării prin negociere directă se aplică în cazul în care investitorul interesat condiţionează cumpărarea acţiunilor societăţilor comerciale care fac obiectul acestei legi de concesionarea sau arendarea terenurilor deţinute în exploatare de către aceste societăţi comerciale.
SUBSECTIUNEA 3:(C) Procedura concesionării prin atribuire directă
Art. 211
(1)Terenurile cu destinaţie agricolă, care nu fac parte din capitalul social al societăţilor comerciale prevăzute la art. 1 şi art. 2 alin. (1), vor fi atribuite direct spre concesionare investitorilor care au cumpărat acţiuni sau active ce implică necesitatea exploatării unui teren cu destinaţie agricolă, astfel cum este definit la art. 2 alin. (2).
(2)Pentru capacităţile de producţie din zootehnie, suprafaţa de teren cu destinaţie agricolă atribuită direct prin concesionare se stabileşte în funcţie de efectivul mediu de animale deţinut şi de capacitatea de exploatare.
(3)Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică şi investitorilor care au cumpărat acţiuni sau active de la societăţile comerciale ce deţin în administrare terenuri agricole sau aflate permanent sub luciu de apă.
(4)Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică şi în cazul bunurilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în valoare a construcţiilor zootehnice dezafectate, destinate creşterii, îngrăşării şi exploatării animalelor, precum şi a fabricilor de nutreţuri combinate dezafectate, aprobată cu modificări prin Legea nr. 387/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 212
Concesionarea prin atribuire directă se face pe perioada existenţei mijlocului fix sau a activului, dar nu mai mult de 49 de ani.
Art. 213
În cazul procedurii de concesionare prin atribuire directă, nivelul redevenţei se aprobă de către Consiliul de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului.
Art. 214
Agenţia Domeniilor Statului va concesiona prin atribuire directă bunurile imobile - clădiri şi terenuri aferente - proprietate privată a statului persoanelor fizice/persoanelor juridice organizate în formele prevăzute de legislaţia în vigoare, care desfăşoară activităţi sanitar-veterinare de interes public naţional şi care au fost selectate de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor potrivit procedurii privind achiziţiile publice prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 215
Concesionarea prin atribuire directă a bunurilor imobile - clădiri şi terenuri aferente - proprietate privată a statului, potrivit art. 214, se face pe perioada atribuirii contractelor de achiziţie publică al căror obiect este reprezentat de activităţile sanitar-veterinare de interes public naţional, la propunerea direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Art. 216
În cazul concesionării prin atribuire directă potrivit art. 214, persoanelor fizice/persoanelor juridice care desfăşoară activităţi sanitar-veterinare de interes public naţional şi care au fost selectate de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, nivelul redevenţei se aprobă de către Comitetul de privatizare, concesionare şi arendare.
Art. 217
Prin derogare de la prevederile art. 312 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile de stat de învăţământ superior, altele decât cele prevăzute în anexele nr. 1-4 care fac parte integrantă din prezenta lege, care au secţii/facultăţi cu profil agricol pot primi în concesiune, prin metoda atribuirii directe, suprafeţe de teren cu destinaţie agricolă, din domeniul public sau privat al statului român, libere de contract, pentru dezvoltarea unor baze didactice de profil, dar nu mai mult de 10 ha.SECŢIUNEA 4:Procedura vânzării acţiunilor societăţilor comerciale şi a concesionării terenurilor cu destinaţie agricolă
Art. 22
(1)În cazul în care un investitor este interesat în cumpărarea acţiunilor unei societăţi comerciale ce face obiectul prezentei legi, solicitând în scrisoarea de intenţie şi concesionarea sau arendarea terenului aparţinând domeniului public sau privat al statului, deţinut în exploatare de această societate, Agenţia Domeniilor Statului, în baza raportului de evaluare şi apreciere al experţilor, întocmeşte, în vederea aprobării:
a)dosarul de prezentare a societăţii comerciale;
b)nota de preţ privind evaluarea acţiunilor;
c)caietul de sarcini.
(2)Agenţia Domeniilor Statului întocmeşte studiul de oportunitate şi îl supune spre aprobare consiliului de administraţie. Consiliul de administraţie hotărăşte asupra conţinutului caietului de sarcini şi totodată specifică:
- durata concesiunii;
- modul de calcul al redevenţei şi modalitatea de plată;
- investiţii făcute de concesionar;
- condiţii de exploatare a concesiunii;
- obligaţii de mediu;
- regimul bunurilor la încetarea concesiunii.
(3)Comisia de negociere numită prin decizia Consiliului de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului va negocia condiţiile celor două contracte, în baza caietelor de sarcini aprobate.
(4)Departajarea ofertelor se va face în baza unei grile de punctare comune, care va cuprinde:
a)preţul pe acţiune şi modalitatea de plată;
b)condiţiile caietului de sarcini al concesiunii.