Capitolul ii - Organizarea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi a oficiilor registrului comerţului - Legea 265/2022 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului

M.Of. 750

În vigoare
Versiune de la: 23 Iulie 2023
CAPITOLUL II:Organizarea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi a oficiilor registrului comerţului
Art. 19
(1)ONRC este instituţie publică, cu personalitate juridică, organizată în subordinea Ministerului Justiţiei, finanţată integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justiţiei.
(2)ONRC are sediul central în municipiul Bucureşti.
(3)Rolul principal al ONRC este de a organiza serviciul public de interes general de realizare a publicităţii prin registrul comerţului, potrivit dispoziţiilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, a actelor şi faptelor profesioniştilor prevăzuţi de lege.
Art. 20
(1)În subordinea ONRC, în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti, se organizează oficii ale registrului comerţului, structuri fără personalitate juridică şi care funcţionează pe lângă fiecare tribunal.
(2)În cadrul oficiilor registrului comerţului pot funcţiona birouri teritoriale. Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea birourilor teritoriale se stabilesc prin regulament, aprobat prin decizie a directorului general al ONRC.
Art. 21
(1)ONRC este condus de un director general, numit în funcţie prin ordin al ministrului justiţiei, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit doar o dată, cu respectarea condiţiilor privind numirea în funcţie.
(2)Directorul general asigură conducerea, coordonarea şi controlul activităţii ONRC, precum şi coordonarea şi controlul activităţii oficiilor registrului comerţului şi reprezintă ONRC în relaţiile cu terţii. Directorul general al ONRC este ordonator terţiar de credite.
(3)Directorul general este ajutat în activitatea sa de 3 directori generali adjuncţi, numiţi în funcţie prin ordin al ministrului justiţiei, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit doar o dată, cu respectarea condiţiilor privind numirea în funcţie.
(4)Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt conduse de directori, numiţi în funcţie prin ordin al ministrului, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit doar o dată, cu respectarea condiţiilor privind numirea în funcţie. Directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă Tribunalul Bucureşti este ajutat în activitate de 2 directori adjuncţi numiţi în funcţie prin ordin al ministrului justiţiei, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit doar o dată, cu respectarea condiţiilor privind numirea în funcţie.
(5)Directorii oficiilor registrului comerţului au atribuţii şi competenţe de conducere, organizare, coordonare şi control al activităţii desfăşurate în cadrul oficiului registrului comerţului şi al personalului din subordine.
(6)Persoanele numite în funcţiile de conducere prevăzute la alin. (1), (3) şi (4) sunt selecţionate în urma unui concurs sau examen, organizat potrivit legii. Procedura desfăşurării concursului/examenului este prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta lege.
Art. 22
(1)Numărul maxim de posturi ale ONRC şi ale oficiilor registrului comerţului se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, iar structura organizatorică şi modul de funcţionare ale acestora se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al ONRC, aprobat prin ordin al ministrului justiţiei.
(2)Statele de funcţii ale ONRC şi ale oficiilor registrului comerţului se aprobă prin ordin al ministrului justiţiei.
(3)Personalul necesar pentru funcţionarea ONRC şi a oficiilor registrului comerţului este angajat/numit în funcţie, după caz, prin examen sau concurs, organizat potrivit legii. Procedura desfăşurării examenului/concursului şi condiţiile specifice necesare ocupării posturilor se stabilesc prin Regulamentul privind ocuparea posturilor din cadrul ONRC, care se aprobă prin ordin al ministrului justiţiei.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), numirea în funcţia de registrator de registrul comerţului se face cu respectarea procedurii de desfăşurare a examenului/concursului, prevăzută în anexa nr. 2 la prezenta lege.
(5)Încheierea, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de muncă, precum şi aplicarea sancţiunilor disciplinare se dispun, potrivit legii, de către directorul general al ONRC.
(6)Funcţiile de conducere din cadrul ONRC şi oficiilor registrului comerţului, pentru ocuparea cărora sunt necesare studii de specialitate juridică, ocupate de persoane încadrate la funcţia de bază ca personal de specialitate juridică, respectiv registratori şi consilieri juridici, sunt funcţii de specialitate juridică, iar personalul respectiv beneficiază de vechime în specialitate juridică.
(7)În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul ONRC şi al oficiilor registrului comerţului nu poate fi supus niciunei restricţii, influenţe, presiuni, constrângeri sau intimidări din partea unei persoane fizice sau juridice sau a unei autorităţi.
Art. 23
Personalul din cadrul ONRC şi al oficiilor registrului comerţului este salarizat potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 24
(1)ONRC are următoarele atribuţii:
a)ţinerea registrului comerţului, în sistem informatic, prin centralizarea tuturor înregistrărilor efectuate de oficiile registrului comerţului;
b)ţinerea Buletinului electronic al registrului comerţului, în sistem informatic;
c)ţinerea Registrului beneficiarilor reali, în sistem informatic;
d)ţinerea catalogului firmelor în sistem informatic;
e)ţinerea Buletinului procedurilor de insolvenţă, în sistem informatic;
f)ţinerea registrului litigiilor, în care sunt evidenţiate acţiunile de dizolvare şi radiere formulate de ONRC, potrivit legii;
g)proiectarea, realizarea, implementarea, întreţinerea şi dezvoltarea sistemului informatic integrat al ONRC;
h)organizarea şi coordonarea activităţii registratorilor;
i)organizarea, coordonarea, îndrumarea metodologică unitară şi controlul activităţii desfăşurate de oficiile registrului comerţului;
j)formarea profesională a personalului ONRC şi al oficiilor registrului comerţului;
k)organizarea şi prestarea activităţii de asistenţă acordată solicitanţilor, la ghişeu sau prin intermediul sistemului informatic integrat al ONRC;
l)furnizarea de informaţii, certificate constatatoare despre datele înregistrate în registrul comerţului, precum şi certificate constatatoare că un anumit act sau fapt nu este înregistrat, copii şi copii certificate de pe documentele prezentate şi de pe cele care atestă soluţionarea şi înregistrarea în registrul comerţului;
m)furnizarea de informaţii şi/sau documente din Registrul beneficiarilor reali, din Buletinul procedurilor de insolvenţă şi din Buletinul electronic al registrului comerţului;
n)colaborarea cu autorităţi şi instituţii publice naţionale şi internaţionale, precum şi cu alte entităţi, potrivit legii;
o)formularea de propuneri şi participarea la elaborarea proiectelor de acte normative care vizează domeniul său de activitate;
p)arhivarea dosarelor profesioniştilor înregistraţi în registrul comerţului şi a altor documente prevăzute de lege;
q)alte atribuţii prevăzute de lege.
(2)Documentele şi informaţiile transmise ca parte a constituirii unei societăţi, a înregistrării unei sucursale sau a înregistrării oricăror menţiuni în registrul comerţului sunt păstrate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului într-un format care permite citirea şi căutarea pe calculator sau sub formă de date structurate.

Art. 25
Oficiile registrului comerţului au următoarele atribuţii:
a)desfăşurarea activităţii de soluţionare a cererilor de înregistrare;
b)efectuarea înregistrărilor în registrul comerţului, în sistem informatic, în baza încheierilor registratorului şi a hotărârilor judecătoreşti;
c)eliberarea certificatului de înregistrare, a certificatului de menţiuni şi a certificatului de radiere, precum şi a documentelor aferente, prevăzute de lege - încheierea registratorului, certificat constatator privind autorizarea funcţionării;
d)furnizarea de informaţii, rapoarte istorice şi certificate constatatoare despre datele înregistrate în registrul comerţului, precum şi certificate constatatoare că un anumit act sau fapt nu este înregistrat, copii şi copii certificate de pe documentele depuse în susţinerea cererilor de înregistrare şi de pe cele care atestă înregistrarea în registrul comerţului;
e)prestarea serviciilor de asistenţă în vederea înregistrării în registrul comerţului şi în alte registre ţinute de ONRC;
f)obţinerea codului unic de înregistrare şi a altor informaţii şi/sau documente prevăzute de lege;
g)obţinerea informaţiilor din cazierul fiscal, potrivit procedurii de transmitere stabilite prin protocol încheiat între ONRC şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF;
h)transmiterea pe cale electronică a declaraţiilor-tip pe propria răspundere privind autorizarea funcţionării către autorităţile şi instituţiile competente în domeniul autorizării funcţionării;
i)furnizarea de informaţii şi/sau documente din Registrul beneficiarilor reali;
j)cooperarea cu autorităţi şi instituţii publice, la nivel teritorial, pe baza delegărilor de competenţă emise de ONRC;
k)alte atribuţii prevăzute de lege.
Art. 26
(1)Serviciile de asistenţă care se prestează de oficiile registrului comerţului constau în:
a)îndrumarea prealabilă privind formalităţile legale pentru întocmirea şi modificarea actelor constitutive ale persoanelor juridice, pentru înregistrarea persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale şi pentru completarea cererii de înregistrare şi a formularelor-tip utilizate pentru înregistrarea în registrul comerţului;
b)tehnoredactarea cererii de înregistrare;
c)redactarea declaraţiilor-tip;
d)redactarea actului constitutiv sau completarea formularului-tip de act constitutiv, redactarea actelor modificatoare ale actului constitutiv, precum şi a altor acte supuse înregistrării în registrul comerţului în cazul persoanelor juridice;
e)redactarea acordului de constituire a întreprinderilor familiale şi a actelor de modificare a acestuia;
f)darea de dată certă pentru actele redactate de serviciile de asistenţă;
g)înregistrarea cererii de înregistrare şi a documentelor anexate acesteia ale solicitanţilor care au beneficiat, la cerere, de servicii de asistenţă în condiţiile prezentei legi.
(2)Serviciile de asistenţă se asigură prin personalul de specialitate juridică din cadrul oficiilor registrului comerţului.
(3)Serviciile de asistenţă se acordă, la cerere, înainte de depunerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerţului.
(4)Modalitatea de acordare a serviciilor de asistenţă prevăzute la alin. (1) şi tariful aferent se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei, la propunerea ONRC. Serviciile de asistenţă prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) şi g) se prestează cu titlu gratuit.
Art. 27
(1)În exercitarea competenţelor sale, ONRC şi oficiile registrului comerţului colectează, procesează şi prelucrează date şi informaţii, inclusiv de natura datelor cu caracter personal, cu respectarea legislaţiei pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
(2)Datele cu caracter personal ale utilizatorilor portalului de servicii online al ONRC sunt colectate, procesate şi prelucrate la crearea contului de utilizator al portalului de servicii.
(3)În exercitarea atribuţiilor sale legale, ONRC prelucrează datele cu caracter personal ale următoarelor categorii de persoane vizate:
a)persoane fizice care exercită o funcţie sau deţin o calitate în cadrul persoanelor juridice sau formelor juridice de desfăşurare a activităţii de către persoane fizice, funcţie sau calitate ce determină înregistrarea datelor lor de identificare în registrul comerţului;
b)persoane fizice care deţin calitatea de beneficiar real;
c)persoane fizice care solicită eliberarea de informaţii/certificate constatatoare/copii/copii certificate/extrase de registru şi informaţii specializate;
d)persoane fizice sau reprezentanţi persoane fizice ai persoanelor juridice care solicită eliberarea de informaţii privind beneficiarul real;
e)persoane fizice sau reprezentanţi persoane fizice ai persoanelor juridice care solicită acordarea serviciilor de asistenţă;
f)persoane fizice sau, după caz, reprezentanţi persoane fizice ai persoanelor juridice care solicită efectuarea operaţiunilor prealabile înmatriculării/înregistrării în registrul comerţului;
g)persoane fizice împuternicite de către profesionist să depună cererea la registrul comerţului;
h)persoane fizice sau, după caz, reprezentanţi persoane fizice ai persoanelor juridice interesate sau prejudiciate, care solicită înregistrarea unor cereri la registrul comerţului;
i)persoane fizice menţionate în documentele depuse în susţinerea cererilor de înregistrare;
j)utilizatori ai portalului de servicii online al ONRC.
(4)Schimbul de informaţii cu autorităţile şi instituţiile publice, efectuat în baza unor protocoale de colaborare în scopul îndeplinirii unei obligaţii legale exprese, se realizează cu respectarea dispoziţiilor legislaţiei pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
(5)Lista autorităţilor şi instituţiilor publice cu care ONRC încheie protocoale de colaborare se afişează pe pagina de internet a ONRC.
(6)Furnizările de informaţii, rapoartele istorice şi certificatele constatatoare eliberate de ONRC şi de oficiile registrului comerţului, precum şi copiile sau copiile certificate ale documentelor depuse în susţinerea cererilor de înregistrare vor conţine toate datele cu caracter personal înregistrate în registrul comerţului în cazul în care sunt transmise la solicitarea persoanelor vizate sau a instituţiilor sau a autorităţilor competente, în conformitate cu o obligaţie legală, în vederea îndeplinirii unei obligaţii legale sau în vederea exercitării funcţiei, iar către alte persoane fizice sau juridice, inclusiv de alte instituţii publice, în condiţiile art. 11 alin. (1), exclusiv următoarele date: numele şi prenumele, data şi locul naşterii, cetăţenia şi statul de domiciliu.
(7)În vederea asigurării caracterului public al registrului comerţului, solicitanţii unei înregistrări depun şi un exemplar al documentelor necesare efectuării înregistrării, care va cuprinde, în cazul persoanelor fizice menţionate în acestea: numele şi prenumele, data şi locul naşterii, cetăţenia şi statul de domiciliu.
(8)ONRC publică pe pagina de internet/portalul de servicii online o informare cu privire la prelucrarea datelor personale efectuată, necesară în îndeplinirea funcţiilor şi atribuţiilor sale prevăzute de lege.