Capitolul v - Autorităţi competente şi soluţionarea litigiilor - Legea 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază

M.Of. 1032

În vigoare
Versiune de la: 16 Iunie 2024
CAPITOLUL V:Autorităţi competente şi soluţionarea litigiilor
SECŢIUNEA 1:Autoritatea competentă
Art. 63
Se desemnează Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor ca autoritate competentă abilitată să asigure aplicarea şi respectarea prezentei legi.
Art. 64
(1)Toate persoanele care exercită sau au exercitat activităţi pentru autoritatea competentă, inclusiv auditorii şi experţii instruiţi de aceasta, se supun obligaţiei de a păstra secretul profesional.
(2)Nicio informaţie confidenţială care ar putea fi primită pe parcursul desfăşurării activităţii lor nu poate fi divulgată niciunei persoane sau autorităţi, decât într-o formă rezumată sau agregată, fără a se aduce atingere cazurilor reglementate de dreptul penal sau de prezenta lege.
(3)Prevederile alin. (2) nu împiedică autoritatea competentă să facă schimb de informaţii confidenţiale sau să le transmită în conformitate cu dreptul Uniunii Europene şi cu dreptul naţional.
Art. 65
Autoritatea competentă şi Banca Naţională a României cooperează ori de câte ori este necesar pentru a se respecta prevederile prezentei legi, inclusiv în vederea cooperării cu Autoritatea Bancară Europeană.
Art. 66
Autoritatea competentă notifică Comisia Europeană şi Autoritatea Bancară Europeană cu privire la desemnarea sa ca autoritate competentă, precum şi cu privire la orice modificări în legătură cu aceasta.
SECŢIUNEA 2:Obligaţia de a coopera
Art. 67
(1)Autoritatea competentă cooperează cu autorităţile competente din statele membre ori de câte ori este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor prevăzute în prezenta lege.
(2)Autoritatea competentă acordă asistenţă autorităţilor competente ale celorlalte state membre, inclusiv prin schimb de informaţii şi cooperare în cadrul activităţilor de investigare sau de supraveghere.
Art. 68
(1)Se desemnează autoritatea competentă prevăzută la art. 63 ca punct de contact pentru autorităţile competente din celelalte state membre.
(2)Autoritatea competentă informează Comisia Europeană şi celelalte state membre despre faptul că este desemnată să primească cererile de schimb de informaţii sau de cooperare.
Art. 69
(1)Autoritatea competentă, în calitate de punct de contact, comunică şi, la rândul său, solicită de la autorităţile competente ale statelor membre care au fost desemnate ca puncte de contact, fără întârzieri nejustificate, informaţiile necesare în scopul îndeplinirii sarcinilor atribuite prin prezenta lege.
(2)Autoritatea competentă, în cadrul schimbului de informaţii cu alte autorităţi competente, poate preciza, în momentul comunicării, că informaţiile respective nu pot fi divulgate fără acordul său expres, caz în care respectivele informaţii pot fi transmise doar în scopurile pentru care autoritatea şi-a dat acordul.
(3)Autoritatea competentă, în calitate de punct de contact, nu transmite informaţiile primite de la alte autorităţi competente din alte state membre altor organizaţii sau persoane fizice ori juridice fără acordul expres al autorităţilor competente care au comunicat informaţiile şi face acest lucru exclusiv în scopurile pentru care autorităţile respective şi-au dat acordul, cu excepţia unor circumstanţe justificate corespunzător, caz în care aceasta informează de îndată punctul de contact care a transmis informaţiile.
Art. 70
(1)Autoritatea competentă nu poate refuza să dea curs unei cereri de cooperare la desfăşurarea unei investigaţii sau activităţi de supraveghere sau să facă schimb de informaţii, în conformitate cu prevederile art. 69, cu excepţia următoarelor cazuri:
a)o procedură judiciară pentru aceleaşi fapte şi împotriva aceloraşi persoane a fost deja începută;
b)o hotărâre definitivă pentru aceleaşi fapte şi împotriva aceloraşi persoane a fost deja pronunţată;
c)investigaţia, verificarea la faţa locului, activitatea de supraveghere sau schimbul de informaţii riscă să afecteze suveranitatea, securitatea naţională sau ordinea publică.
(2)În caz de refuz întemeiat pe motivele prevăzute la alin. (1), autoritatea competentă solicitată informează autoritatea competentă solicitantă într-un mod cât mai detaliat posibil.
Art. 71
Autoritatea competentă poate sesiza Autoritatea Bancară Europeană în cazul în care este refuzată o cerere de cooperare, în special un schimb de informaţii, sau când nu i s-a dat curs într-un termen rezonabil şi poate solicita asistenţa Autorităţii Bancare Europene în conformitate cu prevederile art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010. În această situaţie, orice decizie cu caracter obligatoriu luată de Autoritatea Bancară Europeană în conformitate cu prevederile art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 trebuie respectată de autoritatea competentă în cauză, indiferent dacă aceasta este membră sau nu a Autorităţii Bancare Europene.
SECŢIUNEA 3:Soluţionarea litigiilor
Art. 72
În vederea asigurării respectării dispoziţiilor prezentei legi de către prestatorii de servicii de plată, consumatorii şi asociaţiile de consumatori pot să sesizeze Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Art. 73
Pentru soluţionarea pe cale amiabilă a eventualelor litigii şi fără a se aduce atingere dreptului consumatorilor de a iniţia acţiuni în justiţie împotriva prestatorilor de servicii de plată care au încălcat dispoziţiile prezentei legi ori dreptului acestora de a sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, consumatorii pot apela şi la mecanisme extrajudiciare de reclamaţie şi despăgubire pentru consumatori, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, cu modificările ulterioare, şi ale Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare.