Capitolul iv - Accesul la conturile de plăţi - Legea 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază

M.Of. 1032

În vigoare
Versiune de la: 16 Iunie 2024
CAPITOLUL IV:Accesul la conturile de plăţi
SECŢIUNEA 1:Dreptul de acces la un cont de plăţi cu servicii de bază
Art. 40
În cazul în care solicită sau accesează un cont de plăţi, consumatorii rezidenţi în Uniunea Europeană nu fac obiectul discriminării de către instituţiile de credit din motive de naţionalitate sau loc de reşedinţă sau din alte motive, după cum se prevede la art. 21 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. Condiţiile aplicabile deţinerii unui cont de plăţi cu servicii de bază nu sunt discriminatorii.
Art. 41
(1)Toate instituţiile de credit oferă consumatorilor conturi de plăţi cu servicii de bază prevăzute la art. 48, pentru a garanta accesul la acestea al tuturor consumatorilor de pe teritoriul naţional şi pentru a preveni denaturarea concurenţei.
(2)Consumatorii care nu deţin, la momentul solicitării, un alt cont de plăţi, inclusiv un cont de plăţi de bază, la nicio altă instituţie de credit din România beneficiază de deschiderea unui cont de plăţi cu servicii de bază, cu excepţia cazului în care consumatorul declară că i-a fost notificată închiderea contului.
(3)Îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (2) se constată de către instituţia de credit în baza propriilor interogări, conform legislaţiei în vigoare, sau a declaraţiei pe propria răspundere a consumatorului.
(4)Instituţiile de credit stabilesc, prin proceduri proprii transparente, mecanisme de verificare a îndeplinirii criteriului de vulnerabilitate de către consumatori.
Art. 42
(1)Consumatorii rezidenţi în mod legal în Uniunea Europeană, inclusiv consumatorii fără adresă stabilă şi solicitanţii de azil, precum şi consumatorii cărora nu li se acordă un permis de şedere, dar a căror expulzare nu este posibilă din motive de fapt sau de drept, au dreptul să deschidă şi să folosească un cont de plăţi cu servicii de bază oferite de instituţii de credit stabilite pe teritoriul României.
(2)Dreptul prevăzut la alin. (1) se acordă indiferent de locul de reşedinţă al consumatorului.
(3)Procedura pe care consumatorul o urmează pentru a deschide şi a folosi un cont de plăţi cu servicii de bază este uşor de înţeles şi de accesat de către consumator.
(4)În cazul în care se constată că procedura pe care consumatorul o urmează pentru a deschide şi a folosi un cont de plăţi cu servicii de bază este dificilă sau împovărătoare pentru consumator, autoritatea competentă dispune măsuri de remediere.
Art. 43
Instituţiile de credit deschid conturi de plăţi cu servicii de bază sau, după caz, refuză cererea consumatorului privind deschiderea unui cont de plăţi cu servicii de bază, fără întârzieri nejustificate, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare după primirea unei cereri complete.
Art. 44
Instituţiile de credit nu pot refuza o cerere privind deschiderea unui cont de plăţi cu servicii de bază, exceptând situaţia în care consumatorul are deja un cont de plăţi cu servicii de bază deschis sau deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o încălcare a dispoziţiilor prezentei legi sau a dispoziţiilor legale privind prevenirea spălării banilor şi combaterea finanţării terorismului, conform Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 45
În caz de refuz, după luarea deciziei, instituţia de credit:
a)informează imediat consumatorul în legătură cu refuzul şi motivul specific al acestuia, în scris şi gratuit, cu excepţia cazului în care această informare contravine obiectivelor de securitate naţională şi de ordine publică sau prevederilor Legii nr. 656/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)consiliază consumatorul cu privire la procedura de depunere a unei plângeri împotriva instituţiei de credit care a refuzat acordarea dreptului de acces la un cont de plăţi cu servicii de bază, la dreptul consumatorului de a contacta autoritatea competentă şi/sau organismul de soluţionare alternativă a litigiilor desemnat, indicând inclusiv datele de contact relevante.
Art. 46
Pentru cazul prevăzut la art. 44, instituţia de credit adoptă măsuri corespunzătoare privind obligaţiile de raportare în conformitate cu cap. II din Legea nr. 656/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 47
Accesul la un cont de plăţi cu servicii de bază nu este condiţionat de achiziţionarea unor servicii suplimentare sau a unor acţiuni ale instituţiei de credit, cu excepţia cazului în care achiziţionarea acestora din urmă reprezintă o condiţie care trebuie îndeplinită de toţi clienţii instituţiei de credit.
SECŢIUNEA 2:Caracteristicile unui cont de plăţi cu servicii de bază
Art. 48
(1)Un cont de plăţi cu servicii de bază cuprinde următoarele servicii:
a)servicii care permit toate operaţiunile necesare pentru deschiderea, administrarea şi închiderea unui cont de plăţi;
b)servicii care permit depunerea de fonduri într-un cont de plăţi;
c)servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene dintr-un cont de plăţi la ghişeu sau la bancomate, în timpul sau în afara programului de lucru al instituţiei de credit;
d)efectuarea următoarelor operaţiuni de plată pe teritoriul Uniunii Europene:
(i)debitări directe;
(ii)operaţiuni de plată printr-un card de plată, inclusiv plăţi online;
(iii)transferuri de credit, inclusiv ordine de plată programată, după caz, la terminale bancare, la ghişee şi prin intermediul facilităţilor online ale instituţiei de credit.
(2)Serviciile prevăzute la alin. (1) se oferă de instituţiile de credit în măsura în care acestea le oferă deja consumatorilor care deţin conturi de plăţi, altele decât un cont de plăţi cu servicii de bază.
Art. 49
Instituţiile de credit oferă conturi de plăţi cu servicii de bază în moneda naţională sau, după caz, în alte monede.
Art. 50
Accesul la un cont de plăţi cu servicii de bază permite consumatorilor să execute un număr nelimitat de operaţiuni utilizând serviciile prevăzute la art. 48.
Art. 51
Instituţia de credit asigură consumatorului posibilitatea să gestioneze şi să iniţieze tranzacţii de plată din contul de plăţi cu servicii de bază al acestuia în incintele instituţiei de credit şi/sau prin intermediul facilităţilor online ale acesteia, după caz.
Art. 52
(1)Accesul la un cont de plăţi cu servicii de bază sau utilizarea acestuia nu este limitată de achiziţionarea unor servicii de tip descoperit de cont sau aferente unui card de credit şi nici nu este condiţionată de aceasta.
(2)La solicitarea expresă a consumatorului, creditorul poate furniza servicii de tip descoperit de cont sau aferente unui card de credit. În acest caz se încheie separat un contract cu consumatorul, cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 288/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA 3:Comisioane percepute pentru un cont de plăţi cu servicii de bază
Art. 53
În cazul consumatorilor vulnerabili din punct de vedere financiar, instituţiile de credit oferă gratuit:
a)serviciile prevăzute la art. 48 alin. (1) lit. a) şi b);
b)serviciile prevăzute la art. 48 alin. (1) lit. c), în cazul în care sunt furnizate la ghişeele sau bancomatele de pe teritoriul naţional;
c)primele 10 operaţiuni lunare efectuate de un consumator prin utilizarea serviciilor prevăzute la art. 48 alin. (1) lit. d). Comisioanele percepute pentru operaţiunile care depăşesc numărul minim de operaţiuni nu sunt mai ridicate decât cele practicate în conformitate cu politica tarifară obişnuită a instituţiei de credit.
Art. 54
(1)În cazul consumatorilor care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 4 lit. e), instituţiile de credit:
a)oferă gratuit serviciile prevăzute la art. 48 alin. (1) lit. a), c) şi lit. d) pct. (i) şi (ii) cu privire la alte plăţi cu cardul decât cele în legătură cu jocurile de noroc;
b)oferă gratuit serviciul de interogare a soldului reţelelor proprii de bancomate şi al canalelor de comunicare la distanţă;
c)percep comisioane rezonabile pentru serviciile prevăzute la art. 48 alin. (1), cu excepţia serviciilor prevăzute la lit. a), c) şi lit. d) pct. (i) şi (ii);
d)oferă gratuit serviciile prevăzute la art. 48 alin. (1) lit. c) în cazul în care sunt furnizate la ghişeele sau bancomatele instituţiei de credit de pe teritoriul naţional.
(2)Serviciile prevăzute la alin. (1) se vor asigura pentru şi în măsura încasării lunare în contul de plăţi cu servicii de bază a veniturilor de natură salarială plătite de angajator, a pensiilor, indemnizaţiilor şi alocaţiilor de asistenţă socială plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale sau de la bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, judeţelor şi municipiului Bucureşti.

Art. 55
(1)Fiecare instituţie de credit stabileşte nivelul comisionului rezonabil ţinând cont de cel puţin următoarele criterii:
a)nivelurile veniturilor naţionale;
b)comisioanele medii percepute pentru serviciile furnizate privind conturile de plăţi;
c)comisioanele percepute pentru plăţi SEPA, care nu pot depăşi nivelul comisioanelor percepute pentru plăţi în lei.
(2)Comisioanele percepute de instituţiile de credit nu depăşesc media comisioanelor din ultimele 12 luni pentru serviciile furnizate privind conturile de plăţi care oferă serviciile prevăzute la art. 48.
(3)Comisioanele percepute consumatorului pentru nerespectarea de către acesta a angajamentelor ce îi revin prin contractul-cadru nu depăşesc 0,01% pe zi de întârziere din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată în cazul prevăzut la art. 53, respectiv din câştigul salarial mediu brut pe economie în cazul prevăzut la art. 54.
SECŢIUNEA 4:Contractele-cadru şi încetarea acestora
Art. 56
Contractele-cadru ce asigură accesul la un cont de plăţi cu servicii de bază intră sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare, dacă nu se prevede altfel la art. 57 şi 58.
Art. 57
Instituţia de credit poate decide în mod unilateral încetarea unui contract-cadru numai în cazul în care este îndeplinită cel puţin una dintre condiţiile de mai jos:
a)consumatorul a utilizat în mod deliberat contul de plăţi cu servicii de bază în scopuri ilegale;
b)nu a fost efectuată nicio operaţiune în contul de plăţi de peste 24 de luni consecutive;
c)consumatorul a furnizat informaţii incorecte pentru a obţine contul de plăţi cu servicii de bază, în cazul în care furnizarea informaţiilor corecte nu ar fi permis obţinerea unui astfel de drept;
d)consumatorul nu mai este rezident legal în Uniunea Europeană;
e)consumatorul şi-a deschis ulterior un al doilea cont de plăţi la o instituţie de credit în România, care îi permite să utilizeze serviciile enumerate la art. 48 alin. (1).
Art. 58
(1)În cazul în care instituţia de credit decide încetarea contractului privind un cont de plăţi cu servicii de bază din unul sau mai multe dintre motivele prevăzute la art. 57 lit. b), d) şi e), aceasta informează consumatorul, în scris şi gratuit, cu privire la motivele şi justificarea acestei încetări, cu cel puţin două luni înainte de data la care încetarea îşi produce efectele, cu excepţia cazului în care această informare contravine obiectivelor de securitate naţională şi de ordine publică.
(2)În cazul în care instituţia de credit decide încetarea contractului în conformitate cu prevederile art. 57 lit. a) şi c), încetarea produce efecte imediat.
Art. 59
Prin notificarea de încetare a contractului consumatorul este consiliat cu privire la:
a)procedura de prezentare a unei plângeri împotriva încetării, dacă este cazul;
b)dreptul consumatorului de a contacta autoritatea competentă şi/sau organismul de soluţionare alternativă a litigiilor, furnizând datele de contact relevante.
SECŢIUNEA 5:Informaţii generale privind conturile de plăţi cu servicii de bază
Art. 60
(1)Autoritatea competentă şi instituţiile de credit iau măsuri pentru informarea publicului în legătură cu disponibilitatea conturilor de plăţi cu servicii de bază, condiţiile generale de tarifare ale acestora, procedurile ce trebuie urmate pentru exercitarea dreptului de acces la conturi de plăţi cu servicii de bază şi metodele de acces la procedurile de soluţionare extrajudiciară a diferendelor în legătură cu drepturile şi obligaţiile ce decurg din prevederile prezentei legi.
(2)Măsurile de comunicare se adresează tuturor consumatorilor, în special celor care nu beneficiază de servicii bancare şi celor care sunt vulnerabili şi mobili.
Art. 61
Instituţiile de credit pun la dispoziţia consumatorilor, în mod gratuit, informaţii şi asistenţă accesibile privind serviciile specifice ale contului de plăţi cu servicii de bază oferit, comisioanele percepute şi condiţiile de utilizare.
Art. 62
Informaţiile clarifică faptul că, pentru a avea acces la un cont de plăţi cu servicii de bază, nu este obligatorie achiziţionarea unor servicii suplimentare.