Secţiunea 1 - Dreptul de acces la un cont de plăţi cu servicii de bază - Legea 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază

M.Of. 1032

În vigoare
Versiune de la: 16 Iunie 2024
SECŢIUNEA 1:Dreptul de acces la un cont de plăţi cu servicii de bază
Art. 40
În cazul în care solicită sau accesează un cont de plăţi, consumatorii rezidenţi în Uniunea Europeană nu fac obiectul discriminării de către instituţiile de credit din motive de naţionalitate sau loc de reşedinţă sau din alte motive, după cum se prevede la art. 21 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. Condiţiile aplicabile deţinerii unui cont de plăţi cu servicii de bază nu sunt discriminatorii.
Art. 41
(1)Toate instituţiile de credit oferă consumatorilor conturi de plăţi cu servicii de bază prevăzute la art. 48, pentru a garanta accesul la acestea al tuturor consumatorilor de pe teritoriul naţional şi pentru a preveni denaturarea concurenţei.
(2)Consumatorii care nu deţin, la momentul solicitării, un alt cont de plăţi, inclusiv un cont de plăţi de bază, la nicio altă instituţie de credit din România beneficiază de deschiderea unui cont de plăţi cu servicii de bază, cu excepţia cazului în care consumatorul declară că i-a fost notificată închiderea contului.
(3)Îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (2) se constată de către instituţia de credit în baza propriilor interogări, conform legislaţiei în vigoare, sau a declaraţiei pe propria răspundere a consumatorului.
(4)Instituţiile de credit stabilesc, prin proceduri proprii transparente, mecanisme de verificare a îndeplinirii criteriului de vulnerabilitate de către consumatori.
Art. 42
(1)Consumatorii rezidenţi în mod legal în Uniunea Europeană, inclusiv consumatorii fără adresă stabilă şi solicitanţii de azil, precum şi consumatorii cărora nu li se acordă un permis de şedere, dar a căror expulzare nu este posibilă din motive de fapt sau de drept, au dreptul să deschidă şi să folosească un cont de plăţi cu servicii de bază oferite de instituţii de credit stabilite pe teritoriul României.
(2)Dreptul prevăzut la alin. (1) se acordă indiferent de locul de reşedinţă al consumatorului.
(3)Procedura pe care consumatorul o urmează pentru a deschide şi a folosi un cont de plăţi cu servicii de bază este uşor de înţeles şi de accesat de către consumator.
(4)În cazul în care se constată că procedura pe care consumatorul o urmează pentru a deschide şi a folosi un cont de plăţi cu servicii de bază este dificilă sau împovărătoare pentru consumator, autoritatea competentă dispune măsuri de remediere.
Art. 43
Instituţiile de credit deschid conturi de plăţi cu servicii de bază sau, după caz, refuză cererea consumatorului privind deschiderea unui cont de plăţi cu servicii de bază, fără întârzieri nejustificate, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare după primirea unei cereri complete.
Art. 44
Instituţiile de credit nu pot refuza o cerere privind deschiderea unui cont de plăţi cu servicii de bază, exceptând situaţia în care consumatorul are deja un cont de plăţi cu servicii de bază deschis sau deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o încălcare a dispoziţiilor prezentei legi sau a dispoziţiilor legale privind prevenirea spălării banilor şi combaterea finanţării terorismului, conform Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 45
În caz de refuz, după luarea deciziei, instituţia de credit:
a)informează imediat consumatorul în legătură cu refuzul şi motivul specific al acestuia, în scris şi gratuit, cu excepţia cazului în care această informare contravine obiectivelor de securitate naţională şi de ordine publică sau prevederilor Legii nr. 656/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)consiliază consumatorul cu privire la procedura de depunere a unei plângeri împotriva instituţiei de credit care a refuzat acordarea dreptului de acces la un cont de plăţi cu servicii de bază, la dreptul consumatorului de a contacta autoritatea competentă şi/sau organismul de soluţionare alternativă a litigiilor desemnat, indicând inclusiv datele de contact relevante.
Art. 46
Pentru cazul prevăzut la art. 44, instituţia de credit adoptă măsuri corespunzătoare privind obligaţiile de raportare în conformitate cu cap. II din Legea nr. 656/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 47
Accesul la un cont de plăţi cu servicii de bază nu este condiţionat de achiziţionarea unor servicii suplimentare sau a unor acţiuni ale instituţiei de credit, cu excepţia cazului în care achiziţionarea acestora din urmă reprezintă o condiţie care trebuie îndeplinită de toţi clienţii instituţiei de credit.