Capitolul ii - Documente de călătorie în străinătate - Legea 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate
M.Of. 682
În vigoare Versiune de la: 15 Martie 2025
CAPITOLUL II:Documente de călătorie în străinătate
SECŢIUNEA 1:Tipuri de documente de călătorie
Art. 6
(1)Tipurile de documente de călătorie pe baza cărora cetăţenii români pot călători în străinătate sunt următoarele:
a)[textul din Art. 6, alin. (1), litera A. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 03-iul-2024 de Art. I, punctul 2. din Legea 174/2024]
b)[textul din Art. 6, alin. (1), litera B. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 03-iul-2024 de Art. I, punctul 2. din Legea 174/2024]
c)paşaport diplomatic electronic;
d)paşaport de serviciu electronic;
e)[textul din Art. 6, alin. (1), litera E. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 03-iul-2024 de Art. I, punctul 2. din Legea 174/2024]
f)paşaport simplu electronic;
g)paşaport simplu temporar;
h)titlu de călătorie.
(2)Forma şi conţinutul documentelor de călătorie prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor şi a Ministerului Afacerilor Externe.
(3)[textul din Art. 6, alin. (3) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 10-aug-2013 de Art. I, punctul 2. din Legea 175/2013]
(4)Documentele de călătorie prevăzute la alin. (1) sunt proprietatea statului român şi fac dovada identităţii, cetăţeniei, calităţii, precum şi a dreptului titularului de a călători în străinătate.
(5)Cetăţenii români pot călători în străinătate şi în baza altor documente stabilite prin acordurile internaţionale la care România sau, după caz, Guvernul României este parte.
(6)Procedura depunerii şi soluţionării cererilor pentru eliberarea documentelor de călătorie în străinătate, actele care trebuie prezentate de solicitanţi la depunerea cererilor, precum şi termenele în care se soluţionează acestea se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(1)Tipurile de documente de călătorie pe baza cărora cetăţenii români pot călători în străinătate sunt următoarele:
a)[textul din Art. 6, alin. (1), litera A. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 03-iul-2024 de Art. I, punctul 2. din Legea 174/2024]
b)[textul din Art. 6, alin. (1), litera B. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 03-iul-2024 de Art. I, punctul 2. din Legea 174/2024]
c)paşaport diplomatic electronic;
d)paşaport de serviciu electronic;
e)[textul din Art. 6, alin. (1), litera E. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 03-iul-2024 de Art. I, punctul 2. din Legea 174/2024]
f)paşaport simplu electronic;
g)paşaport simplu temporar;
h)titlu de călătorie.
(2)Forma şi conţinutul documentelor de călătorie prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor şi a Ministerului Afacerilor Externe.
(3)[textul din Art. 6, alin. (3) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 10-aug-2013 de Art. I, punctul 2. din Legea 175/2013]
(4)Documentele de călătorie prevăzute la alin. (1) sunt proprietatea statului român şi fac dovada identităţii, cetăţeniei, calităţii, precum şi a dreptului titularului de a călători în străinătate.
(5)Cetăţenii români pot călători în străinătate şi în baza altor documente stabilite prin acordurile internaţionale la care România sau, după caz, Guvernul României este parte.
(6)Procedura depunerii şi soluţionării cererilor pentru eliberarea documentelor de călătorie în străinătate, actele care trebuie prezentate de solicitanţi la depunerea cererilor, precum şi termenele în care se soluţionează acestea se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 61
(1)Pentru scopurile prezentei legi, cartea de identitate şi cartea electronică de identitate valabile constituie documente de călătorie pe baza cărora cetăţenii români îşi pot exercita dreptul la liberă circulaţie, în condiţiile legii, în statele membre ale Uniunii Europene, precum şi în statele terţe care le recunosc ca documente de călătorie.
(2)Regimul juridic al cărţii de identitate şi al cărţii electronice de identitate este cel prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia situaţiilor în care prezenta lege dispune altfel.Art. 7
[textul din Art. 7 din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 10-dec-2008 de Art. I, punctul 2. din Ordonanta urgenta 207/2008]
SECŢIUNEA 11:Stocarea datelor persoanei
Art. 7
(1)Datele biometrice incluse în paşapoarte sunt imaginea facială şi impresiunea digitală a două degete.
(2)Datele biometrice prevăzute la alin. (1) sunt folosite numai în scopurile prevăzute la art. 4 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 2.252/2004 din 29 decembrie 2004 privind standardele pentru elementele de securitate şi elementele biometrice integrate în paşapoarte şi în documente de călătorie emise de statele membre, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 385 din 29 decembrie 2004.
(21)Datele biometrice şi setul de date colectate cu ocazia preluării la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României a cererilor de eliberare a paşapoartelor simple electronice sunt utilizate, la cererea cetăţenilor români, şi pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, de la data asigurării infrastructurii tehnice necesare emiterii acesteia, sau a titlului de călătorie.
(22)Cererile pentru eliberarea documentelor prevăzute la alin. (21) se depun concomitent.
(3)Procedura preluării imaginii faciale şi a impresiunilor digitale se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(4)Sunt exceptate de la obligaţia de furnizare a impresiunilor digitale următoarele categorii de persoane:
a)minorii sub vârsta de 12 ani;
b)persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă.
SECŢIUNEA 2:SECŢIUNEA 2: Paşaportul diplomatic electronicArt. 8
(1)Paşaportul diplomatic electronic este documentul de călătorie care se eliberează de Ministerul Afacerilor Externe, în condiţiile prezentei legi, următoarelor categorii de persoane, în scopul facilitării reprezentării de către acestea a intereselor statului român în străinătate:
c)membrii Senatului, membrii Camerei Deputaţilor şi membrii Parlamentului European;
j)procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, adjuncţii acestuia şi persoanele asimilate acestora;
m)preşedintele, vicepreşedinţii, secretarul general, membri ai Prezidiului Academiei Române, precum şi cei ai academiilor de ramură, înfiinţate în baza unor legi speciale;
p)membrii corpului diplomatic şi consular şi persoanele care îşi desfăşoară activitatea în Ministerul Afacerilor Externe, prin detaşare de la alte instituţii, pe funcţii corespunzătoare membrilor corpului diplomatic şi consular;
r)ataşaţii militari şi ataşaţii de afaceri interne, ataşaţii pe probleme de muncă, judecătorii sau procurorii de legătură, adjuncţii acestora, funcţionarii superiori din organizaţiile internaţionale şi interguvernamentale, personalul militar trimis în misiune în cadrul structurilor NATO, la Reprezentanţa Militară a României la NATO şi UE, având funcţii echivalente membrilor corpului diplomatic şi consular, precum şi ofiţerii cu grad superior, începând cu gradul de maior, trimişi în misiune în cadrul structurilor NATO, la Reprezentanţa Militară a României la NATO şi UE;
s)curierii diplomatici, ataşaţii de telecomunicaţii şi persoanele asimilate acestora;
t)soţul, soţia şi copiii minori ai persoanelor prevăzute la lit. a)-p), r) şi s);
t1)copiii aflaţi în întreţinerea persoanelor prevăzute la lit. p), r) şi s) trimise în misiune oficială în străinătate, precum şi a soţului ori soţiei acestora, atunci când îi însoţesc în cursul misiunii;
v)foştii şefi ai statului român, foştii preşedinţi ai Senatului şi Camerei Deputaţilor, foştii prim-miniştri şi foştii miniştri ai afacerilor externe.
a)preşedintele României;
b)preşedintele Senatului şi preşedintele Camerei Deputaţilor;
c)membrii Senatului, membrii Camerei Deputaţilor şi membrii Parlamentului European;d)primul-ministru, membrii Guvernului şi persoanele asimilate miniştrilor;
e)preşedintele şi judecătorii Curţii Constituţionale;
f)avocatul poporului şi adjuncţii acestuia;
g)preşedintele şi vicepreşedinţii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
h)membrii Consiliului Superior al Magistraturii şi judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
i)preşedintele şi vicepreşedinţii Curţii de Conturi;
j)procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, adjuncţii acestuia şi persoanele asimilate acestora;k)preşedintele şi preşedinţii de secţie ai Consiliului Legislativ;
l)guvernatorul şi viceguvernatorii Băncii Naţionale a României;
m)preşedintele, vicepreşedinţii, secretarul general, membri ai Prezidiului Academiei Române, precum şi cei ai academiilor de ramură, înfiinţate în baza unor legi speciale;n)patriarhul, cardinalul, mitropoliţii şi şefii cultelor din România, recunoscute de stat;
o)secretarii de stat şi persoanele asimilate acestora;
p)membrii corpului diplomatic şi consular şi persoanele care îşi desfăşoară activitatea în Ministerul Afacerilor Externe, prin detaşare de la alte instituţii, pe funcţii corespunzătoare membrilor corpului diplomatic şi consular;q)[textul din Art. 8, alin. (1), litera Q. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 10-dec-2008 de Art. I, punctul 5. din Ordonanta urgenta 207/2008]
r)ataşaţii militari şi ataşaţii de afaceri interne, ataşaţii pe probleme de muncă, judecătorii sau procurorii de legătură, adjuncţii acestora, funcţionarii superiori din organizaţiile internaţionale şi interguvernamentale, personalul militar trimis în misiune în cadrul structurilor NATO, la Reprezentanţa Militară a României la NATO şi UE, având funcţii echivalente membrilor corpului diplomatic şi consular, precum şi ofiţerii cu grad superior, începând cu gradul de maior, trimişi în misiune în cadrul structurilor NATO, la Reprezentanţa Militară a României la NATO şi UE;
s)curierii diplomatici, ataşaţii de telecomunicaţii şi persoanele asimilate acestora;
t)soţul, soţia şi copiii minori ai persoanelor prevăzute la lit. a)-p), r) şi s);
t1)copiii aflaţi în întreţinerea persoanelor prevăzute la lit. p), r) şi s) trimise în misiune oficială în străinătate, precum şi a soţului ori soţiei acestora, atunci când îi însoţesc în cursul misiunii;u)persoanele trimise în misiune oficială în străinătate, pentru susţinerea unor interese naţionale, pe bază de mandat şi pe durata acestuia, cu aprobarea ministrului afacerilor externe;
v)foştii şefi ai statului român, foştii preşedinţi ai Senatului şi Camerei Deputaţilor, foştii prim-miniştri şi foştii miniştri ai afacerilor externe.(2)Paşapoartele diplomatice electronice se eliberează persoanelor prevăzute la alin. (1), după cum urmează:
b)înaintea primei deplasări care necesită utilizarea paşaportului diplomatic electronic, în cazul celorlalte persoane prevăzute la alin. (1).
a)la începutul mandatului cu care au fost învestiţi, în cazul celor prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d), e), g), i), j), l) şi m);
b)înaintea primei deplasări care necesită utilizarea paşaportului diplomatic electronic, în cazul celorlalte persoane prevăzute la alin. (1).Art. 9
(1)Paşapoartele diplomatice electronice se eliberează de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura sa specializată, la solicitarea instituţiilor sau a autorităţilor publice interesate, care achită contravaloarea paşaportului şi precizează scopul şi calitatea în care titularii urmează să se deplaseze în străinătate pe baza acestor documente de călătorie.
(2)În cazul în care structura specializată din cadrul Ministerului Afacerilor Externe constată că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 8, poate refuza eliberarea paşaportului diplomatic electronic, informând în acest sens instituţia solicitantă.
(1)Paşapoartele diplomatice electronice se eliberează de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura sa specializată, la solicitarea instituţiilor sau a autorităţilor publice interesate, care achită contravaloarea paşaportului şi precizează scopul şi calitatea în care titularii urmează să se deplaseze în străinătate pe baza acestor documente de călătorie.
(2)În cazul în care structura specializată din cadrul Ministerului Afacerilor Externe constată că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 8, poate refuza eliberarea paşaportului diplomatic electronic, informând în acest sens instituţia solicitantă.Art. 10
(3)Paşapoartele diplomatice electronice se eliberează cu o valabilitate de 5 ani, respectiv de 3 ani pentru minorii sub vârsta de 12 ani.
(4)Valabilitatea paşapoartelor diplomatice electronice încetează de drept la data la care autorităţile competente constată că sunt deteriorate ori distruse sau că, în conţinutul acestora, există ştersături ori modificări operate fără drept.
(1)[textul din Art. 10, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 20-iul-2018 de Art. I, punctul 2. din Legea 133/2018]
(2)[textul din Art. 10, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 20-iul-2018 de Art. I, punctul 2. din Legea 133/2018]
(3)Paşapoartele diplomatice electronice se eliberează cu o valabilitate de 5 ani, respectiv de 3 ani pentru minorii sub vârsta de 12 ani.
(4)Valabilitatea paşapoartelor diplomatice electronice încetează de drept la data la care autorităţile competente constată că sunt deteriorate ori distruse sau că, în conţinutul acestora, există ştersături ori modificări operate fără drept.Art. 11
(2)Persoanele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. u) sunt obligate să predea paşaportul diplomatic electronic la Ministerul Afacerilor Externe, în termen de 5 zile de la întoarcerea din deplasarea în străinătate care a determinat necesitatea folosirii paşaportului diplomatic electronic.
(3)La încetarea calităţii prevăzute la art. 8 alin. (1), titularul sau instituţia din cadrul căreia face parte titularul are obligaţia să predea paşaportul diplomatic electronic Ministerului Afacerilor Externe, în vederea anulării, cu excepţia persoanelor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. v). În caz contrar, Ministerul Afacerilor Externe procedează la anularea paşaportului în evidenţele corespunzătoare şi informează autorităţile române de frontieră, în vederea reţinerii şi transmiterii documentului către autoritatea emitentă, pentru a fi anulat fizic.
(1)Titularii paşapoartelor diplomatice electronice sunt obligaţi să le predea instituţiei din care fac parte, după cum urmează:
a)persoanele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. c), d), cu excepţia primului-ministru, e), g), i), j), l), m) şi o), precum şi soţul, soţia şi copiii minori ai acestora, la încheierea mandatului cu care au fost învestite;
b)persoanele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. f), h), k) şi n), precum şi soţul, soţia şi copiii minori ai acestora, în termen de 5 zile de la întoarcerea din deplasarea în străinătate care a determinat necesitatea folosirii paşaportului diplomatic electronic.
a)persoanele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. c), d), cu excepţia primului-ministru, e), g), i), j), l), m) şi o), precum şi soţul, soţia şi copiii minori ai acestora, la încheierea mandatului cu care au fost învestite;
b)persoanele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. f), h), k) şi n), precum şi soţul, soţia şi copiii minori ai acestora, în termen de 5 zile de la întoarcerea din deplasarea în străinătate care a determinat necesitatea folosirii paşaportului diplomatic electronic.
(2)Persoanele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. u) sunt obligate să predea paşaportul diplomatic electronic la Ministerul Afacerilor Externe, în termen de 5 zile de la întoarcerea din deplasarea în străinătate care a determinat necesitatea folosirii paşaportului diplomatic electronic.
(3)La încetarea calităţii prevăzute la art. 8 alin. (1), titularul sau instituţia din cadrul căreia face parte titularul are obligaţia să predea paşaportul diplomatic electronic Ministerului Afacerilor Externe, în vederea anulării, cu excepţia persoanelor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. v). În caz contrar, Ministerul Afacerilor Externe procedează la anularea paşaportului în evidenţele corespunzătoare şi informează autorităţile române de frontieră, în vederea reţinerii şi transmiterii documentului către autoritatea emitentă, pentru a fi anulat fizic.
SECŢIUNEA 3:SECŢIUNEA 3: Paşaportul de serviciu electronicArt. 12
c1)personalului autorităţilor publice care candidează pentru posturi în cadrul unor organizaţii, instituţii şi misiuni internaţionale, dacă se solicită în mod expres de către acestea din urmă;
c2)personalului autorităţilor publice care ocupă funcţii de expert naţional detaşat la instituţiile şi organismele Uniunii Europene în condiţiile Legii nr. 105/2012 privind detaşarea experţilor naţionali la instituţiile şi organismele Uniunii Europene;
d)personalului tehnico-administrativ şi de serviciu al misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare, al reprezentanţelor permanente pe lângă organizaţiile internaţionale, personalului militar trimis în misiune la structurile NATO şi reprezentanţele României la NATO, lectorilor trimişi în misiune de Ministerul Educaţiei, precum şi soţului, soţiei şi copiilor minori ai acestora;
d1)copiilor aflaţi în întreţinerea persoanelor prevăzute la lit. d) trimise în misiune oficială în străinătate, precum şi a soţului ori soţiei acestora, atunci când îi însoţesc în cursul misiunii;
Paşaportul de serviciu electronic este documentul de călătorie care se eliberează de Ministerul Afacerilor Externe, în condiţiile prezentei legi, următoarelor categorii de persoane:
a)magistraţilor, când călătoresc în misiuni oficiale;
b)prefecţilor şi subprefecţilor, preşedinţilor şi vicepreşedinţilor consiliilor judeţene, primarilor municipiilor, oraşelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, când călătoresc în misiuni oficiale;
c)funcţionarilor din aparatul central al administraţiei publice şi ai Parlamentului, când călătoresc în misiuni oficiale;
c1)personalului autorităţilor publice care candidează pentru posturi în cadrul unor organizaţii, instituţii şi misiuni internaţionale, dacă se solicită în mod expres de către acestea din urmă;
c2)personalului autorităţilor publice care ocupă funcţii de expert naţional detaşat la instituţiile şi organismele Uniunii Europene în condiţiile Legii nr. 105/2012 privind detaşarea experţilor naţionali la instituţiile şi organismele Uniunii Europene;
d)personalului tehnico-administrativ şi de serviciu al misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare, al reprezentanţelor permanente pe lângă organizaţiile internaţionale, personalului militar trimis în misiune la structurile NATO şi reprezentanţele României la NATO, lectorilor trimişi în misiune de Ministerul Educaţiei, precum şi soţului, soţiei şi copiilor minori ai acestora;
d1)copiilor aflaţi în întreţinerea persoanelor prevăzute la lit. d) trimise în misiune oficială în străinătate, precum şi a soţului ori soţiei acestora, atunci când îi însoţesc în cursul misiunii;e)preşedinţilor şi vicepreşedinţilor organizaţiilor şi asociaţiilor profesionale la nivel naţional, legal constituite, când călătoresc în misiuni oficiale;
f)preşedinţilor organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, legal constituite, membre ale Consiliului Minorităţilor Naţionale, când se deplasează în străinătate în interes de serviciu;
g)altor persoane, cu aprobarea ministrului afacerilor externe, când călătoresc în străinătate în misiuni oficiale.
Art. 13
(1)Paşapoartele de serviciu electronice se eliberează de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura sa specializată, la solicitarea instituţiilor, autorităţilor publice sau organizaţiilor interesate, care achită contravaloarea paşaportului şi precizează scopul şi calitatea în care titularii urmează să se deplaseze în străinătate în baza acestor documente de călătorie.
(2)Paşapoartele de serviciu electronice se eliberează cu o valabilitate de 5 ani, respectiv de 3 ani pentru minorii sub vârsta de 12 ani.
(3)Valabilitatea paşapoartelor de serviciu electronice prevăzute la alin. (2) încetează de drept la data la care autorităţile competente constată că sunt deteriorate ori distruse sau că, în conţinutul acestora, există ştersături ori modificări operate fără drept.Art. 14
(1)Paşapoartele de serviciu electronice pot fi folosite de titularii acestora numai atunci când se deplasează în străinătate în calitate oficială, în interesul autorităţii sau instituţiei publice din care face parte.
(2)În termen de 5 zile de la întoarcerea în ţară, titularul are obligaţia de a preda paşaportul de serviciu electronic, spre păstrare, la autoritatea sau instituţia publică din care face parte. Pe cale de excepţie, şeful autorităţii sau instituţiei publice poate dispune ca paşaportul de serviciu electronic să rămână în posesia titularului atunci când acesta, prin natura activităţii desfăşurate, se deplasează frecvent în străinătate, cu condiţia ca perioada de şedere pe teritoriul României, între două deplasări, să nu depăşească 30 de zile.
(3)La încetarea calităţii prevăzute la art. 12, titularul, autoritatea sau instituţia din cadrul căreia face parte titularul are obligaţia să predea paşaportul de serviciu electronic Ministerului Afacerilor Externe, în vederea anulării. În caz contrar, Ministerul Afacerilor Externe procedează la anularea paşaportului în evidenţele corespunzătoare şi informează autorităţile române de frontieră, în vederea reţinerii şi transmiterii documentului către autoritatea emitentă, pentru a fi anulat fizic.
(1)Paşapoartele de serviciu electronice pot fi folosite de titularii acestora numai atunci când se deplasează în străinătate în calitate oficială, în interesul autorităţii sau instituţiei publice din care face parte.
(2)În termen de 5 zile de la întoarcerea în ţară, titularul are obligaţia de a preda paşaportul de serviciu electronic, spre păstrare, la autoritatea sau instituţia publică din care face parte. Pe cale de excepţie, şeful autorităţii sau instituţiei publice poate dispune ca paşaportul de serviciu electronic să rămână în posesia titularului atunci când acesta, prin natura activităţii desfăşurate, se deplasează frecvent în străinătate, cu condiţia ca perioada de şedere pe teritoriul României, între două deplasări, să nu depăşească 30 de zile.
(3)La încetarea calităţii prevăzute la art. 12, titularul, autoritatea sau instituţia din cadrul căreia face parte titularul are obligaţia să predea paşaportul de serviciu electronic Ministerului Afacerilor Externe, în vederea anulării. În caz contrar, Ministerul Afacerilor Externe procedează la anularea paşaportului în evidenţele corespunzătoare şi informează autorităţile române de frontieră, în vederea reţinerii şi transmiterii documentului către autoritatea emitentă, pentru a fi anulat fizic.
SECŢIUNEA 4:SECŢIUNEA 4: Paşaportul simplu electronic şi paşaportul simplu temporarArt. 15
(1)Paşaportul simplu electronic se eliberează, la cerere, cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate.
(2)Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice se depun personal de către solicitanţi, în ţară, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple în a căror rază de competenţă au domiciliul sau, după caz, reşedinţa, iar în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
(3)În cazul în care solicitantul paşaportului simplu electronic nu se poate prezenta la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple de la domiciliu sau reşedinţă, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(31)Pentru sprijinirea activităţii specifice a structurilor cu atribuţii în domeniul ordinii publice şi siguranţei naţionale şi a altor autorităţi şi instituţii publice şi în vederea coordonării procesului de eliberare şi evidenţă a paşapoartelor, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice pot fi depuse şi soluţionate şi la nivelul Direcţiei Generale de Paşapoarte.
(4)Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice, în cazul persoanelor lipsite temporar de capacitatea de exerciţiu, pot fi depuse în numele titularului de către reprezentantul legal sau de către autorităţile medicale române sau străine, prezenţa titularului fiind obligatorie.
(5)[textul din Art. 15, alin. (5) din capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 20-iul-2018 de Art. I, punctul 5. din Legea 133/2018]
(6)În situaţia în care titularul sau reprezentantul legal al acestuia constată faptul că datele înscrise în paşaportul simplu electronic sunt incomplete sau inexacte, trebuie să sesizeze, după caz, cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau cea mai apropiată misiune diplomatică sau oficiu consular al României în străinătate ori, în situaţia prevăzută la alin. (31), Direcţia Generală de Paşapoarte, urmând ca eliberarea noului document de călătorie să se facă fără plata contravalorii paşaportului.
(1)Paşaportul simplu electronic se eliberează, la cerere, cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate.
(2)Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice se depun personal de către solicitanţi, în ţară, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple în a căror rază de competenţă au domiciliul sau, după caz, reşedinţa, iar în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
(3)În cazul în care solicitantul paşaportului simplu electronic nu se poate prezenta la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple de la domiciliu sau reşedinţă, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(31)Pentru sprijinirea activităţii specifice a structurilor cu atribuţii în domeniul ordinii publice şi siguranţei naţionale şi a altor autorităţi şi instituţii publice şi în vederea coordonării procesului de eliberare şi evidenţă a paşapoartelor, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice pot fi depuse şi soluţionate şi la nivelul Direcţiei Generale de Paşapoarte.
(4)Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice, în cazul persoanelor lipsite temporar de capacitatea de exerciţiu, pot fi depuse în numele titularului de către reprezentantul legal sau de către autorităţile medicale române sau străine, prezenţa titularului fiind obligatorie.
(5)[textul din Art. 15, alin. (5) din capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 20-iul-2018 de Art. I, punctul 5. din Legea 133/2018]
(6)În situaţia în care titularul sau reprezentantul legal al acestuia constată faptul că datele înscrise în paşaportul simplu electronic sunt incomplete sau inexacte, trebuie să sesizeze, după caz, cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau cea mai apropiată misiune diplomatică sau oficiu consular al României în străinătate ori, în situaţia prevăzută la alin. (31), Direcţia Generală de Paşapoarte, urmând ca eliberarea noului document de călătorie să se facă fără plata contravalorii paşaportului.
Art. 151
(1)Paşapoartele simple electronice se eliberează titularului sau reprezentantului legal după achitarea contravalorii acestora.
(2)Pentru cererile de eliberare a paşapoartelor depuse în ţară, contravaloarea paşapoartelor se achită în contul Companiei Naţionale "Imprimeria Naţională" - S.A., prin mandat poştal, prin mijloace de plată online, inclusiv prin intermediul Sistemului naţional electronic de plată online - SNEP sau prin unităţile bancare cu care Compania Naţională "Imprimeria Naţională" - S.A. încheie convenţii în acest scop.
(3)Serviciile publice comunitare de paşapoarte sunt abilitate să verifice încasarea sumei reprezentând contravaloarea paşapoartelor, achitată în condiţiile alin. (2), potrivit metodologiei de lucru comune încheiate între Compania Naţională «Imprimeria Naţională» - S.A. şi Direcţia Generală de Paşapoarte din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
(4)Contravaloarea paşaportului simplu electronic achitată eronat sau pentru care nu a fost prestat serviciul aferent se restituie, la cererea scrisă a plătitorului adresată Companiei Naţionale "Imprimeria Naţională" - S.A., însoţită de documentul prin care s-a efectuat plata, în cel mult 5 zile lucrătoare de la depunerea acestei cereri, în condiţiile stabilite de normele metodologice de aplicare a prezentei legi. Cererea şi documentul prin care s-a efectuat plata pot fi transmise atât în format fizic, cât şi prin mijloace electronice.
(5)Contravaloarea paşapoartelor simple electronice achitată la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României se virează Companiei Naţionale «Imprimeria Naţională» - S.A., potrivit acordului încheiat între respectiva companie şi Ministerul Afacerilor Externe.Art. 16
[textul din Art. 16 din capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 01-iul-2009 de Art. VI din Ordonanta urgenta 207/2008]
Art. 17
(1)Minorilor cetăţeni români care nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a exercitării dreptului la libera circulaţie în străinătate li se eliberează paşapoarte simple electronice în următoarele condiţii:
a)în cazul minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani, numai la cererea ambilor părinţi, a părintelui supravieţuitor, a părintelui căruia i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 sau, după caz, a reprezentantului legal ori în temeiul ordonanţei preşedinţiale date în condiţiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, prin care instanţa a dispus cu privire la exercitarea autorităţii părinteşti;
b)în cazul minorului care a împlinit vârsta de 14 ani, la cererea acestuia, numai cu acordul ambilor părinţi, al părintelui supravieţuitor, al părintelui căruia i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, al părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 sau, după caz, al reprezentantului legal ori în temeiul ordonanţei preşedinţiale date în condiţiile Legii nr. 134/2010, republicată, cu modificările ulterioare, prin care instanţa a dispus cu privire la exercitarea autorităţii părinteşti.
(11)Ordonanţele preşedinţiale prevăzute la alin. (1) trebuie să cuprindă în mod expres faptul că persoana în favoarea căreia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului sau de a-şi exprima acordul în acest sens.
(2)Eliberarea paşaportului simplu electronic pentru minor, în cazul în care există neînţelegeri între părinţi cu privire la exprimarea acordului ori unul dintre părinţi se află în imposibilitatea de a-şi exprima voinţa, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 171 alin. (1) lit. a), se efectuează numai după soluţionarea acestor cazuri de către instanţa de judecată, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori prin ordonanţă preşedinţială prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului. Eliberarea succesivă a mai multor paşapoarte simple electronice, respectiv pentru o anumită perioadă de timp/până la dobândirea capacităţii depline de exerciţiu de către minor, se efectuează numai dacă, în cuprinsul hotărârii judecătoreşti sau al ordonanţei preşedinţiale de suplinire a acordului, instanţa a stabilit, în mod expres, acest aspect.
(1)Minorilor cetăţeni români care nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a exercitării dreptului la libera circulaţie în străinătate li se eliberează paşapoarte simple electronice în următoarele condiţii:
a)în cazul minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani, numai la cererea ambilor părinţi, a părintelui supravieţuitor, a părintelui căruia i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 sau, după caz, a reprezentantului legal ori în temeiul ordonanţei preşedinţiale date în condiţiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, prin care instanţa a dispus cu privire la exercitarea autorităţii părinteşti;
b)în cazul minorului care a împlinit vârsta de 14 ani, la cererea acestuia, numai cu acordul ambilor părinţi, al părintelui supravieţuitor, al părintelui căruia i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, al părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 sau, după caz, al reprezentantului legal ori în temeiul ordonanţei preşedinţiale date în condiţiile Legii nr. 134/2010, republicată, cu modificările ulterioare, prin care instanţa a dispus cu privire la exercitarea autorităţii părinteşti.
(11)Ordonanţele preşedinţiale prevăzute la alin. (1) trebuie să cuprindă în mod expres faptul că persoana în favoarea căreia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului sau de a-şi exprima acordul în acest sens.
(2)Eliberarea paşaportului simplu electronic pentru minor, în cazul în care există neînţelegeri între părinţi cu privire la exprimarea acordului ori unul dintre părinţi se află în imposibilitatea de a-şi exprima voinţa, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 171 alin. (1) lit. a), se efectuează numai după soluţionarea acestor cazuri de către instanţa de judecată, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori prin ordonanţă preşedinţială prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului. Eliberarea succesivă a mai multor paşapoarte simple electronice, respectiv pentru o anumită perioadă de timp/până la dobândirea capacităţii depline de exerciţiu de către minor, se efectuează numai dacă, în cuprinsul hotărârii judecătoreşti sau al ordonanţei preşedinţiale de suplinire a acordului, instanţa a stabilit, în mod expres, acest aspect.
Art. 171
(1)Paşaportul simplu temporar se eliberează de către serviciile publice comunitare de paşapoarte sau de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate la care au fost depuse cererile cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege şi care nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a exerciţiului dreptului la liberă circulaţie în străinătate sau în alte cazuri în care instanţa de judecată a impus obligaţia de a nu părăsi teritoriul României, în condiţiile legii penale, în următoarele situaţii:
a)când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol şi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte prevăzut la art. 17;
b)pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar şi urgent să îşi continue călătoria în străinătate sau să îşi reglementeze şederea/situaţia juridică pe teritoriul unui stat;
c)în situaţii obiective şi urgente, în care este necesară prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea şi eliberarea paşaportului simplu electronic sau acesta a fost depus pentru obţinerea unor vize.
(2)Paşaportul simplu temporar se eliberează în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
(3)Situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) trebuie dovedite, după caz, cu documente emise de instituţia care organizează studiile/concursurile oficiale sau cu documente emise ori avizate de o autoritate medicală română, din care să rezulte perioada şi statul/statele în care se vor desfăşura studiile/concursurile ori în care va fi urmat tratamentul medical.
(4)Cetăţenii români prevăzuţi la alin. (1) lit. b), care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar şi urgent să îşi continue călătoria în străinătate, trebuie să prezinte documente care să probeze necesitatea şi urgenţa.
(5)Situaţiile obiective şi urgente prevăzute la alin. (1) lit. c) trebuie probate cu documente din care să rezulte necesitatea deplasării persoanei în străinătate. Situaţiile obiective şi urgente exclud situaţiile în care deplasarea persoanei pe teritoriul altui stat are la bază raţiuni exclusiv turistice. Depunerea paşaportului simplu electronic pentru obţinerea unor vize trebuie dovedită.
(6)Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu temporar se depun la autorităţile prevăzute la art. 15 alin. (2). Prevederile art. 15 alin. (3) şi (6), art. 151 şi art. 17 se aplică, în mod corespunzător, şi cu privire la cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare.
(7)În cazul persoanelor lipsite temporar de capacitate de exerciţiu, precum şi în cazul persoanelor care, din motive medicale, se află în imposibilitate de a-şi exprima voinţa sau de a se prezenta la autoritatea competentă, cererile pentru eliberarea paşaportului simplu temporar pot fi depuse, în numele titularului, de către reprezentantul legal sau de către autorităţile medicale române ori, după caz, străine, fără ca prezenţa titularului să fie obligatorie.
(8)În situaţii temeinic justificate, pentru minorii aflaţi în străinătate sub o formă de protecţie specială dispusă de autorităţile locale competente şi care nu deţin documente de identitate sau de călătorie valabile, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României eliberează, cu titlu gratuit, paşapoarte simple temporare, la solicitarea autorităţilor străine competente, în scopul reglementării situaţiei juridice a minorilor în statul de reşedinţă, dacă nu este posibilă repatrierea acestora.
(9)Costurile aferente producerii şi emiterii paşapoartelor simple temporare eliberate minorilor prevăzuţi la alin. (8) sunt suportate de statul român prin autorităţile abilitate, la propunerea Ministerului Afacerilor Externe, pe baza protocolului încheiat cu producătorul.
Art. 172
(1)Cetăţenii români pot deţine, concomitent, un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar valabile:
a)în situaţiile prevăzute la art. 171 alin. (1) lit. c), atunci când paşaportul simplu electronic a fost depus pentru obţinerea unor vize;
b)în situaţia în care se probează, cu documente, necesitatea deplasării cetăţeanului român în străinătate, în perioada în care paşaportul simplu temporar este depus pentru obţinerea unor vize.
(2)Cetăţenii români pot deţine, concomitent, două paşapoarte simple electronice valabile, numai în următoarele situaţii:
a)când titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict;
b)când titularul deţine paşaport simplu electronic, dar, ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării vizelor, călătoria în statele pentru care este necesară aplicarea acestora nu mai este posibilă.
(3)Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai unui paşaport simplu electronic şi ai unui paşaport simplu temporar valabile au obligaţia ca, în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor prevăzute la art. 171 alin. (1) lit. c) sau, după caz, de la întoarcerea în ţară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două paşapoarte valabile deţinute.
(4)Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai două paşapoarte simple electronice valabile au obligaţia ca, în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor prevăzute la alin. (2) sau, după caz, de la întoarcerea în ţară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două paşapoarte valabile deţinute.Art. 18
(1)
(2)Valabilitatea paşapoartelor simple electronice este stabilită după cum urmează:
a)3 ani pentru persoanele care nu au împlinit 12 ani;
b)5 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 12 şi 18 ani;
c)10 ani pentru persoanele care au împlinit vârsta de 18 ani.
(3)Valabilitatea paşapoartelor simple temporare este de 12 luni.
(4)Valabilitatea paşapoartelor prevăzute la alin. (2) şi (3) încetează de drept la data la care autorităţile competente constată că sunt deteriorate ori distruse sau că, în conţinutul acestora, există ştersături ori modificări operate fără drept.
(1)[textul din Art. 18, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 03-iul-2024 de Art. I, punctul 16. din Legea 174/2024]
(2)Valabilitatea paşapoartelor simple electronice este stabilită după cum urmează:
a)3 ani pentru persoanele care nu au împlinit 12 ani;
b)5 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 12 şi 18 ani;
c)10 ani pentru persoanele care au împlinit vârsta de 18 ani.
(3)Valabilitatea paşapoartelor simple temporare este de 12 luni.
(4)Valabilitatea paşapoartelor prevăzute la alin. (2) şi (3) încetează de drept la data la care autorităţile competente constată că sunt deteriorate ori distruse sau că, în conţinutul acestora, există ştersături ori modificări operate fără drept.Art. 19
[textul din Art. 19 din capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 10-dec-2008 de Art. I, punctul 15. din Ordonanta urgenta 207/2008]
Art. 20
(1)Paşapoartele simple electronice şi paşapoartele simple temporare se păstrează de către titulari, care au obligaţia de a nu le înstrăina, cu excepţia situaţiilor în care documentele se reţin de autorităţile competente sau se depun la misiunile diplomatice ori oficiile consulare străine, în vederea aplicării vizei.
(2)Paşapoartele simple electronice şi paşapoartele simple temporare ale minorilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani se păstrează de către părinţii acestora, reprezentanţii legali sau, după caz, de către însoţitori, atunci când minorii se deplasează în străinătate împreună cu alte persoane, în condiţiile prezentei legi.
(3)Paşapoartele simple, paşapoartele simple electronice şi paşapoartele simple temporare pot fi reţinute numai de organele de poliţie, autorităţile judiciare, misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate, precum şi de serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, doar în cazul în care situaţia o impune, pentru exercitarea atribuţiilor specifice prevăzute de lege. În aceste situaţii, autorităţile care reţin paşapoartele au obligaţia să elibereze titularului o dovadă care să ateste faptul că paşaportul a fost reţinut, precum şi motivele care au stat la baza acestei măsuri.
(4)Persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2) au obligaţia de a păstra paşapoartele în condiţii care să nu implice riscul deteriorării, distrugerii sau pierderii acestora.
(5)În termen de 5 zile de la data pierderii cetăţeniei române în condiţiile legii, titularul paşaportului simplu electronic ori al paşaportului simplu temporar sau, după caz, părinţii ori reprezentantul legal al minorului sunt obligaţi să predea documentul de călătorie, în ţară, la oricare dintre serviciile publice comunitare de paşapoarte sau la sediul Direcţiei Generale de Paşapoarte, iar în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
(51)În cazul nerespectării obligaţiei prevăzute la alin. (5), documentul de călătorie se anulează informatic de Direcţia Generală de Paşapoarte.
(6)Titularii paşapoartelor simple electronice ori ai paşapoartelor simple temporare sau, după caz, persoanele prevăzute la alin. (2) au obligaţia de a preda paşapoartele simple electronice ori paşapoartele simple temporare la solicitarea autorităţilor competente prevăzute la alin. (3).
(7)Titularul paşaportului simplu electronic ori al paşaportului simplu temporar sau, după caz, persoanele prevăzute la alin. (2) au obligaţia de a nu folosi documentul de călătorie când au intervenit modificări privind datele de identificare ale titularului ori schimbări majore în fizionomia acestuia.
(1)Paşapoartele simple electronice şi paşapoartele simple temporare se păstrează de către titulari, care au obligaţia de a nu le înstrăina, cu excepţia situaţiilor în care documentele se reţin de autorităţile competente sau se depun la misiunile diplomatice ori oficiile consulare străine, în vederea aplicării vizei.
(2)Paşapoartele simple electronice şi paşapoartele simple temporare ale minorilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani se păstrează de către părinţii acestora, reprezentanţii legali sau, după caz, de către însoţitori, atunci când minorii se deplasează în străinătate împreună cu alte persoane, în condiţiile prezentei legi.
(3)Paşapoartele simple, paşapoartele simple electronice şi paşapoartele simple temporare pot fi reţinute numai de organele de poliţie, autorităţile judiciare, misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate, precum şi de serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, doar în cazul în care situaţia o impune, pentru exercitarea atribuţiilor specifice prevăzute de lege. În aceste situaţii, autorităţile care reţin paşapoartele au obligaţia să elibereze titularului o dovadă care să ateste faptul că paşaportul a fost reţinut, precum şi motivele care au stat la baza acestei măsuri.
(4)Persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2) au obligaţia de a păstra paşapoartele în condiţii care să nu implice riscul deteriorării, distrugerii sau pierderii acestora.
(5)În termen de 5 zile de la data pierderii cetăţeniei române în condiţiile legii, titularul paşaportului simplu electronic ori al paşaportului simplu temporar sau, după caz, părinţii ori reprezentantul legal al minorului sunt obligaţi să predea documentul de călătorie, în ţară, la oricare dintre serviciile publice comunitare de paşapoarte sau la sediul Direcţiei Generale de Paşapoarte, iar în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
(51)În cazul nerespectării obligaţiei prevăzute la alin. (5), documentul de călătorie se anulează informatic de Direcţia Generală de Paşapoarte.
(6)Titularii paşapoartelor simple electronice ori ai paşapoartelor simple temporare sau, după caz, persoanele prevăzute la alin. (2) au obligaţia de a preda paşapoartele simple electronice ori paşapoartele simple temporare la solicitarea autorităţilor competente prevăzute la alin. (3).
(7)Titularul paşaportului simplu electronic ori al paşaportului simplu temporar sau, după caz, persoanele prevăzute la alin. (2) au obligaţia de a nu folosi documentul de călătorie când au intervenit modificări privind datele de identificare ale titularului ori schimbări majore în fizionomia acestuia.Art. 21
(1)Dacă în urma depunerii cererii pentru eliberarea paşaportului simplu electronic ori a paşaportului simplu temporar se constată faptul că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege în acest sens, solicitantului i se respinge cererea.
(1)Dacă în urma depunerii cererii pentru eliberarea paşaportului simplu electronic ori a paşaportului simplu temporar se constată faptul că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege în acest sens, solicitantului i se respinge cererea.(2)Decizia de respingere a cererii, precum şi motivele care au stat la baza acesteia se comunică solicitantului în scris, în termenul stabilit pentru soluţionarea cererii.
(3)Decizia de respingere a cererii este supusă controlului judecătoresc, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
SECŢIUNEA 5:Titlul de călătorie
Art. 22
(1)Titlul de călătorie este documentul care se eliberează în formă tipărită sau în formă electronică de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României cetăţenilor români aflaţi în străinătate, care nu mai posedă un document de călătorie valabil şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a exerciţiului dreptului la liberă circulaţie în străinătate, pentru ca titularul să se întoarcă în România.
(2)Titlul de călătorie eliberat în formă electronică este semnat cu semnătură electronică calificată şi este asimilat înscrisurilor autentice.
(3)Minorilor aflaţi în străinătate neînsoţiţi de părinţi li se poate elibera un titlu de călătorie fără acordul acestora, în vederea întoarcerii în România.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), titlul de călătorie se eliberează de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României cetăţenilor români aflaţi în străinătate, care nu mai posedă un document de călătorie valabil, nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a exerciţiului dreptului la liberă circulaţie în străinătate şi cărora le este necesar, după caz, în vederea identificării în cadrul procedurilor consulare.
Art. 23
Valabilitatea titlului de călătorie este de cel mult 30 de zile şi încetează de drept la data intrării titularului în România.
Art. 231[textul din Art. 23^1 din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 20-iul-2018 de Art. I, punctul 19. din Legea 133/2018]
Art. 24
Prevederile art. 20 referitoare la obligaţia neînstrăinării şi condiţiile păstrării paşapoartelor simple electronice şi a paşapoartelor simple temporare se aplică în mod corespunzător şi în cazul titlurilor de călătorie.SECŢIUNEA 6:Pierderea, distrugerea şi furtul documentelor de călătorie
Art. 25
(1)Pierderea sau distrugerea paşaportului simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar se declară de către titular sau, după caz, de către persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2), în ţară, la orice serviciu public comunitar de paşapoarte sau la Direcţia Generală de Paşapoarte, iar în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.
(2)În cazul furtului documentelor de călătorie stabilite la art. 6 alin. (1), titularul sau, după caz, persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2) sesizează, de îndată, cea mai apropiată unitate de poliţie din ţară sau, după caz, de pe teritoriul statului în care s-a produs evenimentul, solicitând eliberarea unei adeverinţe care să ateste declararea evenimentului respectiv. Organele de poliţie române sesizate au obligaţia de a elibera adeverinţa solicitată.
(3)În cazul pierderii, distrugerii sau furtului paşapoartelor diplomatice electronice sau al paşapoartelor de serviciu electronice, titularul are obligaţia de a informa, de îndată, Ministerul Afacerilor Externe şi, după caz, instituţia din care face parte.
Art. 251
(1)Documentele de călătorie stabilite la art. 6 alin. (1), declarate pierdute, distruse sau furate, sunt nule de drept.
(2)În cazul în care titularul sau, după caz, persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2) găseşte/găsesc documentul de călătorie declarat pierdut sau furat, au obligaţia de a nu-l folosi şi de a-l depune, de îndată, la cel mai apropiat serviciu public comunitar de paşapoarte, la Direcţia Generală de Paşapoarte, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori, după caz, la instituţia din care face/fac parte.
Art. 26
Documentele de călătorie stabilite la art. 6 alin. (1), găsite de alte persoane decât titularul sau persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2), precum şi cele care au aparţinut persoanelor decedate se predau autorităţii emitente sau celei mai apropiate unităţi de poliţie/misiuni diplomatice sau oficiu consular al României în străinătate, care are obligaţia de a le transmite autorităţii emitente.
Art. 27
Autorităţile competente pot elibera, la cerere, noi documente de călătorie în locul celor declarate pierdute, distruse sau furate, numai dacă evenimentul a fost declarat în condiţiile prevăzute la art. 25.