Secţiunea 3 - SECŢIUNEA 3: Paşaportul de serviciu electronic - Legea 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate

M.Of. 682

În vigoare
Versiune de la: 15 Martie 2025
Arată norme de aplicare
SECŢIUNEA 3:SECŢIUNEA 3: Paşaportul de serviciu electronic
Art. 12
Paşaportul de serviciu electronic este documentul de călătorie care se eliberează de Ministerul Afacerilor Externe, în condiţiile prezentei legi, următoarelor categorii de persoane:
a)magistraţilor, când călătoresc în misiuni oficiale;
b)prefecţilor şi subprefecţilor, preşedinţilor şi vicepreşedinţilor consiliilor judeţene, primarilor municipiilor, oraşelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, când călătoresc în misiuni oficiale;
c)funcţionarilor din aparatul central al administraţiei publice şi ai Parlamentului, când călătoresc în misiuni oficiale;
c1)personalului autorităţilor publice care candidează pentru posturi în cadrul unor organizaţii, instituţii şi misiuni internaţionale, dacă se solicită în mod expres de către acestea din urmă;
c2)personalului autorităţilor publice care ocupă funcţii de expert naţional detaşat la instituţiile şi organismele Uniunii Europene în condiţiile Legii nr. 105/2012 privind detaşarea experţilor naţionali la instituţiile şi organismele Uniunii Europene;

d)personalului tehnico-administrativ şi de serviciu al misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare, al reprezentanţelor permanente pe lângă organizaţiile internaţionale, personalului militar trimis în misiune la structurile NATO şi reprezentanţele României la NATO, lectorilor trimişi în misiune de Ministerul Educaţiei, precum şi soţului, soţiei şi copiilor minori ai acestora;

d1)copiilor aflaţi în întreţinerea persoanelor prevăzute la lit. d) trimise în misiune oficială în străinătate, precum şi a soţului ori soţiei acestora, atunci când îi însoţesc în cursul misiunii;

e)preşedinţilor şi vicepreşedinţilor organizaţiilor şi asociaţiilor profesionale la nivel naţional, legal constituite, când călătoresc în misiuni oficiale;
f)preşedinţilor organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, legal constituite, membre ale Consiliului Minorităţilor Naţionale, când se deplasează în străinătate în interes de serviciu;
g)altor persoane, cu aprobarea ministrului afacerilor externe, când călătoresc în străinătate în misiuni oficiale.
Art. 13
(1)Paşapoartele de serviciu electronice se eliberează de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura sa specializată, la solicitarea instituţiilor, autorităţilor publice sau organizaţiilor interesate, care achită contravaloarea paşaportului şi precizează scopul şi calitatea în care titularii urmează să se deplaseze în străinătate în baza acestor documente de călătorie.

(2)Paşapoartele de serviciu electronice se eliberează cu o valabilitate de 5 ani, respectiv de 3 ani pentru minorii sub vârsta de 12 ani.

(3)Valabilitatea paşapoartelor de serviciu electronice prevăzute la alin. (2) încetează de drept la data la care autorităţile competente constată că sunt deteriorate ori distruse sau că, în conţinutul acestora, există ştersături ori modificări operate fără drept.

Art. 14
(1)Paşapoartele de serviciu electronice pot fi folosite de titularii acestora numai atunci când se deplasează în străinătate în calitate oficială, în interesul autorităţii sau instituţiei publice din care face parte.

(2)În termen de 5 zile de la întoarcerea în ţară, titularul are obligaţia de a preda paşaportul de serviciu electronic, spre păstrare, la autoritatea sau instituţia publică din care face parte. Pe cale de excepţie, şeful autorităţii sau instituţiei publice poate dispune ca paşaportul de serviciu electronic să rămână în posesia titularului atunci când acesta, prin natura activităţii desfăşurate, se deplasează frecvent în străinătate, cu condiţia ca perioada de şedere pe teritoriul României, între două deplasări, să nu depăşească 30 de zile.

(3)La încetarea calităţii prevăzute la art. 12, titularul, autoritatea sau instituţia din cadrul căreia face parte titularul are obligaţia să predea paşaportul de serviciu electronic Ministerului Afacerilor Externe, în vederea anulării. În caz contrar, Ministerul Afacerilor Externe procedează la anularea paşaportului în evidenţele corespunzătoare şi informează autorităţile române de frontieră, în vederea reţinerii şi transmiterii documentului către autoritatea emitentă, pentru a fi anulat fizic.