Capitolul v - Finanţarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare - Legea 241/2006 serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare - REPUBLICARE

M.Of. 679

În vigoare
Versiune de la: 10 Aprilie 2025
CAPITOLUL V:Finanţarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare
Art. 35
(1)Finanţarea cheltuielilor de operare necesare funcţionării şi exploatării serviciului se asigură prin încasarea de la utilizatori, pe baza facturilor emise de operatori, a contravalorii serviciilor furnizate/prestate.
(2)În cazul în care proiectele de investiţii în sistemele de alimentare cu apă şi de canalizare se dezvoltă prin fonduri publice asigurate, integral sau în parte, de la bugetul de stat şi/sau din fonduri nerambursabile, finanţarea serviciului se face prin aplicarea de către operator a preţului/tarifului unic şi a strategiei tarifare, care se fundamentează în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investiţiile în infrastructura de apă, aprobată prin hotărâre a Guvernului.
(3)Strategia tarifară prevăzută la alin. (2) se elaborează de către unitatea administrativ-teritorială/asociaţia de dezvoltare intercomunitară pentru o perioadă de minimum 5 ani, se actualizează ori de câte ori este necesar şi se aprobă prin hotărâre a autorităţii deliberative a unităţii administrativ-teritoriale sau, după caz, prin hotărâre a adunării generale a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, având ca scop serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare, în baza mandatului special primit de la toate unităţile administrativ-teritoriale membre în care operatorul/operatorul regional prestează serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare. Strategia tarifară constituie condiţie de finanţare a proiectelor de investiţii în infrastructura de apă, realizate din fonduri publice acordate de la bugetul de stat şi/sau din fonduri nerambursabile.

(4)Stabilirea nivelului preţului/tarifului unic se aprobă, cu avizul A.N.R.S.C., prin hotărâre a autorităţii deliberative a unităţii administrativ-teritoriale sau, după caz, cu respectarea mandatului încredinţat, prin hotărâre a adunării generale a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare. După stabilire, ajustările ulterioare ale preţului/tarifului unic se aprobă de către A.N.R.S.C. în conformitate cu strategia de tarifare şi cu formulele prevăzute în contractul de delegare a gestiunii şi/sau în contractele de cofinanţare, anexe la contractul de delegare.
(5)În cazul în care proiectele de investiţii în sistemele de alimentare cu apă şi de canalizare se dezvoltă prin fonduri publice asigurate de la bugetul local şi/sau din fondurile proprii ale operatorilor, finanţarea serviciului se face prin aplicarea de către operator a preţurilor şi tarifelor care se fundamentează pe baza fişelor de fundamentare pe elemente de cheltuieli întocmite conform metodologiei de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare, elaborată de A.N.R.S.C. şi aprobată prin ordin al preşedintelui acesteia.

(6)Fundamentarea preţurilor şi tarifelor serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare se face de către operator, astfel încât structura şi nivelul acestora:
a)să acopere costul justificat economic al furnizării/prestării serviciului;
b)să asigure funcţionarea eficientă şi în siguranţă a serviciului, protecţia şi conservarea mediului, precum şi sănătatea populaţiei;
c)să descurajeze consumul excesiv şi să încurajeze investiţiile de capital;
d)să garanteze respectarea autonomiei financiare a operatorului;
e)să garanteze continuitatea serviciului.
(7)Procedurile de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor şi tarifelor se stabilesc prin normele metodologice elaborate de A.N.R.S.C. şi aprobate prin ordin*) al preşedintelui acesteia.
____
*) A se vedea asteriscul de la art. 16 alin. (2) lit. b).
(8)Stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor pentru serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare care se furnizează/prestează prin intermediul unei infrastructuri publice care se dezvoltă/extinde din alte surse de finanţare decât cele menţionate la alin. (2), se aprobă prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale sau, după caz, cu respectarea mandatului încredinţat, prin hotărâri ale adunărilor generale ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare, în baza avizului de specialitate eliberat de A.N.R.S.C. şi cu condiţia respectării următoarelor cerinţe:
a)asigurarea furnizării/prestării serviciului la nivelul indicatorilor de performanţă stabiliţi de autorităţile administraţiei publice locale şi precizaţi în hotărârea de dare în administrare ori în contractul de delegare a gestiunii serviciului, după caz;
b)realizarea, pe perioada angajată, a unui raport calitate-cost cât mai bun pentru serviciul furnizat/prestat şi asigurarea unui echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de părţile contractante;
c)asigurarea exploatării, întreţinerii şi administrării eficiente a infrastructurii aferente serviciului şi a bunurilor aparţinând domeniului public sau privat al unităţilor administrativ-teritoriale.
(9)Preţurile/Tarifele operatorilor/operatorilor economici care produc şi/sau transportă apă într-un sistem de alimentare şi o livrează în alt sistem de alimentare se vor determina în baza elementelor de cheltuieli aferente acestor activităţi, cu defalcarea preţurilor/tarifelor de producere şi transport.
(10)Tarifele operatorilor/operatorilor economici care preiau apele uzate de la operatorii/operatorii economici care prestează servicii de canalizare în alte arii de operare, se vor determina în baza elementelor de cheltuieli aferente activităţilor de transport şi epurare ape uzate.
(11)Dispoziţiile alin. (9) şi (10) se aplică şi operatorilor ale căror preţuri/tarife se determină în baza unor reguli sau formule stabilite în contractul de delegare sau prin hotărâre a Guvernului. După stabilirea preţurilor/tarifelor, ajustările ulterioare se vor efectua conform regulilor sau formulelor prevăzute în contractele de delegare sau în hotărârile Guvernului.
(12)Preţurile/Tarifele prevăzute la alin. (9), (10) şi (11) se aprobă de autoritatea de reglementare competentă.
Art. 36
(1)Operatorul are dreptul să solicite periodic ajustarea preţurilor şi tarifelor, în funcţie de modificările intervenite în structura costurilor.
(2)În cazul gestiunii delegate, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor se poate face şi pe baza unor reguli ori formule de calcul convenite prin contractul de delegare a gestiunii serviciului între autorităţile administraţiei publice locale sau, după caz, între asociaţiile de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare şi operator şi avizate de A.N.R.S.C. În acest caz, A.N.R.S.C. va aplica aceste reguli sau formule pentru eliberarea avizului de specialitate sau pentru aprobarea ajustării propuse de operator, după caz, conform competenţelor prevăzute la art. 35 alin. (4).
(3)Operatorul are dreptul de a propune tarife compuse stabilite conform unei metodologii*) elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C., care cuprind o componentă fixă, proporţională cu cheltuielile necesare pentru menţinerea în stare de funcţionare şi exploatarea în condiţii de siguranţă şi eficienţă a sistemului de alimentare cu apă şi de canalizare, şi una variabilă, în funcţie de consumul de apă, respectiv de cantitatea de ape uzate evacuate, înregistrate la utilizatori.
____
*) A se vedea asteriscul de la art. 16 alin. (2) lit. b).
(4)Preţurile şi tarifele pentru operatorii economici care furnizează/prestează servicii de alimentare cu apă şi de canalizare prin intermediul sistemelor aflate în proprietatea acestora se aprobă de către A.N.R.S.C., pe baza fişelor de fundamentare pe elemente de cheltuieli întocmite de către operatorii economici, conform metodologiei de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare, elaborată de A.N.R.S.C. şi aprobată prin ordin al preşedintelui acesteia.

(5)[textul din Art. 36, alin. (5) din capitolul V a fost abrogat la 31-dec-2021 de Art. I, punctul 14. din Ordonanta urgenta 144/2021]
(6)La fundamentarea preţurilor şi tarifelor, operatorii pot să solicite o cotă corespunzătoare pierderilor justificate de starea tehnică a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare. Nivelul acestei cote se aprobă de către autoritatea deliberativă a unităţii administrativ-teritoriale sau, după caz, de către adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară pe baza bilanţului apei. În cazul sistemelor noi de alimentare cu apă, nivelul pierderilor de apă se stabileşte de către unităţile administrative-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, pe baza datelor de proiect şi normativelor tehnice în vigoare.

Art. 361
Perioada de reglementare economică a serviciilor este de 5 ani. Prin excepţie, se poate reduce perioada de reglementare a serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare la mai puţin de 5 ani, dar nu mai puţin de 3 ani.
Art. 362
(1)După implementarea strategiilor de tarifare prevăzute la art. 35 alin. (2), finanţarea serviciului pentru implementarea proiectelor de investiţii dezvoltate în sistemele publice de alimentare cu apă şi de canalizare se face prin aplicarea de către operator/operatorul regional a preţului/tarifului la serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare şi a strategiei de tarifare aferentă planului de afaceri, care se fundamentează în conformitate cu metodologia de ajustare tarifară a preţurilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare, pe baza strategiei de tarifare aferente planului de afaceri elaborată de către A.N.R.S.C. şi aprobată prin ordin al preşedintelui acesteia.
(2)Strategia de tarifare aferentă planului de afaceri are ca scop dezvoltarea de către operatori a programelor de investiţii multianuale de reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de apă şi de canalizare existente, precum şi înfiinţarea de noi sisteme, care să conducă la implementarea, în aria de operare, a strategiei locale de dezvoltare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare sau, după caz, a strategiei asociaţiei de dezvoltare intercomunitară.
(3)Strategia de tarifare aferentă planului de afaceri este bazată pe stimulare prin metoda plafonului de preţ, fiind o abordare ex-ante a stabilirii preţurilor şi tarifelor, în care autoritatea de reglementare stabileşte, prin raportare la gradul de suportabilitate al populaţiei, un plafon pentru preţuri şi tarife, pe care operatorul/operatorul regional le poate percepe utilizatorilor pentru o perioadă determinată de timp pentru a-şi îndeplini obligaţiile de serviciu public.
Art. 363
(1)Planul de afaceri pentru operatorii regionali, precum şi pentru operatorii prevăzuţi la art. 28 alin. (2) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă, de către adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară sau autoritatea deliberativă a unităţii administrativ-teritoriale, după caz.
(2)Planul de afaceri trebuie să conţină cel puţin o componentă operaţională şi una investiţională şi include obiective de îmbunătăţire a activităţilor, măsuri de eficientizare şi ţinte clare pentru perioada reglementată.
(3)Planul de afaceri este elaborat de către operatorul regional/operator în corelare cu strategia de dezvoltare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare din aria de operare elaborată de asociaţia de dezvoltare intercomunitară sau autorităţile administraţiei publice locale, după caz.
(4)În cazul neîndeplinirii repetate a obiectivelor de eficienţă şi investiţii incluse în planul de afaceri şi a prezentării unor planuri de măsuri de îndeplinire nefezabile, A.N.R.S.C. decide amânarea aprobării ajustărilor anuale de tarife până la remedierea situaţiei, cu excepţia cazului când aceste neîndepliniri repetate ale obiectivelor de eficienţă se datorează extinderii ariei de operare prin preluarea de sisteme de alimentare cu apă şi de canalizare existente sau noi cu eficienţă tehnico-economică scăzută de la noi unităţi administrativ-teritoriale membre ale Asociaţiei de dezvoltare intercomunitară.
Art. 364
(1)Strategia de tarifare se elaborează pe baza planului de afaceri realizat de către operatori în cooperare cu autorităţile administraţiei publice locale şi/sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară şi stabileşte modul de evoluţie a preţurilor şi tarifelor la serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare, în baza căreia are loc ajustarea tarifară a preţurilor şi tarifelor iniţiale pe perioada de reglementare economică.
(2)Strategia de tarifare aferentă planului de afaceri se fundamentează pe baza metodologiei elaborate şi aprobate de către autoritatea de reglementare competentă, prin raportare la rata de suportabilitate a populaţiei pe întreaga perioadă de reglementare, pornind de la preţurile şi tarifele în vigoare, şi realizând o prognoză a evoluţiei acestora, atât în termeni reali, cât şi cu rata inflaţiei, pe baza cheltuielilor de operare şi întreţinere, a cheltuielilor cu redevenţa, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, a costurilor pentru protecţia mediului, a costurilor financiare asociate creditelor contractate, a costurilor derivând din contractul de delegare a gestiunii, precum şi a unei cote de profit rezonabile.
(3)Rata de suportabilitate pentru serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare se exprimă în procente şi se calculează ca raport între factura unei gospodării medii şi venitul mediu disponibil al gospodăriei, cu respectarea metodologiei de stabilire şi de ajustare tarifară a preţurilor/tarifelor iniţiale din strategia de tarifare aferentă planului de afaceri elaborată şi aprobată de către autoritatea de reglementare competentă.
(31)Venitul mediu disponibil pe o gospodărie la nivelul unităţii administrativ-teritoriale se determină în funcţie de mediul de rezidenţă, urban sau rural, pe baza datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică, ca diferenţă între veniturile totale medii lunare pe o gospodărie din mediul urban/rural şi cheltuielile cu impozite, contribuţii, cotizaţii, taxe în mediul urban/rural, la care se aplică un factor de ajustare calculat ca raport între câştigul salarial mediu brut lunar la nivelul judeţului şi câştigul salarial mediu brut lunar la nivel naţional.
(32)În cazul operatorilor regionali care furnizează/prestează serviciul la nivelul unui judeţ, în mai multe unităţi administrativ-teritoriale din mediul urban şi/sau rural, venitul mediu disponibil la nivelul ariei de operare este suma veniturilor medii disponibile la nivelul fiecărui mediu de rezidenţă, ponderate cu populaţia din mediul respectiv, raportată la populaţia totală din aria de operare. Venitul mediu disponibil la nivelul fiecărui mediu de rezidenţă/judeţ, urban sau rural, se calculează similar cu venitul mediu disponibil la nivelul unităţii administrativ-teritoriale din mediul respectiv, conform prevederilor alin. (31).
(33)În cazul operatorilor regionali care furnizează/prestează serviciul în mai multe judeţe, venitul mediu disponibil la nivelul ariei de operare este suma veniturilor medii disponibile, la nivelul fiecărui mediu de rezidenţă din fiecare judeţ, ponderate cu populaţia din mediul respectiv, raportată la populaţia totală din aria de operare.

(4)Ajustările tarifare, atât în termeni reali, cât şi cu rata inflaţiei, prevăzute în strategia de tarifare, se planifică astfel încât rata de suportabilitate pentru utilizatorii casnici să atingă, în fiecare an, cel puţin nivelul minim de 2,5% pentru gospodăria medie de pe întreaga arie de operare.
(5)În cazul în care, din motive de costuri de operare ridicate legate de sustenabilitatea pe termen scurt şi mediu a planului de afaceri, rata de suportabilitate prognozată înregistrează valori de peste 3%, autorităţile administraţiei publice locale adoptă măsuri de protecţie socială pentru categoriile defavorizate de utilizatori, pentru a asigura suportabilitatea tuturor utilizatorilor casnici.
Art. 365
(1)Nivelul anual al redevenţei, calculat ca echivalent al amortizării patrimoniului public, nu poate fi mai mic decât nivelul anual al redevenţei incluse în preţul/tariful unic din ultimul an al strategiei de tarifare precedente sau, după caz, în fişa de fundamentare precedentă, redevenţă care trebuie stabilită cel puţin la nivelul serviciului datoriei aferent împrumuturilor pentru finanţarea/cofinanţarea proiectelor de investiţii.
(2)Redevenţa pentru bunurile publice se calculează în funcţie de durata de funcţionare medie a activelor respective şi se include gradual în nivelul preţului/tarifului, pe baza unui grafic de eşalonare al acesteia stabilit prin planul de afaceri.
Art. 366
(1)Mecanismul de reglementare economică bazat pe strategia de tarifare aferentă planului de afaceri urmează a fi aplicat, în mod etapizat, după finalizarea strategiilor de tarifare aflate în implementare pentru finanţarea serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare furnizate/prestate de către toţi operatorii şi operatorii regionali, în gestiune directă, după cum urmează:
a)operatorilor regionali, începând din momentul finalizării implementării strategiilor de tarifare rezultate din analizele cost-beneficiu aferente proiectelor de investiţii dezvoltate din fonduri europene nerambursabile publice şi/sau din fonduri publice asigurate de la bugetul de stat;
b)operatorilor, prevăzuţi la art. 28 alin. (2) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, începând din momentul finalizării implementării strategiilor de tarifare rezultate din analizele cost-beneficiu aferente proiectelor de investiţii dezvoltate din fonduri publice asigurate, integral sau parţial, de la bugetul de stat şi/sau din fonduri europene nerambursabile.
(2)Strategiile de tarifare aferente planurilor de afaceri se avizează conform de către A.N.R.S.C. la solicitarea operatorului/operatorului regional, pe baza procedurii din metodologia de stabilire şi de ajustare tarifară a preţurilor/tarifelor iniţiale la serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare elaborată de către A.N.R.S.C. şi aprobată prin ordin al preşedintelui acesteia.
(3)Strategia de tarifare aferentă planului de afaceri se aprobă de către adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, in baza mandatatului special primit de la unităţile administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei, sau, după caz, de către autoritatea deliberativă a unităţii administrativ-teritoriale, cu respectarea avizului conform al A.N.R.S.C., în maximum 60 de zile de la data emiterii acestuia.
(4)Operatorii menţionaţi la alin. (1) au obligaţia înaintării către A.N.R.S.C. a strategiei de tarifare, în vederea obţinerii avizului conform cu cel puţin 6 luni înainte de aplicarea mecanismului de reglementare economică bazat pe strategia de tarifare aferentă planului de afaceri.
(5)Începând cu a doua perioadă de reglementare economică bazată pe strategia de tarifare conform planului de afaceri, operatorii menţionaţi la alin. (1) au obligaţia înaintării către A.N.R.S.C. a strategiei de tarifare, în vederea obţinerii avizului conform, cu cel puţin 6 luni înainte de finalizarea implementării strategiei de tarifare anterioare.
(6)Strategia de tarifare aprobată conform prevederilor alin. (3) poate fi aplicată de către operatorul regional/operator numai după includerea acesteia în actul de atribuire a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, prin act adiţional încheiat la contractul de delegare a gestiunii sau, după caz, prin hotărâre adoptată de către autoritatea deliberativă a unităţii administrativ-teritoriale pentru modificarea hotărârii de dare în administrare a serviciului.
(7)Aprobarea strategiei de tarifare fără avizul conform al A.N.R.S.C. ori nerespectarea de către asociaţia de dezvoltare intercomunitară/autoritatea administraţiei publice locale a avizului conform atrage nulitatea hotărârii adunării generale a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară sau, după caz, hotărârii autorităţii deliberative a unităţii administrativ-teritoriale privind aprobarea strategiei de tarifare.
(8)În cazul nerespectării avizului conform, A.N.R.S.C. aprobă, prin decizie a preşedintelui acesteia, preţurile şi tarifele unice aplicabile în aria de operare a operatorului/operatorului regional, pentru cel puţin 6 luni şi cel mult 12 luni de la data emiterii deciziei, la nivelul rezultat din aplicarea ajustării în termeni reali şi cu rata inflaţiei a preţurilor şi tarifelor iniţiale prevăzute în strategia de tarifare avizată.
(9)În situaţia practicării de preturi/tarife în lipsa unei strategii de tarifare aprobate, după expirarea perioadei de la alin. (8) sunt incidente dispoziţiile art. 43 alin. (7) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 367
(1)Preţurile/tarifele iniţiale din strategia de tarifare aferentă planului de afaceri se stabilesc:
a)la nivelul preţului/tarifului în vigoare aprobat de către A.N.R.S.C. în conformitate cu strategia de tarifare precedentă aplicată de operatorul/operatorul regional;
b)la nivelul preţului/tarifului în vigoare aprobat de către autoritatea deliberativă a unităţii administrativ-teritoriale sau, după caz, de către adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, pe baza avizului conform al A.N.R.S.C.;
c)la nivelul aprobat de către autoritatea deliberativă a unităţii administrativ-teritoriale sau, după caz, de către adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară pe baza avizului conform al A.N.R.S.C., în situaţia în care nivelul preţului/tarifului iniţial este diferit faţă de nivelul preţului/tarifului în vigoare practicat de operatorul/operatorul regional.
(2)Ajustările ulterioare ale preţurilor/tarifelor iniţiale se aprobă de către A.N.R.S.C. în conformitate cu strategia de tarifare şi cu formulele de ajustare tarifară prevăzute în contractul de delegare a gestiunii şi/sau în contractele de cofinanţare, anexe la contractul de delegare, sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare.
(3)A.N.R.S.C. are obligaţia ca în primele 6 luni ale anului în curs să elaboreze şi să publice pe site-ul instituţiei un raport pentru anul anterior, privind analiza performanţei operatorilor şi a efectelor reglementării economice bazate pe strategia de tarifare aferentă planului de afaceri, în vederea îmbunătăţirii politicilor naţionale şi locale privind dezvoltarea serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare.

Art. 37
(1)Finanţarea investiţiilor pentru înfiinţarea, dezvoltarea, reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare intră în competenţa autorităţilor administraţiei publice locale. În funcţie de modalitatea de gestiune adoptată şi de clauzele contractuale stabilite prin actele juridice în baza cărora se desemnează operatorul, sarcinile privind finanţarea investiţiilor pot fi transferate operatorului.
(2)Finanţarea lucrărilor de investiţii şi asigurarea surselor de finanţare se realizează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare privind finanţele publice locale şi ale Legii nr. 51/2006, republicată, cu completările ulterioare.
(3)Înfiinţarea, dezvoltarea, modernizarea sau reabilitarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare din bugetele locale se face numai pe baza hotărârilor consiliilor locale, ale consiliilor judeţene, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz.
(4)În cazul gestiunii delegate, pentru menţinerea echilibrului contractual, orice subvenţie acordată serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare va putea fi aprobată numai dacă determină o reducere a tarifului şi/sau o creştere a calităţii serviciului, corespunzătoare subvenţiei acordate.