Art. 364. - Art. 36 4 - Legea 241/2006 serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare - REPUBLICARE
M.Of. 679
În vigoare Versiune de la: 10 Aprilie 2025
Art. 364
(1)Strategia de tarifare se elaborează pe baza planului de afaceri realizat de către operatori în cooperare cu autorităţile administraţiei publice locale şi/sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară şi stabileşte modul de evoluţie a preţurilor şi tarifelor la serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare, în baza căreia are loc ajustarea tarifară a preţurilor şi tarifelor iniţiale pe perioada de reglementare economică.
(2)Strategia de tarifare aferentă planului de afaceri se fundamentează pe baza metodologiei elaborate şi aprobate de către autoritatea de reglementare competentă, prin raportare la rata de suportabilitate a populaţiei pe întreaga perioadă de reglementare, pornind de la preţurile şi tarifele în vigoare, şi realizând o prognoză a evoluţiei acestora, atât în termeni reali, cât şi cu rata inflaţiei, pe baza cheltuielilor de operare şi întreţinere, a cheltuielilor cu redevenţa, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, a costurilor pentru protecţia mediului, a costurilor financiare asociate creditelor contractate, a costurilor derivând din contractul de delegare a gestiunii, precum şi a unei cote de profit rezonabile.
(3)Rata de suportabilitate pentru serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare se exprimă în procente şi se calculează ca raport între factura unei gospodării medii şi venitul mediu disponibil al gospodăriei, cu respectarea metodologiei de stabilire şi de ajustare tarifară a preţurilor/tarifelor iniţiale din strategia de tarifare aferentă planului de afaceri elaborată şi aprobată de către autoritatea de reglementare competentă.
(31)Venitul mediu disponibil pe o gospodărie la nivelul unităţii administrativ-teritoriale se determină în funcţie de mediul de rezidenţă, urban sau rural, pe baza datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică, ca diferenţă între veniturile totale medii lunare pe o gospodărie din mediul urban/rural şi cheltuielile cu impozite, contribuţii, cotizaţii, taxe în mediul urban/rural, la care se aplică un factor de ajustare calculat ca raport între câştigul salarial mediu brut lunar la nivelul judeţului şi câştigul salarial mediu brut lunar la nivel naţional.
(32)În cazul operatorilor regionali care furnizează/prestează serviciul la nivelul unui judeţ, în mai multe unităţi administrativ-teritoriale din mediul urban şi/sau rural, venitul mediu disponibil la nivelul ariei de operare este suma veniturilor medii disponibile la nivelul fiecărui mediu de rezidenţă, ponderate cu populaţia din mediul respectiv, raportată la populaţia totală din aria de operare. Venitul mediu disponibil la nivelul fiecărui mediu de rezidenţă/judeţ, urban sau rural, se calculează similar cu venitul mediu disponibil la nivelul unităţii administrativ-teritoriale din mediul respectiv, conform prevederilor alin. (31).
(33)În cazul operatorilor regionali care furnizează/prestează serviciul în mai multe judeţe, venitul mediu disponibil la nivelul ariei de operare este suma veniturilor medii disponibile, la nivelul fiecărui mediu de rezidenţă din fiecare judeţ, ponderate cu populaţia din mediul respectiv, raportată la populaţia totală din aria de operare.
(4)Ajustările tarifare, atât în termeni reali, cât şi cu rata inflaţiei, prevăzute în strategia de tarifare, se planifică astfel încât rata de suportabilitate pentru utilizatorii casnici să atingă, în fiecare an, cel puţin nivelul minim de 2,5% pentru gospodăria medie de pe întreaga arie de operare.
(5)În cazul în care, din motive de costuri de operare ridicate legate de sustenabilitatea pe termen scurt şi mediu a planului de afaceri, rata de suportabilitate prognozată înregistrează valori de peste 3%, autorităţile administraţiei publice locale adoptă măsuri de protecţie socială pentru categoriile defavorizate de utilizatori, pentru a asigura suportabilitatea tuturor utilizatorilor casnici.