Capitolul iv - Regimul concesiunilor petroliere - Legea 238/2004 Legea petrolului

M.Of. 535

În vigoare
Versiune de la: 12 Iulie 2024 până la: 31 Decembrie 2024
CAPITOLUL IV:Regimul concesiunilor petroliere
Art. 27
(1)Operaţiunile petroliere, inclusiv bunurile necesare realizării acestor operaţiuni aflate în proprietate publică, se concesionează în condiţiile prezentei legi de către autoritatea competentă şi de reglementare.

(2)Durata iniţială a concesiunii poate fi până la 30 de ani, cu posibilitate de prelungire de până la 15 ani.
Art. 28
(1)Lucrările de explorare pot fi executate şi numai pe bază de permise neexclusive de prospecţiune, acordate de autoritatea competentă şi de reglementare pe baza primirii unei solicitări scrise, pentru un perimetru definit prin coordonate topogeodezice.
(2)Forma şi dimensiunile perimetrului de prospecţiune se stabilesc de către autoritatea competentă şi de reglementare.
(3)Permisul de prospecţiune se acordă pentru o durată de maximum 3 ani, fără drept de prelungire.

Art. 29
(1)Autoritatea competentă şi de reglementare stabileşte, prin ordin, lista perimetrelor pentru executarea operaţiunilor petroliere care se concesionează, precum şi a bunurilor necesare realizării acestor operaţiuni. Lista se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(2)La momentul aderării la Uniunea Europeană, lista se va publica şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 30
(1)Concesionarea operaţiunilor petroliere se realizează prin acord petrolier, încheiat de autoritatea competentă şi de reglementare cu persoane juridice române sau străine.

(2)Acordul petrolier se încheie cu câştigătorul unui apel public de ofertă, organizat de autoritatea competentă şi de reglementare în condiţiile prezentei legi.

(3)Iniţiativa concesiunii operaţiunilor petroliere poate aparţine autorităţii competente şi de reglementare ori persoanelor juridice române sau străine interesate.

(4)În vederea participării la apelul public de ofertă, persoanele juridice române sau străine vor depune ofertele într-un termen care nu poate fi mai mic de 30 de zile şi nu poate depăşi 270 de zile calendaristice, determinat de autoritatea competentă şi de reglementare, prin ordin.

(5)Ofertele conţin programul de explorare, de dezvoltare-exploatare sau de exploatare, după caz, propus, actele doveditoare privind capacitatea tehnică şi financiară a ofertantului, precum şi alte documente stabilite de autoritatea competentă şi de reglementare.

(6)Programul de explorare propus cuprinde descrierea operaţiunilor petroliere şi cheltuielile aferente acestora, obligatoriu de realizat.
(7)Programul de dezvoltare-exploatare sau de exploatare va cuprinde rezervele estimate, perioada de valorificare economică a rezervelor şi lucrările de dezvoltare propuse.
(8)Condiţiile de organizare şi desfăşurare a apelului public de ofertă prevăzut la alin. (2), criteriile de selectare şi desemnare a câştigătorului, precum şi alte aspecte se stabilesc, prin derogare de la legislaţia privind regimul concesiunilor, prin norme metodologice transparente şi nediscriminatorii, aprobate de Guvern.
Art. 31
(1)Acordul petrolier se încheie în formă scrisă şi intră în vigoare după aprobarea lui de către Guvern.
(2)Prevederile acordului petrolier rămân valabile pe toată durata acestuia, cu excepţia adoptării unor dispoziţii legale favorabile titularului acordului petrolier.

(3)În situaţia în care, pe parcursul realizării operaţiunilor petroliere, apar situaţii care nu au putut fi prevăzute la încheierea acordului, cu excepţia prevederilor care au condus la câştigarea concursului public de ofertă, părţile, de comun acord, vor încheia acte adiţionale, care vor intra în vigoare la data aprobării lor de către Guvern.

(4)Segmentele din conductele de interconectare situate pe teritoriul României se vor constitui ca bunuri de retur ale concesiunilor petroliere în vigoare, prin modificarea/completarea acordului petrolier prin act adiţional. Actul adiţional intră în vigoare la data aprobării lui de către Guvern.

Art. 32
Începerea operaţiunilor petroliere se autorizează în scris de către autoritatea competentă şi de reglementare, în baza autorizaţiilor şi avizelor impuse de legislaţia în vigoare.

Art. 33
(1)Persoanele juridice străine care au obţinut dreptul de a efectua operaţiuni petroliere sunt obligate ca, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a acordului petrolier, să înfiinţeze şi să menţină, pe toată durata concesiunii şi în condiţiile acordului petrolier, o filială sau sucursală cu sediul în România.
(2)În cazul în care doi sau mai mulţi parteneri străini dobândesc drepturi petroliere cu privire la acelaşi perimetru, obligaţia înfiinţării şi menţinerii unei filiale sau sucursale în România revine companiei desemnate să reprezinte interesele lor.
Art. 34
(1)Titularul unui acord petrolier poate transfera altei persoane juridice drepturile dobândite şi obligaţiile asumate, numai după aprobare, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii competente şi de reglementare.

(11)Transferul parţial poate avea în vedere:
a)o cotă-parte din drepturile dobândite şi obligaţiile asumate prin acordul petrolier, cu privire la întregul perimetru petrolier;
b)o cotă-parte din drepturile dobândite şi obligaţiile asumate prin acordul petrolier, cu privire la o zonă petrolieră;
c)toate drepturile dobândite şi obligaţiile asumate prin acordul petrolier, cu privire la o zonă petrolieră.
(12)În cazul unui transfer parţial prevăzut la alin. (11) lit. b) şi c), autoritatea competentă şi de reglementarepoate delimita zone petroliere în cadrul unui perimetru petrolier.

(2)Orice transfer făcut fără aprobare, prin hotărâre a Guvernului, este lovit de nulitate.

(3)Aprobarea transferului drepturilor dobândite şi al obligaţiilor asumate se face în condiţiile în care persoana juridică, care preia drepturile şi obligaţiile acordului petrolier, dovedeşte că are capacitatea tehnică şi financiară necesară efectuării operaţiunilor petroliere în condiţiile stabilite prin acord.
(4)În cazul în care titularul acordului petrolier îşi modifică statutul prin reorganizare, acordul petrolier, aşa cum a fost negociat, va fi transferat succesorilor legali ai titularului prin ordin al preşedintelui autorităţii competente şi de reglementare, cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (3).

(5)În situaţia în care are loc o operaţiune de preluare a controlului titularului unui acord petrolier sau are loc o schimbare în structura acţionariatului cu drept de control asupra titularului, noile condiţii se notifică autorităţii competente şi de reglementare în vederea aprobării, prin hotărâre a Guvernului, cu respectarea art. 31 alin. (2), a menţinerii valabilităţii, a modificării sau a denunţării unilaterale a acordului petrolier, la propunerea autorităţii competente şi de reglementare.

(6)Nerespectarea prevederilor alin. (1) şi (5) are ca efect pierderea calităţii de titular de acord petrolier a persoanei juridice române sau străine în cauză, în situaţia în care acordul petrolier are mai mulţi titulari, iar în situaţia în care acordul petrolier are un singur titular, acesta încetează de drept.

Art. 341
(1)La primirea unei cereri de delimitare de zone petroliere şi de aprobare a transferului parţial cu privire la o zonă petrolieră, autoritatea competentă şi de reglementare apreciază cu privire la oportunitatea delimitării respectivelor zone petroliere şi comunică solicitanţilor, în termen de până la 60 de zile de la data primirii cererii de transfer, dacă este considerat oportun ca zonele petroliere, astfel cum au fost identificate de solicitanţi, să fie delimitate în cadrul perimetrului petrolier.

(2)Analiza de oportunitate a autorităţii competente şi de reglementare are în vedere posibilitatea identificării sau valorificării de resurse şi coroborarea programului minim de lucrări cu zonele petroliere astfel încât să se permită evaluarea potenţialului petrolifer, aportul de know-how şi tehnologiile de operare.

(3)În cazul în care se consideră oportună delimitarea de zone petroliere, transferul parţial se aprobă de către autoritatea competentă şi de reglementare în conformitate cu art. 34, iar acordul petrolier se modifică printr-un act adiţional care intră în vigoare la data aprobării sale de către Guvern; transferul, astfel cum a fost aprobat de către autoritatea competentă şi de reglementare, intră în vigoare la data aprobării actului adiţional.

(4)Intrarea în vigoare a transferului şi a actului adiţional prevăzută la alin. (3) dă naştere la raporturi juridice distincte şi independente între autoritatea competentă şi de reglementare, pe de o parte, şi titularul fiecărei zone petroliere, pe de altă parte; încălcarea obligaţiilor corespunzătoare unei zone petroliere, modificarea, transferul sau încetarea acordului petrolier în privinţa uneia dintre zonele petroliere nu va avea niciun efect asupra acordului petrolier în ceea ce priveşte celelalte zone petroliere.

(5)Prin actul adiţional prevăzut la alin. (3) se va stabili modul în care se alocă între titularii zonelor petroliere lucrările din programul minim prevăzut în acordul petrolier; prin această alocare, programul minim nu poate fi diminuat.
(6)În cazul în care acelaşi zăcământ este exploatat în două sau mai multe zone petroliere din cadrul aceluiaşi perimetru petrolier, în scopul determinării cotei procentuale aplicabile în vederea stabilirii redevenţei petroliere se va lua în considerare producţia brută extrasă din cadrul întregului zăcământ.
Art. 342
(1)Răspunderea persoanelor care dobândesc o cotă-parte din drepturi şi îşi asumă o cotă-parte din obligaţii cu privire la întregul perimetru petrolier este solidară.
(2)Răspunderea persoanelor care dobândesc drepturi şi îşi asumă obligaţii cu privire la aceeaşi zonă petrolieră este solidară.
(3)Persoanele care dobândesc drepturi şi îşi asumă obligaţii cu privire la o zonă petrolieră răspund distinct de persoanele care dobândesc drepturi şi îşi asumă obligaţii cu privire la o altă zonă petrolieră.

Art. 35
În limitele unui perimetru de explorare sau de exploatare petrolieră se pot acorda, în condiţiile legii, unor persoane juridice, altele decât titularul acordului petrolier, dreptul de explorare şi/sau exploatare pentru substanţe minerale utile, altele decât cele prevăzute la art. 1, cu condiţia ca aceste activităţi să nu influenţeze în mod negativ operaţiunile petroliere.
Art. 36
Dreptul obţinut prin concesionare este un drept distinct de cel de proprietate asupra terenurilor şi nu poate fi transmis de către titular în beneficiul oricărei alte părţi decât în condiţiile art. 34.
Art. 37
Titularul poate contracta împrumuturi bancare în vederea executării operaţiunilor petroliere, cu certificarea existenţei concesiunii de către autoritatea competentă şi de reglementare.

Art. 38
Concesiunea încetează:
a)prin expirarea duratei pentru care a fost acordată;
b)prin renunţarea de către titularul acordului petrolier, în condiţiile stabilite la art. 40 alin. (1);
c)prin rezilierea acordului de către autoritatea competentă şi de reglementare, conform prevederilor art. 42;

d)la cererea titularului, în caz de survenire a unor evenimente care constituie cauze de forţă majoră şi care determină imposibilitatea obiectivă şi definitivă de îndeplinire a unor obligaţii şi/sau realizare a unor drepturi ale titularului, prevăzute în acord şi care sunt esenţiale pentru realizarea operaţiunilor petroliere.
Art. 39
Concesiunea încetează la data expirării acordului petrolier, dacă acesta nu a fost prelungit de părţi, prin hotărâre a Guvernului, înainte de expirare.
Art. 40
(1)Titularul poate renunţa la acordul petrolier, dacă la data notificării renunţării către autoritatea competentă şi de reglementare îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

(2)Autoritatea competentă şi de reglementare verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) în termen de 60 de zile de la data notificării renunţării.

(3)La împlinirea termenului de 60 de zile prevăzut la alin. (2), acordul petrolier încetează dacă autoritatea competentă şi de reglementare nu a comunicat refuzul său, aceasta fiind obligată să emită decizia de încetare a concesiunii.

(4)În caz de refuz al autorităţii competente şi de reglementare, titularul poate cere instanţei judecătoreşti sau arbitrale, inclusiv celor internaţionale, după caz, constatarea îndeplinirii condiţiilor renunţării la acordul petrolier.

(5)În cazul în care instanţele judecătoreşti sau arbitrale, inclusiv cele internaţionale, constată îndeplinirea condiţiilor renunţării la acordul petrolier, autoritatea competentă şi de reglementare emite decizia de încetare a concesionării, cu efect de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii.

Art. 41
(1)Autoritatea competentă şi de reglementare poate suspenda concesiunea când titularul acordului petrolier, în pofida sancţionării contravenţionale şi/sau a notificării ce i-a fost făcută, dacă şi după 60 de zile de la primirea acesteia, se află în una dintre următoarele situaţii:
a)nu respectă hotărârea unei instanţe judecătoreşti privind litigiile apărute în executarea operaţiunilor petroliere;
b)este supus procedurii reorganizării judiciare şi/sau a falimentului;
c)periclitează, prin modul de executare a operaţiunilor petroliere, posibilitatea exploatării viitoare a zăcământului, încalcă normele privind protecţia şi exploatarea în siguranţă a zăcămintelor;
d)aduce grave încălcări privind sănătatea, siguranţa şi securitatea muncii.
(2)Suspendarea acordului/permisului pentru oricare dintre motivele prevăzute la alin. (1) produce efect asupra titularului de la data comunicării făcute de către autoritatea competentă şi de reglementare, până la dispariţia cauzei care a determinat suspendarea, dar nu mai mult de un an.

Art. 42
(1)Autoritatea competentă şi de reglementare reziliază concesiunea când constată că titularul acordului petrolier:
a)nu îşi îndeplineşte, din vină proprie, obligaţiile asumate cu privire la termenul de începere a operaţiunilor petroliere;
b)continuă sistarea operaţiunilor petroliere pe o perioadă mai mare de 60 de zile, fără acordul autorităţii competente şi de reglementare;

c)nu respectă prevederile studiilor tehnico-ştiinţifice de exploatare;
d)execută operaţiuni petroliere fără autorizaţiile prevăzute de lege sau dacă i s-a retras acordul şi/sau autorizaţia privind protecţia mediului şi/sau cea de protecţie a muncii;
e)furnizează, cu bună ştiinţă, autorităţii competente şi de reglementare date şi informaţii false cu privire la operaţiunile petroliere sau încalcă clauzele de confidenţialitate prevăzute în licenţă;

f)nu achită în termen de 6 luni de la data scadentă redevenţa petrolieră datorată statului;
g)nu respectă o clauză prevăzută prin acordul petrolier, cu sancţiunea revocării concesiunii;
h)nu realizează volumul minim de lucrări prevăzute în acordul petrolier pentru o perioadă dată şi expirată;
i)nu înlătură, în termenul stabilit la art. 41 alin. (1), cauza pentru care a fost suspendată concesiunea.
(2)Rezilierea concesiunii pentru oricare dintre motivele prevăzute la alin. (1) produce efect asupra titularului după împlinirea a 30 de zile de la data notificării făcute de către autoritatea competentă şi de reglementare.

Art. 43
(1)În cazul în care survine un eveniment dintre cele prevăzute la art. 38 lit. d), titularul notifică autorităţii competente şi de reglementare situaţia în termen de 5 zile de la producerea evenimentului; documentele care certifică forţa majoră sunt eliberate de instituţia legal abilitată în acest scop şi se depun în termen de 15 zile de la producerea evenimentului. Încetarea concesiunii produce efect după 30 de zile de la data notificării cauzei de forţă majoră.
(2)Dacă, în limita termenului de 30 de zile prevăzut la alin. (1), autoritatea competentă şi de reglementare notifică titularului acordului refuzul său de a accepta evenimentul invocat de titular ca fiind o cauză de forţă majoră, provocând imposibilitatea definitivă a iniţierii sau a continuării executării operaţiunilor petroliere, neimputabilă acestuia, titularul acordului poate cere instanţei de contencios administrativ pronunţarea încetării acordului pentru caz de forţă majoră, fără obligarea la plata de daune-interese.
(3)După rămânerea definitivă şi irevocabilă a hotărârii judecătoreşti, autoritatea competentă şi de reglementare va emite decizia de încetare a concesiunii.

Art. 44
(1)Decizia de încetare a concesiunii petroliere se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, cu menţiunea datei de la care produce efect, şi se înscrie în Cartea petrolieră de către autoritatea competentă şi de reglementare.

(2)La încetarea concesiunii petroliere pentru oricare dintre cauzele prevăzute la art. 38, concesionarul este obligat să restituie, în deplină proprietate, libere de orice sarcină, bunurile concesionate, inclusiv investiţiile realizate la acestea, legate nemijlocit de realizarea operaţiunilor petroliere.
(3)În cazul în care, la încetarea cauzei de forţă majoră, titularul decide să renunţe la acordul petrolier, despăgubirea va fi în obligaţia noului titular, licenţiat de către autoritatea competentă şi de reglementare în condiţiile legii, şi va acoperi valoarea activelor preluate, aşa cum este aceasta înscrisă în Cartea petrolieră.

Art. 45
În termen de maximum 6 luni de la primirea notificării privind încetarea concesiunii petroliere, autoritatea competentă şi de reglementare va stabili şi va comunica titularului măsurile ce urmează a fi luate cu privire la perimetrul petrolier, la perimetrele de operare a conductelor magistrale şi terminalului petrolier şi la dotările aferente acestora, după caz.

Art. 46
(1)Titularul acordului petrolier rămâne ţinut, potrivit regulilor răspunderii civile delictuale, la repararea prejudiciilor cauzate terţilor din culpa sa prin operaţiunile petroliere efectuate până la data renunţării, chiar dacă asemenea prejudicii sunt constatate după încetarea concesiunii petroliere.
(2)Concesionarii răspund patrimonial până la refacerea tuturor factorilor de mediu afectaţi de operaţiunile petroliere, în conformitate cu planul de refacere a mediului, aprobat de autoritatea competentă şi de reglementare de mediu.