Art. 121. - Principiile învăţământului superior centrat pe student au drept scop: - Legea 199/2023 a învăţământului superior
M.Of. 614
În vigoare Versiune de la: 1 August 2025 până la: 18 Decembrie 2025
Art. 121
(7)Se înfiinţează Programul naţional de reducere a abandonului universitar, denumit în continuare PNRAU, finanţat prin bugetul Ministerului Educaţiei, în vederea creşterii retenţiei studenţilor în mediul universitar. Metodologia privind organizarea şi funcţionarea PNRAU se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(1)Studenţii sunt consideraţi parteneri ai instituţiilor de învăţământ superior şi membri egali ai comunităţii academice.
(2)În învăţământul superior sunt promovate principiile învăţământului centrat pe student, punându-se accentul pe student şi pe nevoile sale de învăţare.
(3)Învăţământul superior asigură oportunităţi echitabile tuturor studenţilor, în concordanţă cu potenţialul şi aspiraţiile lor.
(4)Principiile învăţământului superior centrat pe student au drept scop:
a)interacţiunea susţinută, între studenţi şi profesori, pentru motivarea studiului disciplinelor predate;
b)cooperarea între studenţi pentru a încuraja învăţarea reciprocă, colaborarea şi dialogul între membrii comunităţii academice;
c)învăţare activă susţinută prin diverse strategii, metode şi tehnici pentru responsabilizarea studenţilor de a-şi dezvolta gândirea critică şi de a participa la dirijarea dobândirii propriilor cunoştinţe;
d)îmbunătăţirea continuă a învăţării progresive, pe bază de evaluări sumative;
e)învăţarea eficientă prin stabilirea realistă a timpului necesar de predare, studiu individual şi de evaluare;
f)comunicarea şi clarificarea aşteptărilor - rezultate ale învăţării preconizate, precum şi a criteriilor de evaluare;
g)respectarea diferitelor moduri şi talente de învăţare pe baza diversităţii.
(5)Pentru a asigura respectarea principiilor învăţământului centrat pe student, statul sprijină şi furnizează mijloace adecvate instituţiilor de învăţământ superior pentru:
a)îmbunătăţirea formării iniţiale şi continue a cadrelor didactice;
b)dezvoltarea profesională a personalului didactic auxiliar şi a personalului administrativ.
(6)Studenţii sunt implicaţi în luarea deciziilor cu privire la organizarea şi desfăşurarea proceselor de învăţare, predare şi evaluare.
(7)Se înfiinţează Programul naţional de reducere a abandonului universitar, denumit în continuare PNRAU, finanţat prin bugetul Ministerului Educaţiei, în vederea creşterii retenţiei studenţilor în mediul universitar. Metodologia privind organizarea şi funcţionarea PNRAU se aprobă prin hotărâre a Guvernului.(8)Obiectivele PNRAU sunt adaptate specificului fiecărei instituţii de învăţământ superior şi urmăresc:
a)sprijinirea tranziţiei de la învăţământul liceal la învăţământul universitar;
b)susţinerea şi finanţarea Centrelor de consiliere şi orientare în carieră în vederea monitorizării şi implementării de acţiuni de combatere a abandonului universitar;
c)susţinerea schimbului de bune practici între instituţiile de învăţământ superior cu privire la măsurile de recrutare a studenţilor, inclusiv prin implicarea asociaţiilor reprezentative ale studenţilor;
d)identificarea măsurilor de sprijin printr-un feedback timpuriu optimizat şi personalizat cu privire la progresul educaţional şi riscurile aferente;
e)implicarea cadrelor didactice în programe şi activităţi pentru reducerea abandonului universitar, inclusiv prin oferirea de cursuri remediale;
f)dezvoltarea unor politici şi practici de reînmatriculare şi reintegrare a studenţilor, de tip "A doua şansă", la nivelul fiecărei instituţii de învăţământ superior;
g)generalizarea introducerii în norma cadrelor didactice a activităţilor de consultaţii cu studenţii şi a activităţilor remediale;
h)dezvoltarea spiritului de implicare şi a sentimentului de apartenenţă a studenţilor la propria instituţie de învăţământ superior/facultate;
i)dezvoltarea unui instrument de monitorizare a tranziţiei către învăţământul superior şi de avertizare timpurie a abandonului universitar;
j)susţinerea posibililor candidaţi la studiile de învăţământ superior şi a studenţilor care provin din familii care au un nivel scăzut de educaţie prin programe de tipul "Primul student din familie".
(9)Se înfiinţează Programul naţional de sprijinire a învăţării ştiinţelor exacte, a ingineriei şi matematicii, denumit în continuare PN-STIM, în completarea programului similar din sistemul de învăţământ preuniversitar.
(10)Prin intermediul PN-STIM, Ministerul Educaţiei sprijină instituţiile de învăţământ superior pentru realizarea şi dezvoltarea de laboratoare, centre de cercetare, programe de studii multidisciplinare, resurse de învăţare, programe de mobilitate, atragerea şi formarea cadrelor didactice şi crearea de platforme de colaborare cu angajatorii.
(11)PN-STIM este organizat şi finanţat prin bugetul Ministerului Educaţiei în conformitate cu o metodologie aprobată prin hotărâre a Guvernului.
(12)În cadrul PN-STIM, Ministerul Educaţiei şi instituţiile de învăţământ superior pot sprijini unităţile de învăţământ preuniversitar pentru dotarea laboratoarelor din domeniile STIM şi prin resurse financiare alocate pentru stimularea cadrelor didactice şi a elevilor în vederea creşterii competenţelor în domeniile STIM.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »