Secţiunea 2 - Solicitarea de comisii rogatorii în străinătate - Legea 189/2003 privind asistenţa judiciară internaţională în materie civilă şi comercială - Republicată
M.Of. 392
În vigoare Versiune de la: 19 Iulie 2024
SECŢIUNEA 2:Solicitarea de comisii rogatorii în străinătate
Art. 18: Rolul instanţei judecătoreşti
(1)La cererea părţilor sau din oficiu, autorităţile judiciare române pot să solicite efectuarea unei comisii rogatorii în străinătate.
(2)Autorităţile judiciare române trimit cererea de comisie rogatorie Ministerului Justiţiei.
Art. 19: Rolul Ministerului Justiţiei
(1)Ministerul Justiţiei este autoritatea centrală competentă să transmită în străinătate cererile de comisie rogatorie formulate de instanţele judecătoreşti române.
(2)După primirea cererii de comisie rogatorie, Ministerul Justiţiei efectuează controlul de regularitate internaţională şi transmite cererea de comisie rogatorie, după caz, în funcţie de existenţa şi prevederile unei convenţii internaţionale:
a)autorităţii centrale competente din statul solicitat; sau
b)misiunii diplomatice sau consulare a României din statul solicitat, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe.
(3)Dispoziţiile art. 6 referitoare la controlul de regularitate judiciară internaţională, precum şi cele ale art. 9 privind măsurile de deblocare a cererii de asistenţă judiciară internaţională se aplică, în mod corespunzător, şi cererilor de comisie rogatorie formulate de instanţele judecătoreşti române.
(4)La cererea instanţelor judecătoreşti române, misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României în străinătate pot să efectueze comisii rogatorii pentru persoane care au cetăţenia română; aceste persoane pot fi asistate, la cerere, de un apărător.
Art. 20: Conţinutul cererii
(1)Cererea de comisie rogatorie conţine următoarele menţiuni:
a)autoritatea solicitantă;
b)autoritatea solicitată;
c)identitatea şi adresa părţilor;
d)obiectul cauzei, cu un scurt rezumat al faptelor;
e)obiectul comisiei rogatorii;
f)numele şi adresa persoanelor care urmează a fi audiate prin comisie rogatorie;
g)întrebările care urmează a fi puse sau faptele în legătură cu care vor fi puse întrebări;
h)documentele de examinat;
i)precizarea împrejurării dacă depoziţia se ia sub jurământ sau numai prin afirmaţii;
j)alte solicitări speciale.
(2)Nu este necesară nicio supralegalizare sau altă formalitate analoagă.
Art. 21: Traducerea cererii şi a răspunsului
(2)Cererea de comisie rogatorie, precum şi răspunsul primit din partea statului solicitat vor fi traduse prin grija autorităţii solicitante române şi pe cheltuiala părţilor interesate, în afară de cazurile în care părţilor li s-a aprobat ajutorul public judiciar de către instanţa română sub forma suportării cheltuielilor de traducere.
(1)Cererea de comisie rogatorie este redactată în limba română de către instanţa judecătorească solicitantă.
(2)Cererea de comisie rogatorie, precum şi răspunsul primit din partea statului solicitat vor fi traduse prin grija autorităţii solicitante române şi pe cheltuiala părţilor interesate, în afară de cazurile în care părţilor li s-a aprobat ajutorul public judiciar de către instanţa română sub forma suportării cheltuielilor de traducere.(3)[textul din Art. 21, alin. (3) din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 19-iul-2024 de Art. I, punctul 3. din Legea 221/2024]
Art. 22: Data şi locul
(1)Cu ocazia transmiterii cererii de comisie rogatorie în străinătate, se va solicita comunicarea datei şi a locului stabilite pentru efectuarea acesteia.
(2)Cu acordul autorităţii judiciare solicitate şi cu avizul Ministerului Justiţiei, judecătorii români pot asista la efectuarea comisiilor rogatorii.
Art. 23: Valoarea comisiei rogatorii
(1)Odată îndeplinită, comisia rogatorie este primită de Ministerul Justiţiei, care o va transmite instanţei judecătoreşti solicitante.
(2)Comisia rogatorie devine probă la dosarul cauzei pentru care a fost solicitată, având aceeaşi valoare ca şi când actul judiciar respectiv ar fi fost îndeplinit de către instanţa judecătorească română competentă.