Capitolul iv - Taxe, tarife şi redevenţe petroliere - Legea 134/1995 legea petrolului

M.Of. 301

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 8 Ianuarie 2004
CAPITOLUL IV:Taxe, tarife şi redevenţe petroliere
Art. 29
[textul din Art. 29 din capitolul IV a fost abrogat la 22-apr-2002 de Art. II, punctul 2. din Ordonanta urgenta 47/2002]
Art. 30
(1)Titularii acordurilor petroliere sunt obligaţi la plata către bugetul de stat a unei redevenţe petroliere.
(2)Redevenţa petrolieră se stabileşte după cum urmează:
a)o cotă procentuală din valoarea producţiei brute extrase, rezultată din activitatea de exploatare a zăcămintelor petroliere, după cum urmează:

Redevenţa

Producţia brută

%

Gaze naturale 106 m3/trimestru

3,5 % pentru zăcăminte care produc

sub 10

7,5 % pentru zăcăminte care produc

între 10 şi 50

9 % pentru zăcăminte care produc

între 50 şi 200

13 % pentru zăcăminte care produc

peste 200

%

Ţiţei/condensat 103 tone/trimestru

3,5 % pentru zăcăminte care produc

sub 10

5 % pentru zăcăminte care produc

între 10 şi 20

7 % pentru zăcăminte care produc

între 20 şi 100

13,5 % pentru zăcăminte care produc

peste 100

b)o cotă de 5 % din valoarea veniturilor brute realizate din activitatea de transport şi de tranzit al petrolului prin conductele magistrale aparţinând sistemului naţional de transport al petrolului, precum şi din operaţiunile petroliere efectuate prin terminalele petroliere aflate în domeniul public al statului.
(3)Redevenţa petrolieră este datorată din ziua începerii operaţiunilor petroliere şi este plătibilă trimestrial, cu scadenţă la data de 25 a primei luni a trimestrului următor.

Art. 31
Gazele naturale reinjectate în zăcământ sunt exceptate de la plata oricărei taxe şi redevenţe. Gazele extrase prin sonde concomitent cu ţiţeiul, neutilizate şi nici valorificate de către concesionar, se predau statului fără plată şi sunt scutite de taxă şi de redevenţă.
Cheltuielile de preluare şi riscurile de utilizare aparţin statului.
Art. 32
Verificarea exactităţii datelor pe baza cărora se calculează redevenţa petrolieră se face de autoritatea competentă, precum şi de organele de stat cu atribuţii în domeniul controlului financiar.
Pentru neplata în termen a redevenţei petroliere se datorează majorări de întârziere şi penalităţi de întârziere, conform legislaţiei fiscale în vigoare.

Art. 33
Pentru actele eliberate în exercitarea atribuţiilor sale - avize, permise de prospecţiune, documente de confirmare a rezervelor, autorizaţii şi altele -, precum şi pentru consultarea şi utilizarea unor documente şi informaţii referitoare la resursele petroliere, Autoritatea competentă percepe tarife, stabilite cu avizul Ministerului Finanţelor.
Veniturile realizate conform alin. 1 de către Autoritatea competentă vor putea fi utilizate pentru alcătuirea pachetelor de date şi lansarea apelurilor publice de oferte, organizarea rundelor de prezentare a condiţiilor de participare la oferta publică, dotări, ţinerea licitaţiilor şi elaborarea de studii. Veniturile rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar se preiau ca venituri în anul următor, la dispoziţia Autorităţii competente.
Art. 34
Plata taxelor şi redevenţelor prevăzute în prezenta lege nu scuteşte pe titularul acordului petrolier de obligaţiile fiscale, în măsura în care acestea îi sunt aplicabile, ţinând seama şi de prevederile art. 13 alin. 5.
1.Titularii acordurilor petroliere beneficiază de următoarele facilităţi:
a)scutirea de plata impozitului pe profit pentru o perioadă de un an de la ziua înregistrării producţiei de petrol;
Se abrogă prevederile referitoare la impozitul pe profit.

b)plata impozitului pe profit la nivelul cotelor de impozit prevăzut de legea în vigoare la data încheierii acordului petrolier;
Se abrogă prevederile referitoare la impozitul pe profit.

c)scutirea de taxe vamale a importurilor efectuate de titularii acordurilor sau de subcontractanţii acestora de bunuri necesare pentru executarea operaţiunilor petroliere;
d)scutirea de taxe vamale a importului de bunuri de uz gospodăresc şi personal necesare personalului străin al titularului de acord, al companiilor afiliate şi al subcontractanţilor străini ai acestora; bunurile care sunt scutite de taxe vamale de import se nominalizează în anexe la acordul petrolier;
e)scutirea de taxe vamale a exportului cotelor de petrol cuvenite titularului acordului, precum şi a exportului bunurilor importate de acesta şi de personalul său străin, în condiţiile prevăzute la lit. d).
2.Titularii acordurilor petroliere, persoane juridice străine, mai beneficiază de următoarele facilităţi:
a)să efectueze operaţiuni de încasări în valută, obţinută din exportul petrolului din producţia ce-i revine, şi să reţină această valută în străinătate după achitarea obligaţiilor faţă de statul român;
b)în cazul în care vânzările petrolului ce-i revine titularului se fac în România, acesta are dreptul să transforme în valută convertibilă sumele obţinute în lei, în condiţiile legislaţiei române, şi să dispună liber asupra disponibilităţilor în valută care pot fi transferate în străinătate după achitarea obligaţiilor faţă de statul român.
Facilităţile care se acordă titularilor de acorduri, potrivit prezentei legi, se stabilesc pentru fiecare contact în parte şi rămân nemodificate pe întreaga durată a acordului petrolier.