Capitolul ii - Procesul de învăţământ - Legea 11/1968 privind învăţământul în Republica Socialistă România
M.Of. 62
Ieşit din vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 1976
CAPITOLUL II:Procesul de învăţământ
Art. 153
Structura anului universitar, durata orelor de curs şi a celorlalte forme de activitate, sesiunile de examene şi vacanţele se stabilesc de Ministerul Învăţământului.
Art. 154
Procesul de învăţământ se desfăşoară în conformitate cu planurile de învăţământ şi programele de curs.
Consiliile profesorale, şefii de catedră şi întreg personalul didactic răspund de conţinutul, nivelul ştiinţific şi orientarea procesului de învăţământ.
În vederea modernizării şi perfecţionării procesului de învăţământ, Ministerul Învăţământului poate aproba aplicarea, în unele instituţii de învăţământ superior, a unor planuri, programe sau metode de predare experimentale.
Art. 155
Planurile de învăţământ cuprind, pe semestre, ani de studii şi forme de activitate (prelegeri, seminarii, lucrări practice) disciplinele obligatorii, la alegere şi facultative, activităţile aplicative, de practică în producţie şi de practică pedagogică, excursiile de documentare, precum şi numărul şi formele examenelor şi colocviilor prin care se verifică pregătirea studenţilor.
Planurile de învăţământ se întocmesc, pe specialităţi, de Ministerul Învăţământului, cu consultarea specialiştilor şi a organelor centrale interesate.
În cadrul general fixat de Ministerul Învăţământului, consiliile profesorale au dreptul să aducă modificări planurilor de învăţământ, în funcţie de profilul către care este orientată facultatea sau secţia. Aceste modificări sunt supuse aprobării Ministerului Învăţământului.
Art. 156
Practica în producţia prevăzută în planurile de învăţământ se efectuează, după caz, în întreprinderi şi instituţii, în ateliere, laboratoare sau pe teren şi are drept scop aprofundarea şi aplicarea cunoştinţelor teoretice însuşite de studenţi la prelegeri, seminarii şi lucrări practice.
Practica pedagogică prevăzută la planurile de învăţământ se efectuează în şcoli generale şi licee şi are drept scop însuşirea de către studenţi a metodelor de predare şi a abilităţii necesare exercitării profesiunii didactice.
Art. 157
Volumul şi conţinutul cunoştinţelor ce sunt predate studenţilor la fiecare disciplină sunt stabilite prin programe de curs.
Programele de curs sunt elaborate la nivelul ştiinţific şi tehnic contemporan, de catedre, pe baza normelor stabilite de Ministerul Învăţământului şi sunt aprobate de consiliile profesorale ale facultăţilor.
Art. 158
Instituţiile de învăţământ superior asigură elaborarea, la vederea editării, a cursurilor, manualelor şi materialelor didactice ajutătoare, necesare desfăşurării procesului de învăţământ şi răspund de conţinutul, nivelul ştiinţific şi orientarea acestora.
Planul editorial se aprobă de Ministerul Învăţământului, pe baza propunerilor instituţiilor de învăţământ superior.
Art. 159
Verificarea pregătirii studenţilor se face pe întregul parcurs al studiilor, în cadrul seminariilor, al lucrărilor practice şi al celorlalte forme de activitate, precum şi prin examene şi colocvii.
Aprecierea cunoştinţelor studenţilor se face cu note. Nota maximă este 10, iar nota minimă de promovare este 5.
Art. 160
Situaţia şcolară a studenţilor se încheie, în fiecare an, după ultima sesiune de examene. Studenţii care au obţinut cel puţin nota 5 la toate disciplinele prevăzute în planul de învăţământ sunt promovaţi în anul de studii superior. Ceilalţi repetă anul sau sunt exmatriculaţi, potrivit normelor stabilite de Ministerul Învăţământului.
Într-un an universitar se poate promova un singur an de studii. Pentru unele specialităţi, la propunerea instituţiei de învăţământ superior, Ministerul Învăţământului poate aproba unor studenţi cu o pregătire excepţională promovarea a 2 ani de studii într-un an universitar.
Art. 161
Studiile în instituţiile de învăţământ superior se încheie printr-un examen de diplomă, care are drept scop verificarea capacităţii absolvenţilor de a sintetiza şi aplica cunoştinţele asimilate în anii de studii.
Examenul de diplomă se susţine în formele prevăzute în planul de învăţământ şi în condiţiile stabilite prin hotărâre a Consiliului de Miniştri.
Sunt declaraţi reuşiţi cei care obţin la acest examen cel puţin nota 6.
Art. 162
Absolvenţilor reuşiţi la examenul de diplomă, instituţia de învăţământ superior le eliberează diplome cu denumiri specifice stabilite prin hotărâre a Consiliului de Miniştri.
Absolvenţii declaraţi respinşi la examenul de diplomă sau care nu se prezintă la acest examen primesc, la cerere, certificat de absolvire.
Art. 163
Absolvenţii de la învăţământul de zi al instituţiilor de învăţământ superior efectuează un stagiu de 2-3 ani, în specialitatea în care s-au pregătit sau într-o specialitate înrudită, în scopul desăvârşirii pregătirii lor.
Stagiul se efectuează în organizaţii economice, instituţii de învăţământ, de cercetare ştiinţifică, sau alte instituţii social-culturale, precum şi în aparatul de stat.
În vederea asigurării locurilor de muncă tuturor absolvenţilor, organizaţiile socialiste sunt obligate să respecte actele de repartizare la stagiu.
Încălcarea dispoziţiilor alineatului precedent constituie contravenţie şi se sancţionează potrivit legii.
Efectuarea stagiului conferă absolvenţilor dreptul la definitivarea încadrării în organizaţia socialistă la care au făcut stagiul sau la încadrarea într-o altă organizaţie socialistă.