Secţiunea 1 - Clauze de revizuire (prevăzute în mod expres la nivelul contractului) - Instructiunile 1/2021 privind modificarea contractului de achiziţie publică/contractului de achiziţie sectorială/acordului-cadru
M.Of. 56
În vigoare Versiune de la: 19 Ianuarie 2021
SECŢIUNEA 1:Clauze de revizuire (prevăzute în mod expres la nivelul contractului)
Art. 2
(1)În conformitate cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, respectiv ale art. 236 din Legea nr. 99/2016, sunt clauze de revizuire acele clauze expres prevăzute în documentaţia de atribuire, respectiv în clauzele contractuale, fiind făcute cunoscute tuturor potenţialilor ofertanţi de la momentul derulării procedurii de atribuire a contractului/acordului-cadru în cauză.
(2)Clauzele de revizuire din cadrul contractului/acordului-cadru trebuie să nu ofere o marjă nelimitată de acţiune în timpul contractului/acordului-cadru, respectiv:
a)să fie clare, precise şi fără echivoc;
b)să precizeze limitele şi natura modificărilor sau opţiunilor, precum şi condiţiile în care se poate recurge la acestea;
c)să nu afecteze caracterul general al contractului sau acordului-cadru.
(3)În sensul alin. (1) şi (2), clauzele de revizuire pot consta în aplicarea unor opţiuni de suplimentare sau reducere a contractului/acordului-cadru sau pot face referire la modificări ale contractului/acordului-cadru, precum exemplele de mai jos, dar fără a se limita la acestea:
I.Exemple de clauze de revizuire privind opţiuni de suplimentare sau reducere a contractului/acordului-cadru:
a)opţiunea de suplimentare a cantităţii de produse/servicii/lucrări achiziţionate; într-un asemenea caz, se vor include informaţii relevante în documentaţia de atribuire iniţială cu privire la cantitatea de produse/servicii/lucrări ce poate fi achiziţionată suplimentar sau care poate fi redusă, în raport cu cea care trebuia furnizată/prestată/executată conform contractului/acordului-cadru iniţial, intervalul de timp în care poate produce efecte o asemenea opţiune, preţul la care vor fi plătite produsele/serviciile/lucrările achiziţionate suplimentar.
1.Exemplu contract de servicii: servicii de proiectare pentru reabilitarea a 100 de blocuri într-o anumită localitate. În funcţie de resursele bugetare suplimentare care pot fi identificate în timpul implementării contractului, autoritatea/entitatea include în documentaţia de atribuire opţiunea de a suplimenta serviciile de proiectare pentru încă 30 de blocuri.
2.Exemplu contract de lucrări: lucrări de reabilitare 100 de blocuri într-o anumită localitate; în funcţie de resursele bugetare suplimentare care pot fi identificate în timpul implementării contractului, autoritatea/entitatea include în documentaţia de atribuire opţiunea de a suplimenta lucrările de reabilitare pentru încă 30 de blocuri.
3.Exemplu contract de furnizare: furnizarea a 1.000 de tablete pentru şcolari într-o anumită localitate; în funcţie de resursele bugetare suplimentare care pot fi identificate în timpul implementării contractului, autoritatea/entitatea include în documentaţia de atribuire opţiunea de a suplimenta achiziţia cu încă 300 de tablete;
b)opţiune prevăzută în documentaţia de atribuire de reducere a valorii contractului prin adaptarea metodologiei la o situaţie de fapt: derularea unor conferinţe, sesiuni de instruire în mediul online dacă circumstanţele de sănătate publică nu permit organizarea lor în formatul de întâlniri faţă-în-faţă.
II.Exemple de clauze de revizuire privind modificarea contractului:
a)ajustarea preţului contractului, ceea ce presupune precizarea în documentaţia de atribuire şi în contractul în forma iniţială a modalităţii/formulei de calcul şi a sursei de informaţii care vor sta la baza calculării, într-o manieră obiectivă, a modului de ajustare a preţului pe parcursul implementării contractului;
b)prelungirea duratei contractelor cu caracter de regularitate în baza prevederilor art. 161 din anexa la H.G. nr. 394/2016, respectiv ale art. 165 din anexa la H.G. nr. 395/2016;
c)utilizarea unor metode de cercetare suplimentare în situaţia în care metodologia în cadrul unui contract de cercetare nu conduce, din motive obiective, la obţinerea tuturor rezultatelor prevăzute;
d)livrarea unor produse de ultimă generaţie atunci când furnizorul respectiv a lansat pe piaţă în timpul derulării contractului versiuni mai performante ale produselor contractate iniţial, cu menţinerea preţurilor prevăzute de contractant în oferta sa iniţială sau ajustate, după cum s-a prevăzut în documentaţia de atribuire;
e)diferenţele rezultate în urma remăsurătorilor definite la art. 1 alin. (6) lit. e), care presupun ca sumele datorate să fie calculate în funcţie de cantităţile de lucrări real executate, pe baza preţurilor stabilite în propunerea financiară; de exemplu, se vor include în această categorie diferenţele de cantităţi dintre cele estimate la nivelul proiectului tehnic şi cele executate, aferente elementelor componente ale sistemului de canalizare (conductă, cămine de vizitare etc.), rezultate ca urmare a modificării minore a poziţiei/cotei căminelor de vizitare, căminelor de racord sau a altor componente parte a sistemului de canalizare; nu pot fi considerate însă remăsurători diferenţele dintre cantităţile estimate în listele de cantităţi din proiectul tehnic şi cantităţile real executate în cazul în care proiectul tehnic este elaborat de către antreprenor (cum ar fi în cazul unor contracte de proiectare-execuţie) sau diferenţele dintre cantităţile estimate în listele de cantităţi din proiectul tehnic şi cantităţile real executate atunci când aceste diferenţe sunt cauzate de o modificare a proiectului tehnic, respectiv a soluţiei tehnice; clauzele de revizuire privind diferenţele de remăsurători în cadrul contractelor de execuţie de lucrări pot prevedea limitări procentuale, astfel că autoritatea/entitatea contractantă va urmări ca la finalul contractului creşterea preţului contractului reprezentată de valoarea netă a diferenţelor rezultate din remăsurători să nu depăşească, de exemplu, 10% în cazul executării unui obiectiv/obiect nou de investiţii sau 20% în cazul executării lucrărilor de intervenţie la construcţii existente în devizul investiţiei;
f)prelungirea duratei de realizare a unor activităţi în graficul de execuţie a proiectului fără a fi afectată durata totală de implementare a contractului;
g)înlocuirea unui expert-cheie în cadrul unui contract de servicii intelectuale;
h)ajustarea preţului contractului pentru a reflecta prelungirea duratei de derulare a procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică/sectorială peste durata de valabilitate a ofertei, stabilită iniţial prin documentaţia de atribuire, din motive care nu se află sub controlul contractantului;
i)înlocuirea contractantului cu terţul său susţinător în cazul în care întâmpină dificultăţi în implementare, iar respectivul terţ susţinător va prelua îndeplinirea obligaţiilor contractuale;
j)aplicarea de penalităţi prevăzute explicit în cadrul contractului, ca urmare a nerespectării de către o parte contractantă a obligaţiilor sale contractuale (sau din cauza producerii unui eveniment aflat în responsabilitatea contractuală a uneia dintre părţi), ceea ce presupune că vor fi aplicate/plătite fără a fi considerate modificări care să conducă la nevoia organizării unei noi proceduri de atribuire.
(4)Condiţiile de realizare a modificărilor conform art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, respectiv art. 236 din Legea nr. 99/2016 nu vor fi întrunite dacă:
a)modul de stabilire a preţului final ce urmează a fi plătit nu a fost definit în mod obiectiv în contractul/acordul-cadru iniţial; sau
b)posibilitatea modificării cantităţilor şi/sau a preţului ce urmează a fi plătit nu a fost clar precizată în clauzele de revizuire, ci rezultă din alte evenimente ce apar în implementarea contractului/acordului-cadru, precum, în cazul contractelor de execuţie de lucrări, apariţia necesităţii modificării soluţiei tehnice din cauza unui proiect tehnic defectuos; sau
c)modificarea nu rezultă exclusiv din aplicarea directă şi nemijlocită a clauzelor de revizuire a contractului/acordului-cadru iniţial; sau
d)modificarea ar afecta caracterul general al contractului/acordului-cadru, respectiv ar afecta obiectivele principale urmărite de autoritatea/entitatea contractantă la realizarea achiziţiei iniţiale, obiectul principal al contractului/acordului-cadru sau drepturile şi obligaţiile principale prevăzute în contractul/acordul-cadru, inclusiv principalele cerinţe de calitate şi performanţă (de exemplu, în cazul unui contract de furnizare hardware, autoritatea/entitatea contractantă nu poate prevedea posibilitatea achiziţionării unor tipuri de produse care nu se află în aria de acoperire a obiectului principal al contractului, cum ar fi articole de papetărie).
(5)Reglementările în domeniul achiziţiei publice/sectoriale nu impun vreun prag valoric limitativ cu privire la creşterea/micşorarea preţului contractului/acordului-cadru ca urmare a modificărilor contractuale ce se încadrează în prevederile art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, respectiv în prevederile art. 236 din Legea nr. 99/2016; autorităţile/entităţile contractante se vor asigura că modificările respective nu afectează caracterul general al contractului/acordului-cadru.