Capitolul iv - Metoda de efectuare a anchetei de circulaţie origine-destinaţie pe drumurile de interes naţional - Instructiuni Tehnice din 2022 privind organizarea şi efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie. Pregătirea datelor din anchetă în vederea prelucrării - indicativ DD 506/2022
M.Of. 264
În vigoare Versiune de la: 30 Martie 2023
CAPITOLUL IV:Metoda de efectuare a anchetei de circulaţie origine-destinaţie pe drumurile de interes naţional
SECŢIUNEA 1:Principiul metodei
Art. 15
Anchetele de circulaţie origine-destinaţie sunt măsurători de trafic care se efectuează în anumite secţiuni caracteristice ale unei reţele de drumuri prin care se înregistrează, pe formulare special întocmite, pentru fiecare vehicul chestionat, originea, destinaţia, ruta, scopul călătoriei sau felul încărcăturii (inclusiv gradul de încărcare), numărul de pasageri şi datele socioeconomice.
Art. 16
(1)Metoda de efectuare a anchetelor origine-destinaţie constă în oprirea unui număr cât mai mare de vehicule care trec prin postul de anchetă în intervalul de timp stabilit, chestionarea conducătorilor auto şi înregistrarea răspunsurilor primite.
(2)Înregistrarea se face de către personalul ce efectuează ancheta pe formulare special întocmite pentru această acţiune (anexa nr. 2).
SECŢIUNEA 2:Pregătirea şi organizarea anchetei de circulaţie origine-destinaţie
Art. 17
(1)Operaţiile de delimitare a teritoriului, zonificare, amplasamentul posturilor, fixarea datelor şi a orarului anchetelor sunt făcute de beneficiarul studiului de trafic ce va utiliza datele culese prin ancheta de circulaţie origine-destinaţie.
(2)Definitivarea amplasamentului posturilor, a zonificării şi a calendarului de desfăşurare a anchetei se va face de către CESTRIN împreună cu beneficiarul lucrării.
Art. 18
Principalele operaţiuni de pregătire şi organizare a anchetelor de circulaţie origine-destinaţie sunt:
a)amplasarea posturilor de anchetă;
b)amenajarea şi echiparea posturilor de anchetă;
c)stabilirea necesarului de personal, instruirea personalului;
d)fixarea datelor anchetei, a calendarului de efectuare a anchetei.
SECŢIUNEA 3:Amplasarea posturilor de anchetă de circulaţie origine-destinaţie
Art. 19
Posturile de anchetă se amplasează pe reţeaua rutieră, urmărindu-se criteriile de mai jos:
a)amplasarea posturilor în acele secţiuni ale reţelei rutiere unde se pot controla cât mai mulţi curenţi de trafic;
b)dispunerea posturilor în acele puncte din reţeaua rutieră unde se pot controla volumele cele mai mari de trafic;
c)amplasarea posturilor astfel încât cu un număr cât mai mic de posturi să se controleze cea mai mare parte a curenţilor de trafic;
d)amplasarea posturilor în puncte ale reţelei rutiere ce întrunesc condiţiile tehnice necesare (vizibilitate 300 m, aliniamente sau raze mai mari de 500 m, acostamente amenajate sau platforme de parcare longitudinale, declivitate sub 3%);
e)la amplasarea posturilor de anchetă origine-destinaţie se va avea în vedere poziţia posturilor de înregistrare manuală sau automată a traficului pentru a se putea face corelări între datele culese prin anchetă şi recensământul de circulaţie;
f)un post de anchetă trebuie amplasat în aliniament şi palier astfel încât un conducător auto ce observă semnalizarea postului să nu poată evita trecerea prin post printr-o manevră oarecare de ocolire.
Art. 20
(1)Numărul şi amplasarea aproximativă a posturilor de anchetă se stabilesc în birou, în funcţie de scopul studiului şi principiile enunţate anterior.
(2)Poziţia posturilor de anchetă de circulaţie stabilite în birou se prezintă pe o hartă, la o scară convenabilă în funcţie de mărimea teritoriului studiat. Harta conţine drumuri, poziţii km ale intersecţiilor acestora, localităţi, posturi de înregistrare manuală şi posturi de anchetă origine-destinaţie.
(3)După aceasta se fac deplasări pe teren unde executantul anchetei împreună cu reprezentantul administratorului drumului stabileşte amplasamentul exact al postului şi eventualele măsuri necesare pentru amenajarea lui.
SECŢIUNEA 4:Amenajarea şi echiparea postului de anchetă
Art. 21
(1)Pentru fiecare sens de circulaţie al unei secţiuni de drum se organizează un post de anchetă, deci într-o secţiune de drum vor fi două posturi de anchetă.
(2)Posturile de anchetă vor fi organizate şi semnalizate în conformitate cu schemele prezentate în planşele nr. 2-4, corespunzător drumului pe care sunt amenajate.
(3)Postul de anchetă va fi semnalizat cu indicatoarele prezentate în planşa nr. 1, având dimensiunile 1.500 x 750 mm.
Art. 22
(1)Se va urmări ca posturile de anchetă să fie amplasate în vecinătatea unor platforme de parcare existente pentru a putea uza de acest spaţiu carosabil amenajat. În cazul în care nu se poate realiza acest lucru, se va proceda la amenajarea acostamentului drumului în zona postului, pe o lungime în metri de cca (5... 6) x n (unde n este numărul anchetatorilor din post), respectiv pe o lungime de cca 20... 70 m şi o lăţime de 1... 1,5 m.
(2)Această amenajare poate fi realizată cu materiale refolosibile (dale prefabricate), precum şi cu materiale locale (balast, piatră spartă etc.).
Art. 23
(1)La marginea acostamentului se vor amplasa gherete, umbrele sau umbrare pentru protejarea anchetatorilor în caz de intemperii, posturile fiind dotate cu truse sanitare şi aprovizionate cu apă potabilă.
(2)Dacă se apreciază ca posibilă prezenţa pietonilor în zona postului de anchetă, culoarul de anchetă va fi delimitat de trotuar prin bariere sau ţăruşi uniţi cu panglică colorată.
Art. 24
Personalul ce participă la efectuarea anchetelor va fi dispus în post după cum urmează:
a)anchetatorii împreună cu şeful postului de anchetă, la marginea părţii carosabile pe culoarul de anchetă, la distanţă de 5... 6 m (lungimea unui vehicul) unul de celălalt. Culoarul de anchetă trebuie să fie liber de orice obstacol, astfel încât personalul să se poată deplasa uşor în lungul lui, în funcţie de lungimea vehiculelor ce urmează a fi anchetate;
b)poliţistul rutier, unul pentru fiecare post de anchetă, poziţionat corespunzător pentru oprirea vehiculelor în dreptul anchetatorilor;
c)schema de amenajare a postului de anchetă se face în conformitate cu planşa nr. 2, pentru drumuri având două benzi de circulaţie, şi planşa nr. 3, pentru drumuri având 4 benzi de circulaţie.
Art. 25
În posturile de pe autostradă vor participa câte 2 poliţişti rutieri pentru fiecare post de anchetă, unul poziţionat înaintea postului, pentru dirijarea vehiculelor spre culoarul de anchetă, iar celălalt poziţionat corespunzător pentru oprirea vehiculelor în dreptul anchetatorilor. Posturile de anchetă de pe autostradă vor fi organizate în spaţii de servicii sau parcări amenajate existente, iar schema de amenajare a acestora se va face în conformitate cu planşa nr. 4.
SECŢIUNEA 5:Personalul implicat în efectuarea anchetelor
Art. 26
La efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie este necesar următorul personal:
a)un responsabil al anchetelor;
b)unul sau mai mulţi şefi de sectoare de anchetă;
c)un şef de post de anchetă pe schimb (4 ore) pentru fiecare post de anchetă (sens de circulaţie);
d)anchetatori de trafic în funcţie de intensitatea traficului, dar nu mai puţin de 2 anchetatori pe post şi schimb;
e)un recenzor sau cel mult doi, în funcţie de intensitatea traficului, pe post şi schimb, care va/vor înregistra traficul pe categorii de vehicule în intervalul orar stabilit pentru anchetă;
f)poliţişti rutieri, cel puţin câte unul pentru fiecare post.
Art. 27
Responsabilul anchetelor este o persoană desemnată de beneficiarul care utilizează datele culese prin anchetele origine-destinaţie.
Art. 28
(1)Şeful de sector este, de regulă, o persoană desemnată de unitatea ce execută anchetele de circulaţie origine-destinaţie.
(2)Şeful de sector va acţiona sub îndrumarea directă a responsabilului anchetelor sau a elaboratorului studiului de trafic.
Art. 29
Pentru efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie se stabilesc de către şeful de sector mai multe grupuri de lucru, fiecare grup acţionând pe raza unui post de anchetă:
a)un astfel de grup se compune dintr-un şef de post de anchetă, cel puţin doi anchetatori de trafic şi cel puţin un recenzor de trafic;
b)aceste grupuri de lucru vor acţiona într-un singur post în ipoteza că există personal suficient pentru a acoperi toate posturile de anchetă sau se vor rula în timp prin mai multe posturi de anchetă corespunzător calendarului stabilit pentru anchete.
Art. 30
(1)Fiecare şef de post de anchetă şi anchetator de trafic vor fi dotaţi cu următoarele:
a)ecuson;
b)mapa pe care îşi sprijină şi îşi păstrează formularele în timpul efectuării anchetei;
c)formulare de anchetă în număr suficient, creion ascuţit, pix, radieră, agrafe, dosare;
d)lanternă pentru lucrul pe perioadă de vizibilitate redusă (dimineaţa, seara);
e)bluză sau vestă de protecţie-avertizare, de culoare galbenă sau portocalie, prevăzută cu materiale reflectorizante;
f)materiale de protecţie la intemperii (ploaie, vânt, caniculă etc.).
(2)Fiecare post de recensământ trebuie să fie dotat conform art. 33 din Instrucţiunile pentru efectuarea înregistrării circulaţiei rutiere pe drumurile publice în vigoare.
(3)În fiecare post de anchetă vor fi un şef de post de anchetă, poliţistul rutier, recenzori şi anchetatori, numărul acestora variind între 3 şi 11, în funcţie de intensitatea traficului de pe sectorul respectiv de drum.
(4)Se va stabili lista personalului de rezervă în cazul când ancheta se desfăşoară pe o perioadă mai mare de timp, de câteva zile.
Art. 31
Calităţile cerute unui şef de post de anchetă sunt, în afară de precizie şi spirit de organizare, autoritate şi prezenţă de spirit în condiţii deosebite. El are de luat decizii delicate pentru oprirea şi reluarea activităţii în caz de intemperii grave sau în cazul unor incidente ce pot avea loc în zona postului de anchetă.
Art. 32
(1)Personalul ce efectuează anchetele are sarcina de a completa formularul de anchetă (anexa nr. 2) şi trebuie să aibă o scriere suficient de lizibilă pentru ca acesta să poată fi utilizat. Anchetatorul trebuie să aibă o ţinută corectă şi prezentare bună, să fie capabil de a susţine rapid o conversaţie cu conducătorul auto, de a preciza la nevoie că informaţiile solicitate vor rămâne confidenţiale şi să nu insiste în caz de refuz. El poate fi selectat din rândul personalului din birouri, al personalului de conducere a formaţiilor de drumuri, al studenţilor etc.
(2)Personalul care efectuează recensământul are sarcina de a completa formularul de înregistrare prevăzut în anexa nr. 3 din Instrucţiunile pentru efectuarea înregistrării circulaţiei rutiere pe drumurile publice în vigoare.
Art. 33
(1)În funcţie de intensitatea traficului, exprimată în vehicule fizice în ora de vârf, se recomandă următorul necesar de personal pentru un post de anchetă:
Intensitatea de vârf a traficului exprimată în vehicule fizice/oră/sens | Şef de post de anchetă | Anchetatori + recenzori de trafic |
sub 300 vehicule/h | 1 | 3 ... 5 |
între 300 şi 450 vehicule/h | 1 | 5 ... 7 |
între 450 şi 600 vehicule/h | 1 | 7 ... 9 |
peste 600 vehicule/h | 1 | 9 ... 11 |
(2)Traficul din ora de vârf se determină prin măsurători prealabile, dar în cazul când acestea nu se pot executa, traficul din ora de vârf se poate aprecia pe baza valorilor mediei zilnice anuale aferente ultimului recensământ general al circulaţiei rutiere, luând din acestea un procent de 8 ... 12% ca trafic orar de vârf.
SECŢIUNEA 6:Fixarea datelor anchetei de circulaţie
Art. 34
(1)Numărul zilelor de anchetă variază în funcţie de importanţa şi caracterul problemelor ce se urmăresc prin studiu şi de metoda de prelucrare a datelor ce se va utiliza.
(2)Anchetele se fac în general în sezonul cu trafic mediu (primăvara, toamna), dar ele se pot efectua şi în alte perioade în funcţie de scopul studiului de trafic, astfel:
a)în general se aleg zile lucrătoare, dar dacă se urmăreşte în mod expres şi traficul de sfârşit de săptămână, se pot alege ca date de anchetă şi zilele de sâmbătă şi duminică;
b)în situaţia în care se anticipează că traficul are variaţii sezoniere importante (atât ca intensitate, cât şi, în mod special, ca structură a curenţilor de trafic), se recomandă să se facă anchete şi vara sau iarna, după caz.
Art. 35
Numărul de zile de anchetă într-un post va fi de cel puţin o zi dacă se dispune de o analiză a variaţiei zilnice a traficului în teritoriul respectiv sau mai multe zile de anchetă dacă odată cu prelucrarea datelor din anchete se urmăreşte să se studieze variaţia zilnică a traficului sau a anumitor curenţi de trafic.
Art. 36
(1)Prima zi de anchetă trebuie să nu coincidă cu o zi de vârf de circulaţie pentru obişnuinţa personalului cu modul de lucru.
(2)Între prima zi de anchetă a unei formaţii de lucru şi cea de-a doua zi de anchetă se va face o analiză a modului de desfăşurare a anchetei din prima zi, dându-se îndrumările necesare de către şeful sectorului de anchetă.
Art. 37
Orarul în cadrul unei zile, precum şi numărul zilelor de anchetă într-un post se stabilesc de către beneficiar împreună cu elaboratorul studiului de trafic. De asemenea, elaboratorul studiului de trafic poate lua, cu acordul beneficiarului, decizia de a efectua anchete selective, luând în acest caz toate măsurile necesare atât în privinţa organizării anchetelor, cât şi a modului de prelucrare ulterioară a datelor.
Art. 38
Schimbarea zilelor de anchetă (dinainte stabilite) şi reprogramarea anchetelor în alte zile se fac de către responsabilul anchetelor şi şeful de sector, cu acordul beneficiarului.
SECŢIUNEA 7:Efectuarea anchetei de circulaţie origine-destinaţie
Art. 39
Ancheta de circulaţie se efectuează în posturile de anchetă şi constă în:
a)dirijarea şi oprirea autovehiculului;
b)chestionarea conducătorului autovehiculului;
c)înregistrarea informaţiilor primite;
d)separat, în postul de anchetă, se efectuează recensământ de circulaţie pe categorii de vehicule în conformitate cu Instrucţiunile pentru efectuarea înregistrării circulaţiei rutiere pe drumurile publice în vigoare.
SECŢIUNEA 8:Dirijarea şi oprirea autovehiculelor
Art. 40
Anchetatorii vor sta în spaţiul special amenajat, iar poliţistul rutier va proceda la oprirea vehiculelor în dreptul acestora, prin executarea semnalelor regulamentare, prevăzute de lege. După oprirea vehiculului în dreptul anchetatorului, acesta adresează întrebările, înregistrează răspunsul, după care mulţumeşte pentru colaborare şi conducătorul vehiculului îşi continuă deplasarea. În situaţii de excepţie, la autovehiculele la care este imposibilă abordarea conducătorului auto prin portiera din dreapta, chestionarea se va efectua de către şeful de post de anchetă, deplasarea acestuia la portiera din stânga efectuându-se numai după ce autovehiculul a fost oprit şi conducătorul auto este atenţionat despre intenţie; după chestionare, autovehiculul va primi liber pentru plecare numai după ce şeful de post de anchetă a revenit în culoarul de anchetă.
SECŢIUNEA 9:Chestionarea conducătorului autovehiculului
Art. 41
Modul în care trebuie completat chestionarul în timpul intervievării conducătorilor auto opriţi în posturile de anchetă este următorul:
a)pentru autoturisme şi microbuzele cu maximum 8 + 1 locuri se completează secţiunile B, C, D şi E din anexa nr. 2;
b)pentru autobuze se completează secţiunile B şi C din anexa nr. 2;
c)pentru vehiculele de marfă se completează secţiunile F, G şi H din anexa nr. 2.
Art. 42
În mapă se află şi lista cu întrebările formulate în limbi străine (anexa nr. 4), pe care anchetatorii de trafic o vor prezenta, dacă este cazul, conducătorilor de autovehicule înmatriculate în alte ţări.
Art. 43
(1)La intrarea în post, personalul de anchetă (anchetatorii şi şeful de post de anchetă) va avea un număr suficient de formulare de anchetă origine-destinaţie.
(2)La ieşirea din post, la terminarea schimbului, fiecare anchetator verifică formularele ca număr, le prinde cu o agrafă şi, numai după ce şeful de post de anchetă le-a verificat şi le-a preluat, are voie să părăsească postul de anchetă.
(3)Şeful de post de anchetă va întocmi apoi borderoul postului (conform anexei nr. 1) şi formularul de raport recapitulativ zilnic prevăzut în anexa nr. 4.1 la Instrucţiunile pentru efectuarea înregistrării circulaţiei rutiere pe drumurile publice în vigoare, pe care îl semnează la rubrica "Întocmit".
SECŢIUNEA 10:Înregistrarea informaţiilor. Formularul de anchetă origine-destinaţie (anexa nr. 2)
Art. 44
În cadrul formularului de anchetă origine-destinaţie, secţiunea A din pagina 1 va fi completată anticipat (nr. post; sens; anchetator; data), urmând ca ora să fie trecută de către fiecare anchetator în momentul intervievării conducătorilor auto. Astfel, se vor nota următoarele:
a)nr. post - reprezintă numărul postului de anchetă. Numărul postului de anchetă este stabilit dinainte şi va fi cunoscut în momentul anchetei;
b)sens - reprezintă o indicaţie asupra sensului pe care lucrează personalul de anchetă şi corespunde sensului de mers al vehiculelor. De exemplu: pe drumul naţional DN 6, între Craiova şi Filiaşi, la km 238 + 000, sunt amplasate posturile nr. 27 şi 28: postul nr. 27 funcţionează pe sensul Craiova - Filiaşi, iar postul nr. 28 funcţionează pe sensul Filiaşi - Craiova. Pe formularul postului nr. 27 la "sens" se va nota: - spre Filiaşi. Pe formularul postului nr. 28 la "sens" se va nota: - spre Craiova.
Se aplică regula:
- posturile cu număr impar - pe sensul crescător al kilometrajului;
- posturile cu număr par - pe sensul descrescător al kilometrajului;
c)data - cuprinde ziua, luna şi anul în care se efectuează ancheta;
d)anchetator de trafic - este persoana care anchetează. Acesta îşi va scrie citeţ numele şi prenumele. Pentru o organizare mai rapidă şi o colaborare mai comodă, fiecare anchetator de trafic şi şef de post de anchetă vor purta un număr de ordine al poziţiei lor în post;
e)nr. crt. - fiecare anchetator de trafic îşi va numerota formularele separat, începând cu 1 până la câte formulare completează.
Art. 45
În funcţie de categoria autovehiculelor, de călători sau marfă, se completează prima, respectiv a doua pagină a formularului de anchetă (anexa nr. 3).
Art. 46
(1)Formularul de anchetă origine-destinaţie se completează după cum urmează:
a)prima pagină - secţiunea B:
- autoturisme, autoturisme tip combi;
- microbuze cu maximum 8 + 1 locuri;
- autobuze, autocare sau microbuze cu mai mult de 8 + 1 locuri;
b)a doua pagină - secţiunea F:
- autocamionete, autospeciale cu MTMA < = 3,5 t;
- autocamioane şi derivate cu 2 axe;
- autocamioane şi derivate cu 3 sau 4 axe;
- autovehicule articulate (tip TIR), vehicule cu peste 4 axe, remorchere cu trailer;
- autocamioane şi derivate (tren rutier) cu MTMA > 3,5 tone cu remorci;
- autocamioane şi derivate cu MTMA < 3,5 t cu remorcă.
(2)Grupele de autovehicule, de călători sau marfă, se stabilesc în funcţie de Instrucţiunile pentru efectuarea înregistrării circulaţiei rutiere pe drumurile publice în vigoare sau în funcţie de scopul studiului de trafic pentru care se colectează datele de trafic.
(3)În cadrul secţiunii B se va completa şi numărul de pasageri din autovehicul (fără şofer).
Art. 47
În cadrul secţiunii C, respectiv G, în coloanele ce privesc originea, respectiv destinaţia cursei, se vor nota răspunsurile date de conducătorii auto la întrebările puse de către anchetator. Se vor nota cu exactitate localitatea şi judeţul, respectiv ţara, acolo unde este cazul.
De exemplu: conducătorul unui autoturism oprit la intrarea în Timişoara dinspre Arad declară că şi-a început cursa în Ungaria şi o termină în Bulgaria. În coloana originea cursei se va trece Ungaria, iar la destinaţia cursei se va trece Bulgaria. Pentru autovehiculele ce realizează o călătorie doar pe teritoriul României nu se va completa ţara.
Art. 48
În cadrul secţiunii D, anchetatorul va alege tipul călătoriei/destinaţiei, precum şi frecvenţa cu care aceasta este efectuată, în funcţie de răspunsul conducătorului auto. Această secţiune nu se adresează şoferilor de autobuz. Similar se va nota şi în cadrul secţiunii G pentru şoferii vehiculelor de marfă.
Art. 49
- Secţiunea E nu se adresează şoferilor de autobuz şi va fi completată cu răspunsurile date doar de şoferii autoturismelor şi ai microbuzelor cu maximum 8 + 1 locuri.
Art. 50
În cadrul secţiunii H, pentru autovehiculele de marfă, se va completa gradul de încărcare, precum şi tipul mărfii transportate. În rubrica Informaţii suplimentare se vor completa tipurile de mărfuri ce nu au putut fi catalogate conform tipurilor de mărfuri specificate.
SECŢIUNEA 11:Precizări cu privire la desfăşurarea anchetei şi înregistrarea datelor
Art. 51
Pentru buna desfăşurare a anchetelor şi înregistrarea corectă a datelor se vor respecta următoarele:
a)la terminarea schimbului, cei din schimbul I vor avea ultima înregistrare: ora 12.00 "închis post", iar cei din schimbul II, ora 18.00 "închis post", orarul anchetei fiind 8.00-12.00 şi 14.00-18.00;
b)dacă plouă torenţial şi trebuie oprită întreaga activitate, se va continua după ploaie sau în altă zi, conform celor stabilite de către şeful de post de anchetă, respectiv şeful de sector;
c)este interzisă verificarea de către personalul de anchetă a actelor şi foilor de parcurs, chiar dacă unii conducători auto le vor prezenta.
SECŢIUNEA 12:Sarcinile personalului care participă la efectuarea anchetelor origine-destinaţie
Art. 52
În vederea desfăşurării în bune condiţii a anchetelor de circulaţie origine-destinaţie se stabilesc următoarele sarcini pentru personalul care participă la efectuarea lor:
a)responsabilul anchetelor:
- organizează efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie pentru teritoriul în care sunt amplasate posturi de anchetă de circulaţie origine-destinaţie;
- urmăreşte asigurarea cu materiale necesare desfăşurării anchetelor de circulaţie origine-destinaţie;
- de comun acord cu beneficiarul lucrării poate decide schimbarea zilelor de anchetă (stabilite anterior), precum şi încetarea activităţii în caz de timp nefavorabil şi refacerea anchetelor în alte zile;
- la semnalizările şi propunerile şefilor de sector acţionează imediat şi ia decizii operative pentru buna desfăşurare a anchetelor;
b)şeful de sector de anchetă:
- pregăteşte şi urmăreşte desfăşurarea anchetelor de circulaţie, fiind răspunzător de activitatea tuturor echipelor de anchetă din sectorul de anchetă pe care îl conduce;
- asigură efectuarea instructajului specific de securitate şi sănătate în muncă, efectuează instructajul teoretic şi practic privind modul de desfăşurare a anchetei, conform prezentelor
instrucţiuni, cu tot personalul participant la anchetă; poate solicita ca la aceste instructaje să participe şi reprezentanţii unităţilor elaboratoare ale studiului de trafic;
- răspunde de asigurarea, primirea şi distribuirea materialelor de lucru necesare prezentate la art. 30 alin. (1);
- răspunde de dotarea posturilor de anchetă cu truse sanitare şi apă potabilă;
- rezolvă toate problemele deosebite care apar pe timpul efectuării anchetelor, urmăreşte permanent modul de desfăşurare a anchetei pentru a putea interveni la timp dacă este cazul;
- poate propune, în caz de timp nefavorabil, schimbarea zilelor de anchetă (dinainte stabilite), precum şi încetarea anchetei, propunând refacerea anchetelor în alte zile;
- preia dosarele cu fişele de anchetă şi, după verificare, le înaintează responsabilului anchetei;
c)şeful de post de anchetă:
- respectă indicaţiile primite de la şeful de sector;
- îşi însuşeşte prezentele instrucţiuni;
- are făcut instructajul privind securitatea şi sănătatea în muncă;
- se prezintă în postul de anchetă cu 30 de minute înainte de începerea activităţii şi verifică dotarea şi semnalizarea postului de anchetă;
- efectuează instructajul de securitate şi sănătate în muncă specific anchetelor de circulaţie origine-destinaţie cu toţi anchetatorii utilizaţi la anchete şi urmăreşte respectarea măsurilor specifice de securitate şi sănătate în muncă. Este interzisă folosirea anchetatorilor în post fără însuşirea de către aceştia a instructajului specific de securitate şi sănătate în muncă;
- înainte de intrarea în post aminteşte anchetatorilor principalele măsuri de securitate şi sănătate în muncă şi modul de lucru în postul de anchetă;
- supraveghează în permanenţă respectarea modului de lucru în postul de anchetă;
- are asupra sa formulare de rezervă, strânge formularele la terminarea schimbului, le verifică şi le asigură într-un dosar;
- completează fila "borderou post" (anexa nr. 1), la care anexează formularele completate pentru fiecare post şi zi de anchetă în parte. Formularele de anchetă completate se vor păstra în dosare separate pentru fiecare post în parte, pe zile de anchetă; dosarele vor fi predate, după încheierea acţiunii, şefului de sector;
- are dreptul să ia orice măsură pe care o crede necesară pentru evitarea accidentelor pe timpul efectuării anchetelor (vreme nefavorabilă: căldură, ploaie, vânt puternic);
- are şi sarcina de anchetator de trafic în scopul evitării aglomerării postului de anchetă cu autovehicule;
d)anchetatorul de trafic:
- respectă toate dispoziţiile date de şeful de post de anchetă sau de către şeful de sector;
- se prezintă în post cu 30 de minute înainte de începerea anchetei;
- îşi însuşeşte modul de efectuare a anchetelor şi măsurile specifice de securitate şi sănătate în muncă;
- în timpul efectuării anchetelor este disciplinat şi nu îşi părăseşte nejustificat postul de anchetă în care a fost repartizat;
- notează corect şi citeţ înregistrările în formulare;
- are asupra lui toate materialele necesare şi poartă în permanenţă bluza avertizoare şi ecusonul de recunoaştere;
- respectă cu stricteţe toate măsurile specifice de securitate şi sănătate în muncă pentru evitarea oricărui accident;
- la ieşirea din post şi la terminarea schimbului, anchetatorul verifică formularele ca număr, ca ordine, le prinde cu o agrafă şi, numai după ce şeful de post de anchetă le-a verificat şi le-a preluat, va avea voie să părăsească postul;
e)poliţistul rutier: asigură dirijarea vehiculelor spre culoarul de anchetă şi oprirea acestora în dreptul anchetatorilor.