Capitolul ii - Răspunderea materială - Instructiuni din 2024 de aplicare în Ministerul Apărării Naţionale a Ordonanţei Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor

M.Of. 359

În vigoare
Versiune de la: 17 Aprilie 2024
CAPITOLUL II:Răspunderea materială
PARTEA 6:6. Ordonanţa:
Art. 4
Răspunderea materială este angajată atât pentru militarii care au fost însărcinaţi legal cu atribuţii privind formarea, administrarea şi gestionarea resurselor financiare şi materiale, aflate în administrarea autorităţilor publice prevăzute la art. 2, cât şi pentru cei care le-au îndeplinit numai în fapt.
................................................................................................
Art. 11
(1)În stabilirea răspunderii materiale conform prezentei ordonanţe, prejudiciul ce trebuie reparat nu cuprinde foloasele nerealizate de instituţia publică păgubită.
(2)Pentru paguba produsă printr-o faptă ce constituie infracţiune, răspunderea se stabileşte de instanţele judecătoreşti, potrivit legii penale.
Art. 12
Răspunderea materială a militarilor este angajată în cazul producerii unor pagube, după cum urmează:
A.În sarcina gestionarilor, pentru pagubele produse de aceştia în propria gestiune, sau:
a)când, potrivit dispoziţiilor legale, atribuţiile au fost exercitate de un delegat al lor sau de o comisie şi se constată o pagubă, dacă nu se face dovada că aceasta s-a produs în absenţa gestionarului;
b)când au primit bunuri în cantităţi mai mici decât cele înscrise în documentele însoţitoare sau cu vicii aparente, fără să fi întocmit proces-verbal de constatare;
c)când nu au solicitat, în scris, asistenţă tehnică de specialitate la primirea bunurilor, deşi aceasta era necesară.
B.În sarcina militarilor, pentru pagubele produse atunci când primesc, transportă, păstrează şi eliberează bunuri materiale şi valori, fără a avea calitatea de gestionari în înţelesul legii.
C.În sarcina comandanţilor sau şefilor unităţilor, când:
a)nu au asigurat gestionarilor, la solicitarea în scris a acestora, în cazurile prevăzute de lege, asistenţă tehnică de specialitate la primirea, transportul, depozitarea, inventarierea şi distribuirea bunurilor materiale şi a altor valori;
b)nu au luat măsurile necesare pentru remedierea deficienţelor sesizate în scris de către gestionari;
c)s-au substituit gestionarilor în exercitarea atribuţiilor acestora;
d)au dat gestionarilor sau altor militari care răspund de bunuri materiale ordine ilegale sau greşite care au condus la producerea de pagube;
e)au rezultat pagube, ca urmare a nevalorificării drepturilor la despăgubiri pentru cauzarea de prejudicii;
f)pagubele au rezultat din neurmărirea unor sume cuvenite din orice cauză şi pentru care există titlu executoriu;
g)nu au luat măsuri de siguranţă necesare pentru păstrarea în bune condiţii a bunurilor materiale şi a altor valori.
D.În sarcina autorului faptei, când pagubele sunt produse în alte situaţii decât cele prevăzute la art. 6 alin. (1).
E.În sarcina persoanei vinovate, dacă fapta prin care paguba a fost pricinuită constituie infracţiune.
PARTEA 61:Instrucţiune:
Art. 16
Personalul MApN care îndeplineşte funcţii de gestionar răspunde integral pentru pagubele pe care le-a produs în gestiunea lui.
Art. 17
(1)Gestionarul răspunde pentru lipsurile din gestiunea proprie atunci când, la primirea gestiunii, deşi putea face verificările necesare cu privire la starea calitativă şi cantitativă a bunurilor primite, la sumele de bani şi celelalte valori, nu le-a făcut, iar ulterior se constată diferenţe între existentul scriptic şi cel faptic.
(2)Gestionarul are obligaţia de a solicita, în scris, comandantului/şefului unităţii militare asigurarea asistenţei tehnice de specialitate, atunci când primeşte bunuri ce au caracteristici pentru a căror verificare nu posedă cunoştinţele necesare. În caz contrar, se consideră că nu are dubii în privinţa bunurilor pe care le primeşte şi răspunde material pentru pagubele rezultate din operaţiunea efectuată.
Art. 18
Atunci când atribuţiile ce îi revin gestionarului au fost exercitate de către delegaţi sau comisii şi nu se poate stabili, în urma cercetării administrative, că prejudiciul s-a produs în perioada în care gestionarul a lipsit, acesta răspunde material în limita prejudiciului.
Art. 19
Persoanele care predau gestiunea şi care, cu rea-credinţă, cu ocazia predării, ascund existenţa unor lipsuri răspund material pentru respectivele lipsuri, cu încadrarea în termenul general de prescripţie. Dacă paguba nu poate fi determinată cu exactitate pe perioadele de gestionare, răspunderea materială a predătorului şi cea a primitorului se stabilesc până la ultima inventariere dacă bunurile respective au făcut obiectul acestei activităţi, iar după această perioadă răspunderea materială se stabileşte în sarcina predătorului, a primitorului şi a membrilor comisiei de inventariere care au participat la operaţiunea de predare-primire a gestiunii.
Art. 20
Personalul care nu îndeplineşte funcţii de gestionar şi primeşte, transportă, păstrează sau eliberează bunuri, sume de bani sau alte valori răspunde material în condiţiile art. 12 lit. B din ordonanţă, pentru pagubele produse. Se încadrează în situaţiile prevăzute la prezentul articol militarii, indiferent de funcţia deţinută, care sunt împuterniciţi să primească sau să aducă de la depozite sau de la furnizori diferite materiale pe care urmează să le predea unităţii.
Art. 21
Comandanţii/Şefii unităţilor militare răspund material de paguba produsă, dacă:
a)nu au asigurat gestionarilor asistenţa tehnică de specialitate, deşi au primit o solicitare scrisă sau atunci când această obligaţie era prevăzută în mod expres de lege;
b)s-au produs pagube ca urmare a numirii unor persoane care nu au pregătirea profesională necesară în diferite comisii constituite în unitate, precum cele de evaluare a ofertelor în cadrul procedurilor de achiziţii publice, valorificare, închiriere, tehnice, de predare-primire, inventariere, recepţie, scoatere din funcţiune/declasare şi casare, iar aceste persoane au raportat, în scris, comandantului/şefului unităţii militare care a numit comisia că nu dispun de cunoştinţele necesare îndeplinirii atribuţiilor în comisiile respective;
c)nu au asigurat prezenţa delegaţilor stabiliţi prin dispoziţiile legale în vigoare, la predarea-primirea gestiunii;
d)nu au asigurat condiţiile necesare păstrării, în unitate, a numerarului şi cele de transport de la şi la unitatea bancară.
Art. 22
Comandantul/Şeful unităţii militare răspunde material pentru pagubele produse ca urmare a faptului că nu a urmărit şi nu a dispus măsuri pentru recuperarea creanţelor cuvenite din despăgubiri acordate MApN. Sunt considerate astfel de pagube sumele reprezentând despăgubiri acordate prin hotărâri judecătoreşti ca urmare a cauzării unor prejudicii patrimoniului MApN, care nu mai pot fi recuperate întrucât s-a depăşit termenul de prescripţie.
Art. 23
(1)Persoanele care participă în calitate de delegaţi la operaţiunea de predare-primire a gestiunii, cele implicate în procesul de achiziţie publică, cele numite în comisii tehnice, de inventariere, stabilire şi aplicare a normelor de perisabilităţi, recepţie, scoatere din funcţiune/declasare şi casare răspund material, integral, pentru lipsurile sau viciile aparente descoperite ulterior sau când se constată că nu şi-au îndeplinit obligaţiile stabilite în mod expres prin lege.
(2)Orice persoană numită să acorde asistenţă tehnică de specialitate pentru verificarea calitativă a bunurilor răspunde material în cazul în care a produs o pagubă ca urmare a prestării unei asistenţe necorespunzătoare.
Art. 24
Comandanţii/Şefii unităţilor militare care au fost sesizaţi în scris, prin rapoarte, acte de constatare, procese-verbale sau alte documente, şi nu au dispus măsuri de soluţionare a celor sesizate răspund material, integral, pentru pagubele produse din această cauză.
Art. 25
Comandantul/Şeful unităţii militare, precum şi orice alt militar care execută în locul gestionarului, fără consimţământul acestuia, operaţiuni de primire, păstrare, transport sau eliberare de bunuri materiale şi valori se consideră că s-a substituit gestionarului în exercitarea atribuţiilor lui şi răspunde material, integral, pentru pagubele produse în aceste situaţii.
Art. 26
(1)Comandantul/Şeful unităţii militare care a dat ordine ilegale gestionarului ori altei persoane subordonate, din a căror executare s-au produs pagube materiale, răspunde material, pentru recuperarea acestora.
(2)Gestionarul sau persoana care sesizează, în scris, despre primirea unui ordin ilegal este exonerată de răspundere dacă sesizarea este făcută înainte de executare. Pagubele materiale produse din executarea unor asemenea ordine se recuperează integral de la persoanele vinovate de ordinele păgubitoare.
Art. 27
În cazul neluării sau luării cu întârziere a măsurilor de siguranţă necesare pentru păstrarea bunurilor materiale şi altor valori, comandanţii/şefii unităţilor militare care au fost sesizaţi, în scris, despre necesitatea unor astfel de măsuri răspund material pentru pagubele produse ca urmare a acestor cauze.
PARTEA 7:7. Ordonanţa:
Art. 13
(1)Pentru pagubele produse unităţii militare în procesul instruirii, militarii răspund material, în limita a trei solde lunare nete, calculate la data constatării pagubei.
(2)Partea din pagubă care depăşeşte cuantumul imputabil prevăzut la alin. (1) se scade din evidenţa contabilă a unităţii militare păgubite.
PARTEA 71:Instrucţiune:
Art. 28
(1)Prin procesul instruirii se înţelege totalitatea misiunilor şi atribuţiilor de serviciu din structurile MApN, executate în scopul însuşirii cunoştinţelor necesare pregătirii şi ducerii luptei.
(2)Se încadrează în prevederile alin. (1), fără a se limita la prezenta enumerare, următoarele: instrucţia, pregătirea de specialitate, pregătirea fizică, aplicaţiile tactice şi operative, exerciţiile şi aplicaţiile de specialitate din tabere, laboratoare şi în teren, lucrul cu tehnica şi alte mijloace de luptă, folosirea mijloacelor de protecţie şi degazare, activităţile demonstrativ-metodice, antrenamentele în lucrul de stat major.
Art. 29
(1)Pentru prejudiciile produse în procesul instruirii, personalul MApN răspunde individual, în limita a trei solde lunare nete sau salarii lunare nete, după caz.
(2)Venitul prevăzut la alin. (1) este cel corespunzător lunii în care s-a constatat paguba.
(3)Pentru personalul care, la data constatării pagubei, nu mai are raporturi de muncă sau de serviciu cu MApN, venitul prevăzut la alin. (1) se determină de către structura financiar-contabilă a unităţii la care a fost ultima dată încadrat, la nivel similar în plată pentru funcţia îndeplinită la data schimbării poziţiei de activitate.
(4)În situaţia în care paguba a fost cauzată în procesul instruirii, de mai multe persoane, neputându-se stabili cu certitudine măsura în care fiecare a contribuit la producerea ei, cuantumul imputabil se determină conform modelului de calcul prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 30
Partea din pagubă, care depăşeşte cuantumul imputabil prevăzut la art. 13 alin. (1) din ordonanţă, se scade din evidenţa contabilă conform prevederilor art. 34.
PARTEA 8:8. Ordonanţa:
Art. 14
(1)Dacă paguba a fost cauzată de mai mulţi militari, răspunderea materială a fiecăruia se stabileşte ţinându-se seama de măsura în care a contribuit la producerea ei.
(2)Când nu se poate determina în ce măsură a contribuit fiecare la producerea pagubei, răspunderea materială a militarilor implicaţi se stabileşte proporţional cu solda netă de la data constatării pagubei.
(3)În gestiunile în care manipularea bunurilor se face în colectiv sau în schimburi succesive, fără predarea gestiunii între schimburi, răspunderea materială se stabileşte proporţional cu timpul lucrat de fiecare gestionar de la ultima inventariere a bunurilor.
PARTEA 81:Instrucţiune:
Art. 31
(1)În situaţia în care paguba a fost cauzată de mai multe persoane, neputându-se stabili cu certitudine măsura în care fiecare a contribuit la producerea ei, cuantumul imputabil se determină conform modelului de calcul prevăzut în anexa nr. 2.
(2)Prevederile art. 29 alin. (2) şi (3) se aplică în mod corespunzător.
Art. 32
Atunci când într-o gestiune manipularea bunurilor se face de mai mulţi gestionari, concomitent sau în schimburi succesive, dacă nu se face predarea gestiunii între schimburi, răspunderea materială a gestionarilor se stabileşte proporţional cu timpul lucrat efectiv de fiecare, de la ultima inventariere a bunurilor. În toate celelalte situaţii, fiecare dintre gestionari răspunde material pentru prejudiciile produse pe perioada cât gestiunea bunurilor respective a fost în sarcina sa.
PARTEA 9:9. Ordonanţa:
Art. 15
În situaţia în care cheltuielile de cercetare, de stabilire a răspunderii materiale şi de recuperare a pagubelor depăşesc cuantumul acesteia, paguba se scade din evidenţa contabilă.
PARTEA 91:Instrucţiune:
Art. 33
(1)În situaţia prevăzută la art. 15 din ordonanţă, operaţiunea de scădere se fundamentează pe baza unui calcul economic, materializat într-un act de constatare, care cuprinde evaluarea tuturor cheltuielilor efectuate în legătură cu cercetarea administrativă, stabilirea răspunderii materiale şi recuperarea pagubei.
(2)În vederea stabilirii cuantumului cheltuielilor de cercetare, de stabilire a răspunderii materiale şi de recuperare a pagubelor, se au în vedere cheltuielile de transport, cazare, diurnă, cheltuielile ocazionate de îndeplinirea procedurii de chemare a persoanelor pentru prezentarea de explicaţii, precum şi orice alte cheltuieli specifice.
PARTEA 10:10. Ordonanţa:
Art. 16
Competenţa pentru aprobarea scăderii din evidenţa contabilă a pagubelor produse în condiţiile art. 6 alin. (1) lit. a)-c), ale art. 13 alin. (2) şi ale art. 15 se stabileşte prin instrucţiuni aprobate de conducătorii autorităţilor publice prevăzute la art. 2.
PARTEA 101:Instrucţiune:
Art. 34
(1)Pagubele produse în condiţiile art. 6 alin. (1) lit. a)-c), ale art. 13 alin. (2) şi ale art. 15 din ordonanţă se scad din evidenţa contabilă a unităţilor militare din cadrul MApN în baza aprobării comandanţilor/şefilor unităţilor militare respective, care au calitatea de ordonator de credite, dată pe actele de constatare ori cercetare, cu avizul comandantului/şefului eşalonului superior care are calitatea de ordonator de credite.
(2)Competenţa de avizare prevăzută la alin. (1) ce revine ordonatorului principal de credite se exercită de către ministrul apărării naţionale sau, acolo unde este cazul, de către persoana căreia i-au fost delegate, prin ordin al ministrului apărării naţionale, competenţe de coordonare a structurilor subordonate nemijlocit ministrului apărării naţionale, pentru structurile aflate în coordonare.
(3)În situaţia în care, pentru pagubele menţionate la alin. (1), cercetarea administrativă s-a făcut potrivit art. 20 alin. (3) sau (5) din ordonanţă, comandantul/şeful structurii care a efectuat cercetarea trimite un exemplar al procesului-verbal de cercetare administrativă ordonatorului de credite care are în evidenţă paguba, pentru aprobarea scăderii din evidenţa contabilă a acesteia, fără a mai fi necesar avizul comandantului/şefului eşalonului superior.
PARTEA 11:11. Ordonanţa:
Art. 17
În cazul constatării insolvabilităţii autorului direct al prejudiciului, răspund, în limita valorii pagubei de recuperat, militarii vinovaţi de:
a)nerespectarea prevederilor legale privind angajarea sau numirea în funcţia de gestionar, precum şi de neconstituire a garanţiilor de către gestionari;
b)neluarea măsurilor de înlocuire a gestionarilor sau a persoanelor care gestionează bunuri materiale, fără a fi gestionari în înţelesul legii, deşi li s-a adus la cunoştinţă, în scris şi motivat, că nu îşi îndeplinesc atribuţiile în mod corespunzător;
c)neefectuarea inventarierilor la termenele şi în condiţiile legii, dacă prin aceasta s-ar fi putut evita producerea pagubei;
d)neluarea sau luarea cu întârziere a măsurilor de recuperare a pagubelor, prin constituirea ca parte civilă, neemiterea deciziei de imputare sau a altor măsuri asigurătorii;
e)nerespectarea oricărei atribuţii de serviciu, dacă, fără încălcarea acesteia, paguba nu s-ar fi produs.
PARTEA 111:Instrucţiune:
Art. 35
Pentru a fi angajată răspunderea materială în sarcina altor persoane decât autorul direct al pagubei sau a debitorului este necesară îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a)debitorul sau autorul direct al pagubei să fie declarat insolvabil, înainte sau după obţinerea titlului executoriu;
b)prejudiciul sau debitul rămas de recuperat să fie consecinţa faptelor prevăzute la art. 17 din ordonanţă.
Art. 36
Starea de insolvabilitate a autorului direct al prejudiciului se dovedeşte conform prevederilor art. 1.417 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau ale art. 265 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 37
(1)Răspund material în limita valorii pagubei rămase de recuperat de la gestionarul autor direct al pagubei:
a)comandanţii/şefii unităţilor militare şi şefii structurilor resurse umane şi financiar-contabile, după caz, vinovaţi de numirea, încadrarea, trecerea sau menţinerea unei persoane în funcţia de gestionar, fără respectarea prevederilor legale şi neconstituirea garanţiilor prevăzute de lege;
b)comandanţii/şefii unităţilor militare, şefii structurilor de logistică, financiar-contabile, comandanţii de subunităţi/similar, după caz, pentru pagubele cauzate unităţii de personalul din subordine, când se dovedeşte că nu au executat controale potrivit obligaţiilor stabilite prin actele normative incidente în domeniu.
(2)Comandanţii/Şefii unităţilor militare răspund material şi atunci când:
a)nu au luat măsuri de organizare şi pregătire a comisiilor de inventariere, de scoatere din funcţiune/declasare şi casare a bunurilor materiale;
b)nu au asigurat timpul necesar şi nu au urmărit ca persoanele numite în comisiile constituite să participe efectiv la executarea activităţilor specifice, conform programului stabilit;
c)au admis înscrierea în documentele de inventariere şi de scoatere din funcţiune/declasare a unor date din contabilitate, fără ca aceste activităţi să fi fost executate în realitate;
d)operaţiunile de casare a bunurilor materiale nu s-au efectuat în condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare;
e)nu au verificat dacă predarea-primirea gestiunii s-a făcut în condiţiile prevăzute de lege.
(3)Comandanţii/Şefii unităţilor militare şi şefii structurilor financiar-contabile răspund material pentru neluarea măsurilor de recuperare a pagubelor, în termen, pe baza titlurilor executorii existente.
PARTEA 12:12. Ordonanţa:
Art. 18
(1)Militarii care au încasat sume nedatorate sunt obligaţi să le restituie; dacă au primit bunuri care nu li se datorau şi care nu mai pot fi restituite în natură sau le-au fost prestate servicii la care nu erau îndreptăţiţi, sunt obligaţi să plătească contravaloarea lor, calculată în condiţiile legii.
(2)Contravaloarea bunurilor distribuite peste drepturile legale militarilor în termen, elevilor liceelor militare, elevilor şi studenţilor militari, precum şi minorilor din centrele de reeducare, arestaţilor preventiv şi condamnaţilor se recuperează de la cei din vina cărora s-a produs paguba.
PARTEA 121:Instrucţiune:
Art. 38
(1)Personalul MApN are obligaţia să restituie:
a)sumele nedatorate, încasate fără drept;
b)contravaloarea bunurilor ce nu i se datorau şi care nu mai pot fi restituite în natură;
c)contravaloarea serviciilor prestate, la care nu era îndreptăţit, calculată în condiţiile legii.
(2)Obligaţia de restituire a sumelor nedatorate, încasate fără drept:
a)priveşte toate categoriile de sume primite de la unitate, dar nedatorate de aceasta, precum: salariu/soldă, compensaţii, sporuri şi indemnizaţii, premii, diurnă de delegare, cheltuieli de transport şi cazare;
b)este integrală, adică priveşte întregul cuantum al sumei, încasate de beneficiar, indiferent dacă este vorba de o singură plată sau de plăţi succesive;
c)există pentru toate sumele, indiferent de natura fondurilor din care sunt plătite.
(3)Obligaţia de restituire a contravalorii bunurilor nedatorate şi care nu mai pot fi restituite în natură:
a)priveşte bunurile materiale distribuite personalului MApN peste drepturile legal cuvenite;
b)priveşte bunurile primite şi nedatorate care nu mai pot fi restituite în natură din cauza uzurii;
c)nu se referă la militarii în termen, elevii şi studenţii instituţiilor militare de învăţământ.
(4)Obligaţia de restituire a contravalorii serviciilor la care nu erau îndreptăţiţi poate viza: cazarea gratuită, cazarea calculată la tarife mai mici decât cele legale într-o clădire aparţinând unităţii sau aflată în folosinţa acesteia, neplata în total sau în parte a cheltuielilor de întreţinere (apă, energie electrică, încălzit etc.) în aceleaşi clădiri, transport gratuit ori achitat sub nivelul tarifelor legale, efectuat cu autovehicule aparţinând unităţii ori închiriate de aceasta, costul meselor servite plătit parţial etc.
(5)În situaţia în care personalul MApN a încasat sume ori a primit bunuri necuvenite sau i-au fost prestate servicii la care nu era îndreptăţit, acestuia trebuie să i se dovedească acest fapt, fără a mai fi necesară îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 4 alin. (1).
PARTEA 13:13. Ordonanţa:
Art. 19
(1)Instituţiile publice prevăzute la art. 2 sunt obligate să îi despăgubească pe militarii care au suferit din culpa unităţii un prejudiciu material în timpul îndeplinirii obligaţiilor militare şi în legătură cu acestea.
(2)În cazul decesului militarului căruia i se cuvin despăgubiri, acestea vor fi acordate urmaşilor legali.
(3)Sumele plătite ca despăgubiri se vor recupera de la persoanele vinovate de producerea pagubei, în condiţiile prezentei ordonanţe.
PARTEA 131:Instrucţiune:
Art. 39
(1)În vederea stabilirii cuantumului despăgubirilor care trebuie plătite în condiţiile prevăzute la art. 19 alin. (1) şi (2) din ordonanţă, comandantul/şeful unităţii militare care a constatat personal, a luat cunoştinţă în orice mod sau care a fost informat cu privire la producerea unui astfel de prejudiciu sau căruia i s-a înaintat o cerere de despăgubire dispune efectuarea unei cercetări administrative.
(2)În situaţia în care comandantul/şeful unităţii militare prevăzut la alin. (1) nu are calitatea de ordonator de credite, acesta informează, de îndată, pe comandantul/şeful eşalonului superior care are calitatea de ordonator de credite, în vederea dispunerii măsurilor necesare pentru efectuarea cercetării administrative.
(3)După efectuarea cercetării administrative, comandantul/şeful unităţii militare, pe baza dosarului cercetării, dispune măsuri pentru plata despăgubirilor către personalul căruia i se cuvin şi măsurile necesare pentru recuperarea respectivelor sume de la cei care se fac vinovaţi de producerea prejudiciului sau pentru scăderea din evidenţa contabilă a prejudiciului, după caz.
(4)Plata diferenţelor de drepturi salariale, drepturi de echipare, contravaloarea normelor de hrană, ajutoare sau altele asemenea, neacordate în cuantumul şi în temeiul actelor normative ce le reglementează, nu constituie despăgubiri în sensul art. 19 din ordonanţă.