Capitolul vi - Ieşirea persoanelor private de libertate din unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor - Instructiuni din 2010 privind evidenţa nominală şi statistică a persoanelor private de libertate aflate în unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor

M.Of. 157 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 11 Martie 2010
CAPITOLUL VI:Ieşirea persoanelor private de libertate din unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
SECŢIUNEA 1:Transferarea persoanelor private de libertate la alte penitenciare sau centre de reeducare, la propunerea comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate ori ca urmare a solicitării organelor judiciare
Art. 71
(1)Transferarea persoanelor condamnate în alt penitenciar, ca urmare a schimbării regimului de executare a pedepselor privative de libertate sau pentru alte motive întemeiate, se dispune de către directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, la propunerea comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate.
(2)Transferarea persoanelor condamnate în alt penitenciar, dacă este necesară activităţii unui organ judiciar, se dispune, la solicitarea organului judiciar, de directorul locului de deţinere.
(3)În cazurile arătate la alin. (1), comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate face propuneri de transfer în următoarele situaţii:
a)pentru executarea pedepsei într-un anumit regim sau ca urmare a schimbării regimului de executare a pedepsei, atunci când unitatea nu este profilată pe deţinerea unor astfel de categorii de persoane private de libertate;
b)depăşirea capacităţii de cazare pentru anumite regimuri;
c)pentru înscrierea la cursuri de formare profesională ori de instruire şcolară;
d)urmare solicitărilor de forţă de muncă specială formulate de alte unităţi;
e)în cazul persoanelor private de libertate pentru care măsurile de siguranţă, de asigurare a ordinii şi disciplinei la nivelul unităţii sunt neîndestulătoare;
f)pentru încheierea căsătoriei;
g)alte motive temeinic justificate.
(4)Nu se fac propuneri de transfer în privinţa persoanelor condamnate cărora nu li s-a stabilit regimul de executare, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (3) lit. e).
(5)Şeful structurii de evidenţă, împreună cu şeful structurii pentru aplicarea regimurilor, stabileşte persoanele private de libertate eligibile pentru transfer în situaţiile prevăzute de alin. (3) lit. a) şi b), iar şeful structurii organizarea muncii în situaţia prevăzută de alin. (3) lit. d), anterior sesizării comisiei de către directorul unităţii.
(6)În situaţia prevăzută de alin. (3) lit. b) se va evita, pe cât posibil, selecţionarea persoanelor condamnate care au domiciliul în raza teritorială a unităţii, cele care menţin legătura cu familia, cărora li s-a aprobat cererea de executare a pedepsei privative de libertate în unitatea respectivă, sunt cuprinse la cursuri de formare profesională sau de instruire şcolară ori urmează un tratament medical.
Art. 72
(1)Sesizarea comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate de către persoanele arătate la art. 71 alin. (3) este făcută în baza unei liste nominale la care se anexează documentele justificative.
(2)Ordinea de zi şi data de desfăşurare a lucrărilor comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate este stabilită de către directorul unităţii.
(3)Lista cu persoanele private de libertate a căror situaţie urmează a fi analizată se distribuie prin grija unui lucrător din cadrul structurii evidenţă deţinuţi fiecărui membru al comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de data stabilită conform alin. (2).
(4)Şeful structurii evidenţă deţinuţi ia măsuri de completare a registrului de procese-verbale de discutare în comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate care au solicitat sau pentru care se solicită transferul în alt penitenciar, prevăzut la anexa nr. 19 la Instrucţiuni; procesul-verbal este semnat de membrii comisiei şi de secretarul acesteia. În procesul-verbal se menţionează toate persoanele private de libertate înscrise în lista prevăzută în alin. (3).
Art. 73
Propunerile de transfer formulate de comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate sunt înaintate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sub forma tabelului nominal, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 20 la Instrucţiuni; în situaţia prevăzută de art. 71 alin. (3) lit. e), tabelul nominal este însoţit de rapoarte individuale, întocmite de şeful structurii pentru aplicarea regimurilor, care au ca obiect conduita adoptată pe toată perioada deţinerii, inclusiv cele privind existenţa unor abateri şi sancţiuni disciplinare, starea medicală, participarea la cursuri de formare profesională sau instruire şcolară şi folosirea la activităţi productive, gradul de risc, măsurile de siguranţă, de asigurare a ordinii şi disciplinei aplicate persoanelor private de libertate pentru care se solicită transferul, precum şi apartenenţa acestora la grupări de crimă organizată, criminale ori teroriste.
Art. 74
(1)Se stabilesc următoarele criterii ce trebuie avute în vedere la analizarea propunerilor de transfer:
a)decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor privind înfiinţarea secţiilor interioare şi exterioare destinate cazării persoanelor private de libertate;
b)capacitatea de cazare a locurilor de deţinere;
c)dinamica populaţiei penitenciare;
d)sexul, vârsta, situaţia juridică, regimul de executare, comportarea, posibilităţile de menţinere a legăturii cu familia, participarea la cursurile de instruire şcolară ori formare profesională, precum şi alte date ce pot fi folosite la formularea unei propuneri temeinice de transfera persoanei private de libertate.
(2)Evidenţa dispoziţiilor de transfer se ţine de către Administraţia Naţională a Penitenciarelor cu ajutorul sistemului informatic.
Art. 75
(1)În baza dispoziţiilor de transfer primite de la Administraţia Naţională a Penitenciarelor, structura evidenţă deţinuţi întocmeşte tabele nominale cu persoanele private de libertate ce urmează a fi transferate, pentru fiecare unitate stabilită.
(2)În fiecare documentar penal al persoanelor private de libertate ce urmează a fi transferate se introduce o adresă de înaintare în care se menţionează numărul dispoziţiei de transferare şi motivul transferului.
SECŢIUNEA 2:Transferarea persoanelor private de libertate la alte penitenciare sau centre de reeducare, la cererea acestora, a aparţinătorilor sau organizaţiilor neguvernamentale
Art. 76
(1)Persoanele private de libertate pot formula cereri de transfer în alt penitenciar.
(2)În cazul în care cererile de transfer sunt trimise direct Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, acestea se trimit administraţiei locului de deţinere, în vederea avizării de către comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate.
(3)Cererile formulate de alte persoane, aparţinători sau organizaţiile neguvernamentale vor fi soluţionate numai în situaţia în care acestea sunt însuşite de persoanele private de libertate. Dispoziţiile alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
Art. 77
(1)Avizul comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate are caracter consultativ. După caz, acesta poate fi un aviz favorabil, un aviz favorabil cu observaţii sau un aviz negativ.
(2)Atât avizul negativ, cât şi avizul favorabil cu observaţii, se motivează astfel încât să conducă la fundamentarea temeinică a necesităţii sau nu a transferului.
Art. 78
(1)Avizul comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate se înaintează Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sub forma tabelului nominal prevăzut de anexa nr. 21 la Instrucţiuni; tabelul nominal se înaintează fără a fi însoţit de cererile de transfer ale persoanelor private de libertate.
(2)La nivelul structurii evidenţă deţinuţi se instituie o mapă de aşteptare a cererilor de transfer, pentru care avizul dat de comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate a fost transmis Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 79
(1)Răspunsul la cerere ori dispoziţia individuală de transfer se aduce la cunoştinţa persoanei private de libertate sub semnătură.
(2)Cererile persoanelor private de libertate care au ca obiect transferul în alt penitenciar se depun la anexa dosarului individual gestionată de şeful secţiei, împreună cu răspunsul la acestea, iar dispoziţia individuală de transfer se depune în documentarul penal.
Art. 80
Evidenţa dispoziţiilor individuale de transfer se ţine de către Administraţia Naţională a Penitenciarelor cu ajutorul sistemului informatic.
SECŢIUNEA 3:Transferarea temporară a persoanelor private de libertate
Art. 81
În vederea transferării temporare a persoanelor private de libertate, la nivelul Structurii Evidenţă şi Transfer Deţinuţi din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor se instituie următoarea succesiune de activităţi:
a)după primirea solicitărilor de transfer formulate de organele judiciare se verifică autenticitatea şi conformitatea actelor;
b)se identifică penitenciarul în care este aflată persoana privată de libertate;
c)se stabileşte situaţia juridică a persoanei private de libertate pentru care se solicită transferul şi cauzele penale şi civile de soluţionat, la acea dată;
d)se aplică criteriile stabilite de art. 210 din Regulament, şi se ţine seama de graficul de realizare a transferurilor cu mijloacele de transport ale Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
e)se evaluează preliminar condiţiile de siguranţă în care urmează să se efectueze transferurile, ţinând seama de gradul de risc, problemele de sănătate sau sociale deosebite ori mediatizate pe care le prezintă unele persoane private de libertate;
f)se transmite, după caz, răspunsul către organele judiciare şi dispoziţia de transfer temporar către unităţile subordonate;
g)se urmăreşte modul de realizare a transferurilor temporare dispuse, prezentarea persoanelor private de libertate la termenele fixate de organele judiciare, precum şi re-transferarea la penitenciarul de origine, informând deîndată apariţia oricăror disfuncţionalităţi şefilor ierarhici.
Art. 82
Evidenţa dispoziţiilor de transfer temporar se ţine de către Administraţia Naţională a Penitenciarelor cu ajutorul sistemului informatic.
Art. 83
Unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor pot face propuneri de transfer temporar, cu respectarea dispoziţiilor art. 81 lit. a) - c).
SECŢIUNEA 4:Activităţi prilejuite de efectuarea transferului persoanelor private de libertate desfăşurate la nivelul structurii evidenţă deţinuţi
Art. 84
La transferarea persoanelor private de libertate, lucrătorul din cadrul structurii evidenţă deţinuţi execută următoarele activităţi:
a)listează tabele nominale cu persoanele private de libertate care urmează să fie transferate, întocmite pentru fiecare unitate în parte şi pentru şeful escortei autovehiculului destinat transportului persoanelor private de libertate, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 22 la Instrucţiuni;
b)cu 24 ore înainte de data transferării, predă sub semnătura de primire, câte un exemplar de pe fiecare tabel nominal cu persoanele private de libertate care se transferă, fiecărui sector de activitate din unitate căruia îi revin sarcini în legătură cu transferarea; cu cel puţin 12 ore înainte de data transferării, acestea sunt obligate să predea structurii evidenţă deţinuţi părţile componente ale dosarului individual pe care le gestionează;
c)înscrie în registrul opis data şi locul transferării, precum şi situaţia juridică a persoanei private de libertate, precum şi în modulul aferent din sistemul informatic;
d)introduce în documentarele penale actele care au determinat transferarea şi reuneşte toate părţile componente ale dosarului individual;
e)în situaţia în care persoana privată de libertate care se transferă are mai puţin de 30 zile până la liberarea în termen, se va scrie, pe tabelul nominal întocmit către unitatea unde se transferă, următoarea menţiune: "ATENŢIE! Mai are de executat ........ zile până la liberare".
Art. 85
(1)Dosarele individuale se introduc în plicuri sau sunt legate în pachete. Plicurile sau pachetele se leagă împreună pentru fiecare unitate în parte, anexându-se tabelele nominale.
(2)Dosarele individuale ale persoanelor private de libertate care au afecţiuni infectocontagioase, transferate pentru spitalizare sau tratament medical, vor fi împachetate separat iar pe tabelul nominal, medicul va face menţiuni cu privire la necesitatea separării lor pe timpul transportului.
Art. 86
(1)La primirea prin transfer de la alt penitenciar ori centru de reeducare a persoanelor private de libertate, lucrătorul de evidenţă efectuează următoarele operaţiuni:
a)preia din sistemul informatic datele personale şi informaţiile referitoare la persoana privată de libertate;
b)verifică documentarul penal pentru a constata legalitatea actelor de deţinere şi corectitudinea calculului termenului la care încetează executarea pedepsei ori a sancţiunii, precum şi concordanţa datelor referitoare la situaţia juridică, existente în dosar, cu cele din sistemul informatic;
c)în situaţia în care persoana privată de libertate a fost citată şi transferată pentru a fi pusă la dispoziţia vreunui organ judiciar, ia măsuri imediate de introducere în sistemul informatic a datei la care trebuie prezentat;
d)anunţă, în scris, dacă este cazul, în termen de 24 ore, organul judiciar care a solicitat transferul;
e)înscrie documentarul penal în registrul opis;
f)înscrie, pe coperta dosarului, penitenciarul sau centrul de reeducare unde a fost primită, noua matricolă locală şi data primirii;
g)înregistrează datele expirării duratei pedepsei închisorii sau a măsurii educative a internării într-un centru de reeducare, precum şi a fracţiunii obligatorii privind liberarea condiţionată în registrul de evidenţă a termenelor;
h)_
i)confirmă primirea persoanei private de libertate unităţii de unde a fost transferată.
(2)La primirea persoanelor private de libertate transferate temporar, lucrătorul de evidenţă procedează după cum urmează:
a)studiază documentarele penale ale persoanelor private de libertate transferate temporar, în vederea stabilirii organelor judiciare deservite, altele decât cele pentru care s-a realizat transferul temporar, la dispoziţia cărora se află;
b)înştiinţează telefonic organele judiciare arătate la lit. a) cu privire la perioada în care se vor afla în locul de deţinere persoanele private de libertate transferate temporar, pentru a se avea în vederea posibilitatea preschimbării termenului de judecată; înştiinţarea telefonică este efectuată în ziua primirii persoanei private de libertate sau cel mai târziu, a doua zi;
c)depune în documentarul penal nota telefonică transmisă; modelul notei telefonice este prevăzut în anexa nr. 23 la Instrucţiuni.
Art. 87
În cazul persoanelor private de libertate primite în tranzit, lucrătorul de evidenţă procedează după cum urmează:
a)identifică persoana privată de libertate după datele înscrise în tabelul cu persoanele private de libertate transferate, ataşat la coletul ori plicul care conţine dosarele individuale;
b)când termenul la care încetează durata pedepsei cu închisoarea sau a măsurii educative a internării într-un centru de reeducare expiră mai înainte de data transferării la unitatea de destinaţie, se întocmesc întâi lucrările prevăzute pentru persoanele private de libertate primite prin transfer de la alt penitenciar sau centru de reeducare şi apoi cele prevăzute pentru punerea în libertate a acestora.
SECŢIUNEA 5:Transferarea persoanelor private de libertate în aresturile organelor de poliţie
Art. 88
(1)Transferarea persoanelor private de libertate în aresturile organelor de poliţie, indiferent de competenţa teritorială a acestora, are caracter excepţional şi se efectuează cu aprobarea directorului penitenciarului sau a centrului de reeducare pe baza delegaţiei/adresei semnate de şefii inspectoratelor judeţene de poliţie/a municipiului Bucureşti, direcţiilor de poliţie din Inspectoratul General al Poliţiei Române sau Direcţia Naţională Anticorupţie.
(2)Transferarea persoanelor condamnate prin hotărâri judecătoreşti definitive are caracter excepţional şi se efectuează numai în situaţia în care acestea sunt cercetate penal în cauze noi. În delegaţia/adresa prin care se solicită preluarea acestor persoane de către organele de poliţie, se va preciza cauza penală în care sunt cercetate sau după caz situaţia care justifică transferul, precum şi perioada necesară desfăşurării activităţilor specifice.
(3)La transferarea persoanelor private de libertate în aresturile organelor de poliţie, lucrătorul de evidenţă procedează astfel:
a)înscrie în documentarul penal, la rubrica rezervată ieşirilor, data, unitatea şi numărul adresei pe baza căreia s-a efectuat transferul;
b)consemnează în registrul opis, preluarea persoanei private de libertate pentru cercetări de către organele de poliţie;
c)înregistrează în sistemul informatic, preluarea persoanei private de libertate pentru cercetări şi listează adresa de predare către organul de poliţie.
(4)Adresa prevăzută la alin. (3) lit. c) se întocmeşte în 2 exemplare şi trebuie să cuprindă numele şi prenumele, datele de identificare ale persoanei private de libertate, numărul de file pe care îl conţine documentarul penal, gradul, numele şi prenumele delegatului şi numărul legitimaţiei eliberată de Ministerul Administraţiei şi Internelor; un exemplar al adresei de predare a persoanei private de libertate însoţeşte documentarul penal, iar celălalt exemplar se păstrează la structura evidenţă deţinuţi; împreună cu documentarul penal se predă şi o scrisoare medicală întocmită de serviciul medical, fişa de evidenţă a zilelor considerate ca executate pe baza muncii depuse ori ca urmare a cursurilor de instruire şcolară şi formare profesională, fişa de evidenţă a drepturilor, sancţiunilor disciplinare aplicate şi a recompenselor acordate şi fişa de evidenţă a convorbirilor telefonice efectuate.
(5)Dacă persoana privată de libertate desfăşoară activităţi de instruire şcolară sau de formare profesională, se eliberează un document din care să rezulte necesitatea continuării acestora.
(6)Organele de poliţie sunt informate despre existenţa unei sancţiuni disciplinare aplicată persoanei private de libertate, care trebuie pusă în executare.
(7)La reprimirea persoanelor private de libertate lucrătorul de evidenţă procedează astfel:
a)verifică actele documentarului penal prin confruntarea acestora cu cele înscrise în fişa opis şi numărul filelor pe care îl conţine documentarul penal raportându-se la menţiunile cuprinse în exemplarul din adresa de predare, păstrată la structura de evidenţă deţinuţi;
b)preia din sistemul informatic datele personale şi informaţiile referitoare la persoana privată de libertate;
c)face menţiunea reprimirii în registrul opis şi în registrul de evidenţă a termenelor;
d)înscrie, în penultima pagină a documentarului penal, data reprimirii.
SECŢIUNEA 6:Punerea în libertate
Art. 89
(1)Punerea în libertate a persoanelor private de libertate se face de către directorul locului de deţinere, la expirarea duratei pedepsei închisorii, la termenul hotărât de instanţa de judecată în cazul liberării condiţionate, precum şi la orice altă dată hotărâtă de organele judiciare competente în situaţiile anume prevăzute de lege, comunicând despre acest fapt organului judiciar competent.
(2)Cu ocazia liberării, persoanei private de libertate i se înmânează biletul de liberare şi toate documentele personale.
Art. 90
Punerea în libertate se consemnează, de către şeful de tură, în registrul de evidenţă a punerii în libertate a persoanelor condamnate prevăzut la anexa nr. 24 din Instrucţiuni ori în registrul de evidenţă a punerii în libertate a persoanelor arestate preventiv prevăzut la anexa nr. 25 la Instrucţiuni.
Art. 91
(1)Pentru punerea în libertate a persoanelor private de libertate la expirarea duratei condamnării sau la încetarea măsurii educative a internării într-un centru de reeducare, lucrătorul de evidenţă desfăşoară următoarele activităţi:
a)zilnic, verifică registrul de evidenţă a termenelor pentru a stabili persoanele ale căror pedepse sau măsuri educative urmează să expire sau să înceteze şi listează tabelul nominal cu acestea;
b)confruntă datele din registrul de evidenţă a termenelor, tabelul nominal şi documentarele penale pentru a verifica exactitatea datelor şi a stabili cu certitudine persoanele private de libertate care vor fi liberate;
c)cu 24 ore înainte de liberare, transmite fiecărui sector de activitate din unitate, căruia îi revin sarcini în legătură cu punerea în libertate a persoanelor private de libertate, câte un tabel nominal cu persoanele private de libertate care urmează a fi puse în libertate;
d)înscrie, în documentarul penal, la rubrica rezervată ieşirilor, data punerii în libertate, motivul liberării şi localitatea în care persoana privată de libertate îşi are domiciliu;
e)consemnează punerea în libertate în registrul de evidenţă a termenelor şi registrul opis, în care se menţionează şi situaţia juridică;
f)efectuează în sistemul informatic arhivarea datelor pentru persoanele private de libertate în cauză şi listează biletul de liberare, comunicările către organele de poliţie, centrele militare, instanţa de executare, dacă este cazul şi către Direcţia Generală de Paşapoarte şi Oficiul Român pentru Imigrări din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor pentru persoanele private de libertate de cetăţenie străină;
g)comunică Inspectoratului General al Poliţiei Române de Frontieră punerea în libertate a persoanelor care au săvârşit infracţiuni care privesc trecerea frauduloasă a frontierei, care au legătură cu frontiera de stat sau cu infracţionalitatea transfrontalieră;
h)comunică Centrului de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog competent, în funcţie de domiciliul persoanei liberate, punerea în libertate a persoanelor care au săvârşit infracţiuni care privesc traficul şi consumul ilicit de droguri;
i)în cazul în care împotriva persoanei private de libertate ce urmează a fi pusă în libertate s-a luat una din măsurile de siguranţă prevăzute de Codul penal, comunică despre aceasta organelor în drept să aducă la îndeplinire aceste măsuri şi să supravegheze respectarea lor, astfel: direcţiei sanitare din judeţul pe teritoriul căruia locuieşte persoana pusă în libertate şi faţă de care s-a luat măsură de siguranţă a obligării la tratament medical ori a internării medicale şi/sau organului de poliţie din raza teritorială a domiciliului persoanei puse în libertate şi faţă de care s-a luat măsura de siguranţă a interzicerii de a se afla în anumite localităţi ori a interdicţiei de a reveni în locuinţa familiei pe o perioadă determinată;
j)introduce în documentarul penal, documentele primite de la celelalte sectoare din unitate, numerotează şi certifică numărul de file existente;
k)trimite la arhiva Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor fişa de evidenţă a persoanei private de libertate, prevăzută la anexa nr. 26 la Instrucţiuni;
l)întocmeşte biletul de liberare, prevăzut la anexa nr. 27 la Instrucţiuni.
(2)Comunicările către organele de poliţie, se listează, după cum urmează:
a)în două exemplare, pentru persoanele private de libertate care s-au născut şi au domiciliul în municipiul Bucureşti, ori sunt de cetăţenie străină sau apatride - un exemplar pentru Inspectoratul General al Poliţiei Române - Direcţia cazier judiciar şi evidenţă operativă, iar celălalt la documentarul penal;
b)în trei exemplare, pentru persoanele private de libertate care au domiciliul în judeţul în care s-au născut - primul exemplar pentru Inspectoratul General al Poliţiei Române - Direcţia cazier judiciar şi evidenţă operativă, al doilea exemplar pentru organul de poliţie pe raza căruia s-au născut, iar al treilea la documentarul penal;
c)în patru exemplare pentru persoanele private de libertate care s-au născut într-un judeţ şi au domiciliul în alt judeţ - primul exemplar pentru Inspectoratul General al Poliţiei Române - Direcţia cazier judiciar şi evidenţă operativă, al doilea exemplar pentru organul de poliţie pe raza căruia s-au născut, al treilea exemplar la poliţia judeţeană în a cărei rază teritorială îşi au domiciliul, iar al patrulea la documentarul penal.
Art. 92
Comunicările prevăzute la art. 91 alin. (1) lit. g), h) şi i) se fac în conformitate cu anexele nr. 10 şi 11 aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1373/2004 pentru aprobarea formularelor-tip privind comunicările cu privire la datele ce urmează a fi înscrise în cazierul judiciar sau notate provizoriu în evidenţa unităţilor de poliţie, precum şi a celor privind cererile pentru obţinerea certificatelor şi copiilor de pe cazierul judiciar.
Art. 93
(1)În cazul punerii în libertate a persoanelor private de libertate înainte de expirarea duratei condamnării sau de încetare a măsurii educative a internării într-un centru de reeducare, se verifică autenticitatea actului şi executabilitatea celor dispuse de către instanţa de judecată.
(2)Despre punerea în libertate sunt informate instanţa de judecată care a emis actul prevăzut la alin. (1) şi, după caz, instanţa de executare.
(3)În cazul adreselor de punere în libertate primite prin fax, punerea în libertate se va realiza numai după confirmarea autenticităţii acesteia de către organul emitent.
Art. 94
(1)Numele persoanelor private de libertate de cetăţenie străină care urmează să fie puse în libertate se comunică, în scris, la Direcţia Generală de Paşapoarte şi Oficiul Român pentru Imigrări din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, cu 15 zile înainte de data expirării pedepsei închisorii sau a încetării măsurii educative a internării într-un centru de reeducare.
(2)În cazul punerii în libertate înainte de expirarea duratei condamnării sau a încetării măsurii educative a internării, comunicarea către Direcţia Generală de Paşapoarte şi Oficiul Român pentru Imigrări din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor se face în ziua primirii adresei de punere în libertate.
(3)În situaţia în care, prin hotărârea de condamnare a persoanelor private de libertate de cetăţenie străină la pedeapsa închisorii ori detenţiunii pe viaţă sau la executarea măsurii educative de internare într-un centru de reeducare, s-a dispus expulzarea, odată cu comunicarea către Direcţia Generală de Paşapoarte şi Oficiul Român pentru Imigrări din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor se înştiinţează, telefonic şi apoi în scris, şi inspectoratul de poliţie pe raza căruia se află locul de deţinere, precum şi Inspectoratul General al Poliţiei Române, în vederea îndeplinirii formalităţilor pentru ieşirea acestora din România.
(4)În cazul liberării condiţionate ori graţierii restului rămas neexecutat din pedeapsă, pe formularul privind comunicarea punerii în libertate care se înaintează organelor de poliţie, se va menţiona numărul de zile rămase de executat, precum şi codul numeric personal; aceleaşi menţiuni se fac şi în cazul liberării ca urmare a întreruperii executării pedepsei.
SECŢIUNEA 7:Punerea în libertate a persoanelor private de libertate prin întreruperea executării pedepsei cu detenţiunea pe viaţă, a pedepsei închisorii sau a măsurii educative a internării într-un centru de reeducare
Art. 95
Executarea pedepsei cu detenţiunea pe viaţă, a pedepsei închisorii precum şi a măsurii internării într-un centru de reeducare poate fi întreruptă în cazurile şi condiţiile prevăzute de dispoziţiile Codului de procedură penală.
Art. 96
(1)Administraţia locului de deţinere ţine evidenţa întreruperii executării pedepselor privative de libertate.
(2)Data la care trebuie să se prezinte persoana privată de libertate se menţionează în registrul de evidenţă a termenelor.
(3)Evidenţa întreruperii executării pedepselor privative de libertate se ţine şi în sistem informatic.
(4)Dacă la expirarea termenului de întrerupere persoana pusă în libertate nu se prezintă la locul de deţinere, administraţia trimite deîndată o copie de pe mandatul de executare şi de pe hotărârea judecătorească de internare, organului de poliţie pe raza căruia acesta îşi are domiciliul, în vederea arestării. Pe copia mandatului de executare sau pe hotărârea judecătorească de condamnare la măsura educativă a internării într-un centru de reeducare se menţionează şi restul rămas de executat din durata pedepsei sau a măsurii educative.
(5)Timpul cât executarea a fost întreruptă nu se socoteşte în executarea pedepsei.
Art. 97
(1)La punerea în libertate prin întreruperea executării pedepsei privative de libertate, persoanei private de libertate i se va lua o declaraţie scrisă din care să rezulte că a luat la cunoştinţă de data revenirii şi locul de deţinere unde trebuie să se prezinte la expirarea perioadei de întrerupere a executării pedepsei; se aduc la cunoştinţă pe bază de semnătură şi obligaţiile impuse de instanţa de judecată în conformitate cu dispoziţiile Codului de procedură penală.
(2)De regulă, locul de deţinere unde urmează a se prezenta persoana privată de libertate este cel din raza teritorială a domiciliului acesteia.
(3)În cazul în care locul de deţinere de unde a fost pusă în libertate persoana privată de libertate nu coincide cu locul de deţinere unde urmează să se prezinte, dosarul individual va fi trimis celei din urmă unităţi.
(4)Dacă în perioada de întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, persoana condamnată a decedat, a fost graţiată sau a fost pusă în libertate condiţionat, arhivarea dosarului individual se face de către locul de deţinere care a operat punerea în libertate prin întreruperea executării pedepsei privative de libertate.
Art. 98
Pe biletul de liberare înmânat persoanei puse în libertate prin întreruperea executării pedepsei se menţionează "întrerupere" şi se înscrie citeţ, cu majuscule, unitatea unde persoana privată de libertate urmează să se prezinte la expirarea duratei de întrerupere.
Art. 99
Prevederile art. 89-92 se aplică în mod corespunzător.
Art. 100
(1)Dosarele individuale ale minorilor care au fost puşi în libertate prin întreruperea măsurii educative a internării într-un centru de reeducare se păstrează, separat, la centrul de reeducare de unde aceştia au fost puşi în libertate.
(2)În cazul în care minorul este pus în libertate dintr-un penitenciar, acesta trimite de îndată dosarul individual la centrul de reeducare arondat.
(3)Pentru minorii faţă de care s-a luat măsura educativă a internării într-un centru de reeducare, care în perioada întreruperii executării acestei măsuri împlinesc vârsta de 18 ani, se va solicita instanţei de executare prelungirea internării, dacă aceasta este necesară pentru realizarea scopului măsurii educative.
Art. 101
Ori de câte ori instanţa de judecată admite o nouă cerere de întrerupere, se înscrie în registrul de evidenţă a termenelor şi în sistemul informatic, noua dată de expirare a întreruperii executării pedepsei sau a măsurii educative a internării într-un centru de reeducare.
Art. 102
Primirea persoanelor private de libertate prezentate din întreruperea executării pedepsei închisorii sau a măsurii educative se va efectua în mod obligatoriu în prezenţa şefului structurii evidenţă deţinuţi, căruia îi revine sarcina să verifice legalitatea actelor de deţinere, precum şi existenţa şi valabilitatea celorlalte documente din dosarul individual; dispoziţiile art. 11 se aplică în mod corespunzător.
Art. 103
(1)În situaţia în care persoanele private de libertate se prezintă la alte unităţi decât cele în care se află dosarele individuale, după identificarea acestora se solicită trimiterea de îndată, prin fax, a actului legal de deţinere, în baza căruia se va efectua reprimirea în penitenciar.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1) dosarul individual se înaintează prin curier sau poştă în ziua următoare.
Art. 104
(1)Pentru persoanele private de libertate primite după expirarea termenului de întrerupere a executării închisorii sau a măsurii educative a internării într-un centru de reeducare lucrătorul de evidenţă procedează după cum urmează:
a)verifică documentarul penal pentru a constata dacă conţine actele legale de deţinere, actul de identitate şi numărul de file;
b)înscrie, în penultima pagină a documentarului penal, data reprimirii;
c)face menţiunea reprimirii în registrul opis şi în registrul de evidenţă a termenelor;
d)actualizează datele din sistemul informatic;
e)verifică dacă minorul rearestat a împlinit vârsta de 18 ani în perioada întreruperii executării măsurii educative a internării şi dacă instanţa de executare s-a pronunţat cu privire la prelungirea sancţiunii;
f)reface calculul termenului la care încetează executarea pedepsei sau a prelungirii măsurii educative a internării, precum şi al fracţiunilor prevăzute de lege privind liberarea condiţionată, prin adăugarea timpului stat în libertate;
g)trece în registrul de evidenţă a termenelor, noul termen al expirării pedepsei închisorii sau a măsurii educative, al fracţiunii obligatorii de executat pentru liberare condiţionată, precum şi al expirării prelungirii măsurii educative a internării într-un centru de reeducare;
h)face modificările corespunzătoare în fişa de evidenţă a zilelor muncite;
i)comunică instanţei de executare noul termen la care urmează să înceteze durata pedepsei sau a sancţiunii.
(2)Ziua în care persoana privată de libertate a fost pusă în libertate şi ziua prezentării sau rearestării, sunt considerate zile efectiv executate.
Art. 105
În situaţia în care persoană privată de libertate ce s-a aflat în stare de libertate, ca urmare a întreruperii executării pedepsei închisorii ori a măsurii educative a internării, este condamnată sau sancţionată pentru alte infracţiuni în perioada întreruperii, după reprimire, se procedează conform art. 104 şi apoi se pun în executare mandatele sau hotărârile judecătoreşti de internare emise pentru infracţiunile săvârşite ulterior liberării. După efectuarea operaţiunilor de punere în executare a noilor hotărâri judecătoreşti se iau măsuri imediate de reactualizare a datelor din sistemul informatic.
Art. 106
În cazul evadării unei persoane private de libertate, lucrătorul de evidenţă procedează după cum urmează:
a)pune la dispoziţia conducerii locului de deţinere documentarul penal;
b)la rubrica rezervată ieşirilor, din dosarul de deţinere, face menţiunea "Evadat în ziua de .........";
c)înscrie pe coperta documentarului penal la rubrica "grad de risc": "Evadat";
d)face menţiunile corespunzătoare în registrul opis şi registrul de evidenţă a termenelor;
e)efectuează în sistemul informatic înregistrarea datelor referitoare la evadare;
f)documentarul penal al persoanei evadate se păstrează separat de cele ale celorlalte persoane private de libertate.
Art. 107
(1)Pentru persoana care a evadat din starea legală de reţinere sau deţinere ori a fugit dintr-un centru de reeducare se solicită Inspectoratului General al Poliţiei Române darea în urmărire, în conformitate cu dispoziţiile Codului de procedură penală.
(2)Solicitarea prevăzută la alin. (1) cuprinde o informare privind data şi locul unde s-a produs evadarea, datele de stare civilă şi situaţia juridică a persoanei private de libertate, semnalmentele acesteia, precum şi orice alte date de interes operativ necesare prinderii.
Art. 108
(1)La primirea persoanelor private de libertate prinse din evadare se procedează potrivit celor prevăzute la art. 104.
(2)Timpul stat în evadare, consemnat într-un proces - verbal, nu intră în calculul duratei executării pedepsei privative de libertate şi a fracţiunilor prevăzute de Codul penal pentru liberarea condiţionată. Procesul-verbal în care se înscrie data evadării şi data prinderii se încheie de directorul unităţii, directorul adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar şi şeful de tură,
(3)Perioada ce urmează a fi adăugată va ţine seama de dispoziţiile Codului penal în ceea ce priveşte calculul timpului.
Art. 109
(1)Dacă persoana privată de libertate evadată este adusă în altă unitate, aceasta este primită pe baza adresei de depunere întocmită de organul de poliţie. Directorul noului loc de deţinere va solicita dosarul individual de la unitatea de la care persoana privată de libertate a evadat.
(2)Dispoziţiile art. 104 se aplică în mod corespunzător.
Art. 110
(1)În caz de deces al unei persoane private de libertate, indiferent de locul, cauza şi circumstanţele producerii acestuia, directorul locului de deţinere înştiinţează de îndată familia sau o persoană apropiată acesteia, instituţia medico-legală cea mai apropiată, judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, procurorul şi Administraţia Naţională a Penitenciarelor, respectiv Inspectoratul General al Poliţiei Române.
(2)Atunci când decesul unei persoane private de libertate s-a produs la locul de muncă, se anunţă imediat Inspectoratul Teritorial de Muncă.
Art. 111
La primirea certificatului constatator al morţii, lucrătorul de evidenţă procedează după cum urmează:
a)listează comunicările către instanţa de executare sau parchet şi organul de poliţie, fără a efectua amprentarea digitală, arătându-se data decesului şi numărul sub care acesta a fost înregistrat la primăria din localitate;
b)înscrie decesul în penultima pagină a dosarului de deţinere şi în registrul opis, unde, în afară de data decesului, se va menţiona primăria la care a fost declarat decesul şi numărul sub care a fost înregistrat;
c)face menţiunile corespunzătoare în registrul de evidenţă a termenelor;
d)înregistrează, în mod corespunzător, modificările intervenite, în sistemul informatic.
SECŢIUNEA 10:Internarea într-un institut medical-educativ
Art. 112
(1)În situaţia în care instanţele de judecată dispun internarea minorului într-un institut medical-educativ, minorul va fi transferat la unitatea din zona de dispunere a acestei instituţii, împreună cu dosarul individual, care ia măsura punerii în libertate a minorului, procedând conform art. 89 şi următoarele.
(2)La internarea minorului într-un institut medical-educativ, se înmânează acestuia, pe lângă biletul de liberare, următoarele documente:
a)copie de pe hotărârea de condamnare la măsura educativă a internării într-un institut medical-educativ, rămasă definitivă;
b)copie de pe fişa medicală şi foaia matricolă şcolară;
c)actul de identitate;
d)documentele care atestă calificarea sau urmarea unor cursuri desfăşurate pe perioada detenţiei;
e)un extras al planului de evaluare şi intervenţie educativă;
f)notă privind posibilitatea minorului de a lua contact cu persoane din exterior.