Partea vii - "INSTRUCŢIUNI REFERITOARE LA APLICAREA PREVEDERILOR LEGATE DE EXPERTIZAREA MEDICALĂ ŞI A PREVEDERILOR FINANCIARE ALE REGULAMENTULUI 1408/71 ŞI ALE REGULAMENTULUI 574/72 LA NIVELUL SISTEMULUI PUBLIC DE PENSII ŞI ALTE DREPTURI DE ASIGURĂRI SOCIALE DIN ROMÂNIA" - Instructiuni din 2009 pentru aplicarea în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale a Regulamentului Consiliului nr. 1408/71/CEE privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii, adoptat la 14 iunie 1971 şi a Regulamentului Consiliului nr. 574/72/CEE care stabileşte modalităţile de aplicare a Regulamentului Consiliului nr. 1408/71/CEE privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii, adoptat la 21 martie 1972
M.Of. 355 bis
În vigoare Versiune de la: 24 Decembrie 2009
PARTEA VII:"INSTRUCŢIUNI REFERITOARE LA APLICAREA PREVEDERILOR LEGATE DE EXPERTIZAREA MEDICALĂ ŞI A PREVEDERILOR FINANCIARE ALE REGULAMENTULUI 1408/71 ŞI ALE REGULAMENTULUI 574/72 LA NIVELUL SISTEMULUI PUBLIC DE PENSII ŞI ALTE DREPTURI DE ASIGURĂRI SOCIALE DIN ROMÂNIA"
CAPITOLUL I:REGLEMENTĂRI SPECIFICE EXPERTIZĂRII MEDICALE ŞI RECUPERĂRII CAPACITĂŢII DE MUNCĂ, PRECUM ŞI RAMBURSĂRII ŞI RECUPERĂRII CHELTUIELILOR AFERENTE EXPERTIZĂRII MEDICALE
Art. 1: Prevederi specifice acordării pensiilor de invaliditate
Prevederi specifice acordării pensiilor de invaliditate în aplicarea Regulamentelor 1408/71 şi 574/72 au fost introduse în cadrul capitolului II al Instrucţiunilor Generale, la articolele 48 -53.
Art. 2: Acordarea în coordonare a pensiilor de invaliditate
(1)Având în vedere că legislaţia română în vigoare este o legislaţie de tip B, cuantumul pensiei fiind influenţat de perioada de asigurare realizată de persoana interesată anterior ivirii riscului, pensiile de invaliditate, în caz de activitate pe teritoriul statului român şi pe cel al altor state membre, se calculează aplicând dispoziţiile Titlului III, capitolul 3 al Regulamentului 1408/71, aplicabile prestaţiilor de bătrâneţe şi de urmaş, drepturile de pensie fiind acordate în coordonare, de instituţiile competente ale tuturor statelor membre implicate, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor administrative şi medicale prevăzute de legislaţia pe care o aplică respectivele instituţii competente.
(2)Poate face obiectul prezentelor Instrucţiuni orice persoană care intră în câmpul personal de aplicare a Regulamentelor 1408/71 şi 574/72.
Art. 3: Rolul instituţiilor din România
(1)Casele teritoriale de pensii au obligaţia de a:
a)rambursa cheltuielile privind costurile aferente expertizelor şi investigaţiilor medicale efectuate asupra beneficiarilor sistemului public de pensii din România de către instituţiile altor state membre de la locul de rezidenţă sau de şedere al beneficiarilor, în baza formularelor europene şi a altor documente transmise de instituţiile care le-au efectuat, către respectivele instituţii;
b)recupera cheltuielile privind costurile aferente expertizelor şi investigaţiilor medicale efectuate la solicitarea instituţiilor competente ale altor state membre asupra persoanelor aflate pe teritoriul României, de la respectivele instituţii competente;
c)restitui sumele provenite din plata în plus a unor drepturi de pensie către beneficiarul sistemului public de pensii din România, către instituţia oricărui alt stat membru care le-a plătit şi a solicitat acest lucru, pe baza documentelor transmise de instituţia creditoare;
d)recupera sumele provenite din plata în plus, de către casa teritorială de pensii competentă, a unor drepturi de pensie către beneficiarul sistemului public de pensii din România, din partea instituţiei oricărui alt stat membru, debitor de prestaţii către respectivul beneficiar.
(2)Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă îi revin, după caz, obligaţiile caselor teritoriale de pensii prevăzute la alin. (1) lit. a şi b.
Art. 4: Definiţii
(1)Instituţie competentă desemnează instituţia în numele căreia se efectuează expertiza medicală de către instituţia de la locul de domiciliu sau de şedere.
(2)Instituţie de la locul de domiciliul sau de şedere desemnează instituţia care efectuează expertiza medicală în numele instituţiei competente.
Art. 5: Condiţiile medicale de stabilire a drepturilor
(1)Medicii experţi ai asigurărilor sociale din cadrul serviciului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă din România din cadrul caselor teritoriale de pensii stabilesc gradul de invaliditate al unui solicitant, respectiv beneficiar de drepturi de pensie, independent de decizia instituţiilor altor state membre şi exclusiv prin aplicarea criteriilor prevăzute de legislaţia română în vigoare.
(2)În aplicarea dispoziţiilor articolului 40 al Regulamentului 574/72, pentru a determina gradul de invaliditate, medicii experţi ai asigurărilor sociale din cadrul serviciului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă din cadrul caselor teritoriale de pensii din România vor lua în considerare documentele şi rapoartele medicale, precum şi informaţiile de ordin administrativ obţinute de instituţia oricărui alt stat membru.
(3)În cazul în care expertiza medicală nu poate fi realizată la nivelul serviciului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă din cadrul caselor teritoriale de pensii din România expertiza medicală va fi realizată în cadrul Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă.
(4)Nu se vor face încadrări în grade de invaliditate pe baza unor documente de la a căror emitere s-au scurs mai mult de 180 de zile calendaristice, respectiv de 365 de zile calendaristice, în funcţie de tipul şi gravitatea afecţiunii.
(5)Dispoziţiile alin. (4) nu se aplică în cazuri temeinic justificate în care medicul expert al asigurărilor sociale decide că nu este necesară emiterea unor documente medicale actuale, după obţinerea avizului Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă.
(6)În cazul persoanelor rezidente în străinătate, drepturile de pensie de invaliditate se acordă şi se plătesc de la data depunerii cererii, dar nu înainte de data ivirii invalidităţii.
(7)În cazul persoanelor a căror expertizare a avut loc pe teritoriul altui stat membru, va fi considerată ca dată a ivirii invalidităţii data emiterii formularului E213 sau a documentelor medicale care au stat la baza încadrării în grad de invaliditate. Formularul E213 "Raport medical detaliat" nu este obligatoriu în vederea încadrării în grad de invaliditate de către medicii experţi ai asigurărilor sociale din cadrul serviciului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă din România.
Art. 6: Înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor legate de rambursarea/restituirea cheltuielilor privind costurile aferente expertizelor şi investigaţiilor medicale
(1)Casele teritoriale de pensii, respectiv Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă deschid un cont în lei la o bancă în care vor vira sumele în lei reprezentând cheltuielile prevăzute la articolul 3 alin. (1).
(2)Casele teritoriale de pensii, respectiv Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă deschid un cont în valută la o bancă în care se vor evidenţia sumele rezultate după efectuarea schimburilor valutare din care instituţiile menţionate vor efectua plăţile în valută către instituţiile altor state membre de la locul de rezidenţă sau de şedere al beneficiarilor şi în care se vor încasa restituirile de sume în valută de la instituţiile competente din alte state membre.
(3)Operaţiunile privind plăţile sau recuperările (încasări) se înregistrează în contabilitate la cursul zilei, comunicat de Banca Naţională a României.
(4)Operaţiunile de vânzare - cumpărare de valută se înregistrează în contabilitate la cursul oficial al băncii, potrivit prevederilor convenţiei încheiate de Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale şi bancă, la data efectuării plăţii.
Art. 7: Acoperirea diferenţelor de curs valutar
Acoperirea diferenţelor de curs valutar ce rezultă din operaţiunile de decontare a cheltuielilor prevăzute la articolul 3 alin. (1) în baza formularelor europene şi a altor documente transmise între instituţiile statelor membre se realizează din bugetul asigurărilor sociale de stat.
Art. 8: Efectuarea expertizelor medicale în cazul persoanelor aflate pe teritoriul altui stat membru decât cel de care aparţine instituţia competentă
(19)În vederea recuperării costurilor aferente expertizelor medicale, casa teritorială de pensii competentă, respectiv Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă va transmite instituţiei competente, împreună cu formularul E 213, un formular E 125, însoţit de originalul sau copiile, certificate de instituţie pentru conformitate cu originalul, ale facturilor sau ale altor documente financiare din care să rezulte costul aferent expertizelor medicale efectuate, exprimate în RON, precum şi în echivalentul în EUR, USD, GBP, stabilit la cursul oficial al Băncii Naţionale a României din ziua stabilirii obligaţiilor de plată.
(1)Sintagma "expertiză medicală" desemnează orice examinare medicală, observaţie medicală, vizite ale medicului şi controalele medicale de orice fel, necesare pentru acordarea sau revizuirea prestaţiilor de pensie.
(2)Conform prevederilor articolului 87 al Regulamentului 1408/71, în cazul persoanelor aflate pe teritoriul altui stat membru, expertizarea medicală poate fi efectuată, la solicitarea caselor teritoriale de pensii din România, respectiv a Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, de către instituţiile de la locul de rezidenţă sau de şedere al solicitantului, respectiv al beneficiarului de prestaţii.
(3)În mod similar, în cazul persoanelor aflate pe teritoriul României, expertizarea medicală poate fi efectuată, la solicitarea instituţiilor competente ale altor state membre, de către medicii experţi ai asigurărilor sociale ai serviciului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă din cadrul caselor teritoriale de pensii competente din România, respectiv de către Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, dacă expertizarea medicală respectivă nu poate fi efectuată la nivel teritorial.
(4)În aplicarea prevederilor alin. (3), se consideră casă teritorială de pensii competentă casa de pensii în evidenţa sau arhiva căreia se află dosarul de pensie al persoanei supuse expertizării sau, în cazul în care persoana nu se află în evidenţa, respectiv arhiva niciunei case teritoriale de pensii, casa de pensii de la locul de rezidenţă sau de şedere din România.
(5)Conform dispoziţiilor articolului 105 al Regulamentului 574/72, costurile rezultate în urma examinărilor medicale, observaţiilor, vizitelor medicului şi controalelor medicale de orice fel, necesare pentru acordarea, obţinerea sau revizuirea prestaţiilor, se rambursează de instituţia în numele căreia au fost efectuate, instituţiei care le-a efectuat, pe baza tarifelor aplicate de această din urmă instituţie.
(6)În vederea efectuării expertizei medicale în numele unei instituţii competente a altui stat membru, casa teritorială de pensii competentă, respectiv Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă va comunica instituţiei solicitante necesitatea rambursării costurilor aferente expertizei respective şi suma de restituit.
(7)Expertiza medicală va fi efectuată în numele unei instituţii competente a altui stat membru, în condiţiile prevăzute la alin. (6), numai după primirea acordului scris al instituţiei solicitante.
(8)În cazul persoanelor aflate pe teritoriul altui stat membru, conform dispoziţiilor articolului 40 al Regulamentului 574/72, casa teritorială de pensii competentă din România, respectiv Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă îşi rezervă dreptul de a dispune examinarea medicală a solicitantului, respectiv a beneficiarului de prestaţii, de către un medic ales de aceasta/acesta, fie în statul membru în care se găseşte persoana în cauză, fie în România, dacă solicitantul, respectiv beneficiarul de prestaţii este de acord şi sănătatea îi permite să călătorească, cu suportarea, de către casa teritorială de pensii competentă, respectiv de către Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, a cheltuielilor pe care le implică această călătorie.
(9)Pentru a decide asupra modalităţii optime de expertizare medicală, în situaţia în care aceasta este efectuată exclusiv în interesul casei teritoriale de pensii competente, instituţia competentă din România solicită instituţiei de la locul de rezidenţă sau de şedere informaţii legate de eventualele costuri aferente expertizării medicale.
(10)După efectuarea expertizei medicale, instituţia de la locul de rezidenţă sau de şedere emite formularul E213 "Raport medical detaliat" şi eventuale alte documente medicale în completare, precum şi documente financiare justificative din care să reiasă costurile aferente efectuării expertizei medicale.
(11)Costurile aferente expertizelor medicale efectuate pe teritoriul altui stat membru decât cel în care se află instituţia competentă se rambursează de instituţia competentă numai în situaţia în care acestea au fost efectuate exclusiv în interesul instituţiei, respectiv instituţiilor solicitante.
(12)În situaţia în care expertizele medicale sunt efectuate în interesul tuturor instituţiilor implicate, instituţii competente şi instituţii de la locul de rezidenţă sau de şedere al solicitantului, respectiv al beneficiarului de prestaţii, costurile aferente expertizelor medicale efectuate de instituţia de la locul de rezidenţă sau de şedere şi în interes propriu nu se rambursează de către celelalte instituţii implicate.
(13)Costurile aferente expertizelor medicale efectuate de către instituţiile de la locul de rezidenţă sau de şedere al solicitantului, respectiv al beneficiarului de prestaţii, în numele caselor teritoriale de pensii competente din România, respectiv în numele Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat de la titlul "Bunuri şi servicii", alineatul 20.01.09 "Materiale şi prestări servicii cu caracter funcţional".
(14)Casele teritoriale de pensii, respectiv Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă virează în contul deschis în lei la o bancă sumele reprezentând cheltuielile privind costurile aferente expertizelor medicale efectuate de către instituţiile de la locul de rezidenţă sau de şedere al solicitantului, respectiv al beneficiarului de prestaţii, în numele acestora, în baza formularelor europene şi a altor documente transmise de instituţiile care le-au efectuat. În funcţie de modul de exprimare a creanţei, se utilizează cursul valutar al băncii respective din ziua efectuării plăţii.
(15)Pentru rambursarea cheltuielilor prevăzute la alin. (13), angajamentul legal îl constituie formularul E125 intitulat "Extras individual privind cheltuielile efective". Formularele "Propunere de angajare a unei cheltuieli" şi "Angajamentul bugetar individual/global" se întocmesc în baza formularului E125. Viza "Bun de plată" şi viza la rubrica "Compartimentul de specialitate" se acordă de către serviciul de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă din cadrul casei teritoriale de pensii competente, respectiv de către Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, în baza formularului E125.
(16)Eventualele diferenţe de curs valutar vor fi suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat.
(17)Costurile aferente expertizării medicale a persoanelor aflate pe teritoriul României, efectuate la solicitarea instituţiilor competente ale altor state membre, în interesul exclusiv al acestora, se stabilesc pe baza tarifelor stabilite prin Decizie a Preşedintelui CNPAS.
(18)Casa teritorială de pensii competentă, respectiv Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă solicită instituţiilor competente din celelalte state membre rambursarea costurilor aferente expertizelor medicale efectuate.
(19)În vederea recuperării costurilor aferente expertizelor medicale, casa teritorială de pensii competentă, respectiv Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă va transmite instituţiei competente, împreună cu formularul E 213, un formular E 125, însoţit de originalul sau copiile, certificate de instituţie pentru conformitate cu originalul, ale facturilor sau ale altor documente financiare din care să rezulte costul aferent expertizelor medicale efectuate, exprimate în RON, precum şi în echivalentul în EUR, USD, GBP, stabilit la cursul oficial al Băncii Naţionale a României din ziua stabilirii obligaţiilor de plată.(20)Instituţiile competente din celelalte state membre virează sumele reprezentând costurile aferente expertizării medicale a persoanelor aflate pe teritoriul României în contul în RON sau, după caz, în EUR, USD, GBP deschis la o bancă de către casa teritorială de pensii competentă, respectiv de către Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă.
(21)Echivalentul în lei al sumelor încasate de la instituţia competentă este transferat, de către casa teritorială de pensii competentă, respectiv de către Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, în contul de venituri bugetare la capitolul 36.03 "Diverse venituri" subcapitolul 36.03.50 "Alte venituri", respectiv în contul de cheltuieli bugetare corespunzătoare celor din care au fost efectuate plăţile din anul curent şi din anii precedenţi.
(22)Eventualele diferenţe de curs valutar vor fi suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat.
Art. 9: Procedura de expertizare medicală în aplicarea prevederilor Regulamentelor 1408/71 şi 574/72
(1)În instrumentarea dosarului de pensie de invaliditate în cazul unei persoane care intră în câmpul de aplicare al Regulamentelor 1408/71 şi 574/72, procedura aplicabilă încadrării în grad de invaliditate şi circuitului documentaţiei medicale va fi aceea utilizată pentru persoanele care nu sunt încadrate în muncă în România la momentul solicitării pensiei de invaliditate.
(2)Dacă solicitantul are rezidenţa în România, se parcurg următoarele etape:
1.formularul de examinare medicală pentru pensionare, întocmit de medicul curant pentru persoanele care solicită pensie de invaliditate, se trimite la casa teritorială de pensii din raza de rezidenţă a bolnavului;
2.compartimentul de specialitate din cadrul casei teritoriale de pensii trimite dosarul medical şi extrasul administrativ serviciului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă, solicitând medicului expert al asigurărilor sociale completarea formularului E213 şi/sau emiterea deciziei medicale asupra capacităţii de muncă;
3.după analizarea documentelor medicale şi examinarea solicitantului, medicii experţi ai asigurărilor sociale stabilesc concluziile expertizei medicale asupra capacităţii de muncă şi completează formularul E213 pe care îl transmit compartimentului de specialitate din cadrul casei teritoriale de pensii care l-a solicitat;
4.medicul expert păstrează un exemplar în original al formularului E213 în dosarul medical;
5.dacă instituţia competentă din străinătate solicită serviciului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă din cadrul caselor teritoriale de pensii efectuarea unor controale şi examinări medicale suplimentare, acestea sunt efectuate fie de către serviciul menţionat, fie de către Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, potrivit procedurilor pe care le aplică, în mod regulat, serviciul competent din România, pe cheltuiala instituţiei care le-a solicitat;
6.în situaţia în care serviciul de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă din cadrul caselor teritoriale de pensii, respectiv Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă nu aplică procedurile medicale sau nu realizează, în mod obişnuit, investigaţiile medicale solicitate, aceasta/acesta va solicita lămuriri instituţiei care a transmis solicitarea privind efectuarea procedurilor sau a investigaţiilor respective.
(3)Dacă solicitantul are rezidenţa pe teritoriul altui stat membru, se parcurg următoarele etape:
1.formularul E213 şi eventual alte documente, certificate, rapoarte medicale şi informaţii utile sunt transmise casei de pensii competente, respectiv de la ultimul loc de asigurare din România sau în evidenţa/arhiva căreia se află dosarul de pensie activ sau pasiv;
2.compartimentul de specialitate din cadrul casei teritoriale de pensii trimite toate documentele şi informaţiile de ordin medical, inclusiv formularul E213, serviciului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă, împreună cu extrasul administrativ completat potrivit legii;
3.medicul expert al asigurărilor sociale, după analizarea dosarului medical, se pronunţă asupra invalidităţii;
4.dacă medicul expert decide aplicarea unor măsuri recuperatorii, acestea vor fi realizate, la solicitarea acestuia, prin intermediul instituţiei de la locul de rezidenţă sau de şedere al persoanei interesate, potrivit procedurilor pe care le aplică această instituţie, pe cheltuiala casei teritoriale de pensii competente din România, respectiv a Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă;
5.procedurile recuperatorii menţionate la punctul 4 pot fi realizate în România, dacă beneficiarul este de acord cu acest lucru şi sănătatea îi permite efectuarea călătoriei în România, cu suportarea, de către casa teritorială de pensii competentă, respectiv de către Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, a cheltuielilor pe care le implică această deplasare;
6.în situaţia în care medicul expert solicită controale şi examinări medicale suplimentare, acestea se realizează fie în străinătate, prin intermediul instituţiei de la locul de rezidenţă sau de şedere al persoanei interesate, conform procedurilor pe care le aplică această instituţie şi pe cheltuiala casei teritoriale de pensii competente, respectiv a Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă care le-a solicitat, fie în România, de către serviciul de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă din cadrul casei teritoriale de pensii competente, respectiv de către Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, dacă solicitantul este de acord cu acest lucru şi sănătatea îi permite efectuarea călătoriei în România, cu suportarea, de către instituţia care a propus efectuarea călătoriei, a cheltuielilor pe care le implică această deplasare.
Art. 10: Contestarea deciziei de încadrare în grad
Contestarea deciziei emise de medicul expert al asigurărilor sociale se face în condiţiile prevăzute de Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 11: Transmiterea unei copii a deciziei de pensionare cabinetului de expertiză medicală
După emiterea deciziei administrative de pensionare de către casa teritorială de pensii, o copie a acesteia va fi transmisă cabinetului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă în evidenţa căruia se află pensionarul de invaliditate.
Art. 12: Procedura de revizuire medicală în aplicarea prevederilor Regulamentelor 1408/71 şi 574/72
(5)În vederea revizuirii medicale a pensionarului stabilit pe teritoriul altui stat membru, casa teritorială de pensii competentă poate solicita instituţiei de la locul de domiciliu sau şedere, după caz, fie completarea unui formular E 213, fie transmiterea unor documente medicale recente din care să rezulte evoluţia bolilor şi starea prezentă, cu respectarea dispoziţiilor prezentului articol.
(1)În vederea revizuirii medicale, pensionarul stabilit pe teritoriul altui stat membru va transmite casei teritoriale de pensii competente, înaintea împlinirii termenului de revizuire, documente medicale recente din care să rezulte evoluţia bolilor şi starea prezentă.
(2)În acest sens, la solicitarea medicului expert, casa teritorială de pensii competentă va informa beneficiarul cu cel puţin 90 de zile calendaristice anterioare împlinirii termenului de revizuire, atrăgându-i acestuia atenţia asupra consecinţelor inacţiunii sale.
(3)În cazul în care beneficiarul nu-şi respectă obligaţiile menţionate la alin. (1), plata pensiei se suspendă.
(4)Termenul de revizuire medicală curge de la data emiterii deciziei de încadrare în grad.
(5)În vederea revizuirii medicale a pensionarului stabilit pe teritoriul altui stat membru, casa teritorială de pensii competentă poate solicita instituţiei de la locul de domiciliu sau şedere, după caz, fie completarea unui formular E 213, fie transmiterea unor documente medicale recente din care să rezulte evoluţia bolilor şi starea prezentă, cu respectarea dispoziţiilor prezentului articol.Art. 13: Stabilirea tarifului de emitere a formularului E213 "Raport medical detaliat"
Tariful de emitere a formularului E213 "Raport medical detaliat" va fi stabilit prin Decizie a Preşedintelui CNPAS, la propunerea Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă.
CAPITOLUL II:REGLEMENTĂRI SPECIFICE RECUPERĂRII, RESPECTIV RESTITUIRII PLĂŢILOR NEDATORATE ÎNTRE INSTITUŢIILE DE SECURITATE SOCIALĂ ŞI SOLICITĂRILE ORGANISMELOR DE ASISTENŢĂ
Art. 14: Transferarea sumelor restante din pensii către instituţia care a plătit sume nedatorate
(6)Decizia prevăzută la alin. (5) va cuprinde suma de restituit, aşa cum aceasta a fost comunicată de instituţiile creditoare sau organismele de legătură în cadrul fişelor menţionate la alin. (3), precum şi echivalentul în lei stabilit la cursul oficial al Băncii Naţionale a României din ziua emiterii deciziei.
(1)Dacă la acordarea sau revizuirea pensiilor, instituţia de asigurări sociale a unui stat membru a plătit unui beneficiar de pensii o sumă mai mare decât cea la care acesta avea dreptul, acea instituţie poate solicita instituţiei oricărui alt stat membru, debitoare de prestaţii similare faţă de acel beneficiar să reţină suma plătită în plus din restanţele pe care aceasta le va plăti beneficiarului respectiv.
(2)Instituţia debitoare de pensii faţă de beneficiarul menţionat la alin. (1), va transfera suma reţinută din restanţele datorate beneficiarului către instituţia creditoare, în limitele datorate. Dacă suma de recuperat este mai mare, diferenţa dintre suma de recuperat şi suma restantă va fi achitată conform prevederilor art. 15.
(3)În vederea transferării sumelor restante de către instituţia debitoare de prestaţii, instituţia creditoare va transmite o fişă care să cuprindă solicitări punctuale referitoare la sumele plătite în plus şi la beneficiarii acestora, fişă care va conţine următoarele informaţii:
- numărul de înregistrare şi data emiterii;
- datele personale ale beneficiarului de prestaţii: nume de familie, nume la naştere, prenume, nume purtate anterior, adresa actuală, număr de identificare la instituţia creditoare, număr de identificare la instituţia debitoare, dacă este cunoscut, cetăţenie, data şi locul naşterii;
- categoria de pensie de care beneficiază din partea instituţiei creditoare şi/sau debitoare şi data stabilirii dreptului de pensie;
- perioada în care i s-au plătit beneficiarului sume nedatorate, motivul efectuării plăţilor respective şi suma de recuperat;
- detaliile de identificare bancară ale instituţiei creditoare: adresa completă a instituţiei, denumirea instituţiei, aşa cum este înregistrată la bancă, denumirea băncii, cod de identificare bancară (BIC/SWIFT), număr de cont internaţional bancar (IBAN);
- semnătura persoanei autorizate;
- ştampila instituţiei creditoare, dacă este posibil.
(4)Casa teritorială de pensii va confirma în scris primirea cererii de recuperare (transfer al sumelor restante), putând solicita instituţiei creditoare completarea fişei menţionate la alin. (3), în cazul în care informaţiile şi elementele necesare transferului sunt insuficiente.
(5)În vederea restituirii sumelor prevăzute în fişa menţionată la alin. (3), casa teritorială de pensii va emite o decizie de debit. Decizia menţionată reprezintă titlu executoriu, urmând a fi aplicate, în mod corespunzător, dispoziţiile Deciziei nr. 375/2007 a Preşedintelui CNPAS, coroborate, acolo unde este cazul, cu prevederile Codului de Procedură Fiscală.
(6)Decizia prevăzută la alin. (5) va cuprinde suma de restituit, aşa cum aceasta a fost comunicată de instituţiile creditoare sau organismele de legătură în cadrul fişelor menţionate la alin. (3), precum şi echivalentul în lei stabilit la cursul oficial al Băncii Naţionale a României din ziua emiterii deciziei.(7)În termen de 45 de zile calendaristice de la data primirii cererii de restituire, casa teritorială de pensii din România va finaliza formalităţile de restituire. În cazul în care restituirea sumelor nu se poate efectua în termenul menţionat, casa teritorială de pensii va informa instituţia creditoare asupra motivelor care au determinat depăşirea termenului, în termen de 7 zile de la expirarea termenului menţionat.
(8)Casa teritorială de pensii informează în cel mai scurt timp instituţia creditoare despre cursul dat cererii de recuperare, astfel:
- în cazul în care, în funcţie de circumstanţe, nu este posibilă recuperarea integrală sau parţială a creanţei ori ducerea la îndeplinire a unor măsuri asiguratorii în termene rezonabile, casa teritorială de pensii informează instituţia creditoare, indicând motivele care au determinat această situaţie;
- cel târziu la expirarea fiecărei perioade de 6 luni de la data confirmării de primire a cererii, casa teritorială de pensii informează instituţia creditoare asupra situaţiei sau rezultatului procedurii de recuperare ori de ducere la îndeplinire a unor măsuri asiguratorii.
(9)Plata creanţei se face în moneda naţională a statului român. Întregul cuantum al creanţei recuperate se transferă de către casa teritorială de pensii, în moneda naţională a statului român, instituţiei creditoare, în termenul prevăzut la alin. (7).
(10)Eventualele diferenţe de curs valutar, rezultate în urma conversiei valutare, la plata creanţei de către casa teritorială de pensii debitoare, vor fi suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat.
(11)Nu vor putea fi transferate sume aferente plăţii unor drepturi prescrise.
(12)La solicitarea instituţiei creditoare, casa teritorială de pensii va transmite o situaţie lunară a plăţilor datorate şi neachitate beneficiarului despre ale cărui drepturi este vorba.
(13)Documentele şi informaţiile comunicate casei teritoriale de pensii pentru punerea în aplicare a măsurilor de recuperare nu pot fi comunicate decât:
- persoanei fizice sau juridice vizate de cererea de restituire;
- persoanelor şi autorităţilor însărcinate cu recuperarea creanţelor, numai în scopul recuperării;
- autorităţilor judiciare sau organelor de cercetare penală sesizate în legătură cu cazurile referitoare la recuperarea creanţelor.
(14)Cheltuielile efectuate de către casa teritorială de pensii ca urmare a primirii unei cereri de recuperare a creanţei sau de măsuri asiguratorii sunt în sarcina acesteia.
Art. 15: Transferarea unor sume curente către instituţia care a plătit sume nedatorate
(1)În cazul în care sumele plătite în plus de către o instituţie nu pot fi recuperate din restanţele pe care o altă instituţie i le datorează beneficiarului în cauză, recuperarea sumelor plătite în plus se face conform prevederilor legislaţiilor naţionale pe care le aplică instituţiile implicate.
(2)Instituţia creditoare poate, în condiţiile şi limitele prevăzute de legislaţia pe care aceasta o aplică, să solicite instituţiei oricărui alt stat membru, debitoare de prestaţii faţă de acel beneficiar, să reţină suma plătită în plus din sumele pe care le plăteşte beneficiarului respectiv.
(3)În cazul în care instituţia creditoare este casa teritorială de pensii competentă din România, solicitarea privind reţinerea şi transferul sumelor datorate beneficiarului respectiv de către o instituţie a altui stat membru se va face în limitele şi condiţiile prevăzute de articolul 409 alin. (1) şi (2) din Codul de Procedură Civilă.
(4)În cazul în care instituţia creditoare este o instituţie competentă a altui stat membru, iar casa teritorială de pensii competentă din România este instituţie debitoare, aceasta din urmă va proceda la reţinerea sumelor datorate beneficiarului respectiv şi la transferul acestora în limitele şi condiţiile prevăzute de articolul 409 alin. (1) şi (2) din Codul de Procedură Civilă.
(5)Prevederile alin. (3) şi (4) se aplică mutatis mutandis şi în cazul în care sumele ce trebuie recuperate reprezintă asistenţă acordată de un organism de asistenţă.
(6)În vederea transferării sumelor plătite în plus de către instituţia debitoare de prestaţii, instituţia creditoare va transmite o fişă care să cuprindă solicitări punctuale referitoare la sumele plătite în plus şi la beneficiarii acestora, fişă care va conţine următoarele informaţii:
- număr de înregistrare şi data emiterii;
- datele personale ale beneficiarului de prestaţii: nume de familie, nume la naştere, prenume, nume purtate anterior, adresa actuală, număr de identificare la instituţia creditoare, număr de identificare la instituţia debitoare, dacă este cunoscut, cetăţenie, data şi locul naşterii;
- categoria de prestaţii de care a beneficiat, respectiv beneficiază din partea instituţiei creditoare şi/sau debitoare şi data stabilirii dreptului la prestaţii;
- perioada în care i s-au plătit beneficiarului sume nedatorate, motivul efectuării plăţilor respective şi suma de recuperat;
- detaliile de identificare bancară ale instituţiei creditoare: adresa completă a instituţiei, denumirea instituţiei, aşa cum este înregistrată la bancă, denumirea băncii, cod de identificare bancară (BIC/SWIFT), număr de cont internaţional bancar (IBAN);
- semnătura persoanei autorizate;
- ştampila instituţiei creditoare, dacă este posibil.
(7)Instituţia debitoare de prestaţii va confirma în scris primirea cererii de recuperare (transfer al sumelor restante), putând solicita instituţiei creditoare completarea fişei menţionate la alin. (6), în cazul în care informaţiile şi elementele necesare transferului sunt insuficiente.
(8)În vederea restituirii sumelor prevăzute în fişa menţionată la alin. (6), casa teritorială de pensii va emite o decizie de debit. Decizia menţionată reprezintă titlu executoriu, urmând a fi aplicate, în mod corespunzător, dispoziţiile Deciziei nr. 375/2007 a Preşedintelui CNPAS, coroborate, acolo unde este cazul, cu prevederile Codului de Procedură Fiscală.
(9)Decizia prevăzută la alin. (8) va cuprinde suma de restituit, aşa cum aceasta a fost comunicată de instituţiile creditoare sau organismele de legătură în cadrul fişelor menţionate la alin. (6), precum şi echivalentul în lei stabilit la cursul oficial al Băncii Naţionale a României din ziua emiterii deciziei.
(10)Eventualele diferenţe de curs valutar, rezultate în urma conversiei valutare, la plata creanţei de către casa teritorială de pensii debitoare, vor fi suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat.
(11)Nu vor putea fi transferate sume aferente plăţii unor drepturi prescrise.
Art. 151
(1)Decizia de debit prevăzută la art. 14 alin. (5), (6) şi art. 15 alin. (8) şi (9) poate fi contestată la instanţa judecătorească competentă în a cărei rază teritorială se află domiciliul beneficiarului de drepturi de pensie, în termen de 45 de zile de la comunicare.
(2)În cazul beneficiarilor de drepturi de pensie domiciliaţi pe teritoriul altui stat membru, instanţa competentă unde se poate contesta decizia de debit menţionată la alin. (1) emisă de o casă teritorială de pensii este tribunalul din raza teritorială în care se află instituţia care a emis respectiva decizie,
(3)Modelul deciziei de debit menţionate la alin. (1) este prezentat în anexa nr. 2 la prezentele instrucţiuni.Art. 16: Amânarea emiterii deciziei finale de admitere a cererii de pensionare
(1)În aplicarea articolelor 14 şi 15 ale prezentelor Instrucţiuni, în cazul în care în dosarul administrativ de pensie există indicii conform cărora se impune rambursarea, în temeiul articolului 111 din Regulamentul 574/72, a unor sume plătite în plus de instituţii competente din alte state membre, casa teritorială de pensii va emite o decizie de pensionare provizorie, ce nu va fi pusă în plată, pe care o va transmite instituţiilor creditoare în cauză, împreună cu un formular european de legătură, pentru ca acestea din urmă să poată calcula sumele plătite în plus beneficiarului.
(2)După confirmarea stării de fapt sau după transmiterea fişei de decontare, prevăzute la articolul 14 alin. (3), respectiv la articolul 15 alin. (6) din cadrul prezentelor Instrucţiuni casa teritorială de pensii competentă va emite decizia de pensionare şi decizia de debit prevăzută la articolul 14 alin. (5) şi 15 alin. (8).
Art. 17: Înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor legate de rambursarea/restituirea sumelor plătite în plus în aplicarea articolului 111 al Regulamentului 574/72
(1)Operaţiunile privind plăţile sau recuperările (încasări) menţionate în cadrul prezentului capitol se înregistrează în contabilitate la cursul zilei, comunicat de Banca Naţională a României.
(2)Operaţiunile de vânzare - cumpărare de valută se înregistrează în contabilitate la cursul oficial al băncii, potrivit prevederilor convenţiei încheiate de Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale şi bancă, la data efectuării plăţii.
(3)Pentru rambursarea cheltuielilor prevăzute la articolele 14 şi 15 din cadrul prezentelor Instrucţiuni, angajamentul legal îl constituie fişa de decontare menţionată la art. 14 alin. (3) şi 15 alin. (6) Formularele "Propunere de angajare a unei cheltuieli" şi "Angajamentul bugetar individual/global" se întocmesc în baza fişei de decontare. Viza "Bun de plată" şi viza la rubrica "Compartimentul de specialitate" se acordă de către Compartimentul/Serviciul Pensii Internaţionale în baza fişei de decontare.
CAPITOLUL III:DISPOZIŢII FINALE
Art. 18: Înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor financiare
Înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor prevăzute în cadrul prezentelor Instrucţiuni se efectuează potrivit monografiei contabile prevăzute în anexa 1 care face parte integrantă din acestea.
Art. 19: Extinderea câmpului de aplicare
Prevederile prezentelor Instrucţiuni se aplică mutatis mutandis şi instrumentelor juridice bilaterale în domeniul securităţii/asigurărilor sociale la care România este parte.
Art. 20: Cheltuielile aferente transferului în străinătate al sumelor datorate de casele teritoriale de pensii
Cheltuielile generate de transferul în străinătate al sumelor datorate de casele teritoriale de pensii în conformitate cu prezentele Instrucţiuni se suportă de către acestea.
Art. 21: Convenirea altor aranjamente
Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale poate conveni cu organismele de legătură şi/sau instituţiile competente din celelalte state membre alte modalităţi de aplicare, respectiv aspecte suplimentare legate de aplicarea dispoziţiilor financiare ale Regulamentului 1408/71 şi 574/72 care fac obiectul prezentelor Instrucţiuni.