Instructiuni din 1994 pentru aplicarea Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea

M.Of. 210

În vigoare
Versiune de la: 11 August 1994
Instructiuni din 1994 pentru aplicarea Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea
Dată act: 2-aug-1994
Emitent: Ministerul Finantelor
În temeiul art. 16 din Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, se emit urmatoarele instructiuni:
CAPITOLUL I:Dispozitii generale
1.Conform prevederilor art. 1 din Legea nr. 32/1994, sponsorizarea se realizeaza numai pe baza de contract încheiat între sponsor si beneficiar, în care se vor consemna suma sponsorizarii, precum si durata efectuarii acesteia.
2.Bunurile materiale care fac obiectul sponsorizarii sunt evaluate prin contractul de sponsorizare astfel:
a)la pretul de vânzare al sponsorului, exclusiv T.V.A., în cazul în care bunurile sunt produse de catre acesta;
b)la pretul de cumparare de pe piata, exclusiv T.V.A., în cazul în care bunurile sunt achizitionate în scopul sponsorizarii, fapt dovedit pe baza facturii sau a chitantei fiscale de cumparare;
c)la valoarea în vama pentru bunurile materiale primite din strainatate cu titlu de sponsorizare, stabilita conform prevederilor legale.
3.Sponsorizarea în bani si/sau în bunuri materiale se va consemna în evidenta contabila a sponsorului si a beneficiarului sponsorizarii, daca prin lege acestia au obligatia organizarii si conducerii contabilitatii proprii, pe baza documentelor care atesta efectuarea platii sau predarea, respectiv primirea, bunurilor materiale.
4.Potrivit dispozitiilor art. 3 din lege, persoanele fizice si juridice nu pot efectua activitati de sponsorizare din sursele obtinute de la buget.
Platitorii de taxa pe valoarea adaugata au dreptul, în cadrul actiunilor de sponsorizare, la deducerea taxei pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate si care fac, potrivit art. 1 din lege, obiectul contractelor de sponsorizare, cu respectarea nivelului si destinatiilor prevazute de lege.
CAPITOLUL II:Beneficiarii sponsorizarii
1.Pot beneficia de sponsorizare, potrivit dispozitiilor art. 4 si 5 din lege, orice persoana juridica de utilitate publica si orice persoana juridica nonprofit, care au sediul în România si desfasoara sau vor fi autorizate sa desfasoare una dintre activitatile mentionate expres în art. 4. In acest sens, pot beneficia de sponsorizare: scoli, spitale, camine de batrâni, orfelinate, asociatii, fundatii etc., daca au personalitate juridica.
2.De asemenea, poate beneficia de sponsorizare orice persoana fizica cu domiciliul în România sau care apartine spiritualitatii românesti, care desfasoara o activitate constanta într-unui din domeniile prevazute la art. 4 din lege, a carei activitate este recunoscuta de catre orice persoana juridica nonprofit, constituita legal în tara sau în strainatate, cu activitate sustinuta în domeniul pentru care recomanda persoana fizica beneficiara de sponsorizare.
Exemplu:
Fundatia "A", persoana juridica nonprofit, cu activitate sustinuta în domeniul protectiei si ocrotirii copiilor orfani, poate recomanda, în baza unei certificari scrise, spre a fi sponsorizata, o persoana fizica care desfasoara o activitate constanta pentru ocrotirea acestor copii.
3.Potrivit dispozitiilor art. 6 alin. 3, se interzice ca prin operatiunea de sponsorizare beneficiarul sau sponsorul sa efectueze reclama comerciala anterioara, concomitenta sau ulterioara activitatii sponsorizate, altei persoane decât beneficiarului.
CAPITOLUL III:Facilitati
1.Sponsorul sau beneficiarul poate aduce la cunostinta publicului, potrivit dispozitiilor art. 6 din lege, actiunea sponsorizata prin prezentarea fie a imaginii sau a marcii, fie a numelui sponsorului.
2.Potrivit dispozitiilor art. 8 alin. 1 din lege, valoarea sponsorizarii este deductibila din baza impozabila, dar nu mai mult de 5%. din venitul impozabil.
A)În cazul persoanelor juridice platitoare de impozit pe profit, cota de 5% se aplica asupra profitului impozabil lunar, cumulat de la începutul anului, determinat potrivit prevederilor legale.
Exemplu de calcul este prezentat în anexa la prezentele instructiuni, care face parte integranta din acestea.
Persoanele juridice care înregistreaza pierderi si au efectuat operatiuni de sponsorizare nu beneficiaza de prevederile art. 8 din lege.
B)În cazul persoanelor fizice care efectueaza operatiuni de sponsorizare din veniturile realizate, exclusiv cele din salarii, beneficiaza de reducerea profitului impozabil, conform prevederilor art. 8 alin. 1 din lege. care se calculeaza la termenele legale de plata a impozitului pe venitul din care s-a facut sponsorizai ea.
C)Persoanele fizice si juridice straine care realizeaza venituri pe teritoriul României pentru care, potrivit dispozitiilor legale, datoreaza impozit, dar efectueaza sponsorizari în domeniile prevazute la art. 4 din lege, beneficiaza de reducerea venitului impozabil cu echivalentul în lei al sponsorizarii calculat la cursul de schimb valutar al zilei la data efectuarii platii, dar nu mai mult de 5% din venitul impozabil.
Exemplu:
O persoana juridica, rezidenta a unei tari care nu are încheiata conventie de evitare a dublei impuneri cu România, realizeaza în România venituri din dobânzi în suma de 100.000 dolari S.U.A. pentru care datoreaza statului român un impozit de 15.000 dolari S.U.A. (15% conform Decretului nr. 276/1973 pentru reglementarea impunerii unor venituri realizate în/din.România de persoanele fizice si juridice nerezidente).
Daca persoana juridica plateste a suma de 7,5 milioane lei cu titlu de sponsorizare, în conditiile Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, beneficiaza de reducerea venitului impozabil cu echivalentul sponsorizarii, dar nu mai mult de 5% din venitul impozabil.
7,5 milioane lei: 1.675 lei/$ (curs presupus la data efectuarii platii) == 4t478 $.

1. Venitul impozabil

100.000 $

2. Echivalentul sponsorizarii

4.478 $

3. Venitul asupra caruia se aplica cota de impozit

95.522 $

4. Impozitul datorat (15%)

14.328 $.

3.De facilitatile prevazute la art. 8 si 9 din lege beneficiaza si sponsorii care întretin monumente si situri istorice, atestate potrivit prevederilor legale.
4.Facilitatile prevazute de lege nu se aplica în cazurile mentionate la art. 7 si nici în cazul când sponsorul, în mod direct sau indirect, urmareste sa directioneze ori sa conditioneze activitatea de ansamblu a beneficiarului, asa cum se mentioneaza la art. 11 din lege.
CAPITOLUL IV:Procedura de contestatie
Verificarea aplicarii corecte a prevederilor legii se efectueaza cu ocazia controlului efectuat de organele de specialitate ale Ministerului Finantelor asupra modului de aducere la îndeplinire a obligatiilor fiscale, de catre unitatile platitoare de impozit pe profit catre bugetul de stat.
În cazul unitatilor platitoare de impozit pe profit asa cum sunt definite de legislatia în materie, facilitatile sunt determinate de catre acestea cu respectarea prevederilor legale, sumele respective fiind deductibile din profitul impozabil.
Eventualele contestatii privind acordarea sau neacordarea facilitatilor prevazute de lege se depun la directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat, judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, în termen de 30 de zile de la data comunicarii de catre acest organ a solutiei de nerecunoastere a facilitatilor prevazute de lege, astfel cum au fost determinate de sponsor. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat, judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, au obligatia de a comunica solutia la contestatie în termen de 30 de zile.
În cazul necomunicarii solutiei, termenul de contestare curge de la expirarea a 30 de zile de la data introducerii cererii.
Depunerea contestatiei nu suspenda obligatia sponsorului de plata, la bugetul de stat ori, dupa caz, la bugetele locale, a sumelor datorate cu titlu de impozit sau taxe vamale.
Contestatiile sunt supuse taxei de timbru de 2% calculata la valoarea sumei contestate, dar nu mai putin de 1.000 lei.
Taxa de timbru legala se datoreaza indiferent daca o alta contestatie cu acelasi obiect, înregistrata si solutionata anterior, a fost taxata.
În situatia admiterii integrale sau partiale a contestatiei, taxa de timbru se restituie integral sau proportional cu reducerea sumei contestate. •
Modul în care s-a solutionat contestatia, va fi consemnat printr-o decizie motivata a Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, care va fi comunicata contestatarului.
Împotriva deciziei date de Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat, judeteana sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, contestatarul se poate adresa, în termen de 15 zile de la data comunicarii deciziei motivate, instantei judecatoresti unde îsi are sediul sau domiciliul, dupa caz.
Pentru solutionarea plângerii, potrivit prevederilor legii, se poate apela la dovada simulatiei, chiar în raporturile dintre parti, utilizând orice mijloc legal de proba.
ANEXA:

Lunile anului

Profit impozabil realizat lunar, cumulat de la începutul anului

Valoarea efectiva a sponsorizarii, lunar, cumulat de la începutul anului

Valoarea sponsorizarii deductibila (col. 1 x 5%) lunar, cumulat de la începutul anului

Ianuarie

400.000

80.000

20.000

Februarie

800.000

180.000

40.000

Martie

1.300.000

280.000

65.000

Aprilie

1.800.000

480.000

90.000

Mai

2.340.000

480.000

117.000

Iunie

2.800.000

780.000

140.000

Iulie

3.400.000

880.000

170.000

August

4.000.000

1.380.000

200.000

Septembrie

3,800.000

1.680.000

190.000

Octombrie

4.100.000

1.880.000

205.000

Noiembrie

5.000.000

1.880.000

250.000

Decembrie

7.000.000

2.380.000

350.000

TOTAL:

7.000.000

2.380.000

350.000

Publicat în Monitorul Oficial cu numarul 210 din data de 11 august 1994