Capitolul i - Dispoziţii generale - Hotararea 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului feroviar convenţional

M.Of. 529

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Decembrie 2007
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta hotărâre are ca obiectiv îndeplinirea condiţiilor pentru realizarea interoperabilităţii pe teritoriul României a sistemului feroviar convenţional transeuropean, astfel cum este prevăzut în anexa nr. 1. Aceste condiţii privesc proiectarea, construirea, punerea în funcţiune, modernizarea, reînnoirea, exploatarea şi întreţinerea părţilor acestui sistem care au fost date în folosinţă după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, precum şi calificările profesionale şi condiţiile de sănătate şi siguranţă a personalului care contribuie la exploatarea şi întreţinerea sa.

(2)Îndeplinirea acestui obiectiv trebuie să conducă la definirea unui nivel optim de armonizare tehnică şi să permită:
a)facilitarea, îmbunătăţirea şi dezvoltarea serviciilor de transport feroviar internaţional cu statele din cadrul Uniunii Europene şi cu terţe state;
b)realizarea progresivă a pieţei interne a echipamentelor şi serviciilor destinate construcţiei, modernizării, reabilitării şi funcţionării sistemului de transport feroviar convenţional din România conectat la sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean;
c)contribuţia la interoperabilitatea sistemului de transport feroviar convenţional transeuropean.
(3)Sfera de aplicare a prezentei hotărâri se extinde progresiv pentru a cuprinde întregul sistem feroviar convenţional, inclusiv accesul pe calea ferată la terminale şi principalele instalaţii portuare care sunt utilizate sau pot fi utilizate de mai mult de un utilizator, cu excepţia infrastructurii şi materialului rulant prevăzut pentru o utilizare strict locală, istorică sau turistică ori a infrastructurii care este izolată din punct de vedere funcţional de restul sistemului feroviar, fără să se aducă atingere derogărilor de la aplicarea STI prevăzute la art. 7. Prezenta hotărâre se aplică părţilor de reţea care nu sunt încă prevăzute la alin. (1) începând cu data intrării în vigoare a STI corespunzătoare care urmează a fi adoptate în conformitate cu procedura prevăzută la art. 1 paragraful 3 din Directiva 2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată de Directiva 2004/50/CE. România poate să nu aplice prevederile art. 1 paragraful 3 din directiva menţionată, în cazul proiectelor care se află într-un stadiu avansat de execuţie sau reprezintă obiectul unui contract în derulare atunci când grupul respectiv de STI este publicat.

Art. 2
În sensul prezentei hotărâri, termenii de specialitate se definesc după cum urmează:
a)sistem de transport feroviar convenţional - ansamblul prevăzut în anexa nr. 1, constituit din infrastructura feroviară formată din liniile de cale ferată şi instalaţiile fixe ale reţelei feroviare, construite sau amenajate pentru transportul feroviar convenţional şi transportul feroviar combinat, precum şi materialul rulant proiectat să circule pe această infrastructură;
b)interoperabilitate - capacitatea sistemului de transport feroviar convenţional dintr-un stat membru sau candidat la Uniunea Europeană ca prin conectare la sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean să permită circulaţia sigură şi fără întreruperi a trenurilor, cu atingerea performanţelor cerute de aceste linii. Această capacitate se bazează pe ansamblul reglementărilor specifice privind constituenţii de interoperabilitate, interfeţele şi procedurile specifice fiecărui subsistem şi condiţiile tehnice şi operaţionale care trebuie să fie îndeplinite pentru a satisface cerinţele esenţiale;
c)subsistem - rezultatul împărţirii sistemului de transport feroviar convenţional. Aceste subsisteme, pentru care trebuie să fie definite cerinţele esenţiale, sunt de natură structurală sau funcţională şi sunt prevăzute în anexa nr. 2;
d)constituent de interoperabilitate - oricare dintre componentele elementare, grupele de componente, subansamblul sau ansamblul complet de echipamente încorporate sau care se intenţionează să fie încorporate într-un subsistem, de care depinde, direct sau indirect, interoperabilitatea sistemului de transport feroviar convenţional transeuropean. Noţiunea constituent acoperă în egală măsură componentele materiale, precum şi pe cele nemateriale, cum ar fi software;
e)cerinţe esenţiale - ansamblul condiţiilor prevăzute în anexa nr. 3 pe care trebuie să le îndeplinească sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean, subsistemele sale şi constituenţii de interoperabilitate, inclusiv interfeţele;
f)specificaţie europeană - o specificaţie tehnică comună, un agrement tehnic european sau un standard naţional care transpune o normă europeană;
g)specificaţie tehnică comună - specificaţie tehnică elaborată după o procedură care este recunoscută de către statele membre în scopul aplicării uniforme în toate statele membre şi care va fi publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene;
h)agrement tehnic european - aprecierea tehnică favorabilă a aptitudinilor de utilizare ale unui produs, pentru un anumit scop, bazată pe îndeplinirea cerinţelor esenţiale pentru lucrări de construcţie, după caracteristicile intrinseci ale acestui produs şi după condiţiile stabilite de aplicare, de utilizare, de reglementare şi administrative privitoare la produsele din domeniul construcţiilor. Agrementul tehnic european trebuie să fie dat de către organismul desemnat în acest scop de către autoritatea competentă;
i)normă europeană - normă aprobată de Comitetul European de Standardizare (CEN), de Comitetul European de Standardizare Electrotehnică (CENELEC) ca fiind normă europeană (EN) sau document de armonizare (HD), conformă cu regulile comune ale acestor organisme, sau de către Institutul European de Standarde de Telecomunicaţii (ETSI), conformă cu regulile sale proprii ca fiind standard european de telecomunicaţii (ETS);
j)normă - specificaţia tehnică aprobată de un organism de standardizare recunoscut, pentru aplicare repetată sau continuă, conformitatea cu aceasta nefiind, în principiu, obligatorie;
k)specificaţii tehnice - cerinţele tehnice conţinute în special în caietele de sarcini, care definesc caracteristicile cerute unei lucrări, unui material, unui produs, unei furnituri sau unui serviciu şi care permit să se caracterizeze în mod obiectiv o lucrare, un material, un produs, o furnitură sau un serviciu astfel încât acestea să corespundă utilizării căreia au fost destinate de către entitatea contractantă. Aceste prescripţii tehnice pot include calitatea sau aptitudi-nile de utilizare, securitatea, dimensiunile, precum şi cerinţele aplicabile unui material, unui produs, unei furnituri sau unui serviciu, în ceea ce priveşte sistemul de asigu-rare a calităţii, terminologia, simbolurile, încercările şi metodele de încercare, ambalare, marcarea şi etichetarea. În cazul lucrărilor, aceste prescripţii pot include şi reguli pentru proiectarea şi calcularea costurilor, pentru condiţiile de încercare, pentru controlul şi recepţia lucrărilor, precum şi tehnici, metode de construcţie şi toate celelalte condiţii cu caracter tehnic pe care entitatea contractantă este îndreptăţită să le prescrie pe baza unei reglementări generale sau specifice, în ceea ce priveşte lucrările finalizate, precum şi materialele sau elementele care compun aceste lucrări;
l)specificaţii tehnice de interoperabilitate, denumite în continuare STI - specificaţiile care se referă la un subsistem sau parte a unui subsistem, cu scopul de a satisface cerinţele esenţiale şi de a asigura interoperabilitatea la nivelul sistemului de transport feroviar convenţional transeuropean;
m)organisme notificate - organismele care sunt responsabile cu evaluarea conformităţii şi a aptitudinii de utilizare a constituenţilor de interoperabilitate sau cu evaluarea procedurilor de verificare "CS" a subsistemelor, în concordanţă cu prevederile prezentei hotărâri;
n)parametri fundamentali - orice condiţie de reglementare tehnică sau operaţională care este critică pentru interoperabilitate şi care face obiectul unei norme naţionale de adoptare a deciziei Comisiei Europene, aprobată înaintea elaborării proiectelor STI;
o)caz specific - orice parte a sistemului de transport feroviar convenţional transeuropean care necesită dispoziţii speciale în STI, cu caracter temporar sau definitiv, din cauza constrângerilor geografice, topografice, de mediu urban sau de compatibilitate cu sistemul existent. Aceasta poate cuprinde în special liniile şi reţelele feroviare izolate de restul Uniunii Europene, având gabaritul, ecartamentul sau distanţa dintre axele liniilor de cale ferată şi materialul rulant destinate exclusiv unei folosiri locale, regionale sau istorice, precum şi materialul rulant originar sau destinat unei terţe ţări, atât timp cât acesta nu trece frontiera dintre state membre sau candidate la Uniunea Europeană;
p)modernizare - orice lucrare majoră de modificare a unui subsistem sau a unei părţi a unui subsistem care aduce o îmbunătăţire a randamentului general al subsistemului;

q)reînnoire - orice lucrare majoră de înlocuire a unui subsistem sau a unei părţi a unui subsistem care nu modifică randamentul general al subsistemului;

r)sistem feroviar existent - ansamblul constituit din infrastructura feroviară, care conţine liniile de cale ferată şi instalaţiile fixe ale reţelei feroviare existente, precum şi materialul rulant de toate categoriile, indiferent de originea sa, care circulă pe această infrastructură;
s)autoritate competentă - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului sau orice organism desemnat ori agreat de acesta pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei hotărâri.
t)substituire în cadrul întreţinerii - orice înlocuire de părţi componente cu părţi care au o funcţie şi un randament identice în cadrul întreţinerii preventive sau corective;
u)punere în funcţiune - toate operaţiunile prin care un subsistem este pus în starea sa proiectată de exploatare.

Art. 3
(1)Prevederile prezentei hotărâri se referă la subsisteme, la constituenţii de interoperabilitate, la interfeţele şi procedurile specifice fiecărui subsistem, precum şi la condiţiile de compatibilitate globală a sistemului de transport feroviar convenţional din România, necesare pentru realizarea interoperabilităţii cu sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean.
(2)Prezenta hotărâre se aplică cu respectarea altor reglementări naţionale relevante. Reglementările prevăzute la alin. (1), adoptate de Uniunea Europeană, se preiau în legislaţia naţională prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4
(1)Sistemul de transport feroviar convenţional din România, subsistemele sale, constituenţii de interoperabilitate şi interfeţele acestora vor satisface cerinţele esenţiale relevante.
(2)Specificaţiile tehnice cuprinse în documentele pentru achiziţii publice vor respecta cerinţele esenţiale referitoare la interoperabilitate.