Capitolul ii - Specificaţii tehnice de interoperabilitate - Hotararea 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului feroviar convenţional
M.Of. 529
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Decembrie 2007
CAPITOLUL II:Specificaţii tehnice de interoperabilitate
Art. 5
(1)Fiecare subsistem trebuie să facă obiectul unei STI. Dacă este necesar, un subsistem poate face obiectul mai multor STI, iar o STI poate viza mai multe subsisteme. Pentru luarea unei decizii de a elabora şi/sau revizui o STI şi selectarea sferei sale tehnice şi geografice este necesar un mandat, STI urmând a fi elaborate în conformitate cu art. 6 alin. (1).
(7)STI pot face o trimitere identificată clar şi explicit la standardele sau specificaţiile europene atunci când acest lucru este esenţial pentru a îndeplini obiectivele prezentei hotărâri. În acest caz, standardele şi specificaţiile europene sau părţile respective sunt considerate anexe la respectivele STI şi devin obligatorii în momentul în care se aplică STI. În lipsa unor standarde sau specificaţii europene şi în aşteptarea elaborării lor, se pot face trimiteri la alte acte normative identificate clar; în acest caz se fac trimiteri la documente care pot fi uşor accesibile şi sunt din domeniul public.
(1)Fiecare subsistem trebuie să facă obiectul unei STI. Dacă este necesar, un subsistem poate face obiectul mai multor STI, iar o STI poate viza mai multe subsisteme. Pentru luarea unei decizii de a elabora şi/sau revizui o STI şi selectarea sferei sale tehnice şi geografice este necesar un mandat, STI urmând a fi elaborate în conformitate cu art. 6 alin. (1).(2)Subsistemele sistemului de transport feroviar din România vor fi conforme cu prevederile STI, aşa cum vor fi preluate prin ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, în temeiul art. 6; această conformitate va fi menţinută în permanenţă pe toată durata de utilizare a fiecărui subsistem.
(3)Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului de preluare a STI, în măsura în care este necesar pentru realizarea obiectivelor prevăzute la art. 1, va trebui:
e)să indice, în fiecare caz luat în considerare, care sunt procedurile ce trebuie utilizate pentru a evalua conformitatea sau aptitudinile de utilizare a constituenţilor de interoperabilitate, pe de o parte, sau verificarea CE a subsistemelor, pe de altă parte. Aceste proceduri se bazează pe modulele definite în Decizia 93/465/CEE;
a)să indice domeniul de aplicare avut în vedere: unul dintre elementele cuprinse în anexa nr. 1 sau unul dintre subsistemele ori partea unuia dintre subsistemele cuprinse în anexa nr. 2;
b)să precizeze cerinţele esenţiale pentru subsistemul în cauză şi interfeţele sale faţă de alte subsisteme;
c)să stabilească specificaţiile funcţionale şi tehnice care trebuie respectate de subsistem şi de interfeţele sale faţă de alte subsisteme. În anumite cazuri aceste specificaţii pot diferi în funcţie de natura subsistemului, ca de exemplu în cazul categoriilor de linii, de noduri şi/sau de material rulant, prevăzute în anexa nr. 1;
d)să determine constituenţii de interoperabilitate şi interfeţele care fac obiectul specificaţiilor europene, inclusiv al normelor europene care sunt necesare pentru realizarea interoperabilităţii sistemului de transport feroviar convenţional din România cu sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean;
e)să indice, în fiecare caz luat în considerare, care sunt procedurile ce trebuie utilizate pentru a evalua conformitatea sau aptitudinile de utilizare a constituenţilor de interoperabilitate, pe de o parte, sau verificarea CE a subsistemelor, pe de altă parte. Aceste proceduri se bazează pe modulele definite în Decizia 93/465/CEE;f)să indice strategia de implementare a STI în sistemul de transport feroviar convenţional din România. Trebuie precizate în special etapele care trebuie parcurse pentru a trece progresiv de la situaţia existentă la situaţia finală în care respectarea STI devine obligatorie în totalitatea prevederilor acesteia;
g)să indice, pentru personalul în cauză, condiţiile de calificare profesională, de sănătate şi de securitate a muncii necesare pentru exploatarea şi întreţinerea subsistemului vizat, precum şi pentru implementarea STI.
(4)Fiecare ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, elaborat în temeiul art. 6, se realizează pornind de la examinarea unui subsistem existent şi trebuie să descrie un subsistem-ţintă, care poate fi obţinut într-o manieră progresivă şi într-o perioadă de timp rezonabilă. Implementarea graduală a prevederilor ordinelor ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului va permite realizarea în mod progresiv a interoperabilităţii sistemului de transport feroviar convenţional din România cu sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean.
(5)Prevederile fiecărui ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, elaborat în temeiul art. 6, trebuie să păstreze într-o manieră adecvată compatibilităţile sistemului feroviar existent. În acest scop se pot defini prevederi pentru cazuri specifice atât pentru infrastructură, cât şi pentru materialul rulant; o atenţie deosebită trebuie acordată gabaritului, ecartamentului şi distanţei dintre axele liniilor de cale ferată, precum şi vagoanelor având provenienţa din terţe ţări sau cu destinaţie către acestea. Pentru fiecare caz specific trebuie să se precizeze modalităţile de implementare a dispoziţiilor prevăzute la alin. (3) lit. c)-g).
(6)Prevederile ordinelor ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, elaborate în temeiul art. 6, nu pot contraveni reglementărilor referitoare la utilizarea infrastructurii feroviare din România pentru circulaţia materialului rulant, care nu fac obiectul STI.
(7)STI pot face o trimitere identificată clar şi explicit la standardele sau specificaţiile europene atunci când acest lucru este esenţial pentru a îndeplini obiectivele prezentei hotărâri. În acest caz, standardele şi specificaţiile europene sau părţile respective sunt considerate anexe la respectivele STI şi devin obligatorii în momentul în care se aplică STI. În lipsa unor standarde sau specificaţii europene şi în aşteptarea elaborării lor, se pot face trimiteri la alte acte normative identificate clar; în acest caz se fac trimiteri la documente care pot fi uşor accesibile şi sunt din domeniul public.Art. 6
(1)STI şi modificările aduse ulterior STI se elaborează la nivel comunitar potrivit art. 6 din Directiva 2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva 2004/50/CE.
(2)Începând cu data aderării la Uniunea Europeană, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, participă la evaluarea prevăzută la art. 6 paragraful 4 din Directiva 2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva 2004/50/CE, prin furnizarea datelor necesare.
(3)Începând cu data aderării la Uniunea Europeană, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, are dreptul de a cere comitetului prevăzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE, verificarea soluţiilor alternative şi introducerea într-un raport anexat la proiectul de STI a evaluării cost-beneficiu pentru aceste soluţii alternative, în conformitate cu art. 6 paragraful 5 din aceeaşi directivă.
(4)Începând cu data aderării la Uniunea Europeană, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, poate solicita comitetului prevăzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva 2004/50/CE, reverificarea şi actualizarea listei asociaţiilor şi organismelor prevăzute la art. 6 paragraful 7 din aceeaşi directivă.
(1)STI şi modificările aduse ulterior STI se elaborează la nivel comunitar potrivit art. 6 din Directiva 2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva 2004/50/CE.
(2)Începând cu data aderării la Uniunea Europeană, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, participă la evaluarea prevăzută la art. 6 paragraful 4 din Directiva 2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva 2004/50/CE, prin furnizarea datelor necesare.
(3)Începând cu data aderării la Uniunea Europeană, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, are dreptul de a cere comitetului prevăzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE, verificarea soluţiilor alternative şi introducerea într-un raport anexat la proiectul de STI a evaluării cost-beneficiu pentru aceste soluţii alternative, în conformitate cu art. 6 paragraful 5 din aceeaşi directivă.
(4)Începând cu data aderării la Uniunea Europeană, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, poate solicita comitetului prevăzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva 2004/50/CE, reverificarea şi actualizarea listei asociaţiilor şi organismelor prevăzute la art. 6 paragraful 7 din aceeaşi directivă.Art. 7
a)pentru un proiect de linie nouă, de reînnoire ori de modernizare a unei linii existente sau pentru orice element prevăzut la art. 1 alin. (1) aflat într-un stadiu avansat de finalizare ori făcând obiectul unui contract în curs de executare la momentul publicării respectivelor STI;
b)pentru orice proiect de modernizare sau reînnoire a unei linii existente, atunci când gabaritul, ecartamentul ori distanţa dintre axele liniilor de cale ferată sau tensiunea electrică prevăzute de respectivele STI sunt incompatibile cu cele ale liniei existente;
c)pentru orice proiect referitor la reînnoirea, extinderea sau modernizarea unei linii existente, atunci când aplicarea respectivelor STI compromite viabilitatea economică a proiectului şi/sau compatibilităţile sistemului feroviar existente în România;
Prevederile uneia sau mai multor STI, adoptate de Comisia Europeană, inclusiv cele referitoare la materialul rulant, pot să nu fie aplicate pe teritoriul României în următoarele situaţii:
a)pentru un proiect de linie nouă, de reînnoire ori de modernizare a unei linii existente sau pentru orice element prevăzut la art. 1 alin. (1) aflat într-un stadiu avansat de finalizare ori făcând obiectul unui contract în curs de executare la momentul publicării respectivelor STI;
b)pentru orice proiect de modernizare sau reînnoire a unei linii existente, atunci când gabaritul, ecartamentul ori distanţa dintre axele liniilor de cale ferată sau tensiunea electrică prevăzute de respectivele STI sunt incompatibile cu cele ale liniei existente;
c)pentru orice proiect referitor la reînnoirea, extinderea sau modernizarea unei linii existente, atunci când aplicarea respectivelor STI compromite viabilitatea economică a proiectului şi/sau compatibilităţile sistemului feroviar existente în România;d)în cazul în care, ca urmare a unui accident sau a unei catastrofe naturale, condiţiile de restabilire rapidă a reţelei nu permit, din punct de vedere economic ori tehnic, aplicarea parţială sau totală a STI corespunzătoare;
e)pentru vagoanele de provenienţă sau cu destinaţia din/către un stat în care ecartamentul este diferit de cel al reţelei feroviare din România.