Capitolul i - Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - Hotararea 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
M.Of. 473
În vigoare Versiune de la: 6 Decembrie 2024
CAPITOLUL I:Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale şi principalele obiective
Art. 1
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare Agenţia, se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Finanţelor Publice, finanţată din bugetul de stat, conform legii.
Art. 2
(3)Agenţia întreţine propriul site web prin care asigură prezenţa pe internet, la adresa "www.anaf.ro". Pentru domeniul antifraudă fiscală, prezenţa pe internet se asigură la adresa "www.antifrauda.ro".
(1)Sediul central al Agenţiei este în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5.
(2)Agenţia îşi desfăşoară activitatea şi în alte sedii deţinute potrivit legii.
(3)Agenţia întreţine propriul site web prin care asigură prezenţa pe internet, la adresa "www.anaf.ro". Pentru domeniul antifraudă fiscală, prezenţa pe internet se asigură la adresa "www.antifrauda.ro".
Art. 3 (1)Agenţia are o siglă ale cărei caracteristici se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(2)Direcţia generală antifraudă fiscală utilizează o siglă specifică ale cărei caracteristici se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
Art. 4
Agenţia asigură administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri bugetare date prin lege în competenţa sa, precum şi controlul fiscal, respectiv inspecţie fiscală, control inopinat, control antifraudă, verificarea situaţiei fiscale personale, verificare documentară, conformare voluntară pentru prevenirea, descoperirea şi combaterea oricăror acte şi fapte care au ca efect frauda fiscală şi evaziunea fiscală, precum şi a altor fapte date prin lege în competenţa sa.SECŢIUNEA 2:Principii, funcţii şi atribuţii
Art. 5
c)tratament egal şi nediscriminatoriu în aplicarea legislaţiei fiscale;
f)performanţa profesională.
Principiile care stau la baza activităţii Agenţiei sunt următoarele:
a)eficienţa activităţii;
b)transparenţa activităţii, în condiţiile legii;
c)tratament egal şi nediscriminatoriu în aplicarea legislaţiei fiscale;d)respectul faţă de contribuabili;
e)coerenţa, stabilitatea şi predictibilitatea.
f)performanţa profesională.Art. 6
c)de control fiscal, respectiv inspecţie fiscală, control inopinat, control antifraudă, verificarea situaţiei fiscale personale, verificare documentară;
g)de prevenire, descoperire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale;
l)de suport, respectiv de management al resurselor umane, financiare şi materiale, de reprezentare juridică, de audit public intern, precum şi de comunicare internă şi externă;
Agenţia îndeplineşte următoarele funcţii:
a)de strategie şi management;
b)de gestiune a contribuabililor şi a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a celorlalte venituri bugetare date în competenţa sa, conform legii;
c)de control fiscal, respectiv inspecţie fiscală, control inopinat, control antifraudă, verificarea situaţiei fiscale personale, verificare documentară;d)de colectare a veniturilor statului;
e)de asigurare de servicii pentru contribuabili;
f)[textul din Art. 6, litera F. din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 27-mai-2024 de Art. I, punctul 2. din Hotarirea 565/2024]
g)de prevenire, descoperire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale;h)de suport tehnic de specialitate acordat procurorului în efectuarea urmăririi penale;
i)[textul din Art. 6, litera I. din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 18-feb-2022 de Art. II, punctul 6. din Hotarirea 238/2022]
j)[textul din Art. 6, litera J. din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 18-feb-2022 de Art. II, punctul 6. din Hotarirea 238/2022]
k)de coordonare, îndrumare şi control al aplicării reglementărilor legale în domeniul de activitate, precum şi al funcţionării structurilor care îşi desfăşoară activitatea în subordinea sa;
l)de suport, respectiv de management al resurselor umane, financiare şi materiale, de reprezentare juridică, de audit public intern, precum şi de comunicare internă şi externă;m)de cooperare internaţională.
Art. 7
(D)Atribuţii în domeniul prevenirii, descoperirii şi combaterii evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale:
1.acţionează atât în vederea prevenirii sustragerii de la plată a sumelor datorate bugetelor administrate de Agenţie, cât şi pentru prevenirea şi descoperirea evaziunii fiscale şi a fraudelor fiscale;
2.cooperează cu instituţiile cu atribuţii similare din alte state, pe baza tratatelor internaţionale la care România este parte sau pe bază de reciprocitate, precum şi cu organismele de luptă împotriva fraudelor din cadrul Uniunii Europene, în cauzele de interes comun;
3.verifică respectarea reglementărilor legale privind circulaţia mărfurilor pe drumurile publice, în porturi, căi ferate şi fluviale, aeroporturi, în vecinătatea punctelor vamale, antrepozite, zone libere, precum şi în alte locuri în care se desfăşoară o asemenea activitate;
4.verifică legalitatea activităţilor desfăşurate, existenţa şi autenticitatea documentelor justificative în activităţile de producţie şi prestări de servicii ori pe timpul transportului, depozitării şi comercializării bunurilor şi aplică sigilii pentru asigurarea integrităţii bunurilor;
5.constituie şi utilizează baze de date necesare pentru prevenirea şi descoperirea infracţiunilor financiar-fiscale şi a altor fapte ilicite în domeniul fiscal;
6.efectuează investigaţii, supravegheri şi verificări fiscale necesare prevenirii şi descoperirii faptelor de evaziune fiscală şi fraudă fiscală, inclusiv în cazurile în care sunt semnalate situaţii de încălcare a legislaţiei specifice;
7.solicită, în condiţiile legii, date sau, după caz, documente, de la orice entitate privată şi/sau publică, în scopul instrumentării şi fundamentării constatărilor cu privire la săvârşirea unor fapte care contravin legislaţiei în vigoare în domeniul financiar-fiscal;
8.constată împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul evaziunii fiscale, stabileşte implicaţiile fiscale ale acestora şi dispune, în condiţiile Codului de procedură fiscală, luarea măsurilor asigurătorii ori de câte ori există pericolul ca debitorul să se sustragă de la urmărire sau să îşi ascundă, să îşi înstrăineze ori să îşi risipească patrimoniul;
9.legitimează şi stabileşte identitatea administratorilor unităţilor controlate, precum şi a oricăror persoane implicate în săvârşirea faptelor de evaziune şi fraudă fiscală constatate şi solicită acestora explicaţii scrise, după caz;
10.reţine documente, în condiţiile Codului de procedură fiscală, solicită copii certificate de pe documentele originale, prelevează probe, eşantioane, mostre şi alte asemenea specimene, solicită efectuarea expertizelor tehnice necesare finalizării actului de control;
11.exercită controlul antifraudă privind prevenirea şi descoperirea oricăror acte şi fapte din domeniul financiar-fiscal care au ca efect evaziunea şi frauda fiscală;
12.efectuează, în condiţiile legii, controale în vederea identificării evaziunii şi fraudei fiscale la toate categoriile de contribuabili, indiferent de domiciliul fiscal, mărimea şi forma de organizare, precum şi în orice loc, indiferent de forma sub care se desfăşoară activităţi economice generatoare de venituri;
13.participă, cu personal propriu sau în colaborare cu organele de specialitate ale altor ministere şi instituţii specializate, la acţiuni de depistare şi sancţionare a activităţilor ilicite care generează fenomene de evaziune şi fraudă fiscală;
14.încheie, ca urmare a controalelor efectuate, acte de control pentru stabilirea stării de fapt fiscale, pentru constatarea şi sancţionarea contravenţiilor, precum şi pentru constatarea împrejurărilor privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală, sesizând, după caz, organele de urmărire penală;
15.opreşte şi controlează, în condiţiile legii, mijloacele de transport încărcate sau susceptibile a fi încărcate cu produse accizabile aflate în mişcare naţională, intracomunitară şi internaţională, verifică îndeplinirea condiţiilor legale cu privire la circulaţia produselor accizabile, verifică, în condiţiile legii, pe timp de zi şi de noapte, clădiri, depozite, terenuri, sedii şi alte obiective şi poate preleva, în condiţiile legii, probe pe care le analizează în laboratoarele proprii sau agreate, în vederea identificării şi expertizării produselor accizabile;
16.efectuează verificări în domeniul producţiei, deţinerii, importului, comercializării şi circulaţiei produselor accizabile, constată şi sancţionează faptele care constituie contravenţii potrivit reglementărilor referitoare la regimul produselor accizabile, reţine în vederea confiscării mărfurile care fac obiectul contravenţiei, pentru care legea prevede o astfel de sancţiune, şi sesizează autoritatea competentă prevăzută în Codul fiscal cu privire la aspectele care pot atrage revocarea, anularea, suspendarea autorizaţiilor emise pentru antrepozite fiscale, importatori autorizaţi, destinatari înregistraţi şi expeditori înregistraţi, rezultate în urma controalelor efectuate;
17.efectuează, în condiţiile Codului de procedură fiscală, controale în toate spaţiile în care se produc, se depozitează sau se comercializează bunuri şi servicii în vederea prevenirii, descoperirii şi combaterii oricăror acte şi fapte care sunt interzise de actele normative în vigoare;
18.constată contravenţiile şi aplică sancţiunile corespunzătoare, potrivit competenţelor prevăzute de lege;
19.dispune măsuri, în condiţiile legislaţiei fiscale, cu privire la confiscarea, în condiţiile legii, a bunurilor a căror fabricaţie, depozitare, transport sau desfacere este ilicită, precum şi a veniturilor realizate din activităţi comerciale sau prestări de servicii nelegale şi ridică documentele financiar-contabile şi de altă natură care pot servi la dovedirea contravenţiilor sau, după caz, a infracţiunilor.
În realizarea funcţiilor sale, Agenţia are, în principal, următoarele atribuţii:
(A)Atribuţii generale:
1.contribuie în domeniul său de activitate la implementarea Programului de guvernare şi a altor documente programatice prin elaborarea şi aplicarea de strategii de dezvoltare pe termen mediu şi lung, generale sau sectoriale;
8.participă la elaborarea modificărilor şi completărilor aduse Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, a proiectelor de norme metodologice, precum şi a altor acte normative care conţin prevederi referitoare la impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri date în administrare, potrivit legii;
12.asigură aplicarea unitară, corectă şi nediscriminatorie a prevederilor legislaţiei privind impozitele, taxele, contribuţiile sociale şi celelalte venituri bugetare, date prin lege în competenţa sa, împreună cu Ministerul Finanţelor;
121.asigură aplicarea unitară a prevederilor legislaţiei privind digitalizarea, date prin lege în competenţa sa, împreună cu Ministerul Finanţelor;
13.aplică modalităţile de executare silită şi măsurile asigurătorii, pentru a căror realizare este competentă potrivit legii, inclusiv pentru amenzile de orice fel şi alte creanţe bugetare, pe baza unor titluri executorii, transmise spre recuperare organului fiscal, potrivit legii;
21.propune soluţii de reformă în domeniul administrării fiscale şi implementează proiecte cu finanţare internă şi/sau externă pentru domeniul său de activitate;
22.monitorizează acquis-ul Uniunii Europene şi bunele practici în domeniul administrării fiscale şi formulează propuneri sau, după caz, implementează măsuri administrative care decurg din acestea;
23.colaborează, pe bază de protocol, cu autorităţile şi instituţiile publice sau orice alte entităţi cu atribuţii în aplicarea legii ori interesate de realizarea politicii de administrare fiscală;
25.Agenţia poate exercita prin direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi prin Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili anumite atribuţii stabilite prin ordin al ministrului finanţelor legate de activitatea de soluţionare a contestaţiilor formulate împotriva titlurilor de creanţă, precum şi a altor acte administrativ-fiscale emise de organul fiscal central;
30.aplică împreună cu structurile subordonate, conform competenţelor stabilite de lege, legislaţia în domeniul: trezorerie şi contabilitate publică, ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate, inspecţie economico-financiară, tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.
32.reprezintă statul în faţa instanţelor şi a organelor de urmărire penală, ca subiect de drepturi şi obligaţii privind raporturile juridice fiscale, precum şi orice alte raporturi juridice rezultate din activitatea Agenţiei, direct sau prin direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, în baza mandatelor transmise; renunţarea la calea de atac în litigiile care au legătură cu raporturile juridice fiscale, precum şi cu orice alte raporturi juridice rezultate din activitatea Agenţiei se va face conform procedurii stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei;
36.elaborează, fundamentează şi avizează, după caz, proiectul bugetului de cheltuieli al Agenţiei, pentru aparatul propriu, structurile subordonate, precum şi programul de investiţii, pe care le transmite Ministerului Finanţelor în vederea cuprinderii în bugetul centralizat al acestuia;
41.asigură cooperarea administrativă, inclusiv schimbul de informaţii, cu alte instituţii din ţară şi cu administraţiile fiscale ale altor state, cu privire la obiectul său de activitate, în colaborare cu Ministerul Finanţelor, după caz;
42.asigură aplicarea prevederilor cu caracter fiscal din tratatele internaţionale la care România este parte;
43.încheie tratate la nivel departamental şi convenţii cu administraţii fiscale din alte state, cu organizaţii internaţionale sau cu alte entităţi, în domeniul său de activitate;
44.acordă sau primeşte asistenţă tehnică în domeniul său de activitate şi derulează proiecte şi activităţi de cooperare cu administraţii fiscale din alte state sau cu organizaţii internaţionale sau alte entităţi;
45.participă, prin reprezentanţi, la evenimente organizate de către alte administraţii fiscale, organizaţii internaţionale sau alte entităţi ori în colaborare cu acestea, în domeniul său de activitate;
48.asigură legătura operativă pe probleme fiscale prin reprezentanţi permanenţi la Reprezentanţa Permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană sau în cadrul altor organizaţii internaţionale, potrivit competenţelor Agenţiei;
49.realizează consultări publice, cu precădere prin consultarea periodică a părţilor interesate de activitatea administraţiei fiscale.
1.contribuie în domeniul său de activitate la implementarea Programului de guvernare şi a altor documente programatice prin elaborarea şi aplicarea de strategii de dezvoltare pe termen mediu şi lung, generale sau sectoriale;2.urmăreşte realizarea unui management eficient şi coerent al administrării fiscale;
3.organizează, îndrumă, coordonează şi controlează activitatea structurilor subordonate;
4.asigură managementul riscurilor interne şi externe ale organizaţiei;
5.asigură managementul resurselor umane, la nivelul Agenţiei;
6.dezvoltă şi implementează strategii unitare de comunicare internă şi externă;
7.emite puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative elaborate de alte ministere şi instituţii centrale, care cuprind măsuri referitoare la domeniul său de activitate;
8.participă la elaborarea modificărilor şi completărilor aduse Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, a proiectelor de norme metodologice, precum şi a altor acte normative care conţin prevederi referitoare la impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri date în administrare, potrivit legii;9.elaborează proiecte de acte administrative cu caracter normativ care conţin prevederi referitoare la administrarea veniturilor bugetare, proceduri de administrare a impozitelor, taxelor, contribuţiilor sociale şi a celorlalte venituri bugetare pentru care este competentă, în condiţiile legii;
10.participă, împreună cu direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, la elaborarea proiectelor de acte normative privind stabilirea veniturilor bugetare;
11.iniţiază măsuri pentru dezvoltarea şi desfăşurarea în bune condiţii a relaţiilor internaţionale în domeniul său de activitate;
12.asigură aplicarea unitară, corectă şi nediscriminatorie a prevederilor legislaţiei privind impozitele, taxele, contribuţiile sociale şi celelalte venituri bugetare, date prin lege în competenţa sa, împreună cu Ministerul Finanţelor;
121.asigură aplicarea unitară a prevederilor legislaţiei privind digitalizarea, date prin lege în competenţa sa, împreună cu Ministerul Finanţelor;
13.aplică modalităţile de executare silită şi măsurile asigurătorii, pentru a căror realizare este competentă potrivit legii, inclusiv pentru amenzile de orice fel şi alte creanţe bugetare, pe baza unor titluri executorii, transmise spre recuperare organului fiscal, potrivit legii;14.defineşte, dezvoltă, implementează, furnizează şi operează servicii specifice pentru contribuabili;
15.asigură punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale în domeniul de competenţă al Ministerului Finanţelor Publice conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
16.efectuează controlul privind respectarea legalităţii, atât la nivelul aparatului propriu, cât şi la nivelul structurilor subordonate, în scopul constatării unor eventuale abateri de la legalitate şi al luării de măsuri pentru repararea prejudiciului produs, după caz;
17.asigură asistenţă pentru recuperarea în România de la persoane fizice şi persoane juridice a creanţelor bugetare stabilite prin titluri de creanţă într-un alt stat, precum şi recuperarea de către alt stat de la persoane fizice şi persoane juridice a creanţelor bugetare stabilite în România, potrivit atribuţiilor stabilite prin lege şi tratatelor la care România este parte;
18.ia măsuri, potrivit atribuţiilor stabilite de lege, pentru prevenirea, constatarea şi sancţionarea faptelor ce constituie contravenţii; sesizează organele de urmărire penală în cazul faptelor constatate prin personalul propriu ce ar putea întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
19.promovează integritatea în exercitarea demnităţilor şi funcţiilor publice la nivelul Agenţiei şi întreprinde măsurile de prevenire şi combatere a corupţiei;
20.exercită controlul financiar de gestiune şi controlul financiar preventiv propriu privind constituirea şi utilizarea legală şi eficientă a fondurilor publice;
21.propune soluţii de reformă în domeniul administrării fiscale şi implementează proiecte cu finanţare internă şi/sau externă pentru domeniul său de activitate;
22.monitorizează acquis-ul Uniunii Europene şi bunele practici în domeniul administrării fiscale şi formulează propuneri sau, după caz, implementează măsuri administrative care decurg din acestea;
23.colaborează, pe bază de protocol, cu autorităţile şi instituţiile publice sau orice alte entităţi cu atribuţii în aplicarea legii ori interesate de realizarea politicii de administrare fiscală;24.[textul din Art. 7, alin. (A), punctul 24. din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 18-feb-2022 de Art. II, punctul 8. din Hotarirea 238/2022]
25.Agenţia poate exercita prin direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi prin Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili anumite atribuţii stabilite prin ordin al ministrului finanţelor legate de activitatea de soluţionare a contestaţiilor formulate împotriva titlurilor de creanţă, precum şi a altor acte administrativ-fiscale emise de organul fiscal central;26.elaborează politici, proceduri şi norme metodologice în domeniul său de activitate, pentru structurile proprii, precum şi pentru cele subordonate;
27.elaborează studii, analize şi proiecte de acte normative privind organizarea activităţii proprii;
28.culege, verifică, prelucrează şi arhivează date şi informaţii fiscale necesare desfăşurării activităţii sale; constituie baze proprii de date relevante şi gestionează colaborarea cu autorităţile naţionale competente privind informaţiile deţinute, în condiţiile legii;
29.defineşte nivelul de securitate al informaţiilor proprii;
30.aplică împreună cu structurile subordonate, conform competenţelor stabilite de lege, legislaţia în domeniul: trezorerie şi contabilitate publică, ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate, inspecţie economico-financiară, tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.31.[textul din Art. 7, alin. (A), punctul 31. din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 11-dec-2017 de Art. II, punctul 3. din Hotarirea 862/2017]
32.reprezintă statul în faţa instanţelor şi a organelor de urmărire penală, ca subiect de drepturi şi obligaţii privind raporturile juridice fiscale, precum şi orice alte raporturi juridice rezultate din activitatea Agenţiei, direct sau prin direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, în baza mandatelor transmise; renunţarea la calea de atac în litigiile care au legătură cu raporturile juridice fiscale, precum şi cu orice alte raporturi juridice rezultate din activitatea Agenţiei se va face conform procedurii stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei;33.reprezintă Ministerul Finanţelor Publice ca subiect de drepturi şi obligaţii în raporturile juridice litigioase sau în legătură cu acestea, în care Ministerul Finanţelor Publice participă nemijlocit în nume propriu, sau ca reprezentant al statului, în baza mandatului acordat;
34.organizează programe de perfecţionare profesională a personalului din cadrul Agenţiei la nivel central şi la nivelul structurilor subordonate, inclusiv cu sprijinul Şcolii de Finanţe Publice şi Vamă şi al altor organisme specializate în acest domeniu;
35.organizează şi asigură gestionarea patrimoniului, inclusiv alocarea, mişcarea, evidenţa şi controlul echipamentelor din dotare;
36.elaborează, fundamentează şi avizează, după caz, proiectul bugetului de cheltuieli al Agenţiei, pentru aparatul propriu, structurile subordonate, precum şi programul de investiţii, pe care le transmite Ministerului Finanţelor în vederea cuprinderii în bugetul centralizat al acestuia;37.aprobă bugetul de cheltuieli pentru aparatul propriu şi structurile subordonate conform bugetului de cheltuieli aprobat de ordonatorul principal de credite în cadrul fiecărui exerciţiu bugetar şi repartizează creditele bugetare deschise de Ministerul Finanţelor Publice fiecărui ordonator terţiar de credite;
38.iniţiază şi derulează, în condiţiile legii, achiziţiile publice pentru bunuri, servicii şi lucrări aferente activităţilor proprii; poate derula proceduri de achiziţie publică prin participarea la o asociere de autorităţi contractante;
39.deschide creditele necesare pentru cheltuielile fiecărui ordonator terţiar de credite în cadrul fiecărui exerciţiu bugetar şi aprobă bugetul;
40.poate participa cu specialişti proprii în programe naţionale şi internaţionale de cercetare şi dezvoltare de tehnologii inovatoare în domeniile sale de activitate;
41.asigură cooperarea administrativă, inclusiv schimbul de informaţii, cu alte instituţii din ţară şi cu administraţiile fiscale ale altor state, cu privire la obiectul său de activitate, în colaborare cu Ministerul Finanţelor, după caz;
42.asigură aplicarea prevederilor cu caracter fiscal din tratatele internaţionale la care România este parte;
43.încheie tratate la nivel departamental şi convenţii cu administraţii fiscale din alte state, cu organizaţii internaţionale sau cu alte entităţi, în domeniul său de activitate;
44.acordă sau primeşte asistenţă tehnică în domeniul său de activitate şi derulează proiecte şi activităţi de cooperare cu administraţii fiscale din alte state sau cu organizaţii internaţionale sau alte entităţi;
45.participă, prin reprezentanţi, la evenimente organizate de către alte administraţii fiscale, organizaţii internaţionale sau alte entităţi ori în colaborare cu acestea, în domeniul său de activitate;46.participă în numele Ministerul Finanţelor Publice la activităţile Organizaţiei Intraeuropene a Administraţiilor Fiscale;
47.[textul din Art. 7, alin. (A), punctul 47. din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 18-feb-2022 de Art. II, punctul 8. din Hotarirea 238/2022]
48.asigură legătura operativă pe probleme fiscale prin reprezentanţi permanenţi la Reprezentanţa Permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană sau în cadrul altor organizaţii internaţionale, potrivit competenţelor Agenţiei;
49.realizează consultări publice, cu precădere prin consultarea periodică a părţilor interesate de activitatea administraţiei fiscale.(B)Atribuţii în domeniul fiscal:
2.aplică legislaţia prin care Agenţia şi organele fiscale din subordine trebuie să ducă la îndeplinire prevederile referitoare la taxa/timbru şi alte sume care se fac venit la bugetul Fondului pentru mediu;
7.efectuează controlul fiscal şi emite acte administrative fiscale, în condiţiile Codului de procedură fiscală;
15.deţine, administrează, utilizează şi analizează informaţiile fiscale şi acţionează, în condiţiile legii, pentru obţinerea de informaţii relevante, din diverse surse, în vederea identificării atât a unor potenţiale riscuri de neconformare fiscală, cât şi a contribuabililor care prezintă risc fiscal;
26.elaborează procedura de verificare a preţurilor de transfer în cazul tranzacţiilor efectuate între persoane afiliate, în cadrul acţiunilor de control fiscal;
261.asigură coordonarea combaterii erodării bazei impozabile şi a transferului profiturilor;
262.asigură derularea procedurii amiabile în vederea eliminării dublei impuneri iniţiate de către contribuabilii rezidenţi fiscal în România/alte autorităţi competente;
263.elaborează metodologii şi proceduri privind emiterea acordurilor de preţ în avans;
264.emite actele administrative referitoare la acordul de preţ în avans;
1.stabileşte prin ordin al preşedintelui competenţa teritorială, alta decât cea reglementată prin alte acte normative, pentru administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor venituri administrate potrivit legii;
2.aplică legislaţia prin care Agenţia şi organele fiscale din subordine trebuie să ducă la îndeplinire prevederile referitoare la taxa/timbru şi alte sume care se fac venit la bugetul Fondului pentru mediu;3.asigură înregistrarea contribuabililor, gestionarea registrului contribuabililor, a dosarului fiscal al contribuabililor şi a cazierului fiscal, precum şi a altor evidenţe, prin structuri proprii şi subordonate;
4.organizează şi administrează evidenţa impozitelor, taxelor, contribuţiilor sociale şi a altor venituri bugetare, potrivit legii, declarate şi plătite de către contribuabili;
5.elaborează şi aplică procedurile privind evidenţa analitică pe plătitori şi stingere a creanţelor prin plata voluntară;
6.organizează activitatea de recuperare a creanţelor fiscale restante prin aplicarea măsurilor de executare silită;
7.efectuează controlul fiscal şi emite acte administrative fiscale, în condiţiile Codului de procedură fiscală;8.organizează activitatea de valorificare a bunurilor confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, precum şi a bunurilor sechestrate în cadrul procedurii de executare silită, potrivit legii;
9.introduce şi promovează metode de înregistrare fiscală, declarare şi plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor, bazate pe utilizarea tehnologiei informaţiei şi în susţinerea cerinţelor contribuabililor;
10.acordă, la cererea temeinic justificată a contribuabililor, înlesniri la plata obligaţiilor fiscale restante, în condiţiile legii;
11.organizează activitatea de înscriere în Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare a creanţelor fiscale ale contribuabililor pentru care s-au emis titluri executorii;
12.urmăreşte încurajarea conformării voluntare a contribuabililor prin modernizarea şi furnizarea de servicii menite să le faciliteze îndeplinirea obligaţiilor fiscale;
13.aplică măsurile prevăzute de lege în cazul neconformării contribuabililor în îndeplinirea obligaţiilor de înregistrare fiscală, declarative şi de plată;
14.constată şi sancţionează faptele care constituie contravenţii potrivit reglementărilor în vigoare şi reţine, în vederea confiscării, mărfurile care fac obiectul contravenţiei, pentru care legea prevede o astfel de sancţiune;
15.deţine, administrează, utilizează şi analizează informaţiile fiscale şi acţionează, în condiţiile legii, pentru obţinerea de informaţii relevante, din diverse surse, în vederea identificării atât a unor potenţiale riscuri de neconformare fiscală, cât şi a contribuabililor care prezintă risc fiscal;16.stabileşte categoriile de impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri date în administrarea sa, care se plătesc în contul unic, precum şi metodologia de distribuire şi stingere a acestora;
17.organizează activitatea de monitorizare a colectării creanţelor bugetare prin aplicarea măsurilor prevăzute de legislaţia fiscală în vigoare, precum şi a proceselor derulate, potrivit procedurilor aprobate, de către structurile subordonate;
18.elaborează şi aplică metodologii de gestiune a arieratelor bugetare şi monitorizează recuperarea acestora;
19.elaborează şi aplică procedurile de impunere pentru persoanele juridice şi persoanele fizice, conform dispoziţiilor legale;
20.elaborează şi aplică procedurile privind plata voluntară şi stabilirea mijloacelor de plată, împreună cu direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
21.elaborează şi aplică, prin organele abilitate, proceduri privind alte modalităţi de stingere a obligaţiilor bugetare pentru care este competentă;
22.participă la estimarea veniturilor bugetare pe care le administrează şi face propuneri privind nivelul veniturilor ce pot fi colectate de la contribuabili, pe baza datelor proprii, a indicatorilor macroeconomici, a politicii fiscale şi a legislaţiei în vigoare privind impozitele, taxele, contribuţiile sociale şi alte venituri bugetare;
23.repartizează la nivel teritorial programul de încasări şi analizează permanent modul de realizare a veniturilor bugetare pentru care are competenţe legale de administrare;
24.elaborează modelul şi conţinutul formularelor utilizate pentru administrarea fiscală, precum şi instrucţiunile de completare a acestora;
25.asigură, potrivit legii, tipărirea formularelor care sunt utilizate în domeniul său de activitate;
26.elaborează procedura de verificare a preţurilor de transfer în cazul tranzacţiilor efectuate între persoane afiliate, în cadrul acţiunilor de control fiscal;
261.asigură coordonarea combaterii erodării bazei impozabile şi a transferului profiturilor;
262.asigură derularea procedurii amiabile în vederea eliminării dublei impuneri iniţiate de către contribuabilii rezidenţi fiscal în România/alte autorităţi competente;
263.elaborează metodologii şi proceduri privind emiterea acordurilor de preţ în avans;
264.emite actele administrative referitoare la acordul de preţ în avans;27.îndrumă contribuabilii în aplicarea legislaţiei fiscale şi procedural-fiscale, precum şi a prevederilor convenţiilor de evitare a dublei impuneri, pe baza coordonării metodologice a Ministerul Finanţelor Publice;
28.asigură îndrumarea organelor fiscale teritoriale pentru aplicarea unitară, corectă şi nediscriminatorie a prevederilor legislaţiei fiscale privind impozitele, taxele, contribuţiile sociale şi celelalte venituri bugetare în vederea aplicării unui tratament echitabil tuturor contribuabililor;
29.elaborează norme metodologice şi proceduri privind competenţele de exercitare, condiţiile şi modalităţile de efectuare şi suspendare a inspecţiei fiscale şi a verificărilor fiscale la persoane fizice;
30.asigură aplicarea politicii fiscale în domeniul impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale;
31.organizează activitatea privind publicarea pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în condiţiile legii, a contribuabililor care înregistrează obligaţii bugetare restante, precum şi a altor registre publice prevăzute de lege;
32.furnizează structurilor specializate ale Ministerului Finanţelor Publice informaţiile necesare fundamentării calculului contribuţiei României la bugetul Uniunii Europene;
33.desemnează, în condiţiile legii, administratorul judiciar/lichidatorul şi verifică activitatea acestuia, în situaţia în care Agenţia sau unităţile sale subordonate deţin cel puţin 50% din valoarea totală a creanţelor debitorilor împotriva cărora s-a deschis procedura insolvenţei;
34.înscrie, prin direcţiile de specialitate din aparatul propriu şi prin structurile din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, cu atribuţii de administrare a veniturilor bugetare, creanţele bugetare administrate de aceasta, la registrele de publicitate mobiliară şi imobiliară, în condiţiile legii;
35.organizează activitatea de recuperare a creanţelor restante provenite din colaborare interstatală şi de asistenţă pentru recuperarea în România a creanţelor stabilite într-un alt stat, precum şi pentru recuperarea într-un alt stat a creanţelor stabilite în România.
(C)
[textul din Art. 7, alin. (C) din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 18-feb-2022 de Art. II, punctul 8. din Hotarirea 238/2022]
(D)Atribuţii în domeniul prevenirii, descoperirii şi combaterii evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale:
1.acţionează atât în vederea prevenirii sustragerii de la plată a sumelor datorate bugetelor administrate de Agenţie, cât şi pentru prevenirea şi descoperirea evaziunii fiscale şi a fraudelor fiscale;
2.cooperează cu instituţiile cu atribuţii similare din alte state, pe baza tratatelor internaţionale la care România este parte sau pe bază de reciprocitate, precum şi cu organismele de luptă împotriva fraudelor din cadrul Uniunii Europene, în cauzele de interes comun;
3.verifică respectarea reglementărilor legale privind circulaţia mărfurilor pe drumurile publice, în porturi, căi ferate şi fluviale, aeroporturi, în vecinătatea punctelor vamale, antrepozite, zone libere, precum şi în alte locuri în care se desfăşoară o asemenea activitate;
4.verifică legalitatea activităţilor desfăşurate, existenţa şi autenticitatea documentelor justificative în activităţile de producţie şi prestări de servicii ori pe timpul transportului, depozitării şi comercializării bunurilor şi aplică sigilii pentru asigurarea integrităţii bunurilor;
5.constituie şi utilizează baze de date necesare pentru prevenirea şi descoperirea infracţiunilor financiar-fiscale şi a altor fapte ilicite în domeniul fiscal;
6.efectuează investigaţii, supravegheri şi verificări fiscale necesare prevenirii şi descoperirii faptelor de evaziune fiscală şi fraudă fiscală, inclusiv în cazurile în care sunt semnalate situaţii de încălcare a legislaţiei specifice;
7.solicită, în condiţiile legii, date sau, după caz, documente, de la orice entitate privată şi/sau publică, în scopul instrumentării şi fundamentării constatărilor cu privire la săvârşirea unor fapte care contravin legislaţiei în vigoare în domeniul financiar-fiscal;
8.constată împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul evaziunii fiscale, stabileşte implicaţiile fiscale ale acestora şi dispune, în condiţiile Codului de procedură fiscală, luarea măsurilor asigurătorii ori de câte ori există pericolul ca debitorul să se sustragă de la urmărire sau să îşi ascundă, să îşi înstrăineze ori să îşi risipească patrimoniul;
9.legitimează şi stabileşte identitatea administratorilor unităţilor controlate, precum şi a oricăror persoane implicate în săvârşirea faptelor de evaziune şi fraudă fiscală constatate şi solicită acestora explicaţii scrise, după caz;
10.reţine documente, în condiţiile Codului de procedură fiscală, solicită copii certificate de pe documentele originale, prelevează probe, eşantioane, mostre şi alte asemenea specimene, solicită efectuarea expertizelor tehnice necesare finalizării actului de control;
11.exercită controlul antifraudă privind prevenirea şi descoperirea oricăror acte şi fapte din domeniul financiar-fiscal care au ca efect evaziunea şi frauda fiscală;
12.efectuează, în condiţiile legii, controale în vederea identificării evaziunii şi fraudei fiscale la toate categoriile de contribuabili, indiferent de domiciliul fiscal, mărimea şi forma de organizare, precum şi în orice loc, indiferent de forma sub care se desfăşoară activităţi economice generatoare de venituri;
13.participă, cu personal propriu sau în colaborare cu organele de specialitate ale altor ministere şi instituţii specializate, la acţiuni de depistare şi sancţionare a activităţilor ilicite care generează fenomene de evaziune şi fraudă fiscală;
14.încheie, ca urmare a controalelor efectuate, acte de control pentru stabilirea stării de fapt fiscale, pentru constatarea şi sancţionarea contravenţiilor, precum şi pentru constatarea împrejurărilor privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală, sesizând, după caz, organele de urmărire penală;
15.opreşte şi controlează, în condiţiile legii, mijloacele de transport încărcate sau susceptibile a fi încărcate cu produse accizabile aflate în mişcare naţională, intracomunitară şi internaţională, verifică îndeplinirea condiţiilor legale cu privire la circulaţia produselor accizabile, verifică, în condiţiile legii, pe timp de zi şi de noapte, clădiri, depozite, terenuri, sedii şi alte obiective şi poate preleva, în condiţiile legii, probe pe care le analizează în laboratoarele proprii sau agreate, în vederea identificării şi expertizării produselor accizabile;
16.efectuează verificări în domeniul producţiei, deţinerii, importului, comercializării şi circulaţiei produselor accizabile, constată şi sancţionează faptele care constituie contravenţii potrivit reglementărilor referitoare la regimul produselor accizabile, reţine în vederea confiscării mărfurile care fac obiectul contravenţiei, pentru care legea prevede o astfel de sancţiune, şi sesizează autoritatea competentă prevăzută în Codul fiscal cu privire la aspectele care pot atrage revocarea, anularea, suspendarea autorizaţiilor emise pentru antrepozite fiscale, importatori autorizaţi, destinatari înregistraţi şi expeditori înregistraţi, rezultate în urma controalelor efectuate;
17.efectuează, în condiţiile Codului de procedură fiscală, controale în toate spaţiile în care se produc, se depozitează sau se comercializează bunuri şi servicii în vederea prevenirii, descoperirii şi combaterii oricăror acte şi fapte care sunt interzise de actele normative în vigoare;
18.constată contravenţiile şi aplică sancţiunile corespunzătoare, potrivit competenţelor prevăzute de lege;
19.dispune măsuri, în condiţiile legislaţiei fiscale, cu privire la confiscarea, în condiţiile legii, a bunurilor a căror fabricaţie, depozitare, transport sau desfacere este ilicită, precum şi a veniturilor realizate din activităţi comerciale sau prestări de servicii nelegale şi ridică documentele financiar-contabile şi de altă natură care pot servi la dovedirea contravenţiilor sau, după caz, a infracţiunilor.Art. 8
(1)Agenţia îndeplineşte orice alte atribuţii şi are toate competenţele conferite de lege. Agenţia duce la îndeplinire sarcinile şi dispoziţiile stabilite de ministrul finanţelor publice, în condiţiile legii.
(2)În exercitarea atribuţiilor sale, Agenţia colaborează cu organele de specialitate ale altor ministere şi instituţii specializate, precum şi cu persoane juridice şi fizice şi cu alte entităţi.
(3)Agenţia are dreptul să solicite de la celelalte autorităţi ale administraţiei publice, instituţii publice şi operatori economici, de la instituţii de credit şi de la alte persoane, în condiţiile legii, datele şi informaţiile necesare în vederea realizării atribuţiilor.
SECŢIUNEA 3:Structura organizatorică, personalul şi conducerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
Art. 9
(2)În cadrul structurii organizatorice a aparatului propriu pot fi înfiinţate, prin ordin al preşedintelui Agenţiei, direcţii, servicii sau compartimente, fără a fi modificată anexa nr. 1.
(3)Numărul posturilor pe fiecare structură, numărul posturilor de conducere şi numărul posturilor de execuţie din cadrul aparatului propriu al Agenţiei se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei, în condiţiile legii.
(6)Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Agenţiei şi structuri subordonate este de 22.507, inclusiv preşedintele, vicepreşedinţii şi posturile aferente cabinetelor demnitarilor.
(7)Repartizarea numărului maxim de posturi pe aparatul propriu şi pe structurile subordonate se face prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat potrivit alin. (6), în condiţiile legii.
(8)Personalul Agenţiei este compus din demnitari, funcţionari publici, cu funcţii publice generale sau specifice, şi din personal contractual.
(1)Agenţia este formată din aparat propriu şi structuri subordonate. Structura organizatorică a aparatului propriu este prevăzută în anexa nr. 1.
(2)În cadrul structurii organizatorice a aparatului propriu pot fi înfiinţate, prin ordin al preşedintelui Agenţiei, direcţii, servicii sau compartimente, fără a fi modificată anexa nr. 1.
(3)Numărul posturilor pe fiecare structură, numărul posturilor de conducere şi numărul posturilor de execuţie din cadrul aparatului propriu al Agenţiei se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei, în condiţiile legii.(4)Prin ordin al preşedintelui Agenţiei pot fi înfiinţate grupuri sau colective temporare de lucru ori echipe de proiect pentru realizarea unor activităţi sau operaţiuni în domeniile de competenţă ale Agenţiei.
(5)[textul din Art. 9, alin. (5) din capitolul I, sectiunea 3 a fost abrogat la 19-nov-2015 de Art. I, punctul 2. din Hotarirea 816/2015]
(6)Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Agenţiei şi structuri subordonate este de 22.507, inclusiv preşedintele, vicepreşedinţii şi posturile aferente cabinetelor demnitarilor.
(7)Repartizarea numărului maxim de posturi pe aparatul propriu şi pe structurile subordonate se face prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat potrivit alin. (6), în condiţiile legii.
(8)Personalul Agenţiei este compus din demnitari, funcţionari publici, cu funcţii publice generale sau specifice, şi din personal contractual.Art. 10
(1)Statul de funcţii pentru aparatul propriu al Agenţiei se aprobă de preşedintele Agenţiei.
(2)Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(3)Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale ale personalului din aparatul propriu al Agenţiei se stabilesc prin fişa postului, pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare prevăzut la alin. (2).
(4)Personalul din cadrul aparatului propriu al Agenţiei se numeşte în funcţie, în condiţiile legii, prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu excepţia celor numiţi de prim-ministru.
Art. 11
(2)Preşedintele Agenţiei răspunde în faţa ministrului finanţelor doar pentru îndeplinirea sarcinilor şi atribuţiilor stabilite potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (1), precum şi potrivit prevederilor alin. (8).
(3)În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Agenţiei emite ordine, în condiţiile legii.
(4)Preşedintele Agenţiei are calitatea de ordonator secundar de credite şi poate delega această calitate către vicepreşedinţi, secretarul general, secretarul general adjunct sau funcţionari publici de conducere, în condiţiile legii. Prin actul de delegare se precizează limitele şi condiţiile delegării.
(5)Răspunderile şi atribuţiile vicepreşedinţilor se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(9)În cazul în care preşedintele Agenţiei, din motive întemeiate, nu îşi poate exercita atribuţiile, îl deleagă prin ordin pe unul dintre cei 3 vicepreşedinţi sau pe secretarul general să exercite aceste atribuţii, cu informarea ministrului finanţelor.
(10)În cazul în care unul dintre vicepreşedinţii Agenţiei, din motive întemeiate, nu îşi poate exercita atribuţiile, acestea vor fi delegate prin ordin al preşedintelui Agenţiei unuia dintre cei 2 vicepreşedinţi sau secretarului general.
(1)Agenţia este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului.
(2)Preşedintele Agenţiei răspunde în faţa ministrului finanţelor doar pentru îndeplinirea sarcinilor şi atribuţiilor stabilite potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (1), precum şi potrivit prevederilor alin. (8).
(3)În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Agenţiei emite ordine, în condiţiile legii.
(4)Preşedintele Agenţiei are calitatea de ordonator secundar de credite şi poate delega această calitate către vicepreşedinţi, secretarul general, secretarul general adjunct sau funcţionari publici de conducere, în condiţiile legii. Prin actul de delegare se precizează limitele şi condiţiile delegării.
(5)Răspunderile şi atribuţiile vicepreşedinţilor se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei.(6)Preşedintele Agenţiei reprezintă Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în relaţia cu terţii.
(7)Prin ordin al preşedintelui Agenţiei unele atribuţii pot fi delegate, în condiţiile legii. Prin actul de delegare se vor preciza limitele şi condiţiile delegării.
(8)Preşedintele Agenţiei îndeplineşte şi alte atribuţii specifice, stabilite prin alte acte normative, precum şi alte atribuţii stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(9)În cazul în care preşedintele Agenţiei, din motive întemeiate, nu îşi poate exercita atribuţiile, îl deleagă prin ordin pe unul dintre cei 3 vicepreşedinţi sau pe secretarul general să exercite aceste atribuţii, cu informarea ministrului finanţelor.
(10)În cazul în care unul dintre vicepreşedinţii Agenţiei, din motive întemeiate, nu îşi poate exercita atribuţiile, acestea vor fi delegate prin ordin al preşedintelui Agenţiei unuia dintre cei 2 vicepreşedinţi sau secretarului general.Art. 12
(2)Secretarul general îndeplineşte atribuţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)În realizarea atribuţiilor ce îi revin, secretarul general al Agenţiei este ajutat de un secretar general adjunct, care este înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii, prin decizie a prim-ministrului.
(1)Secretarul general al Agenţiei este înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii, prin decizie a prim-ministrului. Acesta asigură stabilitatea funcţionării Agenţiei, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale între structurile acesteia.
(2)Secretarul general îndeplineşte atribuţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.(3)Secretarul general al Agenţiei poate îndeplini şi alte atribuţii prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei ori încredinţate de preşedinte.
(4)În realizarea atribuţiilor ce îi revin, secretarul general al Agenţiei este ajutat de un secretar general adjunct, care este înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii, prin decizie a prim-ministrului.
SECŢIUNEA 4:SECŢIUNEA 4: Structurile subordonate ale Agenţiei Naţionale de Administrare FiscalăArt. 13
(3)În cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice funcţionează, ca structuri fără personalitate juridică, administraţii judeţene/de sector ale finanţelor publice, care pot avea în structură unităţi fără personalitate juridică, denumite unităţi fiscale.
(4)Organizarea şi funcţionarea direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, precum şi a structurilor prevăzute la alin. (3) şi (13) se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor în cazul structurilor coordonate metodologic de structurile de specialitate din aparatul propriu al ministerului, respectiv structurile de trezorerie şi contabilitate publică, ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate, inspecţie economico-financiară şi tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.
(7)Directorul general al direcţiei generale regionale a finanţelor publice este ajutat în activitatea sa de directori executivi numiţi în funcţie prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu excepţia directorului executiv - trezorerie. Directorii executivi pot fi ajutaţi în activitatea lor de directori executivi adjuncţi numiţi în funcţie prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(9)Administraţiile judeţene/de sector ale finanţelor publice sunt conduse de un şef de administraţie, ajutat în activitatea sa de şefi de administraţie adjuncţi, respectiv de trezorierul-şef, numiţi în funcţie prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu excepţia şefilor de administraţie adjuncţi - trezorerie din cadrul administraţiilor sectoarelor 1-6 ale finanţelor publice şi a trezorierului-şef.
(11)Funcţionarea unor structuri ale administraţiilor judeţene ale finanţelor publice şi în alte localităţi decât cele în care funcţionează sediile administraţiilor judeţene ale finanţelor publice se aprobă, prin ordin, de către preşedintele Agenţiei.
(12)Personalul de conducere şi de execuţie din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, cu excepţia celui prevăzut la alin. (5), (7), (9), (10) şi (15), se numeşte în funcţie prin decizie a directorului general, în condiţiile legii.
(13)În cadrul Direcţiei generale regionale a finanţelor publice Bucureşti funcţionează, ca structuri subordonate, fără personalitate juridică, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Ilfov, administraţiile sectoarelor 1-6 ale finanţelor publice, Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi şi Administraţia Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii a Municipiului Bucureşti.
(15)Şeful Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii a Municipiului Bucureşti şi al Administraţiei fiscale pentru contribuabili nerezidenţi din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti sunt ajutaţi în activitatea lor de şefi de administraţie adjuncţi. Şefii de administraţie şi adjuncţii acestor structuri se numesc în funcţie prin ordin al preşedintelui Agenţiei, în condiţiile legii.
(1)Începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se înfiinţează în subordinea Agenţiei direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, instituţii publice cu personalitate juridică.
(2)Oraşele în care au sediul direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, aria de competenţă a acestora, precum şi lista direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti care se reorganizează ca direcţii generale regionale ale finanţelor publice sunt cele prevăzute în anexa nr. 2.
(3)În cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice funcţionează, ca structuri fără personalitate juridică, administraţii judeţene/de sector ale finanţelor publice, care pot avea în structură unităţi fără personalitate juridică, denumite unităţi fiscale.
(4)Organizarea şi funcţionarea direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, precum şi a structurilor prevăzute la alin. (3) şi (13) se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor în cazul structurilor coordonate metodologic de structurile de specialitate din aparatul propriu al ministerului, respectiv structurile de trezorerie şi contabilitate publică, ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate, inspecţie economico-financiară şi tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.(5)Direcţiile generale regionale ale finanţelor publice sunt conduse de un director general, funcţionar public, numit prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu avizul consultativ al ministrului finanţelor publice.
(6)Directorul general al direcţiei generale regionale a finanţelor publice are calitatea de ordonator terţiar de credite.
(7)Directorul general al direcţiei generale regionale a finanţelor publice este ajutat în activitatea sa de directori executivi numiţi în funcţie prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu excepţia directorului executiv - trezorerie. Directorii executivi pot fi ajutaţi în activitatea lor de directori executivi adjuncţi numiţi în funcţie prin ordin al preşedintelui Agenţiei.(8)[textul din Art. 13, alin. (8) din capitolul I, sectiunea 4 a fost abrogat la 18-feb-2022 de Art. II, punctul 18. din Hotarirea 238/2022]
(9)Administraţiile judeţene/de sector ale finanţelor publice sunt conduse de un şef de administraţie, ajutat în activitatea sa de şefi de administraţie adjuncţi, respectiv de trezorierul-şef, numiţi în funcţie prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu excepţia şefilor de administraţie adjuncţi - trezorerie din cadrul administraţiilor sectoarelor 1-6 ale finanţelor publice şi a trezorierului-şef.(10)Directorii executivi - trezorerie şi trezorierii-şefi din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, trezorierul-şef din cadrul administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, precum şi şefii de administraţie adjuncţi - trezorerie din cadrul administraţiilor sectoarelor 1-6 ale finanţelor publice se numesc în funcţie, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(11)Funcţionarea unor structuri ale administraţiilor judeţene ale finanţelor publice şi în alte localităţi decât cele în care funcţionează sediile administraţiilor judeţene ale finanţelor publice se aprobă, prin ordin, de către preşedintele Agenţiei.
(12)Personalul de conducere şi de execuţie din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, cu excepţia celui prevăzut la alin. (5), (7), (9), (10) şi (15), se numeşte în funcţie prin decizie a directorului general, în condiţiile legii.
(13)În cadrul Direcţiei generale regionale a finanţelor publice Bucureşti funcţionează, ca structuri subordonate, fără personalitate juridică, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Ilfov, administraţiile sectoarelor 1-6 ale finanţelor publice, Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi şi Administraţia Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii a Municipiului Bucureşti.(14)[textul din Art. 13, alin. (14) din capitolul I, sectiunea 4 a fost abrogat la 12-mar-2020 de Art. I, punctul 7. din Hotarirea 174/2020]
(15)Şeful Administraţiei Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii a Municipiului Bucureşti şi al Administraţiei fiscale pentru contribuabili nerezidenţi din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti sunt ajutaţi în activitatea lor de şefi de administraţie adjuncţi. Şefii de administraţie şi adjuncţii acestor structuri se numesc în funcţie prin ordin al preşedintelui Agenţiei, în condiţiile legii.
Art. 131
(1)Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili se reorganizează ca direcţie generală, fără personalitate juridică, prin absorbţia acesteia în cadrul aparatului propriu al Agenţiei.
(2)Activitatea, numărul de posturi şi personalul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili vor fi preluate, în condiţiile legii, în cadrul aparatului propriu al Agenţiei, pe bază de protocol de predare-preluare.
(3)Încadrarea în numărul de posturi şi în noua structură organizatorică se realizează în termenele şi cu respectarea condiţiilor şi a procedurii aplicabile fiecărei categorii de personal, în termenele şi cu procedura prevăzute de legislaţia în vigoare aplicabilă funcţionarilor publici şi de legislaţia muncii.
(4)Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili exercită atribuţiile reglementate în actele normative în vigoare.
Art. 132
(1)În cadrul aparatului propriu al Agenţiei se organizează şi funcţionează Direcţia generală executări silite cazuri speciale, structură fără personalitate juridică, cu atribuţii de îndrumare şi coordonare a activităţilor de ducere la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi de efectuare a procedurii de executare silită, prin sechestrare şi valorificare bunuri, în cazurile speciale de executare silită care fac obiectul hotărârilor judecătoreşti pronunţate în materie penală, precum şi în alte cazuri stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei, respectiv de valorificare a bunurilor sechestrate şi/sau confiscate în materie penală, precum şi a celor confiscate în materie civilă, prin modalităţile prevăzute de lege, inclusiv de coordonare şi monitorizare a modalităţilor de executare silită şi valorificare în materie penală.
(2)În cadrul organelor fiscale centrale, în subordinea serviciilor cu atribuţii de executare silită funcţionează compartimente care au atribuţii în realizarea activităţilor prevăzute la alin. (1), potrivit prevederilor legale.Art. 14
(1)Statele de funcţii pentru structurile subordonate se aprobă de către preşedintele Agenţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice pentru structurile de trezorerie şi contabilitate publică, ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate, inspecţie economico-financiară şi tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.
(2)Atribuţiile şi competenţele structurilor subordonate se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei, pe baza propunerilor Ministerului Finanţelor Publice pentru structurile de trezorerie şi contabilitate publică, ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate, inspecţie economico-financiară şi tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.
(3)Atribuţiile generale şi specifice ale personalului din cadrul structurilor subordonate se stabilesc prin fişa postului, cu respectarea regulamentului de organizare şi funcţionare prevăzut la alin. (2).
(1)Statele de funcţii pentru structurile subordonate se aprobă de către preşedintele Agenţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice pentru structurile de trezorerie şi contabilitate publică, ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate, inspecţie economico-financiară şi tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.
(2)Atribuţiile şi competenţele structurilor subordonate se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei, pe baza propunerilor Ministerului Finanţelor Publice pentru structurile de trezorerie şi contabilitate publică, ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate, inspecţie economico-financiară şi tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.
(3)Atribuţiile generale şi specifice ale personalului din cadrul structurilor subordonate se stabilesc prin fişa postului, cu respectarea regulamentului de organizare şi funcţionare prevăzut la alin. (2).
Art. 141
(1)Structurile de specialitate şi structurile-suport din cadrul unităţilor subordonate şi al structurilor subordonate acestora, care au corespondent la nivelul Agenţiei, se află în coordonarea metodologică a structurilor de specialitate şi a structurilor-suport din cadrul aparatului propriu al Agenţiei, pentru îndeplinirea atribuţiilor şi responsabilităţilor Agenţiei.
(2)Pentru buna desfăşurare a concursurilor organizate pentru ocuparea funcţiilor din cadrul structurilor subordonate, Agenţia asigură, prin structurile sale de specialitate, participarea unui reprezentant din aparatul propriu, ori de câte ori este necesar.
(3)[textul din Art. 14^1, alin. (3) din capitolul I, sectiunea 4 a fost abrogat la 18-feb-2022 de Art. II, punctul 20. din Hotarirea 238/2022]SECŢIUNEA 5:Reglementări specifice unor domenii de activitate
SUBSECŢIUNEA 1:Direcţia generală antifraudă fiscală
Art. 15
(1)În cadrul Agenţiei se organizează şi funcţionează Direcţia generală antifraudă fiscală, structură fără personalitate juridică, cu atribuţii de prevenire, descoperire şi combatere a actelor şi faptelor de evaziune fiscală şi fraudă fiscală.
(2)În cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală funcţionează direcţii regionale antifraudă fiscală, conduse de inspectori generali adjuncţi antifraudă.
(3)Sediul principal al direcţiilor regionale antifraudă fiscală se stabileşte în municipiile prevăzute în anexa nr. 2.
(4)În cadrul direcţiilor regionale antifraudă fiscală funcţionează structuri teritoriale judeţene cu sediul în judeţele din aria de activitate a acestora. Sediul şi numărul structurilor de la nivelul fiecărui judeţ se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(5)Persoanele care ocupă funcţii publice specifice utilizate în cadrul Agenţiei pentru Direcţia generală antifraudă fiscală sunt împuternicite să efectueze control pe întreg teritoriul naţional.
Art. 151
Direcţia generală antifraudă fiscală este condusă de un inspector general antifraudă, ajutat în activitatea sa de inspectori generali adjuncţi antifraudă.Art. 16
[textul din Art. 16 din capitolul I, sectiunea 5, subsectiunea 1 a fost abrogat la 12-mar-2020 de Art. I, punctul 9. din Hotarirea 174/2020]
Art. 17
(1)Personalul Direcţiei generale antifraudă fiscală este compus din funcţionari publici, cu funcţii publice generale sau specifice, şi din personal contractual.
(2)Personalul Direcţiei generale antifraudă fiscală este numit în funcţie prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu respectarea dispoziţiilor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a dispoziţiilor din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 18
(1)Inspectorii antifraudă din cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală execută operaţiuni de control fiscal, în condiţiile legii.
(2)Controlul antifraudă se execută pe baza legitimaţiei de control, a insignei şi a ordinului de serviciu permanent.Art. 19
(1)Personalul Agenţiei din cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală care ocupă funcţii publice specifice poartă, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane şi alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecţie şi comunicare, care se atribuie gratuit. Uniforma şi celelalte dotări prevăzute de prezenta hotărâre pot fi utilizate numai în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu, în condiţiile prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare. În anumite situaţii, în realizarea atribuţiilor de serviciu, personalul care ocupă funcţii publice specifice poate îmbrăca ţinuta civilă.
(4)Regulamentul privind normele generale şi speciale de dotare a personalului care ocupă funcţii publice specifice în cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală, modelul uniformei de serviciu, al însemnelor distinctive, accesoriile care însoţesc portul acesteia, durata normală de utilizare, condiţiile de acordare şi personalul care beneficiază de uniformă se regăsesc în anexele nr. 3 şi 4.
(8)Până la asigurarea condiţiilor materiale şi financiare pentru dotările prevăzute la alin. (1), (2), (4)-(6), precum şi până la expirarea duratei de serviciu a echipamentului, personalul Direcţiei generale antifraudă fiscală utilizează dotările existente sau alte echipamente puse la dispoziţie pe bază de redistribuire.
(1)Personalul Agenţiei din cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală care ocupă funcţii publice specifice poartă, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane şi alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecţie şi comunicare, care se atribuie gratuit. Uniforma şi celelalte dotări prevăzute de prezenta hotărâre pot fi utilizate numai în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu, în condiţiile prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare. În anumite situaţii, în realizarea atribuţiilor de serviciu, personalul care ocupă funcţii publice specifice poate îmbrăca ţinuta civilă.(2)Personalul prevăzut la alin. (1) este în permanenţă la dispoziţia serviciului.
(3)[textul din Art. 19, alin. (3) din capitolul I, sectiunea 5, subsectiunea 1 a fost abrogat la 27-mai-2024 de Art. I, punctul 17. din Hotarirea 565/2024]
(4)Regulamentul privind normele generale şi speciale de dotare a personalului care ocupă funcţii publice specifice în cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală, modelul uniformei de serviciu, al însemnelor distinctive, accesoriile care însoţesc portul acesteia, durata normală de utilizare, condiţiile de acordare şi personalul care beneficiază de uniformă se regăsesc în anexele nr. 3 şi 4.(5)Modelul legitimaţiei de control/serviciu şi al ordinului de serviciu permanent se regăsesc în anexa nr. 3.
(6)Mijloacele tehnice, echipamentele de autoapărare, de protecţie şi de comunicare şi alte mijloace speciale de dotare sunt prevăzute în anexa nr. 5, iar achiziţionarea acestora se face în condiţiile legii.
(7)[textul din Art. 19, alin. (7) din capitolul I, sectiunea 5, subsectiunea 1 a fost abrogat la 27-mai-2024 de Art. I, punctul 17. din Hotarirea 565/2024]
(8)Până la asigurarea condiţiilor materiale şi financiare pentru dotările prevăzute la alin. (1), (2), (4)-(6), precum şi până la expirarea duratei de serviciu a echipamentului, personalul Direcţiei generale antifraudă fiscală utilizează dotările existente sau alte echipamente puse la dispoziţie pe bază de redistribuire.Art. 20
Însemnele distinctive şi modul de echipare ale autovehiculelor Direcţiei generale antifraudă fiscală cu mijloace de semnalizare luminoasă şi sonoră sunt prevăzute în anexa nr. 6.
SUBSECŢIUNEA 2:Direcţia generală a vămilor
Art. 21
[textul din Art. 21 din capitolul I, sectiunea 5, subsectiunea 2 a fost abrogat la 18-feb-2022 de Art. II, punctul 21. din Hotarirea 238/2022]
Art. 22
[textul din Art. 22 din capitolul I, sectiunea 5, subsectiunea 2 a fost abrogat la 18-feb-2022 de Art. II, punctul 21. din Hotarirea 238/2022]