Secţiunea ii - Invatamantul primar si gimnazial - Hotararea 461/1991 privind organizarea si functionarea invatamantului in Romania in anul scolar (universitar) 1991/1992

M.Of. 157

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 9 Iulie 1992
SECTIUNEA II:Invatamantul primar si gimnazial
Art. 4
Invatamantul primar se organizeaza ca invatamant de zi si functioneaza cu clasele I - IV, de regula, cu program de dimineata.
In clasa I a invatamantului primar sunt cuprinsi, de regula, copiii care au implinit vasrta de 6-7 ani pana la data inceperii anului scolar.
Art. 5
In functie de marimea populatiei scolare, de gradul de dispersare a localitatilor si de baza materiala existenta, invatamantul primar functioneaza in scoli cu clasele I - IV, I- VIII sau in licee.
In invatamantul primar, clasa I se constituie, in medie, din 30 elevi, fara a depasi 40 elevi, dar nu mai putin de 10 elevi.
Clasele II - IV pot functiona in continuare cu efectivele din anul scolar precedent, dar nu mai mult de 40 elevi.
Activitatea de invatamant pentru fiecare clasa se asigura de catre un invatator, iar la limbile moderne, de catre profesori de specialitate.
In localitatile izolate sau cu efective mici de elevi se organizeaza scoli cu clasele I-IV, cu predare simultana, daca exista cel putin 4 elevi de varsta acestor clase si daca au fost cuprinsi in scoala toti copii de varsta claselor I-IV din localitatea respectiva. desfasurarea procesului de invatamant se asigura de catre:
- un invatator pentru 4-20 elevi;
- doi invatatori pentru 21-40 elevi, de regula unul la clasele I si III si al doilea la clasele II si IV;
- trei invatatori pentru 41 - 60 elevi;
- patru invatatori pentru peste 60 de elevi.
Art. 6
Invatamantul gimnazial se organizeaza ca invatamant de zi, cu clasele V - VIII.
In invatamantul gimnazial, clasele se constituie, in medie, din 30 elevi, fara a depasi 36 elevi, dar nu mai putin dr 10 elevi, in functie de baza materiala existenta.
Art. 7
In comunele si satele in care functioneaza numai scoli cu predare in limbi ale minoritatilor nationale este obligatoriu sa se organizeze clase cu predare in limba romana, chiar daca numarul elevilor este mai mic de 10.
Art. 8
In cadrul invatamantului primar si gimnazial, pentru copiii cu aptitudini artisitice sau sportive se pot organiza scoli cu clasele I - VIII cu program de muzica, arte plastice si coregrafie sau scoli cu program de educatie fizica si sport.
Scolile cu program de educatie fizica si sport se organizeaza pe ramuri sportive. Clase cu acest program se pot organiza si in cadrul altor scoli cu clasele I - VIII.
Clasele de inceput din scolile cu program de muzica, arte plastice si coregrafie, precuj si din scolile cu program de educatie fizica si sport, se constituie din 25-30 elevi. Activitatea de invatamant din aceste scoli se desfasoara pe clase, pe grupe sau individual. Numarul de elevi din care se constituie o grupa se stabielste prin norme, la inceputul fiecarui an scolar, de catre Ministerul Invatamantului si Stiintei, in functie de speicificul activitatii.
Art. 9
Pentru promovarea activitatii elevilor din invatamantul primar, gimnazial si liceal, cu aptitudini pentru sport, functioneaza cluburi sportive, ca institutii de invatamant cu profil special. Elevii acestor cluburi sunt selectionati din toate clasele diferitelor scoli unde se realizeaza pregatirea de baza.
Cluburile sportive scolare pot functiona ca unitati independente sau in cadrul unor scoli si licee.
In cadrul cluburilor sportive scolare activitatea se organizeaza pe grupe; efectivele grupelor se stabielsc de Ministerul Invatamantului si Stiintei.
Art. 10
Pentru copiii cu handicap senzorial si mintal se organizeaza, de catre Ministerul Invatamantului si Stiinetio si secretariatul de Stat pentru handicapati, scoli cu clasele I - VIII.
Pentru copiii orfani, fara sustinatori sau proveniti din familii dezorganizate se organizeaza case de copii scolari, in cadrul carora pot functiona si unitati de invatamant.
In scolile pentru copii cu handicap senzorial si mintal, clasele se constituie, in medie, din 10 elevi dar nu mai mult de 12 elevi si nu mai putin de 8 elevi. Pentru copiii cu handicapuri asociate, clasele se constituie din 4-8 elevi.
La clasele de copii scolari care functioneaza impreuna cu scoli speciale pentru copii handicapati, clasele se constituie, in medie, din 10 elevi, dar nu mai mutl de 12 elevi si nu mai putin de 8 elevi. La clasele de copii scolari, grupele se constituie din 15 elevi.
Art. 11
Pentru a oferi copiilor si elevilor posibilitatea de a desfasura activitati extrascolare, functioneaza, ca institutii specializate subordonate inspectoratelor scolare, cluburi ale copiilor si elevilore, administratii permanente ale taberelor scolare.
In municipiul Bucuresti functioneaza Palatul copiilor, subordonat Inspectoratului scolar al municipiului Bucuresti.
Activitatea in aceste institutii se desfasoara pe baza normelor stabilite de Ministerul Invatamantului si Stiintei.
Art. 12
Invatamantul prescolar, primar si gimnazial se desfasoara pe baza unor planuri de invatamant si programe unitare elaborate de Ministerul Invatamantului si Stiintei.
Art. 13
Scolile primare si gimnaziale se infiinteaza de catre inspectoratele scolare, cu respectarea prevederilor legale.