Capitolul iii - Organizarea şi derularea formării profesionale a funcţionarilor publici - Hotararea 1066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesională a funcţionarilor publici

M.Of. 665

În vigoare
Versiune de la: 24 Septembrie 2008
CAPITOLUL III:Organizarea şi derularea formării profesionale a funcţionarilor publici
SECŢIUNEA 1:Furnizorii de formare profesională
Art. 22
În sensul prezentei hotărâri, sunt furnizori de formare profesională a funcţionarilor publici:
a)autorităţile şi instituţiile publice care au ca obiect de activitate definit explicit în actul normativ de înfiinţare, organizare şi funcţionare inclusiv organizarea şi derularea de programe de formare;
b)instituţiile din cadrul sistemului naţional de învăţământ corespunzătoare nivelului învăţământ superior sau, după caz, categoriei educaţie permanentă, în limitele prevăzute de lege;
c)organizaţiile de drept privat înfiinţate pe lângă autorităţi şi instituţii publice sau în parteneriat cu acestea, ce au ca obiect de activitate definit explicit în actul de înfiinţare, organizare şi funcţionare inclusiv organizarea şi derularea de programe de formare;
d)organizaţiile private independente, de tip societăţi comerciale înfiinţate în baza Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, organizaţii neguvernamentale înfiinţate în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, ce au ca obiect de activitate definit explicit în actul de înfiinţare, organizare şi funcţionare inclusiv organizarea şi derularea de programe de formare.
Art. 23
(1)În organizarea şi derularea programelor de formare, furnizorii de formare autorizaţi pot acţiona independent sau se pot asocia cu alţi furnizori de formare, precum şi cu persoane juridice care nu sunt abilitate, autorizate sau, după caz, acreditate potrivit legii să desfăşoare activităţi de formare profesională, dar care au expertiză în domeniul ce constituie tematică a formării.
(2)În situaţia asocierii prevăzute la alin. (1), documentele care atestă participarea sau, după caz, absolvirea programului de formare sunt emise în comun şi poartă elementele de identificare prevăzute la art. 9 alin, (6) lit. a) şi g) ale tuturor organizaţiilor implicate în organizarea şi derularea programului.
Art. 24
(1)În organizarea şi derularea programelor de formare pentru funcţionarii publici, furnizorii de formare profesională pentru administraţia publică utilizează personal specializat, după cum urmează:
a)formatori de competenţe profesionale, certificaţi în condiţiile legii, în situaţia în care programul de formare este organizat de un furnizor care face parte din una dintre categoriile prevăzute la art. 22 lit. a), c) şi d);
b)personal didactic titular în învăţământul superior, în situaţia în care programul de formare este organizat de un furnizor care face parte din categoria prevăzută la art. 22 lit. b);
c)persoane-resursă, în oricare dintre situaţiile prevăzute la art. 22, dacă persoanele prevăzute la lit. a) şi b) nu pot asigura expertiza necesară.
(2)Funcţionarii publici care participă în condiţiile legii la programe de formare în calitate de personal specializat, conform alin. (1), se consideră a desfăşura activităţi compatibile cu exercitarea funcţiei publice, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)activitatea în domeniul didactic se realizează în îndeplinirea atribuţiilor autorităţii sau instituţiei publice cu care funcţionarul public are raporturi de serviciu, conform dispoziţiei conducătorului respectivei autorităţi sau instituţii publice, sau, după caz, se realizează în afara programului de lucru al funcţionarului public;
b)activitatea în domeniul didactic se realizează cu respectarea regimului conflictelor de interese şi fără a afecta interesele sau exercitarea competenţelor autorităţii ori instituţiei publice cu care persoana în cauză are raporturi de serviciu;
c)persoanele în cauză fac dovada deţinerii calificării necesare pentru a desfăşura activitate în calitate de personal specializat.
Art. 25
Instituţiile publice care organizează programe de formare specializată prevăzute de lege ca obligatorii pentru ocuparea anumitor categorii de funcţii publice, respectiv care organizează programe de perfecţionare profesională prevăzute de lege ca obligatorii pentru anumite categorii de funcţionari publici se stabilesc prin acte normative sau, după caz, acte cu caracter normativ, conform legii.
SECŢIUNEA 2:Unele măsuri privind planificarea organizării programelor de formare
Art. 26
(1)În vederea asigurării respectării principiilor prevăzute la art. 4, autorităţile şi instituţiile publice iniţiază, cel puţin o dată pe an, procedurile de achiziţionare şi aduc la cunoştinţa furnizorilor de formare informaţiile necesare elaborării şi transmiterii ofertelor.
(2)Sunt considerate informaţii necesare elaborării şi transmiterii ofertelor următoarele:
a)informaţiile specifice necesare pentru elaborarea ofertei de către furnizorul de formare;
b)limba sau limbile în care trebuie elaborată oferta;
c)procedura de atribuire a contractului sau, după caz, a contractelor;
d)criteriile de calificare şi selecţie a ofertelor, precum şi modalitatea de aplicare a acestora;
e)adresa la care se transmit ofertele şi modalităţile acceptate de beneficiarul de formare pentru primirea şi înregistrarea acestora;
f)data-limită pentru transmiterea ofertelor;
g)data-limită pentru finalizarea procesului de evaluare şi selecţie a ofertelor;
h)orice alte informaţii considerate de către beneficiarul de formare relevante pentru elaborarea ofertei.
(3)Informaţiile prevăzute la alin. (2) lit. a) sunt următoarele:
a)tipul programului şi domeniul în care se organizează programul de formare;
b)obiectivele generale ale participării la programul de formare;
c)tematica ce va fi tratată în mod obligatoriu în cadrul programului deformare;
d)durata minim acceptată şi cea maxim acceptată pentru programul de formare, exprimată în ore efective de formare, precum şi orice informaţii privind preferinţele beneficiarului de formare din punctul de vedere al derulării programului;
e)informaţii minimale privind grupul-ţintă pentru care se organizează formarea, respectiv nivelul funcţiilor participanţilor şi domeniul de competenţă al acestora.
(4)Aducerea la cunoştinţa furnizorilor de formare a informaţiilor prevăzute la alin. (2) se face prin publicarea la sediul autorităţii sau instituţiei publice, prin transmiterea directă către furnizorii de formare, în cazul în care aceştia au solicitat în mod expres acest lucru, pe cheltuiala solicitantului, prin publicarea pe pagina de internet a beneficiarului de formare, în cazul în care acesta are pagină de internet, precum şi prin orice alte mijloace de natură să asigure aplicarea principiilor sistemului de formare profesională a funcţionarilor publici, cu evidenţierea datei la care au fost făcute publice informaţiile.
Art. 27
Preluarea, înregistrarea şi arhivarea solicitărilor de transmitere directă a informaţiilor prevăzute la art. 26 alin. (2), precum şi a ofertelor transmise de furnizorii de formare sunt în responsabilitatea beneficiarului deformare.
Art. 28
Evaluarea şi selecţia ofertelor se fac conform criteriilor de calificare şi selecţie anunţate, în baza conţinutului documentelor trimise de furnizorii de formare şi cu respectarea termenelor-limită de primire a ofertelor şi, respectiv, de finalizare a procesului de evaluare şi selecţie a ofertelor, comunicate prin anunţul de participare.
Art. 29
(1)Criteriile de calificare privesc condiţiile pe baza cărora se stabileşte eligibilitatea furnizorului de formare.
(2)Criteriile de selecţie se stabilesc de către beneficiarul de formare, prin dispoziţia conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, şi privesc aspectele tehnice şi cele financiare pe baza cărora se stabileşte furnizorul de formare de la care vor fi achiziţionate serviciile de formare.
(3)La stabilirea criteriilor de selecţie se au în vedere cel puţin următoarele elemente:
a)modalitatea de realizare a formării profesionale a funcţionarilor publici;
b)resursele necesare pentru organizarea şi desfăşurarea programului;
c)experienţa şi rezultatele activităţii anterioare în domeniul organizării şi desfăşurării programelor de formare, dacă este cazul.
(4)Criteriile de selecţie pot fi completate şi de alte aspecte specifice considerate de beneficiarul de formare relevante în achiziţionarea serviciilor de la un furnizor de formare.
Art. 30
(1)La finalizarea procesului de evaluare şi selecţie, beneficiarul de formare întocmeşte un proces-verbal cu rezultatele evaluării şi selecţiei, pe care îl aduce la cunoştinţa persoanelor interesate conform modalităţilor prevăzute la art. 26 alin. (4).
(2)Depunerea şi soluţionarea contestaţiilor privind rezultatele evaluării şi selecţiei ofertelor se fac în condiţiile legii.
(3)Beneficiarul de formare încheie contractul cu furnizorul de formare care a prezentat oferta cea mai convenabilă din punct de vedere tehnic şi financiar.
Art. 31
Achiziţionarea serviciilor de formare se va face cu respectarea principiilor prevăzute la art. 4.
Art. 32
Contractele de achiziţionare, respectiv de prestare de servicii de formare profesională nu pot conţine clauze de confidenţialitate.
Art. 33
Furnizorii de formare profesională privaţi prestează servicii pentru beneficiarii de formare pe bază de contract de achiziţii încheiat conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 34
Achiziţionarea serviciilor de formare se face cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare în domeniul atribuirii contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
SECŢIUNEA 3:Drepturi şi obligaţii specifice ale beneficiarilor de formare şi ale furnizorilor de formare
Art. 35
(1)Funcţionarii publici care urmează într-un an calendaristic programe de formare organizate în ţară sau în străinătate în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. a) şi b), cu o durată cumulată mai mare de 90 de zile, sunt obligaţi să se angajeze în scris că vor lucra în administraţia publică o perioadă determinată, proporţional cu numărul zilelor de formare.
(2)Persoanele care urmează într-un an calendaristic programe de formare specializată organizate în ţară sau în străinătate ori, după caz, în ţară şi în străinătate, finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetul local, pe o perioadă mai mare de 90 de zile, în scopul intrării în corpul funcţionarilor publici sau, după caz, într-o categorie a funcţiei publice superioare celei din care face parte funcţia pe care o ocupă la momentul începerii programului, sunt obligaţi să se angajeze în scris că vor lucra în administraţia publică o perioadă determinată de la terminarea programelor, proporţional cu numărul zilelor de formare, dacă pentru programul respectiv nu este prevăzută prin lege o altă perioadă.
(3)Durata de 90 de zile prevăzută la alin. (1) şi (2) se calculează în funcţie de numărul de zile efective de formare de care funcţionarul public beneficiază, indiferent de numărul programelor de formare sau de datele de începere şi datele de finalizare ale acestora.
(4)Funcţionarii publici care s-au angajat în scris că vor lucra în administraţia publică pentru o perioadă determinată şi nu îşi respectă angajamentul sunt obligaţi la restituirea sumelor în condiţiile legii.
Art. 36
(1)Perioada determinată pentru care funcţionarul public ce a beneficiat într-un an calendaristic de mai mult de 90 de zile de formare se angajează să lucreze în administraţie se stabileşte de către autoritatea sau instituţia publică, în funcţie de cel puţin următoarele criterii:
a)complexitatea programelor de formare;
b)corelarea dintre domeniile în care se realizează formarea şi specificul funcţiei şi atribuţiilor funcţionarului beneficiar;
c)cuantumul sumelor reprezentând finanţarea suportată de autoritatea sau instituţia publică;
d)angajamentele asumate în cazul finanţării, ca urmare a implementării de proiecte cu finanţare externă;
e)corelarea dintre participarea funcţionarilor publici beneficiari la cele peste 90 de zile de formare şi conţinutul documentelor prevăzute la art. 17 alin. (3).
(2)Perioada prevăzută la alin. (1) poate fi cuprinsă între 2 şi 5 ani, după cum urmează:
a)între 2 şi 3 ani, pentru programele prevăzute la art. 35 alin. (1), organizate în ţară;
b)între 3 şi 4 ani, pentru programele prevăzute la art. 35 alin. (1), organizate în străinătate;
c)între 4 şi 5 ani, pentru programele prevăzute la art. 35 alin. (2).
Art. 37
În relaţia cu furnizorii de formare autorităţile şi instituţiile publice au următoarele drepturi specifice:
a)să solicite şi să primească toate documentele care atestă calitatea de furnizor de formare abilitat sau, după caz, autorizat în condiţiile legii;
b)să solicite şi să primească toate documentele care atestă buna desfăşurare a programului şi atingerea obiectivelor pentru care a fost încheiat contractul;
c)să solicite şi să primească toate documentele care atestă performanţele individuale, pe parcursul programului, ale persoanelor a căror participare a fost finanţată din bugetul propriu;
d)să solicite şi să primească toate documentele care atestă participarea şi, după caz, absolvirea programelor de către persoanele a căror participare a fost finanţată din bugetul propriu;
e)să solicite restituirea sumelor plătite pentru participarea la programele de formare, dacă funcţionarul public participant nu poate face dovada finalizării programului din culpa furnizorilor de formare.
Art. 38
În relaţia cu furnizorii de formare autorităţile şi instituţiile publice au următoarele obligaţii specifice:
a)să pună la dispoziţia furnizorilor de formare toate informaţiile relevante pentru organizarea şi derularea în bune condiţii a programelor de formare;
b)să asigure participarea funcţionarilor publici înscrişi sau, după caz, selectaţi la formare, conform planificării programelor;
c)să asigure transparenţa procesului de achiziţionare a serviciilor de formare;
d)să asigure plata în termenele şi condiţiile prevăzute în contract.
Art. 39
În relaţia cu funcţionarii publici participanţi la programele de formare autorităţile şi instituţiile publice au următoarele drepturi specifice:
a)să solicite şi să primească toate informaţiile necesare analizării necesităţii şi oportunităţii aprobării şi, după caz, finanţării participării la programe de formare;
b)să aprobe sau, după caz, să refuze în mod justificat participarea la programe de formare şi finanţarea cheltuielilor cu participarea;
c)să solicite sau, după caz, să organizeze evaluarea rezultatelor participării la programele de formare;
d)să solicite restituirea sumelor cheltuite cu participarea la programele de formare, dacă funcţionarul public participant nu face dovada finalizării programului din culpa sa.
Art. 40
(1)În relaţia cu funcţionarii publici participanţi la programele de formare autorităţile şi instituţiile publice au următoarele obligaţii specifice:
a)să planifice corespunzător şi să asigure participarea funcţionarilor publici la programe de formare conform planificării;
b)să asigure formarea funcţionarilor publici în mod echitabil, prioritar, în conformitate cu obiectivele postului şi activităţile din fişa postului, dar şi cu luarea în considerare a opiniilor exprimate de funcţionarul public la momentul evaluării performanţelor profesionale individuale;
c)să aducă la cunoştinţa funcţionarilor publici toate informaţiile relevante privind formarea profesională individuală;
d)să aducă la cunoştinţa funcţionarilor publici care participă la un program de formare anterior derulării acestuia toate informaţiile privind condiţiile de desfăşurare şi obligaţiile furnizorului de formare;
e)să asigure întocmirea, conform legii, a tuturor documentelor şi actelor administrative la baza respectării drepturilor şi asumării obligaţiilor funcţionarilor publici în domeniul formării profesionale;
f)să elibereze documente care să ateste, dacă este cazul, competenţa funcţionarilor publici în domenii care nu sunt prevăzute în mod expres în fişa postului.
(2)Documentele prevăzute la alin. (1) lit. f) atestă specializarea la locul de muncă şi pot fi eliberate în situaţia în care, prin natura activităţii autorităţii sau instituţiei publice, funcţionarul public a îndeplinit pentru perioade însemnate de timp, cu caracter de repetabilitate, activităţi care nu au fost prevăzute în mod expres în fişa postului.
Art. 41
Funcţionarii publici participanţi la programele de formare au următoarele drepturi specifice:
a)să fie consultaţi în stabilirea domeniilor programelor de formare profesională individuală la care vor participa şi să li se asigure dreptul la contestarea deciziilor care se iau în acest sens;
b)să li se aducă la cunoştinţă informaţiile relevante privind formarea profesională individuală, precum şi condiţiile de desfăşurare a programelor de formare la care aceştia participă;
c)să li se permită participarea la programele de formare, în condiţiile legii, cu diminuarea corespunzătoare a volumului de muncă pe perioada derulării acestora;
d)să li se recunoască competenţele şi abilităţile obţinute în urma participării la programe de formare;
e)să li se elibereze documentele sau, după caz, copii de pe documentele justificative ori doveditoare ale participării la programe de formare.
Art. 42
Funcţionarii publici participanţi la programele de formare au următoarele obligaţii specifice:
a)să participe la toate activităţile din cadrul programului de formare, conform cerinţelor acestuia;
b)să participe la toate formele de evaluare a programului de formare, respectiv a competenţelor şi abilităţilor obţinute;
c)să sesizeze autoritatea sau instituţia publică din ale cărei fonduri este finanţată participarea la programul de formare privind neregulile şi abaterile constatate în derularea contractului în ceea ce priveşte obligaţiile furnizorului de formare;
d)să restituie, în condiţiile legii, sumele cheltuite cu participarea la programele de formare, în situaţia în care nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate;
e)să utilizeze în activitatea curentă cunoştinţele dobândite, respectiv competenţele obţinute sau abilităţile dezvoltate, şi, după caz, să asigure transferul de cunoştinţe.