Secţiunea 4 - Prevenirea generării deşeurilor - Ghid din 2023 privind Reglementările specifice din domeniul deşeurilor, ca urmare a implementării proiectului SIPOCA 394/116097

M.Of. 880 bis

În vigoare
Versiune de la: 29 Septembrie 2023
SECŢIUNEA 4:Prevenirea generării deşeurilor

Nr. Pct.

Conţinut

Baza

168.

Autorităţile publice centrale cu atribuţii în domeniul economiei, finanţelor, cercetării, prin intermediul strategiilor, programelor şi politicilor sectoriale, precum şi al ghidurilor/ordinelor de ministru/hotărârilor de guvern, după caz:

a) promovează şi sprijină modelele durabile de consum şi de producţie;

b) încurajează conceperea, fabricarea şi utilizarea produselor care sunt eficiente din punctul de vedere al utilizării resurselor, sunt durabile inclusiv în ceea ce priveşte durata de viaţă şi absenţa perimării programate, pot fi reparate, reutilizate şi modernizate;

c) vizează produsele care conţin materii prime de importanţă critică în scopul de a preveni transformarea acestora în deşeuri;

d) încurajează, după caz, şi fără a aduce atingere drepturilor de proprietate intelectuală, disponibilitatea pieselor de schimb, a manualelor de instrucţiuni, a informaţiilor tehnice sau a altor instrumente, a echipamentelor sau programelor informatice care permit repararea şi reutilizarea produselor fără a le compromite calitatea şi siguranţa;

e) promovează reducerea conţinutului de substanţe periculoase în materiale şi produse, fără a aduce atingere cerinţelor legale armonizate prevăzute la nivelul Uniunii Europene referitoare la respectivele materiale şi produse

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 13 alin. (1)

169.

Sub coordonarea autorităţii publice centrale cu atribuţii în domeniul protecţiei mediului, autoritatea publică centrală din domeniul economiei, prin intermediul strategiilor, programelor şi politicilor sectoriale, precum şi al ghidurilor/ordinelor de ministru/hotărârilor de guvern, după caz:

a) încurajează reutilizarea produselor şi instituirea de scheme care promovează activităţile de reparare şi reutilizare, inclusiv, în special, pentru echipamentele electrice şi electronice (EEE), textile şi mobilă, precum şi pentru ambalaje şi materialele şi produsele folosite în construcţii;

b) dezvoltă şi sprijină campanii de informare în scopul sensibilizării cu privire la prevenirea generării şi abandonării deşeurilor.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 13 alin. (2)

170.

Orice furnizor al unui articol, potrivit definiţiei prevăzute la art. 3 pct. 33 din Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului şi a Directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei, pune la dispoziţia Agenţiei Europene pentru Produse Chimice informaţiile prevăzute la art. 33 alin. (1) din regulamentul menţionat, utilizând baza de date dezvoltată de Agenţia Europeană pentru Produse Chimice potrivit art. 9 alin. (2) din Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive, cu modificările ulterioare.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 13 alin. (3)

171.

Autoritatea publică centrală cu atribuţii în domeniul transporturilor şi infrastructurii, prin intermediul strategiilor, programelor şi politicilor sectoriale, precum şi al ghidurilor/ordinelor de ministru/hotărârilor de guvern, promovează prevenirea generării de deşeuri marine ca o contribuţie la obiectivul de dezvoltare durabilă al Organizaţiei Naţiunilor Unite referitor la prevenirea şi reducerea semnificativă a poluării marine, de toate tipurile.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 13 alin. (4)

172.

Operatorii economici prevăzuţi la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, republicată, cu modificările ulterioare, din întregul lanţ agroalimentar, indiferent de forma de organizare, iau măsuri pentru:

a) reducerea generării de deşeuri alimentare în cadrul producţiei primare, al prelucrării şi fabricării, al comerţului cu amănuntul şi al altor tipuri de distribuţie de produse alimentare, al restaurantelor şi al serviciilor de alimentaţie, precum şi al gospodăriilor, drept contribuţie la realizarea obiectivului de dezvoltare durabilă al Organizaţiei Naţiunilor Unite referitor la reducerea cu 50% a deşeurilor alimentare pe cap de locuitor la nivel mondial, în reţeaua de comerţ cu amănuntul şi la consumator şi referitor la reducerea pierderilor de produse alimentare în lanţurile de producţie şi distribuţie până în anul 2030;

b) încurajarea donaţiilor de produse alimentare şi alte forme de redistribuire pentru consumul uman, acordând prioritate uzului uman faţă de hrana pentru animale şi faţă de prelucrarea ulterioară în produse nealimentare.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 13 alin. (5)

173.

Operatorii economici generatori de deşeuri iau măsuri pentru:

a) reducerea volumului deşeurilor generate, în special al deşeurilor care nu pot fi pregătite pentru reutilizare sau reciclare;

b) reducerea generării de deşeuri în cadrul proceselor legate de producţia industrială, extracţia mineralelor, fabricare, construcţii şi desfiinţări, luând în considerare cele mai bune tehnici disponibile.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 13 alin. (6)

174.

Autorităţile care au competenţe în identificarea activităţilor ce generează deşeuri gestionate necorespunzător, în special în mediul natural şi în cel marin, au obligaţia de a furniza autorităţii publice centrale în domeniul economiei informaţiile necesare pentru adoptarea măsurilor corespunzătoare pentru a preveni şi a reduce deşeurile aruncate provenite de la astfel de produse, iar în cazul în care decid să îndeplinească această obligaţie prin aplicarea pe piaţă a unor măsuri restrictive, acestea se asigură că restricţiile respective sunt proporţionale şi nediscriminatorii.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 13 alin. (7)

175.

Autorităţile publice care deţin date/informaţii privind produsele supuse măsurilor de prevenire, precum şi cele referitoare la gestionarea deşeurilor au obligaţia de a le transmite anual autorităţilor prevăzute la punctele 168-174, care trebuie să monitorizeze şi să evalueze progresul înregistrat în ceea ce priveşte punerea în aplicare a măsurilor de prevenire a generării deşeurilor, prin utilizarea de indicatori şi obiective calitative sau cantitative corespunzătoare, elaborate de fiecare instituţie în parte pe domeniul de activitate, urmărind în special cantitatea de deşeuri generate, exprimată în tone.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 14 alin. (1)

176.

Autorităţile administraţiei publice centrale prevăzute la punctul 169 monitorizează şi evaluează punerea în aplicare a măsurilor adoptate de către acestea privind reutilizarea, măsurând gradul de reutilizare pe baza Deciziei de punere în aplicare (UE) 2021/19 a Comisiei din 18 decembrie 2020 de stabilire a unei metodologii comune şi a unui format pentru raportarea privind reutilizarea în conformitate cu Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului [notificată cu numărul C (2020) 8976], privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 14 alin. (2)

177.

Autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul agriculturii şi dezvoltării rurale împreună cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului instituie prin intermediul strategiilor/ordinelor de ministru/hotărârilor de guvern măsuri în materie de prevenire a generării de deşeuri alimentare.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 14 alin. (3)

178.

Autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul agriculturii împreună cu autoritatea publică centrală din domeniul protecţiei mediului monitorizează, respectiv evaluează punerea în aplicare a măsurilor instituite în materie de prevenire pe baza metodologiei comune stabilite de Comisia Europeană în Decizia delegată (UE) 2019/1.597 a Comisiei din 3 mai 2019 de completare a Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive în ceea ce priveşte o metodologie comună şi cerinţele minime de calitate pentru măsurarea uniformă a nivelurilor de deşeuri alimentare, începând cu primul an calendaristic întreg după adoptarea acestui act.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 14 alin. (4)

179.

Autoritatea publică centrală cu atribuţii în domeniul economiei şi autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului adoptă prin ordin comun sau propun pentru aprobare prin hotărâre a guvernului, după caz, norme pentru punerea în aplicare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2021/19, inclusiv raportarea către Comisia Europeană.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 14 alin. (5)

180.

Autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul agriculturii, împreună cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, adoptă prin ordin comun sau propune prin hotărâre a guvernului, după caz, norme pentru punerea în aplicare a prevederilor Deciziei delegate (UE) 2019/1.597.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 14 alin. (6)

181.

Autorităţile publice centrale cu atribuţii în domeniul protecţiei mediului sau economiei adoptă sau, după caz, propun prin intermediul ghidurilor/ordinelor de ministru/hotărârilor de guvern, în funcţie de domeniul de reglementare, măsuri adecvate pentru promovarea activităţilor de pregătire pentru reutilizare, în special prin încurajarea instituirii şi sprijinirea reţelelor de pregătire pentru reutilizare şi de reparare, prin facilitarea, atunci când acest lucru este compatibil cu gestionarea corespunzătoare a deşeurilor, a accesului reţelelor respective la deşeurile deţinute de sistemele sau instalaţiile de colectare, care pot fi pregătite pentru reutilizare, însă nu sunt prevăzute să fie pregătite pentru reutilizare de respectivele sisteme sau instalaţii, şi prin promovarea utilizării instrumentelor economice, a criteriilor aplicabile achiziţiilor publice, a obiectivelor cantitative sau a altor măsuri.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 17 alin. (1)

182.

Este considerat subprodus, şi nu deşeu, potrivit definiţiei prevăzute la pct. 10 din Anexa nr. 1 -A, o substanţă sau un obiect care rezultă dintr-un proces de producţie al cărui obiectiv principal nu este producerea respectivei substanţe sau a respectivului obiect, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a) utilizarea ulterioară a substanţei sau a obiectului este certă fiind demonstrată prin existenţa unui contract ferm sau altă formă de garantare a utilizării acestuia pentru întreaga cantitate generată;

b) substanţa sau obiectul poate fi utilizat direct, fără a fi supus unei alte prelucrări suplimentare decât cea prevăzută de practica industrială obişnuită;

c) substanţa sau obiectul este produs ca parte integrantă a unui proces de producţie;

d) utilizarea ulterioară este legală, şi anume substanţa sau obiectul îndeplineşte toate cerinţele relevante privind produsul, protecţia mediului şi protecţia sănătăţii pentru utilizarea specifică şi nu va produce efecte globale nocive asupra mediului sau a sănătăţii populaţiei.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 5 alin. (1)

pct. 10

Anexa nr. 1-A

183.

În cazul în care nu au fost stabilite criterii la nivelul Uniunii Europene, autoritatea publică centrală din domeniul economiei împreună cu autoritatea publică pentru protecţia mediului stabilesc, dacă este cazul, prin ordin de ministru comun, criterii detaliate pentru aplicarea condiţiilor prevăzute la punctul 182.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 5 alin. (2)

184.

În lipsa unor criterii la nivel european sau naţional, pentru aplicarea condiţiilor prevăzute la punctul 182, în cazul în care există solicitări din partea generatorilor, autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide prin autorizaţia de mediu/autorizaţia integrată de mediu, pentru fiecare situaţie în parte, dacă o substanţă sau un obiect este considerat subprodus.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 5 alin. (3)

185.

Autoritatea publică centrală din domeniul economiei notifică statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene ordinele prevăzute la punctul 183, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană, cu modificările şi completările ulterioare.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 5 alin. (4)

186.

Anumite categorii de deşeuri încetează să mai fie considerate deşeuri, potrivit definiţiei prevăzută la pct. 10 din Anexa nr. 1-A, în cazul în care au fost supuse unei operaţiuni de reciclare sau altei operaţiuni de valorificare prevăzute în Anexa nr. 7, dacă respectă cumulativ următoarele condiţii:

a) substanţa sau obiectul urmează să fie utilizat în scopuri specifice;

b) există o piaţă sau cerere pentru substanţa sau obiectul în cauză dovedită prin existenţa unor contracte de vânzare-cumpărare, în vederea utilizării substanţelor sau obiectelor respective în termen de cel mult 180 de zile de la preluarea de la generatorul de deşeuri;

c) substanţa sau obiectul îndeplineşte cerinţele tehnice pentru îndeplinirea scopurilor specifice şi respectă legislaţia şi normele aplicabile produselor;

d) utilizarea substanţei sau a obiectului nu va produce efecte nocive asupra mediului sau a sănătăţii populaţiei.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 6 alin. (1) pct. 10

Anexa nr. 1 şi Anexa nr. 3

187.

În cazul în care nu au fost stabilite criterii la nivelul Uniunii Europene şi/sau în cazul în care există solicitări din partea generatorilor de deşeuri, agenţia judeţeană pentru protecţia mediului, denumită în continuare APM, analizează şi verifică împreună cu reprezentanţii Gărzii Naţionale de Mediu îndeplinirea condiţiilor prevăzute la punctul 186 şi transmite în termen de maximum 60 de zile calendaristice de la solicitare cele constatate ANPM, care le centralizează şi propune criterii pentru fiecare situaţie în care anumite deşeuri încetează să mai fie considerate deşeuri în termen de maximum 180 de zile calendaristice de la solicitare.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 6 alin. (2)

188.

Pentru aplicarea condiţiilor prevăzute la punctul 186, criteriile prevăzute la punctul 187 iau în considerare eventualele efecte negative asupra mediului şi sănătăţii umane ale substanţei sau ale obiectului în cauză, respectă prevederile punctului 190 şi sunt adoptate prin ordine comune de ministru emise de autorităţile centrale în domeniul mediului, economiei, dezvoltării rurale şi administraţiei publice.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 6 alin. (3)

189.

Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului notifică statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene ordinele prevăzute la punctul 188, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 6 alin. (4)

190.

Pentru evaluarea condiţiilor prevăzute la punctul 186 şi aplicarea punctului 187 se foloseşte următoarea listă care nu este exhaustivă:

a) deşeuri autorizate ca material de intrare în procesul de valorificare;

b) procese şi tehnici de tratare permise;

c) criterii de calitate privind încetarea statutului de deşeu pentru materialele care rezultă din operaţiunea de valorificare în conformitate cu standardele aplicabile produselor, inclusiv valori-limită pentru poluanţi, atunci când este necesar;

d) cerinţe pentru sistemele de gestionare pentru a demonstra conformitatea cu criteriile de încetare a statutului de deşeu, inclusiv pentru controlul calităţii şi automonitorizare, precum şi pentru acreditare, dacă este cazul;

e) cerinţe pentru emiterea unei declaraţii de conformitate.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 6 alin. (5)

191.

O persoană fizică autorizată sau juridică, care utilizează, pentru prima dată, un material, care a încetat să mai fie deşeu şi care nu a fost introdus pe piaţă, sau care introduce pe piaţă un material pentru prima dată, după ce a încetat să mai fie deşeu, se asigură că materialul îndeplineşte cerinţele relevante în baza legislaţiei aplicabile în materie de substanţe chimice şi a celei referitoare la produse.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 6 alin. (6)

192.

Condiţiile prevăzute la punctul 186 trebuie să fie îndeplinite înainte ca legislaţia privind substanţele chimice şi produsele să se aplice pentru materialele care au încetat să mai fie deşeuri.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 6 alin. (7)

193.

Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului promovează cooperarea dintre producători şi reciclatori pentru identificarea de măsuri care să promoveze proiectarea şi producerea de EEE, în special pentru a facilita reutilizarea, demontarea şi valorificarea acestora sau a componentelor şi materialelor atunci când devin deşeuri de echipamente electrice şi electronice (denumite în continuare DEEE), fără a aduce atingere cerinţelor privind buna funcţionare a pieţei şi proiectarea produselor, inclusiv prevederilor din Hotărârea Guvernului nr. 55/2011 privind stabilirea cerinţelor în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic.

OUG 5/2015

art. 7