Secţiunea 2 - Evidenţa gestionării deşeurilor şi lista deşeurilor - Ghid din 2023 privind Reglementările specifice din domeniul deşeurilor, ca urmare a implementării proiectului SIPOCA 394/116097
M.Of. 880 bis
În vigoareNr. Pct. | Conţinut | Baza |
Nr. Pct. | Conţinut | Baza |
9. | Lista deşeurilor, menţionată în Anexa nr. 3 cuprinde clasificarea şi codificarea deşeurilor, inclusiv a deşeurilor periculoase, şi se realizează potrivit: a) Deciziei Comisiei 2000/532/CE din 3 mai 2000 de înlocuire a Deciziei 94/3/CE de stabilire a unei liste de deşeuri în temeiul art. 1 lit. (a) din Directiva 75/442/CEE a Consiliului privind deşeurile şi a Directivei 94/904/CE a Consiliului de stabilire a unei liste de deşeuri periculoase în temeiul art. 1 alin. (4) din Directiva 91/689/CEE a Consiliului privind deşeurile periculoase, cu modificările ulterioare; b) Anexa nr. 4. | OUG 92/2021, aprobată prin Legea 17/2023 art. 7 alin. (1) Anexa nr. 4 Anexa nr. 2 la HG 856/2002 |
10. | Includerea unui obiect sau a unei substanţe pe lista deşeurilor nu înseamnă că respectivul obiect ori respectiva substanţă se consideră ca fiind deşeu în orice împrejurare. | OUG 92/2021, aprobată prin Legea 17/2023 art. 7 alin. (2) |
11. | O substanţă sau un obiect este considerat deşeu numai în cazul în care corespunde definiţiei prevăzute la pct. 10 din Anexa nr. 1-A. | OUG 92/2021, aprobată prin Legea 17/2023 art. 7 alin. (3) Anexa nr. 1 |
12. | Producătorii şi deţinătorii de deşeuri, persoane juridice, sunt obligaţi cumulativ să clasifice şi să codifice deşeurile generate din activitate în lista deşeurilor prevăzută la punctul 9, după care să întocmească o listă a acestora. | OUG 92/2021, aprobată prin Legea 17/2023 art. 8 alin. (1) |
13. | În cazul unui tip de deşeu care se încadrează potrivit listei deşeurilor, prevăzută la punctul 9, sub două coduri diferite în funcţie de posibila prezenţă a unor caracteristici periculoase (codurile marcate cu asterisc), încadrarea ca deşeu nepericulos se realizează de către producătorii şi deţinătorii de astfel de deşeuri numai în baza unei analize a originii, testelor, buletinelor de analiză şi a altor documente relevante solicitate de către autoritatea de protecţie a mediului. | OUG 92/2021, aprobată prin Legea 17/2023 art. 8 alin. (2) |
14. | Laboratorul de referinţă din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, denumită în continuare ANPM, analizează cazurile de incertitudine referitoare la caracterizarea şi clasificarea deşeurilor şi face propunerea de încadrare corespunzătoare. | OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023 art. 8 alin. (3) |
15. | La solicitarea organelor de urmărire penală, ANPM efectuează încadrarea, pe tip de deşeu, prin intermediul laboratorului de referinţă sau prin intermediul altor laboratoare acreditate, a deşeurilor ce fac obiectul unor cauze penale. | OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023 art. 8 alin. (31) |
16. | În scopul determinării posibilităţilor de amestecare, a metodelor de pregătire prealabilă, reciclare, valorificare şi eliminare a deşeurilor, producătorii şi deţinătorii de deşeuri persoane juridice sunt obligaţi să efectueze şi să deţină o caracterizare a deşeurilor periculoase generate din propria activitate şi a deşeurilor care pot fi considerate periculoase din cauza originii sau compoziţiei şi dacă acestea prezintă una sau mai multe dintre proprietăţile prevăzute în Anexa nr. 4. | OUG 92/2021, aprobată prin Legea 17/2023 art. 8 alin. (4) Anexa nr. 4 |
17. | Producătorii şi deţinătorii de deşeuri, autorităţile publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională sunt obligaţi să încadreze în codurile prevăzute în Decizia Comisiei 2000/532/CE, cu modificările ulterioare, fiecare tip de deşeu generat de propria activitate, pe baza reglementărilor specifice pentru gestionarea deşeurilor. | OUG 92/2021, aprobată prin Legea 17/2023 art. 8 alin. (5) |
18. | Autorităţile competente definite la pct. 2 din Anexa nr. 1-A producătorii şi deţinătorii de deşeuri, persoane juridice, vor utiliza clarificările şi orientările privind interpretarea şi aplicarea corectă a legislaţiei UE relevante în materie de clasificare a deşeurilor, respectiv privind identificarea proprietăţilor periculoase, determinarea prezenţei vreunor proprietăţi periculoase în deşeuri şi, în ultimă instanţă, clasificarea deşeurilor ca periculoase sau nepericuloase, aşa cum sunt ele publicate de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. | OUG 92/2021 art. 8 alin. (6) pct. 2 din Anexa nr. 1 |
19. | Pe baza originii, testelor, buletinelor de analiză şi a altor documente relevante puse la dispoziţie de producătorii şi deţinătorii de deşeuri prevăzuţi la punctele 16 şi 17, ANPM, prin laboratorul naţional de referinţă, consideră că un deşeu este periculos dacă acesta prezintă una sau mai multe dintre proprietăţile prevăzute în Anexa nr. 4, chiar dacă acesta nu figurează ca atare pe lista deşeurilor prevăzută la punctul 9. | OUG 92/2021, aprobată prin Legea 17/2023 art. 9 alin. (1) Anexa nr. 4 |
20. | În cazul în care ANPM, prin laboratorul naţional de referinţă, deţine dovezi care arată că un deşeu ce figurează pe lista deşeurilor prevăzută la punctul 9 ca fiind periculos nu prezintă niciuna dintre proprietăţile prevăzute în Anexa nr. 4, poate considera acest deşeu ca fiind nepericulos. | OUG 92/2021, aprobată prin Legea 17/2023 art. 10 alin. (1) Anexa nr. 4 |
21. | Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului notifică Comisiei Europene, cu celeritate, deşeurile considerate ca fiind periculoase şi care figurează ca atare pe lista deşeurilor, precum şi cazurile prevăzute la punctul 20, furnizând acesteia toate informaţiile relevante, inclusiv în vederea revizuirii listei deşeurilor. | OUG 92/2021, aprobată prin Legea 17/2023 art. 10 alin. (2) |
22. | Este interzisă reclasificarea deşeurilor periculoase ca deşeuri nepericuloase de către producătorul sau deţinătorul de deşeuri prin diluarea sau amestecarea acestora în scopul de a diminua concentraţiile iniţiale de substanţe periculoase la un nivel mai mic decât nivelul prevăzut pentru ca un deşeu să fie definit ca fiind periculos. | OUG 92/2021, aprobată prin Legea 17/2023 art. 11 |
23. | Operatorii economici care generează deşeuri au obligaţia sa ţină o evidenţă a gestiunii acestora, în conformitate cu modelul prevăzut în Anexa nr. 5, pentru fiecare tip de deşeu. | HG 856/2002 art. 1 alin. (1) Anexa nr. 1 |
24. | Datele centralizate anual privind evidenţa gestiunii deşeurilor se transmit autorităţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului, la cererea acestora. | HG 856/2002 art. 1 alin. (2) |
25. | Operatorii economici autorizaţi sa desfăşoare activităţi de colectare, transport, depozitare temporară, valorificare şi eliminare a deşeurilor sunt obligaţi sa ţină evidenta gestiunii deşeurilor conform punctului 23 numai pentru deşeurile generate în cadrul activităţilor proprii. | HG 856/2002 art. 2 alin. (1) |
26. | Evidenţa gestiunii deşeurilor colectate, transportate, depozitate temporar, valorificate şi eliminate se raportează de către operatorii economici autorizaţi, menţionaţi la punctul 25, la solicitarea autorităţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului sau a altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale care au atribuţii şi răspunderi în domeniul regimului deşeurilor, conform prevederilor legale. | HG 856/2002 art. 2 alin. (2) |
27. | Autoritatea competentă pentru protecţia mediului transmite anual Comisiei Europene un raport privind luarea unor decizii de amendare a listei comunitare a deşeurilor. Acest raport este elaborat pe baza unor documente justificative puse la dispoziţie de către deţinătorul deşeului, în urma cărora autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului poate lua decizia, în situaţii excepţionale, că deşeul specificat încadrat ca periculos nu îndeplineşte niciuna dintre proprietăţile prevăzute în Anexa nr. 4 sau că deşeul specificat încadrat ca nepericulos îndeplineşte una sau mai multe dintre proprietăţile prevăzute în aceeaşi anexă. | HG 856/2002 art. 51 alin. (1) şi alin. (2) |
28. | Tipurile de deşeuri prevăzute în Anexa nr. 3 sunt definite în mod individual printr-un cod complet format din 6 cifre. Titlurile şi subtitlurile categoriilor de deşeuri sunt definite printr-un cod format din două, respectiv din 4 cifre. | HG 856/2002 art. 5 alin. (1) şi alin. (2) Anexa nr. 2 |
29. | Pentru încadrarea în Anexa nr. 3 a unui deşeu în mod individual, operatorii economici au obligaţia codificării acestora cu 6 cifre, după următoarea procedură: a) se identifică activitatea generatoare de deşeuri din cap. 01-12 sau 17-20; b) se identifică subcapitolul în care se încadrează deşeul; c) se identifică, în cadrul subcapitolului, deşeul în mod individual, conform codului corespunzător, format din 6 cifre, excluzându-se codurile terminate cu 99; d) dacă deşeul nu este identificat la cap. 01-12 sau 17-20, se examinează pentru identificarea deşeului cap. 13, 14 şi 15; e) dacă deşeul nu este identificat nici în cap. 13, 14 şi 15, se examinează cap. 16; f) dacă deşeul nu este identificat nici în cap. 16, atunci se examinează pentru identificare codurile cu terminaţia 99 - alte deşeuri, corespunzătoare activităţii din care provine deşeul. | HG 856/2002 art. 6 Anexa nr. 2 |
30. | Deşeurile rezultate din colectarea ambalajelor, inclusiv amestecurile de ambalaje din materiale diferite, se încadrează la codul 15 01, şi nu la codul 20 01. | HG 856/2002 art. 7 |