Secţiunea 10 - Costuri - Ghid din 2023 privind Reglementările specifice din domeniul deşeurilor, ca urmare a implementării proiectului SIPOCA 394/116097
M.Of. 880 bis
În vigoareNr. Pct. | Conţinut | Baza |
406. | În conformitate cu principiul "poluatorul plăteşte", costurile gestionării deşeurilor, inclusiv cele aferente infrastructurii necesare şi exploatării acesteia, urmează să fie suportate de producătorul iniţial de deşeuri sau de deţinătorii actuali ori deţinătorii anteriori ai deşeurilor. | OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023 art. 22 alin. (1) |
407. | La propunerea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, cu respectarea obligaţiilor prevăzute la punctele 31-39, 45-47 şi 54-61, prin actul normativ care reglementează categoria de deşeuri se stabilesc cazurile în care costurile gestionării deşeurilor urmează să fie suportate în întregime sau parţial de către producătorul produsului din care derivă deşeul respectiv şi eventuala participare a distribuitorilor unui asemenea produs la aceste costuri. | OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023 art. 22 alin. (2) |
408. | În cazul deşeurilor abandonate şi în cazul în care producătorul/deţinătorul de deşeuri este necunoscut, inclusiv în cazul în care proprietarul terenului pe care sunt abandonate deşeurile nu este cunoscut, cheltuielile legate de curăţarea şi refacerea mediului, precum şi cele de transport, valorificare, recuperare/reciclare, eliminare sunt suportate de către unitatea administrativ-teritorială. | OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023 art. 22 alin. (3) |
409. | După identificarea producătorului/deţinătorului de deşeuri, acesta este obligat să suporte atât cheltuielile prevăzute la punctul 408, efectuate de unitatea administrativ-teritorială, cât şi pe cele legate de acţiunile întreprinse pentru identificare. | OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023 art. 22 alin. (4) |
410. | Costurile aferente activităţii de depozitare se suportă de către producători şi deţinătorii de deşeuri. | OG 2/2021 art. 12 alin. (1) |
411. | Tarifele pentru activitatea de depozitare a deşeurilor trebuie să includă cheltuielile aferente tuturor operaţiilor de exploatare/operare, întreţinere a echipamentelor, închidere şi monitorizare postînchidere. | OG 2/2021 art. 12 alin. (4) |
412. | Operatorii economici generatori de deşeuri provenite din industrie care operează propriile depozite trebuie să evidenţieze separat costurile prevăzute pentru organizarea, exploatarea, închiderea depozitului de deşeuri, monitorizarea post-închidere a acestuia, inclusiv costurile pentru garanţia financiară de mediu şi fondul de închidere, într-un format stabilit de APM prin actul de reglementare. | OG 2/2021 art. 12 alin. (5) |
413. | Operatorii depozitelor de deşeuri provenite din industrie care oferă servicii de depozitare pentru terţi vor lua măsuri ca atât costurile prevăzute pentru organizarea şi exploatarea depozitului, cât şi costurile estimate pentru închiderea şi monitorizarea post-închidere a depozitului, inclusiv costurile pentru garanţia financiară de mediu şi fondul de închidere, să fie acoperite de preţul practicat de operator pentru depozitarea fiecărui tip de deşeu în acel depozit. | OG 2/2021 art. 12 alin. (6) |
414. | Solicitantul unei autorizaţii de mediu/autorizaţii integrate de mediu pentru un depozit de deşeuri trebuie să facă dovada existenţei unei garanţii financiare de mediu, înainte de începerea operaţiilor de eliminare, pentru a asigura că sunt îndeplinite obligaţiile privind siguranţa depozitului pentru respectarea cerinţelor de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei, care decurg din autorizaţie, garanţie care este menţinută pe toată perioada de operare, închidere şi monitorizare postînchidere a depozitului. | OG 2/2021 art. 13 alin. (1) |
415. | Garanţia financiară de mediu este constituită înaintea începerii activităţii de depozitare, sub forma unei scrisori de garanţie bancară sau alt instrument de garantare, corespunzător valorii lucrărilor stabilite prin proiectul tehnic al depozitului sau prin depunerea unei cote procentuale de 10% din valoarea lucrărilor stabilite prin proiectul tehnic al depozitului, într- un cont la dispoziţia Administraţiei Fondului pentru Mediu, care constituie un fond specific, având ca destinaţie finanţarea proiectelor privind gestionarea deşeurilor, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare. | OG 2/2021 art. 13 alin. (2) |
416. | Mecanismul, prin care suma corespunzătoare cotei procentuale de 10% din valoarea lucrărilor stabilite prin proiectul tehnic al depozitului de la operatorii/titularii depozitelor care au constituit garanţia financiară de mediu sub forma unei scrisori de garanţie bancară sau alt instrument de garantare rămâne la dispoziţia Administraţiei Fondului pentru Mediu conform alin. (2), se stabileşte în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare. | OG 2/2021 art. 13 alin. (3) |
417. | Prevederile punctului 417 nu se aplică depozitelor de deşeuri inerte. | OG 2/2021 art. 13 alin. (4) |
418. | Constituirea garanţiei financiare de mediu nu exclude îndeplinirea obligaţiilor care revin operatorului/titularului privind siguranţa depozitului pentru respectarea cerinţelor de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei, care decurg din autorizaţia de mediu/autorizaţia integrată de mediu. | OG 2/2021 art. 13 alin. (5) |
419. | Operatorul/Titularul depozitului este obligat să constituie un fond pentru închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitului, denumit în continuare fond, de la momentul începerii activităţii de depozitare. | OG 2/2021 art. 14 alin. (1) |
420. | Fondul prevăzut la punctul 419 se păstrează într-un cont purtător de dobândă, deschis la o bancă comercială, la dispoziţia Administraţiei Fondului pentru Mediu, cu excepţia cazului în care operatorul depozitului are calitatea de autoritate publică, situaţie în care se păstrează într-un cont deschis la unitatea de trezorerie şi contabilitate publică în a cărei rază acesta îşi are sediul social, iar dobânda obţinută constituie sursă suplimentară de alimentare a fondului. | OG 2/2021 art. 14 alin. (2) |
421. | Mecanismul de constituire al fondului se realizează prin depunerea din momentul începerii activităţii de depozitare a sumei reprezentând cota-parte, proporţional repartizată trimestrial, din valoarea lucrărilor de închidere stabilite prin proiectul tehnic de închidere şi monitorizare post-închidere, astfel încât la epuizarea capacităţii/încetarea activităţii depozitului valoarea cumulată a acestei sume să corespundă costurilor totale determinate/stabilite prin proiectul de închidere şi monitorizare post-închidere. | OG 2/2021 art. 14 alin. (3) |
422. | Suma corespunzătoare acestei cote este actualizată anual cu coeficientul de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statistică, precum şi în cazul modificărilor survenite la proiectul iniţial, în vederea asigurării unui înalt standard de siguranţă pentru mediu şi sănătate. | OG 2/2021 art. 14 alin. (4) |
423. | Fondul pentru închiderea şi monitorizarea post-închidere a depozitului se alimentează trimestrial. | OG 2/2021 art. 14 alin. (5) |
424. | Autorităţile administraţiei publice locale impun prin contractele de delegare a gestiunii încheiate cu titularii/operatorii depozitelor de deşeuri municipale constituirea fondului prevăzut la punctul 419. | OG 2/2021 art. 14 alin. (6) |
425. | Pentru depozitele de deşeuri municipale, în cazul în care operatorul depozitului nu a constituit integral fondul, conform punctului 419, pentru două trimestre consecutiv, responsabilitatea privind constituirea acestuia revine autorităţilor administraţiei publice locale, cu obligativitatea recuperării acestor sume de la operatorul depozitului. | OG 2/2021 art. 14 alin. (7) |
426. | Returnarea/Decontarea sumelor aferente lucrărilor de închidere intermediară/finală se face de către Administraţia Fondului pentru Mediu, pe baza situaţiilor de lucrări justificative, a proceselor-verbale de recepţie a lucrărilor şi actelor de control întocmite de autorităţile administraţiei publice locale, corelate cu proiectul tehnic de închidere al depozitului şi monitorizare postînchidere. | OG 2/2021 art. 15 alin. (1) |
427. | Operatorul depozitului de deşeuri va ţine cont, la stabilirea cuantumului sumelor necesare lucrărilor de închidere, dacă închiderea unei părţi din depozit este definitivă sau dacă la închiderea finală a întregului depozit vor fi necesare costuri suplimentare pentru închiderea şi reabilitarea întregului depozit, care să includă şi celule deja închise. | OG 2/2021 art. 15 alin. (2) |
428. | Fondul prevăzut la punctul 419 poate fi utilizat exclusiv pentru finanţarea lucrărilor de închidere intermediară/finală şi monitorizare post-închidere a depozitului. | OG 2/2021 art. 15 alin. (3) |
429. | Titularul/Operatorul depozitului prezintă autorităţilor responsabile, la solicitarea acestora, situaţia la zi a acestui fond şi toate documentele care au stat la baza constituirii acestuia. | OG 2/2021 art. 15 alin. (4) |
430. | Controlul constituirii, alimentării şi utilizării fondului se realizează trimestrial de către Garda Naţională de Mediu şi Administraţia Fondului de Mediu. | OG 2/2021 art. 15 alin. (5) |
431. | Autorităţile administraţiei publice locale asigură transparenţa informaţiei privind costul depozitării deşeurilor municipale şi al oricăror informaţii privind realizarea depozitului de deşeuri. | OG 2/2021 art. 15 alin. (6) |
432. | În situaţia în care perioada până la epuizarea capacităţii depozitului este mai mică de 12 luni, operatorul are obligaţia completării sumelor până la data încetării activităţii de depozitare. | OG 2/2021 art. 15 alin. (7) |
433. | Costurile nete de gestionare şi sumele care trebuie acoperite de către organizaţiile care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, autorizate de către comisia prevăzută la punctul 55 sunt cele prevăzute în Anexa nr. 22 | Legea 249/2015 art. 20 alin. (6) Anexa nr. 6 |
434. | Producătorii au obligaţia să asigure finanţarea colectării, tratării, valorificării şi eliminării în condiţii de protecţie a mediului a DEEE provenite de la gospodăriile particulare. | OUG 5/2015 art. 28 alin. (1) |
435. | Pentru produsele care au fost introduse pe piaţă după data de 31 decembrie 2006, fiecare producător este răspunzător de finanţarea operaţiunilor prevăzute la punctul 434, privind deşeurile provenite de la propriile produse. | OUG 5/2015 art. 28 alin. (2) |
436. | Producătorul poate opta să îndeplinească obligaţia prevăzută la punctul 435 fie în mod individual, fie prin intermediul organizaţiilor colective. | OUG 5/2015 art. 28 alin. (3) |
437. | Pentru evitarea unor situaţii în care costurile de gestionare a DEEE provenite de la produse orfane să fie suportate de populaţie sau de producătorii care rămân în activitate, fiecare producător trebuie să asigure o garanţie la introducerea unui EEE pe piaţă, care să demonstreze că va fi finanţată gestionarea tuturor DEEE provenite de la EEE respective, potrivit prevederilor prezentului document. | OUG 5/2015 art. 29 alin. (1) |
438. | Garanţia finanţării operaţiunilor prevăzute la punctele 434 şi 435 pentru producătorii de EEE constă în: a) scrisoare de garanţie bancară sau poliţă de asigurare de garanţie pentru reciclare la dispoziţia Administraţiei Fondului pentru Mediu, denumită în continuare AFM, pentru perioada de garantare, a cărei valoare reprezintă costurile finanţării operaţiunilor prevăzute la punctul 437 pentru EEE introduse pe piaţa naţională, corectate cu dobânda ROBOR la an; sau b) aderarea la una dintre organizaţiile colective care acţionează în numele producătorilor, autorizate potrivit punctului 591. | OUG 5/2015 art. 29 alin. (2) |
439. | Fiecare organizaţie colectivă care acţionează în numele producătorilor, autorizată conform punctului 591, este obligată să constituie o garanţie de finanţare a operaţiunilor prevăzute la punctele 434 şi 435, pentru DEEE provenite de la produsele aflate încă în perioada de garantare introduse pe piaţa naţională de către producătorii care au aderat la organizaţia colectivă şi care au încetat activitatea. | OUG 5/2015 art. 30 alin. (1) |
440. | Garanţia prevăzută la punctul 439 se constituie anual, până la data de 31 martie a anului următor celui în care s-a desfăşurat activitatea, sub forma unei scrisori de garanţie bancară sau poliţe de asigurare de garanţie pentru reciclare la valoarea corespunzătoare sumelor plătite pentru EEE în cauză de către operatorii economici respectivi către organizaţia colectivă, corectate cu dobânda ROBOR la an la dispoziţia AFM. | OUG 5/2015 art. 30 alin. (2) |
441. | Beneficiarul garanţiei prevăzute la punctul 439 este AFM, în condiţiile legii, în caz de încetare a activităţii organizaţiei colective. | OUG 5/2015 art. 30 alin. (3) |
442. | Metodologia de constituire a garanţiei financiare pentru producătorii de EEE, prevăzută la punctul 437, şi pentru organizaţii colective, prevăzută la punctul 439, precum şi de utilizare a acesteia de către AFM aprobată prin Ordinul nr. 1441/2011 privind stabilirea metodologiei de constituire şi gestionare a garanţiei financiare pentru producătorii de echipamente electrice şi electronice. | OUG 5/2015 art. 31 alin. (1) |
443. | Garanţia prevăzută la punctul 437 se gestionează potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare. | OUG 5/2015 art. 31 alin. (2) |
444. | Finanţarea gestionării deşeurilor istorice de EEE provenite de la gospodăriile particulare se face de către toţi producătorii existenţi pe piaţa naţională în momentul generării costurilor de gestionare, prin sistemele stabilite de prezentul document, proporţional şi nediscriminatoriu cu cota de piaţă, în cadrul categoriei din care face parte EEE introdus pe piaţă. | OUG 5/2015 art. 32 alin. (1) |
445. | Cota de piaţă prevăzută la punctul 444 pentru organizaţiile colective şi producătorii care au optat să îndeplinească în mod individual obligaţiile prevăzute de prezentul document se calculează de către aceştia ca raport procentual între cantitatea exprimată în unităţi de masă de EEE destinate gospodăriilor particulare introduse pe piaţă în anul precedent celui în care se face finanţarea şi cantitatea totală de EEE introduse pe piaţă la nivel naţional în anul precedent de către producătorii înregistraţi potrivit punctului 497, comunicată de către ANPM pe propriul site, până la data de 15 iunie a fiecărui an. | OUG 5/2015 art. 32 alin. (2) |
446. | Producătorii sau organizaţiile colective care acţionează în numele acestora elaborează mecanisme adecvate sau proceduri de rambursare pentru rambursarea contribuţiilor către producători atunci când EEE sunt transferate în scopul introducerii pe piaţă în afara teritoriului României, pe care le aduc la cunoştinţă autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului. | OUG 5/2015 art. 321 |
447. | Finanţarea costurilor de colectare, tratare, valorificare şi eliminare în condiţii de protecţie a mediului a DEEE provenite de la alţi utilizatori decât gospodăriile particulare şi generate de produse introduse pe piaţă după data de 31 decembrie 2006 se asigură de producători. | OUG 5/2015 art. 33 alin. (1) |
448. | Pentru deşeurile istorice înlocuite cu produse noi echivalente sau cu noi produse care îndeplinesc aceeaşi funcţie, finanţarea costurilor de gestionare este asigurată de producătorii acestor produse la furnizarea acestora. | OUG 5/2015 art. 33 alin. (2) |
449. | În cazul deşeurilor istorice, altele decât cele prevăzute la punctul 448, provenite de la alţi utilizatori decât gospodăriile particulare, finanţarea costurilor de gestionare se asigură de către respectivii utilizatori. | OUG 5/2015 art. 33 alin. (3) |
450. | Fără să încalce prevederile prezentului document, producătorii şi utilizatorii, alţii decât gospodăriile particulare, pot încheia acorduri care stabilesc alte metode de finanţare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. | OUG 5/2015 art. 33 alin. (4) |
451. | Producătorii sau terţii care acţionează în numele acestora finanţează toate costurile nete care decurg din: a) colectarea, tratarea şi reciclarea tuturor deşeurilor de baterii şi acumulatori portabili colectate în conformitate cu punctele 50-51, 166-167, 214-215, 224-225, 741; şi b) colectarea, tratarea şi reciclarea tuturor deşeurilor de baterii şi acumulatori industriali şi auto colectate în conformitate cu punctele 216 lit. a) şi 617. Aplicarea acestor prevederi se realizează evitându-se orice dublă taxare a producătorilor în cazul bateriilor sau acumulatorilor colectaţi potrivit prevederilor Legii nr. 212/2015 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015. | HG 1132/2008 art. 12 alin. (1) şi alin. (2) |
452. | Producătorii sau terţii care acţionează în numele acestora asigură finanţarea costurilor nete necesare campaniilor de informare publică privind colectarea, tratarea şi reciclarea tuturor deşeurilor de baterii şi acumulatori portabili. | HG 1132/2008 art. 12 alin. (3) |
453. | Costurile colectării, tratării şi reciclării nu sunt prezentate separat utilizatorilor finali în momentul vânzării noilor baterii şi acumulatori portabili. | HG 1132/2008 art. 12 alin. (4) |
454. | Producătorii şi utilizatorii de baterii şi acumulatori industriali şi auto pot încheia acorduri care să prevadă alte metode de finanţare decât cele prevăzute la punctul 451. | HG 1132/2008 art. 12 alin. (5) |
455. | Prevederile acestui articol se aplică tuturor deşeurilor de baterii şi acumulatori, indiferent de data introducerii lor pe piaţă. | HG 1132/2008 art. 12 alin. (6) |
456. | Pentru acoperirea obligaţiilor financiare aferente aducerii la îndeplinire a răspunderii extinse a producătorilor pentru ambalajele care fac obiectul SGR, administratorul SGR stabileşte şi percepe de la producători tariful de administrare al SGR care trebuie să includă şi tariful de gestionare. | HG 1074/2021 art. 15 alin. (1) |
457. | Tariful de administrare se percepe producătorilor şi va fi stabilit de administratorul SGR în conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor prevăzut la punctul 821 pentru stabilirea metodologiei de calcul al tarifelor de administrare şi gestionare, în funcţie de tipul de material, greutate şi volum util, prin raportare la costurile totale de funcţionare ale SGR alocate producătorilor în mod proporţional cu cantitatea de ambalaje SGR puse pe piaţă. | HG 1074/2021 art. 15 alin. (2) |
458. | Cuantumul şi frecvenţa plăţii tarifului de administrare vor fi stabilite în mod transparent de către administratorul SGR, pe baza metodologiei aprobate de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor. | HG 1074/2021 art. 15 alin. (3) |
459. | Tariful de gestionare se achită operatorilor punctelor de returnare pentru ambalajele preluate de către administratorul SGR şi va fi stabilit de administratorul SGR în conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor prevăzut la punctul 821 pentru stabilirea metodologiei de calcul al tarifelor de administrare şi gestionare, în funcţie de modalitatea de preluare a ambalajelor SGR returnate, respectiv manuală sau prin echipament automat de preluare. | HG 1074/2021 art. 16 alin. (1) |
460. | Cuantumul şi frecvenţa plăţii tarifului de gestionare vor fi stabilite în mod transparent de către administratorul SGR pe baza metodologiei aprobate de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor. | HG 1074/2021 art. 16 alin. (2) |