Partea 0 - Notă: - Ghid din 2020 referitor la evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră, care reprezintă adaptarea la cerinţele legislaţiei naţionale a ghidului pentru implementarea art. 7 din Directiva EIA elaborat de JASPERS în 2013

M.Of. 211 bis

În vigoare
Versiune de la: 16 Martie 2020
PARTEA 0:
(1)Notă:
Acest ghid reprezintă o adaptare a ghidului elaborat de JASPERS în anul 2013 şi include recomandări pentru autorităţile competente relevante cu privire la aspectele procedurale legate de punerea în aplicare a articolului 7 din Directiva 2011/92/UE a Parlamentului European şi a Consiliului amendată prin Directiva 2014/52/EU a Consiliului European privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului (denumită în continuare DEIM), dar şi asupra modului în care se poate considera că un proiect este susceptibil de a avea impact transfrontieră semnificativ asupra mediului, în conformitate cu prevederile Convenţiei privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră, încheiată la Espoo în 1991 (denumită în continuare Convenţia) şi ratificată de România prin Legea nr. 22/2001 şi a celor două amendamente la aceasta, respectiv:
- Primul amendament la Convenţia Espoo adoptat prin Decizia II/14 a celei de-a doua Reuniuni a Părţilor, la Sofia la 27 februarie 2001 acceptat de România prin Legea nr. 293/2006. Amendamentul este în vigoare din 26 august 2014.
- Al doilea amendament la Convenţia Espoo adoptat prin Decizia III/7 a celei de-a treia Reuniuni a Părţilor, la Cavtat din 1-4 iunie 2004, acceptat de România prin Legea nr. 289/2015.
şi al Acordului multilateral între statele din sud estul Europei pentru aplicarea Convenţiei privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră, semnat la Bucureşti la 20 mai 2008 şi ratificat de România prin Legea nr. 242/2011 (denumit în continuare Acord).
(2)PREFAŢĂ
Prezentul document este un ghid general care vizează sprijinirea autorităţilor naţionale competente ale României, ţinând cont că cerinţele de punere în aplicare a articolului 7 din DEIM pot diferi de la o ţară la alta în interiorul Uniunii Europene. Scopul ghidului este de a pune la dispoziţie instrumente operaţionale pentru implementarea EIM în context transfrontieră. Ghidul este conceput astfel încât să fie practic şi uşor de utilizat, împreună cu celelalte documente publicate de UNECE şi Comisia Europeană.
Ghidul se adresează în primul rând autorităţilor competente. Informaţiile din ghid pot fi destinate şi dezvoltatorilor sau altor părţi interesate de Evaluarea Impactului asupra Mediului (EIM) în context transfrontieră.
Prezentul Ghid va fi utilizat împreună cu Ghidul General aplicabil etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, cele două documente reflectând adaptarea la cerinţele naţionale în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale (cu referire la art. 7 din Directiva EIM) şi a acordurilor internaţionale, luând în considerare propunerile Acordului de la Bucureşti.
(3)CUPRINS

INTRODUCERE

1. PROCESUL DE EVALUARE A IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI

2. IMPACTUL ÎN CONTEXT TRANSFRONTIERĂ CONFORM DEIM (ARTICOLUL 7)

3. INIŢIEREA PROCESULUI EIM ÎN CONTEXT TRANSFRONTIERĂ

3.1 Etapa de încadrare

3.2 Metodele şi instrumentele utilizate pentru identificarea impactului transfrontieră

3.3 Factorii care pot provoca efecte transfrontieră

3.3.1. Tipul de proiect

3.3.2 Locaţia proiectului - Identificarea ţărilor potenţial afectate

3.4 Viziuni diferite ale unei ţări potenţial afectate în fazele iniţiale de evaluare

3.5 Stabilirea unor alternative rezonabile

4. STABILIREA IMPORTANŢEI EFECTELOR NEGATIVE ÎN CONTEXT TRANSFRONTIERĂ

4.1 Criteriile pentru stabilirea impactului semnficativ asupra mediului

4.2 Instrumente pentru stabilirea efectelor semnificative transfrontieră

4.3 Evaluarea impactului schimbărilor climatice în context transfrontieră

5. PROCEDURA EIM ÎN CONTEXT TRANSFRONTIERĂ CONFORM CONVENŢIEI DE LA ESPOO

5.1 Identificarea punctelor de contact

5.2 Notificarea Părţii afectate

5.3 Notificarea publicului Părţii afectate

5.4 Participarea Părţii afectate la stabilirea conţinutului documentaţiei EIM (etapa de definire a domeniului evaluării a procedurii EIM) şi răspunsul

5.5 Elaborarea documentaţiei EIM şi transmiterea documentaţiei EIM către Părţile afectate

5.6 Consultări pe baza documentaţiei EIM

5.7 Participarea publicului în EIM transfrontieră

5.8 Transmiterea comentariilor la punctul de contact în Partea de origine

5.9 Decizia EIM finală

5.10 Primirea notificării cu privire la decizia finală şi informarea publicului

5.11 Consultările pe baza informaţiilor suplimentare după decizie

5.12 Monitorizarea post-proiect

6. REFERINŢE

7. ANEXE

ANEXA 1. STUDII DE CAZ

ANEXA 2. Integrarea schimbărilor climatice în procesul EIM

ANEXA 3. Informaţiile care trebuie incluse în Notificare

ANEXA 4. Conţinutul documentaţiei EIM şi recomandări cu privire la informaţiile care trebuie furnizate publicului pentru a organiza participarea eficientă a publicului

ANEXA 5. Aspecte cu privire la consultarea publicului

ANEXA 6. Metodele de informare a publicului

ANEXA 7. Probleme legate de responsabilităţile financiare cu privire la procedura EIM transfrontieră

ANEXA 8. Propuneri de modificare a legislaţiei pe baza acordurilor internaţionale, luând în considerare propunerile Acordului de la Bucureşti

(4)ACRONIME

PA

Partea afectată

AC

Autoritatea competentă

CE

Comisia Europeană

CEE

Comisia Economică pentru Europa

EIM

Evaluarea impactului asupra mediului

DEIM

Directiva privind Evaluarea Impactului asupra Mediului

UE

Uniunea Europeană

GES

Gaze cu efect de seră

DEI

Directiva Emisiei Industriale (2010/75/UE)

IFI

Instituţie financiară internaţională

SM

Stat membru

RNT

Rezumat Nontehnic

PO

Partea de origine

EICTM

Evaluarea impactului în context transfrontieră asupra mediului

CENUE

Comisia Economică a Naţiunilor Unite pentru Europa

CME

Componente de Mediu Evaluate

SEICA

Studiu de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă

RIM

Raport la studiul de evaluare a impactului asupra mediului

EA

Evaluare adecvată

(5)TERMENI ŞI DEFINIŢII1
______
1 Dacă nu se specifică, definiţiile EIAD au fost folosite cu scopul acestui ghid. O corespondenţă este asigurată între termenii EIAD şi Convenţia de la Espoo.

Conform DEIM

Conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului unor proiecte publice şi private asupra mediului

Conform Convenţiei

Conform Acordului

"Proiect" înseamnă:

- execuţia lucrărilor de construcţie sau a altor instalaţii sau scheme

- alte intervenţii asupra mediului natural sau a peisajului, inclusiv cele care implică extracţia resurselor minerale

- executarea lucrărilor de construcţii sau a altor instalaţii

- ori lucrări, precum şi alte intervenţii asupra cadrului natural şi peisajului,

- inclusiv cele care implică exploatarea resurselor minerale

Activitatea propusă înseamnă orice activitate sau orice proiect care vizează modificarea majoră a unei activităţi, a cărui executare face obiectul deciziei unei autorităţi competente în concordanţă cu întreaga procedură naţională aplicabilă;

"Activitate propusă" înseamnă orice activitate sau modificare majoră adusă unei activităţi care face obiectul unei decizii a autorităţii competente potrivit procedurilor naţionale aplicabile

Activitate propusă în comun

înseamnă o activitate propusă care se realizează sub jurisdicţia mai multor părţi

"Dezvoltator" înseamnă titularul/iniţiatorul unui proiect privat sau autoritatea publică care a iniţiat proiectul

titularul proiectului - solicitantul aprobării de dezvoltare pentru un proiect privat, autoritatea publică care iniţiază un proiect sau entităţile aflate în subordinea/sub autoritatea autorităţilor publice centrale.

Dezvoltator

"Publicul" înseamnă una sau mai multe persoane fizice sau juridice sau, în conformitate cu legislaţia sau practica naţională, asociaţiile, organizaţiile sau grupurile pe care acestea le reprezintă

una sau mai multe persoane fizice sau juridice şi, în conformitate cu legislaţia ori cu practica naţională, asociaţiile, organizaţiile ori grupurile constituite de acestea

"Publicul" înseamnă una sau mai multe persoane fizice ori juridice şi, în concordanţă cu legislaţia sau practica naţională, asociaţiile, organizaţiile sau grupurile acestora

"Public" înseamnă una sau mai multe persoane fizice sau juridice şi, potrivit legislaţiei sau practicii naţionale, asociaţiile, organizaţiile sau grupurile acestora

"Publicul vizat" înseamnă publicul afectat sau care poate fi afectat sau care are un interes în procedurile de luare a deciziilor de mediu la care se referă Art. 2(2). În sensul acestei definiţii, organizaţiile neguvernamentale care promovează protecţia mediului vor fi considerate că au implicit un interes

public interesat - publicul afectat sau care ar putea fi afectat de procedura decizională privind mediul, prevăzută la art. 4, ori care are un interes în cadrul respectivei proceduri; în sensul prezentei definiţii, organizaţiile neguvernamentale care promovează protecţia mediului şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute de legislaţia în materie sunt considerate ca având un interes

"Aprobarea dezvoltării" înseamnă decizia autorităţii competente sau autorităţilor competente care dau dreptul dezvoltatorului să demareze proiectul

aprobare de dezvoltare - decizia autorităţii sau autorităţilor competente, care dă dreptul titularului proiectului să realizeze proiectul; aceasta se concretizează în:

1. autorizaţia de construire, pentru proiectele prevăzute în anexa nr. 1 şi cele prevăzute în anexa nr. 2, pct. 1, lit. a), c), e), f), g) şi pct. 2-13;

2. acord privind utilizarea terenului în scop agricol intensiv, pentru proiectele prevăzute în anexa nr. 2, pct. 1, lit. b);

3. acord al conducătorului structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, pentru proiectele privind împădurirea terenurilor pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră, prevăzute în anexa nr. 2 pct. 1, lit. d);

4. actul emis de autoritatea competentă în domeniul silviculturii conform prevederilor art. 40 din Legea nr. 46/2008 privind Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru realizarea obiectivelor care implică defrişarea în scopul schimbării destinaţiei terenului, prevăzute la anexa nr. 2 pct. 1, lit. d);

Decizia finală cu privire la activitatea propusă

"Autoritatea sau autorităţile competente" înseamnă autoritatea sau autorităţile pe care SM le desemnează responsabile pentru îndeplinirea obligaţiilor care decurg din Directiva EIM

autoritatea care emite aprobarea de dezvoltare, sau, după caz, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunării", Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, autorităţile publice teritoriale pentru protecţia mediului organizate la nivel judeţean şi la nivelul municipiului Bucureşti, precum şi Administraţia Naţională "Apele Române" şi unităţile aflate în subordinea acesteia.

"Autoritatea competentă" - autoritatea sau autorităţile naţionale desemnate de către o parte ca responsabile cu îndeplinirea sarcinilor ce le revin prin prezenta convenţie şi/sau autoritatea sau autorităţile investite de către o parte cu puteri decizionale privind o activitate propusă.

"Autoritate competentă" înseamnă autoritatea sau autorităţile naţionale desemnate de către o parte ca responsabile cu îndeplinirea sarcinilor cuprinse în prezentul acord şi/sau autoritatea sau autorităţile învestite de către o parte cu puteri decizionale privind o activitate propusă

State membre

"Părţile" înseamnă Părţile contractante la această Convenţie, dacă textul nu indică altfel;

"Parte" înseamnă, dacă textul nu prevede altfel, parte contractantă la prezentul acord

SM în al căror teritoriu proiectul va fi realizat

"Partea de origine" înseamnă partea sau părţile contractante ale prezentei convenţii sub jurisdicţia căreia/cărora o activitate propusă se realizează;

"Parte de origine" înseamnă partea sau părţile contractante la prezentul acord sub jurisdicţia căreia/cărora o activitate propusă se realizează

SM afectate

"Partea afectată" înseamnă partea sau părţile contractante ale prezentei convenţii asupra căreia/cărora activitatea propusă poate avea un impact transfrontieră;

"Parte afectată" înseamnă partea sau părţile contractante la prezentul acord asupra căreia/cărora activitatea propusă poate avea un impact transfrontieră

State membre vizate

"Părţile interesate" înseamnă partea de origine şi partea afectată, care procedează la o evaluare a impactului asupra mediului în aplicarea prezentei convenţii;

"Părţi interesate" înseamnă partea de origine şi partea afectată care procedează la o evaluare a impactului asupra mediului în aplicarea prezentului acord

"Activitatea comună propusă" înseamnă o activitate propusă care este programată să aibă loc sub jurisdicţia mai multor Părţi

"Activitate propusă în comun" înseamnă o activitate propusă care se realizează sub jurisdicţia mai multor părţi;

Articolul 3

Evaluarea impactului asupra mediului va identifica, descrie şi evalua în mod adecvat, în lumina fiecărui caz individual şi în conformitate cu Art. 4-12, efectele directe şi indirecte ale unui proiect pe baza următorilor factori:

(a) fiinţele umane, fauna şi flora;

(b) solul, apa, aerul, clima şi peisajul;

(c) bunuri materiale şi moştenirea culturală;

(d) interacţiunea între factorii la care se referă punctele (a), (b) şi (c).

un proces care constă în:

1. pregătirea raportului privind impactul asupra mediului de către titularul proiectului, astfel cum se prevede la art. 10 şi 11;

2. desfăşurarea consultărilor, astfel cum se prevede la art. 6, 15 şi 16 şi, după caz, la art. 17;

3. examinarea de către autoritatea competentă a informaţiilor prezentate în raportul privind impactul asupra mediului şi a oricăror informaţii suplimentare furnizate, după caz, de către titularul proiectului în conformitate cu art. 12 şi a oricăror informaţii relevante obţinute în urma consultărilor prevăzute la pct. 2;

4. prezentarea unei concluzii motivate de către autoritatea competentă cu privire la impactul semnificativ al proiectului asupra mediului, ţinând seama de rezultatele examinării prevăzute la pct. 3 şi, după caz, de propria examinare suplimentară;

5. includerea concluziei motivate a autorităţii competente în oricare dintre deciziile prevăzute la art. 18 alin. (8) şi (9)

"Evaluarea impactului asupra mediului" înseamnă o procedură naţională având drept scop evaluarea impactului probabil asupra mediului al unei activităţi propuse;

"Evaluarea impactului asupra mediului" înseamnă o procedură naţională de evaluare a impactului probabil asupra mediului al activităţii propuse

"Impact" înseamnă orice efect produs asupra mediului de o activitate propusă, inclusiv asupra sănătăţii şi securităţii umane, asupra florei, faunei, solului, aerului, apei, climei, peisajului şi monumentelor istorice sau asupra altor construcţii, ori interacţiunea dintre aceşti factori; totodată termenul desemnează şi efectele asupra patrimoniului cultural sau asupra condiţiilor socioeconomice rezultate din modificarea acestor factori;

"Impact" înseamnă orice efect produs asupra mediului de o activitate propusă, inclusiv asupra sănătăţii şi securităţii umane, asupra florei, faunei, solului, aerului, apei, climei, peisajului şi monumentelor istorice sau asupra altor construcţii ori interacţiunea dintre aceşti factori; termenul desemnează şi efectele asupra patrimoniului cultural sau asupra condiţiilor socioeconomice rezultate din modificarea factorilor menţionaţi

"Impactul transfrontieră" înseamnă orice impact, nu neapărat de natură globală, produs de o activitate propusă în limitele unei zone de sub jurisdicţia unei părţi, a cărui origine fizică se situează, total sau parţial, în cadrul zonei aflate sub jurisdicţia unei alte părţi;

"Impact transfrontieră" înseamnă orice impact, nu neapărat de natură globală, produs într-o zonă aflată sub jurisdicţia unei părţi, de o activitate propusă a cărei origine fizică se situează total sau parţial în zona aflată sub jurisdicţia altei părţi

"Punctul de contact" - autoritatea care este desemnată de o Parte să fie punctul de contact oficial faţă de celelalte Părţi şi faţă de Secretariatul Convenţiei. (O listă actualizată a Punctelor de contact este disponibilă la Secretariat sau http://www.unece.org/env/EIM/pointsofcontact.html)

"Punct de contact" înseamnă persoana responsabilă cu trimiterea şi primirea notificărilor în aplicarea prezentului acord

raport privind impactul asupra mediului - documentul care conţine informaţiile furnizate de titularul proiectului, potrivit prevederilor art. 11 şi 13 alin. (2) şi (3)

acord de mediu - actul administrativ emis de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului prin care sunt stabilite condiţiile şi măsurile pentru protecţia mediului, care trebuie respectate în cazul realizării unui proiect

"Documentaţia EIM" este folosită în cadrul ghidului ca înlocuitor pentru termenul " Raportul de mediu ", "Raportul privind impactul asupra mediului", "Bilanţ de mediu", " Raportul de securitate" şi "Studiul de evaluare adecvată".

"Notificare" reprezintă începerea formală şi obligatorie a procedurii pentru aplicarea Convenţiei. În termenii obligaţiilor conform Convenţiei, scopul notificării este să permită Părţii potenţial afectate (PA) să decidă dacă doreşte să fie parte din procedura EIM a Părţii de origine pentru activitatea care poate avea un impact negativ semnificativ în context transfrontieră.