Subcapitolul 1 - _ - Ghid din 2015 metodologic de implementare a Programului naţional de prevenire, supraveghere şi control al tuberculozei
M.Of. 748 bis
În vigoare Versiune de la: 4 Aprilie 2022
SUBCAPITOLUL 1:
(1)_
Circuitul informaţional al datelor TB se efectuează în cea mai mare parte electronic, printr-un soft special destinat colectării datelor TB, iar pe anumite componente completat cu suportul pe hârtie (registrul de TB, registrul de laborator, fişa de anunţare a cazului, fişa de tratament, fişa de infirmare, fişa de anunţare a decesului, fişa de solicitare a examenului bacteriologic, etc.).
Pentru înregistrarea în format electronic a datelor se utilizează sistemul informaţional: "Supravegherea epidemiologică a TB şi monitorizarea PNPSCT" în Microsoft SQL Server, denumită în continuare "soft".
Pentru ca sistemul informaţional să fie operativ, toate unităţile din reţeaua de pneumoftiziologie au obligaţia completării şi transmiterii corecte, complete şi în termenele stabilite a informaţiilor solicitate conform formularelor standard prevăzute în anexele la prezentul Ghid metodologic. În conformitate cu prevederile HG 589/13 iunie 2007 privind stabilirea metodologiei de raportare şi de colectare a datelor pentru supravegherea bolilor transmisibile şi Ordinului ministrului sănătăţii publice 1466/20.08.2008 pentru aprobarea circuitului informaţional al fişei unice de raportare a bolilor transmisibile, în vederea înregistrării/circulării şi transmiterii datelor TB vor fi folosite fişele specifice prevăzute în anexele 8, 9, 11, 15, 16, 17, 19, 20, 24, 29 la prezentul Ghid metodologic.
Toate DPF care aparţin de MS precum şi unităţile care joacă rolul dispensarelor TB din MJ, MAN, MAI şi Direcţia Medicală a SRI introduc în soft datele de luare în evidenţă, monitorizare şi evaluare ale fiecărui pacient înregistrat în Registrul de TB. Pentru a putea consemna în Registrul TB şi rezultatele testelor genetice de diagnostic, la partea de laborator se vor introduce încă două rubrici, aşa cum figurează în anexa 16 la prezentul Ghid metodologic.
Este foarte important ca fiecare pacient să aibă statusul HIV cunoscut. |
În acest scop, pentru fiecare caz se va completa în soft rubrica "Date HIV". În cazul în care datele HIV nu sunt disponibile la nivelul dispensarului, se va lua legătura cu medicul curant din clinică/secţie care a testat cazul, pentru a putea completa aceste date. Dacă un pacient este testat/diagnosticat HIV/SIDA anterior prezentei declarări se va completa "Testat HIV: pozitiv" (pentru că a fost testat HIV cel puţin o dată în viaţa lui) şi "Evaluat HIV: da" şi se va menţiona dacă este pe terapie antiretrovirală la rubrica "Tratament antiretroviral" cu "da" sau "nu". În momentul luării în evidenţă a unui pacient, din soft se tipăreşte automat fişa de declarare a cazului; în momentul evaluării se tipăreşte fişa de evaluare, iar în momentul transferului - fişa de transfer.
Fişele de declarare semnate şi parafate de către medicul care a luat cazul în evidenţă sunt trimise Coordonatorului tehnic judeţean al PNPSCT care le centralizează şi le duce la DSPJ în primele 5 zile lucrătoare ale lunii, pentru luna precedentă. Apoi, până pe data de 10 ale lunii, acestea sunt trimise la IPMN fie prin poştă, fie cu maşina destinată activităţilor PNPSCT.
Fişele de evaluare, semnate şi parafate de către medicul care a avut în evidenţă cazul, pentru cazurile de TB luate în evidenţă cu maxim 15 luni în urmă sunt trimise CTJ care le centralizează şi le trimite împreună cu declarările din luna precedentă tot la IPMN.
Vârsta unui pacient este calculată din diferenţa în ani întregi: data declarării şi data naşterii. Categoria "copii" cuprinde cazurile cu vârsta între 0 şi 14 ani inclusiv (dacă pacientul are 15 ani împliniţi la data declarării este considerat adult).
Softul pentru colectarea datelor TB este o aplicaţie proiectată pentru web iar utilizatorii lucrează în pagini web accesate prin internet direct de pe server.
(2)Aplicaţia special creată pentru gestionarea datelor TB este structurată pe 3 nivele:
a)nivelul primar unde sunt colectate datele, la Dispensarul Teritorial (DPF) şi laboratoarele TB;
b)nivelul intermediar: Dispensarul judeţean unde funcţionează Unitatea judeţeană (UJ);
c)nivelul central, Unitatea de Asistenţă Tehnică şi Management (UATM).
(3)_
Datele introduse de către nivelul DPF apar instantaneu la nivel intermediar (UJ) şi central (UATM).
Coordonatorul tehnic judeţean al PNPSCT vizualizează datele introduse de către DPF-urile din teritoriul său, efectuează raportări (vezi Anexa 18) şi validează rezultatele la tratament. Recordurile care conţin greşeli/omisiuni precum şi cazurile evaluate incorect vor fi invalidate. Coordonatorul de judeţ va lua legătura cu DPF-ul în cauză care face corecturile.
UATM-PNPSCT, prin Departamentul de Supraveghere-Evaluare-Monitorizare, poate vizualiza toată situaţia pe ţară, judeţe şi dispensare, urmând a efectua raportări. De asemenea, identifică înregistrări incorecte/cu omisiuni, ia legătura cu CTJ şi cu DPF-ul respectiv pentru corecturi.
Toate datele apărute pe parcursul monitorizării unui pacient (internări, modificări ale tratamentului, prize omise, reacţii adverse, rezultate ale controalelor bacteriologice, infirmare, transfer, evaluare etc.) vor fi operate în timp real atât în Registrul de TB, cât şi în calculator şi vor fi disponibile în server, la toate cele 3 nivele; totodată, aplicaţia oferă posibilitatea furnizării unor rapoarte agregate trimestriale şi anuale privind date legate de morbiditate, investigaţii bacteriologice şi tratamente la toate nivelele.
Datorită faptului că datele sunt disponibile în mod operativ la nivel local, judeţean şi central, măsurile corective se impun a fi luate cât mai rapid.
Situaţiile trimestriale şi anuale referitoare la endemia TB la nivel naţional vor fi comunicate tuturor medicilor pneumologi prin poştă electronică, postări pe site-urile www.tuberculoza.ro/www.srp.ro şi al IPMN, cu ocazia reuniunilor ştiinţifice desfăşurate sub egida SRP şi UATM-PNPSCT sau prin articole publicate în revista Pneumologia.
(4)Circuitul informaţional al cazurilor TB MDR/XDR
Cazurile de TB MDR sunt anunţate, declarate şi înregistrate atât în Registrul de TB cât şi în soft.
În momentul diagnosticării cazului de TB MDR, în soft trebuie completat câmpul special pentru TB MDR unde se vor înscrie date suplimentare faţă de datele deja înscrise pentru un caz obişnuit, atât la înregistrare, cât şi la monitorizare şi evaluare. Astfel, se va menţiona dacă pacientul este fost deţinut, consumator de alcool, dacă locuieşte singur sau cu alte persoane în casă, gradul de aglomerare al locuinţei. Se va menţiona obligatoriu sursa de provenienţă a medicaţiei: PNPSCT, GLC sau fonduri norvegiene. Pe lângă monitorizarea bacteriologică se va consemna şi monitorizarea clinică, a greutăţii corporale, reacţii adverse şi evoluţia radiologică.
Cazurile TB MDR/XDR pot fi introduse în aplicaţie atât de la DPF cât şi de Centrele de Excelenţă pentru TB MDR de la Bucureşti şi Bisericani. În momentul în care un pacient se internează sau se externează din Centrele de Excelenţă, în soft se va proceda la transferarea cazului respectiv la fel ca pentru transferarea unui caz între 2 DPF-uri. Validarea evaluării rezultatului tratamentului unui caz TB MDR/XDR care a fost internat într-unul din Centrele de Excelenţă se face de către Centrul respectiv şi nu de către CTJ.
Cazurile introduse în soft la nivelul DPF vor fi automat vizualizate şi de cele 2 Centre de Excelenţă TB MDR de la Bucureşti şi Bisericani. Acestea vor întocmi Registrul Naţional al cazurilor TB MDR/XDR atât în format electronic cât şi pe suport de hârtie.