Capitolul v - Materialele publicitare politice/Materialele de propagandă electorală - Ghid de finantare din 2025 a campaniei electorale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025

M.Of. 255

În vigoare
Versiune de la: 24 Martie 2025
CAPITOLUL V:Materialele publicitare politice/Materialele de propagandă electorală
Art. 19
(1)Pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, pentru ca un material să fie considerat material publicitar politic/material de propagandă electorală, acesta trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
a)să fie pregătit, editat, prelucrat, plasat, promovat, publicat, distribuit şi/sau difuzat în perioada 4 aprilie 2025-3 mai 2025, ora 7:00, de către un actor politic în sensul art. 3 pct. 4 din Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică;
b)să fie un material scris, tipărit, audio, video sau o imagine, indiferent de mediul de diseminare;
c)să îndemne alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze un candidat independent sau un candidat al unui partid politic, al unei alianţe politice, organizaţii a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale sau al unei alianţe electorale, clar identificat.
(2)Competitorii electorali pot utiliza pe durata campaniei electorale numai următoarele tipuri de materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală:
a)afişe electorale cu dimensiuni de cel mult de 500 mm o latură şi 300 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură, conform dispoziţiilor art. 41 alin. (6) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)materialele publicitare politice/materialele de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală gratuit sau contra cost, în condiţiile art. 40 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 86/2025 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2025;
c)publicitate în presa scrisă;
d)materialele publicitare politice/materialele de propagandă electorală online;
e)broşuri, pliante şi alte materiale tipărite din aceeaşi categorie.
(3)Prin materiale tipărite din aceeaşi categorie cu broşurile şi pliantele se înţelege materialele tipărite pe suport hârtie, precum calendare, fluturaşi şi altele asemenea.
(4)Următoarele tipuri de acţiuni şi materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală nu pot fi finanţate în campania electorală:
a)utilizarea vehiculelor inscripţionate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaţilor, precum şi cu orice alte referiri la competitorii electorali;
b)utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staţionar;
c)spectacole, serbări, focuri de artificii etc.;
d)bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.
Art. 20
(1)Promovarea, distribuirea, publicarea sau editarea materialelor publicitare politice/materiale de propagandă electorală se realizează în conformitate cu prevederile art. 2-7 din Hotărârea Autorităţii Electorale Permanente nr. 9/2025 privind modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025.
(2)Etichetarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală utilizate în campania electorală pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2025 se face potrivit regulilor prevăzute în anexa la Hotărârea Autorităţii Electorale Permanente nr. 9/2025.
Art. 21
(1)Producerea şi difuzarea de materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală în alte condiţii decât cele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parţiale din anul 2025 şi de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt interzise.
(2)Competitorii electorali nu pot produce materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală în regie proprie.
(3)În campania electorală, competitorilor electorali le este interzisă efectuarea de cheltuieli în legătură cu oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect, a măştilor, a dezinfectanţilor, a odorizantelor auto, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a şepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoşelor, a pungilor, a umbrelelor, a găleţilor, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a ţigărilor şi a altor produse din tutun, a calendarelor bisericeşti şi a altor asemenea produse, precum şi a oricăror alte bunuri oferite cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidaţi ori un anumit candidat.