Capitolul ii - Proceduri de analiză, aprobare, contractare, implementare şi monitorizare în cadrul programului - Ghid de finantare din 2020 a Programului privind efectuarea de lucrări destinate creşterii eficienţei energetice în locuinţe unifamiliale, beneficiari persoane fizice
M.Of. 678
În vigoare Versiune de la: 10 Septembrie 2020
CAPITOLUL II:Proceduri de analiză, aprobare, contractare, implementare şi monitorizare în cadrul programului
SUBCAPITOLUL I:Demararea programului
Art. 10: Publicarea pe pagina de internet a Autorităţii a informaţiilor necesare demarării programului
(1)Perioada de organizare a sesiunii de înscriere, precum şi sumele destinate finanţării în cadrul programului se aprobă prin dispoziţie a preşedintelui Autorităţii.
(2)Dispoziţia prevăzută la alin. (1) se publică pe pagina de internet a Autorităţii, www.afm.ro, cu minimum 30 de zile înainte de data programată pentru deschiderea sesiunii de înscriere.
(3)Pe parcursul derulării programului se pot organiza mai multe sesiuni de înscriere.
SUBCAPITOLUL II:Criterii de eligibilitate a solicitantului şi a proiectului propus
Art. 11: Criterii de eligibilitate a solicitantului
(1)Este considerat eligibil solicitantul care îndeplineşte următoarele condiţii:
f)nu are obligaţii restante la bugetul de stat şi la bugetul local, conform legislaţiei naţionale în vigoare, la momentul înscrierii în aplicaţia informatică;
a)este persoană fizică cu domiciliul în România;
b)este proprietar/coproprietar al imobilului-construcţie pentru care solicită finanţare, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară; în cazul în care sistemul de producere a energiei din surse regenerabile se amplasează pe una dintre anexele care deservesc imobilul-construcţie, solicitantul este proprietar/ coproprietar al acesteia, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară; în situaţia în care sistemul se amplasează pe teren, solicitantul trebuie să fie proprietar/coproprietar/să deţină un drept de folosinţă asupra imobilului-teren, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară;
c)are acordul tuturor coproprietarilor cu privire la implementarea proiectului, astfel cum rezultă din cererea de finanţare, în situaţia în care imobilul pe care se implementează proiectul este deţinut în coproprietate;
d)imobilul pe care se implementează proiectul nu este afectat de sarcini (de exemplu: locaţiunea, comodatul, promisiunea de vânzare-cumpărare, cesiunea de creanţă, sechestrul etc.) în favoarea unei persoane juridice sau a unei entităţi care desfăşoară activităţi economice, cu excepţia cazului în care este afectat de o ipotecă imobiliară; nu face obiectul unui litigiu în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti, al vreunei revendicări potrivit unei legi speciale sau dreptului comun sau al unei proceduri de expropriere pentru cauză de utilitate publică;
e)solicitantul şi coproprietarii pot depune o singură cerere de finanţare în cadrul programului pentru un imobil identificat cu număr cadastral; în cazul în care există mai mulţi coproprietari asupra imobilului pentru care se solicită finanţare, cererea de finanţare va fi depusă doar de către unul dintre aceştia;
f)nu are obligaţii restante la bugetul de stat şi la bugetul local, conform legislaţiei naţionale în vigoare, la momentul înscrierii în aplicaţia informatică;g)îşi dă acordul cu privire la prelucrarea de către Autoritate a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici;
h)nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă.
(2)Nu este eligibil solicitantul care deţine în proprietate un imobil format din teren cu una sau mai multe construcţii, dintre care unele părţi sunt comune, iar restul sunt proprietăţi individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă şi câte o carte funciară individuală.
Art. 12: Criterii de eligibilitate a proiectului
(1)Este eligibil proiectul care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a)îndeplineşte indicatorii de eficienţă energetică a clădirii în conformitate cu art. 5 alin. (2), aşa cum rezultă din raportul de audit energetic;
b)este implementat pe teritoriul României.
(2)Echipamentele achiziţionate în cadrul proiectului trebuie să fie noi.
SUBCAPITOLUL III:Înscrierea persoanelor fizice în aplicaţia informatică
Art. 13: Înscrierea persoanelor fizice
(1)Înscrierea persoanei fizice în cadrul programului se realizează în aplicaţia informatică, în limita a 150% din totalul bugetului alocat sesiunii, prin introducerea următoarelor informaţii:
a)datele de identificare, conform actului de identitate, inclusiv data expirării acestuia;
b)adresa de e-mail şi număr de telefon mobil;
c)acordul cu privire la prelucrarea de către Autoritate a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea şi recepţionarea acestora către şi de la terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici;
d)cuantumul primei de eficienţă energetică solicitat, fundamentat pe baza unui CPE şi a raportului de audit energetic al clădirii, obţinute înaintea intervenţiei, dar nu mai vechi de 6 luni la data înscrierii în aplicaţia informatică.
(2)Înscrierea solicitanţilor se finalizează după completarea tuturor câmpurilor din aplicaţia informatică, aceasta generând automat un cod unic de înregistrare a cererii de finanţare.
(3)După primirea mesajului de confirmare conţinând codul unic de înregistrare, cuantumul primei de eficienţă energetică, completat în aplicaţia informatică, va fi scăzut din bugetul total alocat pentru sesiunea de înscriere.
(4)La momentul atingerii pragului de 150% din totalul bugetului alocat, aplicaţia informatică nu va mai permite înscrierea persoanelor fizice.
(5)Autoritatea publică pe pagina de internet lista solicitanţilor care s-au înscris în aplicaţia informatică. Aceştia au obligaţia de a transmite dosarul de finanţare, în termen de 15 zile de la publicare, la sediul AFM.
(6)În cazul nerespectării termenului menţionat la alin. (5), se consideră renunţare la finanţare, solicitantul fiind decăzut din dreptul de a depune dosar de finanţare.
SUBCAPITOLUL IV:Dosarul de finanţare
Art. 14: Conţinutul dosarului de finanţare
Dosarul de finanţare trebuie să cuprindă următoarele documente:
a)cererea de finanţare, semnată în original, completată integral prin tehnoredactare, conform formularului prevăzut în anexa nr. 1 la ghid;
b)actul de identitate al solicitantului, valabil la data înscrierii în aplicaţie, în copie;
c)împuternicirea notarială, în situaţia în care cererea de finanţare este semnată de o persoană împuternicită de către solicitant, în original;
d)actul de identitate al persoanei împuternicite, valabil la data înscrierii în aplicaţie, în copie;
e)extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte dreptul de proprietate asupra imobilului-construcţie pe care se va implementa proiectul, în original sau în copie legalizată; în cazul în care sistemul de producere a energiei din surse regenerabile care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, se va prezenta, în plus faţă de extrasul de carte funciară aferent construcţiei, extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii cererii de finanţare, din care să rezulte că solicitantul este proprietar/coproprietar/deţine un drept de folosinţă asupra imobilului-teren; în situaţia în care extrasul de carte funciară este obţinut de solicitant în format electronic, se va depune copia tipărită a acestuia, care conţine şi codul de verificare;
f)certificat de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie, în original, în copie legalizată sau emis în spaţiul privat virtual;
g)certificat de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul solicitantul, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie, în original, în copie legalizată sau emis şi comunicat prin mijloace electronice de transmitere la distanţă;
h)certificat de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială va fi implementat proiectul, în situaţia în care domiciliul solicitantului este diferit de adresa de implementare, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie, în original, în copie legalizată sau emis şi comunicat prin mijloace electronice de transmitere la distanţă;
i)certificatul de performanţă energetică eliberat înainte de intervenţie, în original sau în copie legalizată, elaborat conform legislaţiei în vigoare de către un auditor energetic pentru clădiri atestat, nu mai vechi de 6 luni la data înscrierii în aplicaţia informatică;
j)raportul de audit energetic al clădirii, elaborat în urma efectuării auditului energetic al clădirii înainte de intervenţie, în original sau în copie legalizată, întocmit conform legislaţiei în vigoare de către un auditor energetic pentru clădiri gradul I (C&I) atestat, nu mai vechi de 6 luni la data înscrierii în aplicaţia informatică, care trebuie să conţină în mod obligatoriu cel puţin următoarele informaţii:
(i)indicatorii de eficienţă energetică menţionaţi la art. 5 alin. (2); pentru reducerea procentuală a consumului total de energie şi reducerea procentuală a indicelui de emisii echivalent CO2 se vor indica valorile estimate a fi realizate după implementarea proiectului;
(ii)aria utilă a spaţiului încălzit;
(iii)măsurile propuse pentru creşterea eficienţei energetice a clădirii, formulate în concordanţă cu categoriile de cheltuieli eligibile conform art. 6.
Art. 15: Depunerea dosarului de finanţare
(1)După înscrierea persoanei fizice conform art. 13 alin. (1) şi în termenul prevăzut la art. 13 alin. (5), aceasta transmite la sediul Autorităţii dosarul de finanţare conţinând toate documentele obligatorii menţionate la art. 14.
(2)Cererea de finanţare, completată prin tehnoredactare, şi documentaţia anexată, îndosariată, paginată şi opisată, se depun într-un singur exemplar, în plic sigilat, la registratura Autorităţii, la adresa: Administraţia Fondului pentru Mediu, municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, codul poştal 060031. Dosarul de finanţare poate fi transmis şi prin poştă/curier, cu confirmare de primire, cu condiţia ca data depunerii la poştă/curier să nu depăşească data-limită prevăzută la art. 13 alin. (5). La momentul recepţionării de către Autoritate, acesta va primi un număr de înregistrare.
(3)Pe plic trebuie scrise în mod obligatoriu următoarele informaţii:
a)numele, prenumele şi adresa completă ale solicitantului;
b)menţiunea "pentru Programul privind efectuarea de lucrări destinate creşterii eficienţei energetice în locuinţe unifamiliale, beneficiari persoane fizice";
c)codul unic de înregistrare în aplicaţia informatică.
(4)Un solicitant poate depune pentru un imobil o singură cerere de finanţare în cadrul aceleiaşi sesiuni de înscriere şi poate primi o singură dată finanţare în cadrul programului pentru imobilul respectiv.
(5)În cazul în care se depun mai multe cereri de finanţare pentru acelaşi imobil, va fi finanţată doar una dintre aceste cereri de finanţare, respectiv prima care este declarată eligibilă.