Nou § 6. - Decizia 739/2025 [R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind stabilirea unor măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
M.Of. 1156
În vigoare Versiune de la: 12 Decembrie 2025
5. Unul dintre principiile generate ale dreptului, consacrat inclusiv în materia dreptului public, este principiul simetriei actelor juridice, potrivit căruia modificarea sau completarea unui act trebuie să se realizeze prin aceeaşi procedură şi cu aceleaşi garanţii care au caracterizat adoptarea actului iniţial. În sensul aplicării acestui principiu în ipoteza antereferită se invocă faptul că legea asupra căreia Guvernul îşi angajează răspunderea este rezultatul unei proceduri legislative cu caracter excepţional, accelerat şi restrictiv, în care rolul Parlamentului este mult diminuat, iar adoptarea legii se realizează strict cu posibilitatea prezentării unui text consolidat ce include doar amendamentele acceptate de Guvern. Or, în măsura în care Curtea Constituţională constată neconstituţionalitatea unor dispoziţii, reexaminarea legii nu poate avea loc într-o procedură diferită, întrucât ar altera natura juridică a actului normativ şi ar crea o asimetrie între adoptarea iniţială (procedura excepţională) şi modificarea ulterioară (procedura obişnuită). În această ipoteză, s-ar permite Parlamentului să transforme, în mod indirect, o procedură de adoptare a unui proiect de lege prin angajarea răspunderii întruna ordinară de adoptare, ceea ce contravine chiar voinţei iniţiatorului şi arhitecturii procedurii prevăzute de art. 114 din Constituţie. Astfel, se apreciază că reexaminarea în urma deciziei Curţii Constituţionale nu poate conduce la schimbarea naturii procedurii aplicabile, singura cu care Parlamentul a fost învestit de către iniţiator, respectiv Guvernul. Altfel, Parlamentul ar exercita, în mod neconstituţional, o "revizuire procedurală" a proiectului de lege, substituindu-se Guvernului în alegerea modalităţii de legiferare. În consecinţă, trimiterea proiectului în procedură legislativă ordinară încalcă principiul simetriei actelor juridice, aplicat prin analogie procedurii de legiferare şi, implicit, art. 114 şi 147 din Constituţie.