Nou § 89. - Decizia 676/2025 [A/R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) pct. 15 şi 23, ale art. 3 alin. (1) pct. 31 lit. d), ale art. 5 alin. (1) lit. g), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8 lit. b), ale art. 9, ale art. 11 alin. (2), ale art. 12 alin. (1) lit. b), ale art. 13 alin. (1), ale art. 18 alin. (2) lit. b), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21 lit. a), b) şi c), ale art. 22 alin. (1), ale art. 28 alin. (1) lit. i), ale art. 39, ale art. 43, ale art. 44 alin. (5), ale art. 51, ale art. 54, ale art. 55, ale art. 56, ale art. 60, ale art. 66, ale art. 67 alin. (6), ale art. 101 alin. (2), ale art. 102 alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. b) şi c) şi alin. (5) din Legea privind plata pensiilor private, precum şi a legii, în ansamblul său

M.Of. 1153

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
88. Cu privire la critica referitoare la lipsa unei consultări publice efective, arată că nu poate fi reţinută, întrucât, potrivit informaţiilor accesibile pe site-ul e-consultare.gov.ro, la data de 11 iunie 2025 proiectul legii privind plata pensiilor private a fost publicat pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, în vederea demarării procesului de consultare publică, astfel încât, aşa cum se arată şi în expunerea de motive, toate persoanele interesate, inclusiv entităţi vizate sau asociaţii profesionale, să poată transmite observaţii şi propuneri. Pe de altă parte, apreciază că susţinerile autorilor nu reprezintă, în sine, o problemă de constituţionalitate, ci ţin de aplicarea prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică. Chiar dacă o eventuală nerespectare a procedurii consultării publice poate fi considerată o deficienţă de ordin procedural, ea nu este de natură, în mod singular, să atragă încălcarea principiului securităţii juridice, atât timp cât norma respectivă este clară, previzibilă şi prevede un termen rezonabil pentru intrarea în vigoare. În acest sens Curtea Constituţională a statuat constant (Decizia nr. 139 din 8 februarie 2011, Decizia nr. 26 din 18 ianuarie 2012 sau Decizia nr. 62 din 13 februarie 2018) că principiul securităţii raporturilor juridice este respectat atunci când noua normă nu produce efecte retroactive, oferă un termen suficient pentru adaptarea destinatarilor normei şi este clară şi previzibilă, permiţând celor vizaţi să îşi ajusteze conduita juridică. Prin urmare, critica referitoare la lipsa unei perioade de tranziţie rezonabile şi la afectarea principiului încrederii legitime nu poate fi susţinută, în condiţiile în care legea prevede în mod expres un termen de un an până la intrarea sa în vigoare, asigurând astfel o adaptare graduală la noile reglementări. Totodată, intervenţia legislativă răspunde unei nevoi reale de actualizare şi completare a cadrului normativ în domeniul pensiilor private, în acord cu necesitatea ajustării socioeconomice actuale.